2020-11-30, 23:21
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Jag tycker det verkar rimligt. Och varför skulle de bestraffas om RF är med på det?
Att kalla folk som går på idrottsgymnasium för yrkesutövande är ju att dra det rätt så långt. Visst, dom har ju inget jobb vid sidan om, men det är ju inte från idrottsutövandet dom får sina pengar. Och om man säger att folk som går på idrottsgymnasium är yrkesutövande så borde ju rimligtvis alla som går idrottsgymnasium i så fall vara det. Inte bara dom bästa.
Anledningen till att professionella idrottare har undantag mot corona-restriktionerna är ju för att dom annars skulle vara belagda med yrkesförbud, vilket är olagligt. Vilken idrott eller vilken nivå man är på har alltså inget med saken att göra, det handlar om att man ska vara yrkesutövande.

Sen vet jag som sagt inte vad för straff som eventuellt skulle kunna delas ut, den biten har jag inte koll på. Och vad RF har att säga om saken borde rimligtvis inte vara mer än rådgivande.
Citera
2020-11-30, 23:24
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Finns det några idrottare som tävlar så lite som längdskidåkare? Att bara tävla 2 ggr på en säsong är ju egentligen helt sinnesjukt.
Vilka är det som vanligtvis bara tävlar 2 gånger per säsong?

Och svaret på frågan vilka som tävlar mycket mindre än längdåkarna är proffsboxarna uppe i toppen. Där är det rent löjligt. 2 matcher per år eller nått sånt där är väl inte helt ovanligt..
Citera
2020-11-30, 23:55
Medlem
Är det här en säsong då åkare vill toppa formen inför ett mästerskap eller Tour de ski?

Jag har för mig att icke-nordiska åkare generellt höjer sig nåt snäpp när det blir dags för mästerskap/Tour de ski..?

Även fast det är kul med svenska framgångar så är det ju lite för stor dominans av Sverige, Norge och Ryssland, åtminstone på damsidan.

Jag tänker mig även att vallningen spelar roll, och att länder som Sverige och Norge gynnas. Egentligen tycker jag inte det är samma förutsättningar för alla. Kowalchuk gjorde det fenomenalt på sin tid.
Generellt så har svenskorna och norskorna gynnats senaste åren. Många gånger som de haft mycket bättre glid än konkurrenterna.

Jag tycker Linn Svahn verkar vara en egoistisk pissråtta med mobbartendenser.
Om hon är i duell mot sympatiska Flugan, så lär jag hålla på Flugan. Hellre en sympatisk utländsk vinnare än en osympatisk svenska.
Citera
2020-12-01, 00:21
Medlem
MuscleSharks avatar
Nu verkar det som att Svenska längdtruppen inte ens är säkra på om dom ska åka till Davos eller inte.
Om dom nu är så rädda så varför tävla överhuvudtaget? Eller trodde dom att alla tävlingar ska ske på och runt hemmaplan?
Antingen bestämmer man sig för att köra så länge som inte det blir nån smittspridning i laget, eller så ger man fan i det och ställer in alla tävlingar helt och hållet, och möjligtvis satsa på VM eller nåt.
Detta börjar likna mer och mer en dålig parodi faktiskt.
Citera
2020-12-01, 00:30
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beitos
Är det här en säsong då åkare vill toppa formen inför ett mästerskap eller Tour de ski?
Om hon är i duell mot sympatiska Flugan, så lär jag hålla på Flugan. Hellre en sympatisk utländsk vinnare än en osympatisk svenska.

Detta är en säsong då många satsar på VM. Så ja.

Jag tror vissa av er har fått det hela om bakfoten här.
Linn är definitivt inte nån mobbare eller egoist, utan det är snarare så att hon helt enkelt blir väldigt besviken när det inte går enligt planen.
Men det är oftast bara henne sj som hon skyller på, ingen annan.
Enda undantaget va på jaktstarten när hon tyckte att Ebba va anledningen till att hon föll.
Citera
2020-12-01, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Vilka är det som vanligtvis bara tävlar 2 gånger per säsong?

Och svaret på frågan vilka som tävlar mycket mindre än längdåkarna är proffsboxarna uppe i toppen. Där är det rent löjligt. 2 matcher per år eller nått sånt där är väl inte helt ovanligt..

Fast proffsboxarna kan inte boxas mer än några ggr/ år pga riskerna förbestämde huvudskador.
Citera
2020-12-01, 00:42
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hjv9
Svenskorna utöver Ebba och Frida borde också ha chans på bra totalplacering. Linn och Jonna ska väl inte köra men Moa och Emma fick ju aldrig chansen att slutföra touren ifjol så kan tänka mig att dem gärna kör i år igen.

