2020-12-01, 00:27
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Nu är du så desperat att du konstruerar en halmgubbe att angripa. Jag har förstås aldrig påstått att kvinnor mördar sin partner lika frekvent som män.

BRÅ:s statistik visar att ca. 20 personer dödas (inte mördas) av sin partner varje år, och att ca. 4 av offren är män och ca. 16 kvinnor.

På vilket sätt har jag byggt upp en halmgubbe? Förklara?

Japp. Det är vad statistiken säger. Inga invändningar där.
Citera
2020-12-01, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dolche
Ja, det vore ju bra om det fanns både kvinno- och mansjourer - samt om polis, sjukvården och socialtjänsten bemötte alla på ett likvärdigt sätt.

Det här är ju något som borde skötas av proffs, personer som är utbildade i traumahantering etc. Stort misstag att lägga ut detta på civilsamhället.

Det finns både kvinnojourer och mansjourer! Men det behövs fler! Jag upplever att det blir mindre och mindre stigmatiserat med våld i nära relationer. Det pratas mer om det, man utbildas mer om det inom polis, sjukvård och socialtjänst. Så det är på rätt väg. Och även kvinnors våld mot män skrivs det om på ett annat sätt nu än för 20 år sedan. Jag känner både män och kvinnor som har varit våldsutsatta av en partner. Jag ser att mekanismen är väldigt lik. Man bryts ner helt enkelt. Stora, starka, livliga och glada Bengt är till slut som en rädd och kuvat litet asplöv. Precis som tuffa, pratsamma och sociala Stina blir kuvad till ett litet asplöv. Utåt sett. på jobben osv. kan de verka som sig själva, men även där kan det märkas. Trötthet, vaksamhet etc.

Självklart ska det vara professionella som ger stöd och hjälp.
Senast redigerad av TomatKungen 2020-12-01 kl. 00:38.
Citera
2020-12-01, 00:30
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enhalvboj
- forskning och statistik uppdateras
-Vad som sades för 15+ år sen bör man förkasta om nya upptäckter har gjorts.
-har du ny statistik gällande Sverige så får du delge den
- den statistik som finns idag har jag drog ett dig
– Att kasta truismer är härskartekniik. Är du verkligen så desperat?
– Du får läsa på vad jag säger om 15 år gammal statistik och hur jag använder den i min argumentation. Sluta konstruera halmgubbar och argumentera hederligt istället! Det är så man övertygar andra.
– Varför är du så rädd för etablerad internationell forskning från samma kultursfär som vår? Du är det på samma sätt som feminister var rädda för etablerad internationell forskning om könsfördelningen av partnervåldet (per se) för 15 år sedan, t.ex. den av Strauss och Steinmetz.
– "drog ett dig"?!
Senast redigerad av Grisbrottaren 2020-12-01 kl. 00:33.
Citera
2020-12-01, 00:32
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
På vilket sätt har jag byggt upp en halmgubbe? Förklara?

Japp. Det är vad statistiken säger. Inga invändningar där.
Vill du påstå att kvinnor drabbas 1000 gånger så ofta som män av skador från partnervåld, får du allt dra fram statistik som styrker det.
Citera
2020-12-01, 00:35
Medlem
piceas avatar
Vad är det för slags män som inte klarar av att handskas med ett fruntimmer?
Citera
2020-12-01, 00:36
Avstängd
Citat:
– Att kasta truismer är härskartekniik. Är du verkligen så desperat?
– Du får läsa på vad jag säger om 15 år gammal statistik och hur jag använder den i min argumentation. Sluta konstruera halmgubbar och argumentera hederligt istället! Det är så man övertygar andra.
– Varför är du så rädd för etablerad internationell forskning från samma kultursfär från vår? Du är det på samma sätt som feminister var rädda för etablerad internationell forskning om könsfördelningen av partnervåldet (per se) för 15 år sedan, t.ex. den av Strauss och Steinmetz.
– "drog ett dig"?!

