2020-12-01, 04:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Nej då är jag med dig även om Frida gjorde en del bra sprintresultat som junior hon var t.ex. i JVM-final i sprint 2019.

Frida tog ju även medalj i sprint i JVM 2018 (3:a efter Lundgren och Stavås-Skistad)...
Citera
2020-12-01, 05:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ostrobothnia
Känns det inte upplagt för att Fossesholm blir den första som slår aJohaug på intervallstart iår?
Tveksamt. Jag tror det blir någon från ett annat lag i ett vallaföre då Norge missat lite. Som i Holmenkollen då svenskorna hade 1 minut bättre skidor än Johaug efter skidbytet.
Citera
2020-12-01, 06:56
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Att kalla folk som går på idrottsgymnasium för yrkesutövande är ju att dra det rätt så långt. Visst, dom har ju inget jobb vid sidan om, men det är ju inte från idrottsutövandet dom får sina pengar. Och om man säger att folk som går på idrottsgymnasium är yrkesutövande så borde ju rimligtvis alla som går idrottsgymnasium i så fall vara det. Inte bara dom bästa.
Anledningen till att professionella idrottare har undantag mot corona-restriktionerna är ju för att dom annars skulle vara belagda med yrkesförbud, vilket är olagligt. Vilken idrott eller vilken nivå man är på har alltså inget med saken att göra, det handlar om att man ska vara yrkesutövande.

Sen vet jag som sagt inte vad för straff som eventuellt skulle kunna delas ut, den biten har jag inte koll på. Och vad RF har att säga om saken borde rimligtvis inte vara mer än rådgivande.

Men man kan notera att det oftast pratas om elitidrott och inte professionell idrott när idrott och Corona diskuteras, även när regeringen och FHM uttalar sig. Och RF har väl inte bara en rådgivande funktion. Det är RF som för diskussion med regeringen och FHM i dessa frågor och det är RF som fördelar det ekonomiska stödet till olika idrottsföreningar. Så har RF gett sitt OK så är det väl så mycket klartecken ett specialidrottsförbund kan få.

Det är väl bara om man bryter mot ordningslagen om offentliga sammankomster som ett straff kan utdömas och träning regleras inte av ordningslagen utan det ligger inom ramen för de restriktioner som FHM utfärdat och där finns ingen möjlighet till straffrättsliga sanktioner.
Citera
2020-12-01, 07:03
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Du glömmer en viktig sak. Det du anser att en idrottare agerar utifrån rädsla kan vara sunt förnuft för en annan, ja, eller någon annan anledning. Så vad är sant? Idrottaren personligen svarar nog bäst på den frågan.

Edit. Och adekvata riskbedömningar kan vara olika.

Ja, de norska aktiva tycker nog att de agerar utifrån sunt förnuft och att de gör adekvata riskbedömningar. Men jag tycker att de agerar utifrån en obefogad rädsla grundad i hysterisk syn på detta i Norge. Och det är något som jag tycker man måsta kunna kritisera och diskutera.
Citera
2020-12-01, 07:13
Medlem
FNLSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Måste säga att jag är förvånad att FIS inte flyttat TDS till en enda ort än. Är bara snötillgången där finns väl massa fina lösningar. Att dra in på en eller två etapper är inte hela världen heller.

Dessutom kunde Sverige ta det säkra för det osäkra och slå ihop Ulricehamn och Falun och bara tävla på en av orterna(x2). Då har vi två månader framöver lösta på ett ganska smidigt sätt.
Toblach och val di fiemme ligger typ nästgårds. Även cortina och Innichen ligger där.
Kan man tänka sig följande

Toblach
Fristil intervall
Klassisk jakt eller masstart
Fristil sprint

Vdf
Klassisk intervall
Skiathlon eller fristil masstart
Klassisk sprint
Final climb (intervall?)

Vill man skoja till det kan man lägga första sprinten i Innichen som en slags inverterad final climb
Citera
2020-12-01, 07:17
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Men man kan notera att det oftast pratas om elitidrott och inte professionell idrott när idrott och Corona diskuteras, även när regeringen och FHM uttalar sig. Och RF har väl inte bara en rådgivande funktion. Det är RF som för diskussion med regeringen och FHM i dessa frågor och det är RF som fördelar det ekonomiska stödet till olika idrottsföreningar. Så har RF gett sitt OK så är det väl så mycket klartecken ett specialidrottsförbund kan få.