Självklart, men inlägget handlade om vilka som var de främsta hoten mot en svensk dubbelseger. Inte mig emot ifall det blir en trippel istället.
Citera
2020-12-01, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Impact21
Jo visst men jag svarade någon som ifrågasatte hur Sorina kunde besegra Ebba på ett upplopp, då har de olika förutsättningarna betydelse.

Egentligen avgjorde Sorina innan upploppet och spurten är varken Ebbas eller Fridas styrka.
Nej då är jag med dig även om Frida gjorde en del bra sprintresultat som junior hon var t.ex. i JVM-final i sprint 2019.
Citera
2020-12-01, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Vinterstudion verkar vara effektivaste pandemibekämpningen hittills. 1,2 miljoner satt hemma och såg både längdskidorna och skidskyttet igår.

Orolig tävlingsfri helg att vänta, skidskyttet får försöka axla ansvaret. Kanske tvinga SVT att sända testtävlingen från Östersund?
Jag tror att skidskyttet axlar den rollen rätt bra.
Lägg till sista omgången i fotbollsallsvenskan på söndag.
Dessutom handbolls-EM (fast den matchen går på kvällen iofs).
Alpint också men med dåliga svenskintressen förvisso.
Citera
2020-12-01, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beitos

Jag har för mig att icke-nordiska åkare generellt höjer sig nåt snäpp när det blir dags för mästerskap/Tour de ski..?

Även fast det är kul med svenska framgångar så är det ju lite för stor dominans av Sverige, Norge och Ryssland, åtminstone på damsidan.

Jag tänker mig även att vallningen spelar roll, och att länder som Sverige och Norge gynnas. Egentligen tycker jag inte det är samma förutsättningar för alla. Kowalchuk gjorde det fenomenalt på sin tid.
Generellt så har svenskorna och norskorna gynnats senaste åren. Många gånger som de haft mycket bättre glid än konkurrenterna.

Linn är nog mest bara en jävla vinnarskalle.
Då lär få vänta åtminstone ett år på nån duell mellan Linn och "flugan" Östberg eftersom den sistnämnda inte tävlar denna säsong,
Annars förstår jag hur du menar .När Djurgårdspacket spelade Champions League kval i somras så häll jag stenhårt på de ungerska var det väl motståndarna.
Citera
2020-12-01, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Finns det några idrottare som tävlar så lite som längdskidåkare? Att bara tävla 2 ggr på en säsong är ju egentligen helt sinnesjukt.
Vilka längdåkare tävlar så lite som vid bara 2 tillfällen/säsong menar du?
Det skulle vara mästaren Johan Olsson då den enda svensk som Northug aldrig vågade håna.
Johan var ju ofta sjuk och sedan låg han ensam isolerad i en fjällstuga och bara tränade och tränade för att nå absolut toppform till mästerskapen.
De som bara åker en alpin disciplin tävlar som regel betydligt sparsammare än längdåkare.

Boxare speciellt professionella sådana som någon redan skrivit,

Maratonlöpare gör några enstaka lopp per år,
Mångkampare inom friidrott likaså.
Sedan kan de såklart göra tävlingar i enstaka grenar däremellan förstås

Vintersäsongen är dock relativt kort jämfört med många andra sporters säsonger av klimatskäl.
Sedan händer det ju att längdåkare även tävlar i rullskidor.

En del längdåkare som t.ex Johaug eller tidigare Steira tävlar ju också i friidrott eller terränglöpning.
Citera
2020-12-01, 01:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Jag tror ju inte att det är att bli dödssjuka av Covid-19 som de är mest rädda för utan för att få en sabbad VM-uppladdning om de skulle bli smittade. Även om de likt Kalla skulle drabbas relativt lindrigt så finns det ju risk för att det blir ett antal veckor utan träning eller med nedsatt träning och det kan bli svårt att hinna komma tillbaka och hitta toppformen till VM.

Så har man bara VM som enda egentligt mål denna säsongen så tycker jag inte det är så konstigt om man skiter i en del världscuptävlingar om man har möjlighet till det (inte behöver prispengar etc.). Tråkigt för oss som vill se de bästa tävla på helgerna om många av stjärnorna väljer att göra så här, men det knappast något att bli förvånad över.
Instämmer.
Å andra sidan är det lätt att säga att man står över tävlingar och att skidåkning inte känns viktigt när världen ser ut som den gör just nu.
Kläbo drar rimligen in stora pengar men för många behövs ju tävlingarna för att få in sina stålar.

Det är ju ofta någon som står över vi följer tävlingarna med intresse ändå.
Norge och Sverige(dam) och Rysslans(iaf herr) har så många bra åkare att flera ändå måste stå över varje gång.
Men visst en sprint utan Kläbo är inte riktigt samma sak klart man vill se de bästa.
Jag personligen är rätt nöjd så länge det blir tävlingar och med svenska deltagande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in