- hur byggde jag en halmgubbe? Förklara?
- vad statistiken sa för 15+ år sen spelar ingen roll idag. Du har inte ens bevisat att den sa detta för 15 år sen. Allt jag har att gå på är dina egna ord.
- disksusionen handlade om Sverige. Hur statistiken ser ut i Usa eller Saudi har inte med saken att göra.
- den etablerade forskningen du länkade handlade inte om det du svarade på, dvs grova brott och dödsfall i Sverige (gå tillbaka och kolla). Svensk statistik säger också att allmänt våldsutövande är jämnt fördelat. Vad som diskuterades (eller snarare poängterades) var det grova våldet.

Gå tillbaka till ursprungsneddelandet och försök förstå vad det var jag sa där och i de efterkommande svaren. Detta bråket är helt efterblivet.
Senast redigerad av enhalvboj 2020-12-01 kl. 00:44.
Citera
2020-12-01, 00:41
Avstängd
Citat:
Vill du påstå att kvinnor drabbas 1000 gånger så ofta som män av skador från partnervåld, får du allt dra fram statistik som styrker det.

Har jag gjort det? Länka till inlägget där jag påstod detta?

Det jag har sagt är att kvinnor, enligt statistiken är 10+ggr mer benägna än män att behöva uppsöka läkare, sjuksköterska eller tandläkare pga våld i nära relationer. Detta baserar jag på detta, som jag har länkat och citerat flera gånger förr till dig.

"Även om utsattheten för våld i nära relationer under 2012 verkar vara jämnt fördelad mellan kvinnor och män, är det vanligare att kvinnor utsätts för grövre våld som leder till behov av hjälp och stödinsatser, och då framför allt sjukvård. Bland de personer som blev utsatta för grov misshandel uppgav 29,1 procent av kvinnorna och 2,4 procent av männen att de uppsökte, eller hade behövt uppsöka, en läkare, sjuksköterska eller tandläkare."

https://bra.se/statistik/statistik-utifran-brottstyper/vald-i-nara-relationer.html

Det är lugnt, jag är också lite full
Senast redigerad av enhalvboj 2020-12-01 kl. 00:45.
Citera
2020-12-01, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av picea
Vad är det för slags män som inte klarar av att handskas med ett fruntimmer?

Det sker så pass successivt. Kan börja med att gärningspersonen börjar ha åsikter om "ska du verkligen träffa den där personen, den är inte bra för dig och du blir ju jämt på så dåligt humör när ni har setts" eller annan kommentar som de vet biter på offret. Först kanske offret tycker att gärningspersonen har fel, men det sås ändå ett litet frö av tvivel. Detta upprepas. Kanske blir gärningspersonen arg och ledsen när offret ska träffa någon polare. För att slippa detta slutar offret träffa andra människor. Isoleras.

När väl offret är isolerat kan gärningspersonen börja på med psykisk misshandel (ibland stannar det vid "enbart" psykisk misshandel, ibland går det vidare till fysiskt våld också) vilket kan vara svårt att upptäcka. Gärningspersonen kan göra detta på ett sätt som gör offret förvirrad. Men det eskalerar efter tid och till slut är det öppet psykiskt våld. Det är längre inget tvivel för offret, men gärningspersonen kan få offret att tro att det är offret det är fel på. Sedan hot på det. Av olika slag, som gör att offret inte vågar ta sig fri.

Nu är offret fast i gärningspersonens garn. Redan på väg att bli rejält nedbruten psykiskt. Och antingen fortsätter gärningspersonen med det psykiska våldet och hoten för att kontrollera offret. För att få makt över offret. Eller så fortsätter det psykiska våldet och gärningspersonen börjar dessutom använda fysiskt våld mot offret. kanske även sexuellt våld. Ekonomiskt våld etc. Gärningspersonen fortsätter även med hoten och den psykiska misshandeln av offret.

En förälskad man eller en förälskad kvinna, kan ha svårt att se varningssignalerna innan det börjar bli försent. Men en varningssignal är om en partner vill gå väldigt fort fram i relationen. Vill ha en helt för sig själv, helst. Har åsikter om hur man klär sig, pratar eller liknande. Sjuklig svartsjuka.

