Citat:
I A17 kartläggs L:s förehavanden 13 resp. 14 maj - så långt man kan komma.Just den 13:e har vi inte exakt tidslinje för. Det finns samtal med JJ, men jag är osäker på om man får klarhet där när hon var ute. Ett samtal är mellan 19:27:50 och 14 minuter framåt (A 158/248), kanske man kan luska ut där hur hon gjorde, för att få fram ett slags "mönster" hur hon kunde göra. Lena kan ju ha varit ute en sen vända för att göra något med cacherna. Hon var ju t ex aktiv med sina cacher ända i det sista, just de opublicerade. Hon hämtade ju loggremsan också den 13:e maj.
Det var ju väldigt varma dagar där i maj- 18. Jag läste någonstans att Lena klagade till någon (JJ?) att det var så varmt inne, typ 1000 grader. Men på kvällarna kan det blivit något kyligare förstås.
Några små pusselbitar nedan här om söndagen 13 maj.
På förhör med AW sept-18:
A 146/41
"F: Nä. Vet du om mamma hade kontakt med nån på söndan där, antingen innan ni spela
tennis
A: Eh jag tror det, hon brukar snacka med flera personer varje dag men jag tror inte det va nåt
speciellt tror jag men jag vet inte.
F: Nä. Och hur snacka hon med dom, på vilket sätt?
A: Eh samma sätt som hon snackar med alla oftast
F: Och hur är det?
A: Eh skrattar lite, pratar om geocach, pratar om Facebook eller va som har hänt senaste.
Säger att det va kul och prata och sen ... ja säger hej då.
F: Mm. Okej. Och när ni har varit och köpt glass vart tar ni vägen då?
A: Eh då så cykla vi hem från Varberga till Betesvä ... nä till va hetere Byalagsgatan
F: Mm. Och vad gör ni sen?
A: Eh mamma sätter sig med datorn. Jag sätter mig och spelar. Sen då går hon på en burk och
kommer tillbaka lite senare.
F: Och vad innebär det, hon går på en burk?
A: Ja det blir ju att ... eller jag har för mig det, jag är inte helt säker men jag tror det. Att hon
antingen kom det en ny burk eller att hon bara såg en burk hon ville ta och så cykla hon iväg.
Och så fråga hon om jag ville hänga med, sa jag nej och sen åkte hon själv.
F: Mm. Du sa att hon cyklade, eller hur vare?
A: Eh det det vet jag inte.
F: Nä det vet du inte. Och hur länge var hon borta?
A: Eh kanske nån timme.
F: Mm. Vad hade hon på sig då när hon åkte iväg?
A: Eh hon hade sin gröna fleecejacka eh ljusa jeansbyxor, typ såna hära
F:Mm.
A: Em gympaskor, lite som kan tåla mycket
A: Eh svatia med rosa snören. Och så hade hon sina va heter solglasögon med sig och så ... ja
det va nog det. Och sen hade hon tröja under fast jag såg inte den, jag kommer inte ihåg
vilken det va
F: Nä. Va hade hon med sig när hon ... ?
A: Eh mobilen ... Ja typ mobilen.
A: Kanske en extrajacka ifall det blev kallt
F: Mm. Men du tror att hon var borta ungefär en timma?
A: Ja.
F: När hon kommer tillbaka berättar hon nånting om va hon har varit?
A: Ja då fråga jag hej hur gick det? Hon sa så här, det gick bra, jag hitta den. Säger jag bra.
Och sen det är det typ.
F: Okej. Mm. Mm.
A: Ja. Och så äre ju oftast. Eller så vare oftast.
F: Så brukar det vara. Ja okej. Men just den här söndan tänker jag, kan du tänka tillbaka hur
hon var när hon kom hem då?
A: Hon var normal
F: Normal. Mm. Mm. Okej. Vad gör ni sen på kvällen där på söndan?"
Vid slutet av det här samtalet verkar hon hemma. Då är klockan ca 20 minuter i åtta. Kan hon ha gått ut fler gånger på kvällen?
A168/248
Samtal Lena JJ 13 maj kl 19:27:50, varar 14 min
"L W: Mm .. Jepp ... eh jag är hemma, jag sitter utanför. .. jag ska gå in .. "
Här klär Lena på sig inför att gå ut till skogen, då dagen innan:
A 158/190
Samtal Lena och JJ 12 maj
20:54:51- 22:39:02
"L W: Nej det tror jag inte han kommer nog sen men eh .. nu ... så då tänkte jag att jag ska ta
och gå en tur till min gömma det var lite dåligt ljus igår när jag gick .. jag ska gå och titta till
den .. den sitter lite .. dom har röjt i skogen men jag måste byta om lite."
Om jag får gissa, tror jag inte att Lena gick omkring med sin fleece (eller skor) inne, utan det kan ha varit stunder så hon just kommit hem (är lite kylslagen), eller är på väg ut.