Det är väl bara om man bryter mot ordningslagen om offentliga sammankomster som ett straff kan utdömas och träning regleras inte av ordningslagen utan det ligger inom ramen för de restriktioner som FHM utfärdat och där finns ingen möjlighet till straffrättsliga sanktioner.

Det folkhälsomyndigheten/regeringen gjort undantag för är yrkesutövning, dvs olika regler gäller för yrkesutövning och vanliga ”sociala aktiviteter”. Sedan har olika idrottsförbund gjort olika tolkningar kring vad som menas yrkesutövning.
Citera
2020-12-01, 08:27
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Det folkhälsomyndigheten/regeringen gjort undantag för är yrkesutövning, dvs olika regler gäller för yrkesutövning och vanliga ”sociala aktiviteter”. Sedan har olika idrottsförbund gjort olika tolkningar kring vad som menas yrkesutövning.

Jo, jag vet. Men det jag pratar om här är hur detta har kommunicerats och tillämpats.

Det intressanta här - tycker jag - är att friidrottsförbundets vidare tillämpning har fått grönt ljus av RF medan skidförbundet har en snävare tillämpning samtidigt som det är större smittorisker vid inomhusträning än vid utomhusträning.
Citera
2020-12-01, 09:15
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Jo, jag vet. Men det jag pratar om här är hur detta har kommunicerats och tillämpats.

Det intressanta här - tycker jag - är att friidrottsförbundets vidare tillämpning har fått grönt ljus av RF medan skidförbundet har en snävare tillämpning samtidigt som det är större smittorisker vid inomhusträning än vid utomhusträning.
Det är så mycket som är inkonsekvent i Coronahantering (och inte minst i kommunikationen) så jag har slutat förvånas.
Citera
2020-12-01, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rasmusehn
Angående Heidi. Tror du hon lider av autism? Har du sett det sjuka klippet från Youtube bland annat där hon kör i mål ett helt varv (!) tidigare än alla andra (världscuptävling från år 2015, Kuusamo 10 km damer jaktstart) och där hon lamslaget efter att ha korsat mållinjen tittar på publiken i flera långa sekunder innan hon reser sig upp och åker igen? Vad ska man säga?

https://www.youtube.com/watch?v=prD0gVPNkwg&t=117s&ab_channel=DarkySkeleto n

Med tanke på hennes reaktioner nu på senare dagar. Har hon Autism tror du? Förklarar detta hennes beteende under de senaste åren?

Jag tror hon är uppe under blå i sin egen värld och inte fungerar riktigt som vi andra. Vilken diagnos hon har vet jag inte. Men på spektrat?
Citera
2020-12-01, 09:29
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
Toblach och val di fiemme ligger typ nästgårds. Även cortina och Innichen ligger där.
Kan man tänka sig följande

Toblach
Fristil intervall
Klassisk jakt eller masstart
Fristil sprint

Vdf
Klassisk intervall
Skiathlon eller fristil masstart
Klassisk sprint
Final climb (intervall?)

Vill man skoja till det kan man lägga första sprinten i Innichen som en slags inverterad final climb
Grundproblemet är att det inte är FIS som ”äger” tävlingarna i världscupen till skillnad mot hur det är i skidskytte där IBU ”äger” tävlingarna och följaktligen har enklare att flytta på evenemangen.
Sen är det inga jätteavstånd till Val Müstair heller även om en landsgräns ska passeras. Val Müstair - Toblach: 3,5 timme, Toblach - Val di Fiemme 2,5 timme om man ska tro på Google maps.
Citera
2020-12-01, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Nej då är jag med dig även om Frida gjorde en del bra sprintresultat som junior hon var t.ex. i JVM-final i sprint 2019.

och även en WC final i sprint 5a en gång i Québec, den gången klara hon väl av att rusa bättre mot Maja och Falla än hon klara mot Sorina och Ebba nu
Citera
2020-12-01, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Grundproblemet är att det inte är FIS som ”äger” tävlingarna i världscupen till skillnad mot hur det är i skidskytte där IBU ”äger” tävlingarna och följaktligen har enklare att flytta på evenemangen.
Sen är det inga jätteavstånd till Val Müstair heller även om en landsgräns ska passeras. Val Müstair - Toblach: 3,5 timme, Toblach - Val di Fiemme 2,5 timme om man ska tro på Google maps.
Tror att vi kommer att få se många åkare hoppa resten VC och touren av rädsla att bli smittade och genom det missa VM som faktiskt är det enda som gäller denna säsongen. Finland och Norge kommer troligtvis inte åka till Davos och Dresden, vilket sätter press på Sverige att göra det samma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in