Det var ju väldigt varma dagar där i maj- 18. Jag läste någonstans att Lena klagade till någon (JJ?) att det var så varmt inne, typ 1000 grader. Men på kvällarna kan det blivit något kyligare förstås.
Några små pusselbitar nedan här om söndagen 13 maj.
På förhör med AW sept-18:
A 146/41
"F: Nä. Vet du om mamma hade kontakt med nån på söndan där, antingen innan ni spela
tennis
A: Eh jag tror det, hon brukar snacka med flera personer varje dag men jag tror inte det va nåt
speciellt tror jag men jag vet inte.
F: Nä. Och hur snacka hon med dom, på vilket sätt?
A: Eh samma sätt som hon snackar med alla oftast
F: Och hur är det?
A: Eh skrattar lite, pratar om geocach, pratar om Facebook eller va som har hänt senaste.
Säger att det va kul och prata och sen ... ja säger hej då.
F: Mm. Okej. Och när ni har varit och köpt glass vart tar ni vägen då?
A: Eh då så cykla vi hem från Varberga till Betesvä ... nä till va hetere Byalagsgatan
F: Mm. Och vad gör ni sen?
A: Eh mamma sätter sig med datorn. Jag sätter mig och spelar. Sen då går hon på en burk och
kommer tillbaka lite senare.
F: Och vad innebär det, hon går på en burk?
A: Ja det blir ju att ... eller jag har för mig det, jag är inte helt säker men jag tror det. Att hon
antingen kom det en ny burk eller att hon bara såg en burk hon ville ta och så cykla hon iväg.
Och så fråga hon om jag ville hänga med, sa jag nej och sen åkte hon själv.
F: Mm. Du sa att hon cyklade, eller hur vare?
A: Eh det det vet jag inte.
F: Nä det vet du inte. Och hur länge var hon borta?
A: Eh kanske nån timme.
F: Mm. Vad hade hon på sig då när hon åkte iväg?
A: Eh hon hade sin gröna fleecejacka eh ljusa jeansbyxor, typ såna hära
A: Em gympaskor, lite som kan tåla mycket
A: Eh svatia med rosa snören. Och så hade hon sina va heter solglasögon med sig och så ... ja
det va nog det. Och sen hade hon tröja under fast jag såg inte den, jag kommer inte ihåg
vilken det va
F: Nä. Va hade hon med sig när hon ... ?
A: Eh mobilen ... Ja typ mobilen.
A: Kanske en extrajacka ifall det blev kallt
F: Mm. Men du tror att hon var borta ungefär en timma?
A: Ja.
F: När hon kommer tillbaka berättar hon nånting om va hon har varit?
A: Ja då fråga jag hej hur gick det? Hon sa så här, det gick bra, jag hitta den. Säger jag bra.
Och sen det är det typ.
F: Okej. Mm. Mm.
A: Ja. Och så äre ju oftast. Eller så vare oftast.
F: Så brukar det vara. Ja okej. Men just den här söndan tänker jag, kan du tänka tillbaka hur
hon var när hon kom hem då?
A: Hon var normal
F: Normal. Mm. Mm. Okej. Vad gör ni sen på kvällen där på söndan?"
Vid slutet av det här samtalet verkar hon hemma. Då är klockan ca 20 minuter i åtta. Kan hon ha gått ut fler gånger på kvällen?
A168/248
Samtal Lena JJ 13 maj kl 19:27:50, varar 14 min
"L W: Mm .. Jepp ... eh jag är hemma, jag sitter utanför. .. jag ska gå in .. "
Här klär Lena på sig inför att gå ut till skogen, då dagen innan:
A 158/190
Samtal Lena och JJ 12 maj
20:54:51- 22:39:02
"L W: Nej det tror jag inte han kommer nog sen men eh .. nu ... så då tänkte jag att jag ska ta
och gå en tur till min gömma det var lite dåligt ljus igår när jag gick .. jag ska gå och titta till
den .. den sitter lite .. dom har röjt i skogen men jag måste byta om lite."
Om jag får gissa, tror jag inte att Lena gick omkring med sin fleece (eller skor) inne, utan det kan ha varit stunder så hon just kommit hem (är lite kylslagen), eller är på väg ut.
LW matar under hela söndagen mgm med olika bilder på sina aktiviteter, och det råder ingen tvekan om att hon förväntar sig att han ska dyka upp innan han och HD flyger i väg till USA.
Hon fotograferar den nya loggremsan + det nya petröret till "Ord som beskriver..." kl. 18.20, och hon befinner sig då på hemadressen. 19.00 tas nya bilder och nu är både hon och petröret på plats i trädet i Stadsparken. - När hon så småningom anländer hem c:a 19.31 har hon också hunnit åtgärda fru Markurell. - Hon tar ett foto av den gamla loggremsan kl. 19.45, för att sedan efter flera förhalningsförsök från mgm:s sida skicka en klarare och tydligare bild ett drygt dygn senare: 14 maj kl. 23:01:13 (foto taget 23:00:55). Sedan låter hon remsan singla ned i soppåsen i köket.