Jag känner både män och kvinnor som har drabbats, inklusive mig själv. Mekanismen är snarlik, oavsett kön på gärningsperson och offer, det är min erfarenhet iaf.

Och som svar på din fråga: de allra flesta män kan förmodligen handskas med kvinnor.
Men det är svårt för samtliga människor att handskas med en störd person som gör allt den kan för att få makt och kontroll över en.
Senast redigerad av TomatKungen 2020-12-01 kl. 01:04.
Citera
2020-12-01, 01:11
Medlem
piceas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Det sker så pass successivt. Kan börja med att gärningspersonen börjar ha åsikter om "ska du verkligen träffa den där personen, den är inte bra för dig och du blir ju jämt på så dåligt humör när ni har setts" eller annan kommentar som de vet biter på offret. Först kanske offret tycker att gärningspersonen har fel, men det sås ändå ett litet frö av tvivel. Detta upprepas. Kanske blir gärningspersonen arg och ledsen när offret ska träffa någon polare. För att slippa detta slutar offret träffa andra människor. Isoleras.

När väl offret är isolerat kan gärningspersonen börja på med psykisk misshandel (ibland stannar det vid "enbart" psykisk misshandel, ibland går det vidare till fysiskt våld också) vilket kan vara svårt att upptäcka. Gärningspersonen kan göra detta på ett sätt som gör offret förvirrad. Men det eskalerar efter tid och till slut är det öppet psykiskt våld. Det är längre inget tvivel för offret, men gärningspersonen kan få offret att tro att det är offret det är fel på. Sedan hot på det. Av olika slag, som gör att offret inte vågar ta sig fri.

Nu är offret fast i gärningspersonens garn. Redan på väg att bli rejält nedbruten psykiskt. Och antingen fortsätter gärningspersonen med det psykiska våldet och hoten för att kontrollera offret. För att få makt över offret. Eller så fortsätter det psykiska våldet och gärningspersonen börjar dessutom använda fysiskt våld mot offret. kanske även sexuellt våld. Ekonomiskt våld etc. Gärningspersonen fortsätter även med hoten och den psykiska misshandeln av offret.

En förälskad man eller en förälskad kvinna, kan ha svårt att se varningssignalerna innan det börjar bli försent. Men en varningssignal är om en partner vill gå väldigt fort fram i relationen. Vill ha en helt för sig själv, helst. Har åsikter om hur man klär sig, pratar eller liknande. Sjuklig svartsjuka.

Jag känner både män och kvinnor som har drabbats, inklusive mig själv. Mekanismen är snarlik, oavsett kön på gärningsperson och offer, det är min erfarenhet iaf.

Och som svar på din fråga: de allra flesta män kan förmodligen handskas med kvinnor.
Men det är svårt för samtliga människor att handskas med en störd person som gör allt den kan för att få makt och kontroll över en.

Män är dock fysiskt starkare. Borde vara möjligt att banka in underkastelse i henne med sina nävar. Är ingen förespråkare av kvinnomisshandel, men här handlar det ju om farliga psykopater och då måste man få använda våld. Fredliga metoder biter inte på dessa.
Citera
2020-12-01, 01:13
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Har jag gjort det? Länka till inlägget där jag påstod detta?
Förstår du nu vad en halmgubbe är? Jag konstruerade en åt dig för att du genom egen erfarenhet ska se hur det fungerar och hur irriterande och destruktivt det är med sådana i diskussionen.

Men du kanske är full och därför inte begrep att jag använde "tit for tat" när du inte själv förstod att du konstruerade halmgubbar?
Citera
2020-12-01, 01:20
Avstängd
Citat:
Förstår du nu vad en halmgubbe är? Jag konstruerade en åt dig för att du genom egen erfarenhet ska se hur det fungerar och hur irriterande och destruktivt det är med sådana i diskussionen.

Men du kanske är full och därför inte begrep att jag använde "tit for tat" när du inte själv förstod att du konstruerade halmgubbar?

"Halmdocka (halmfigur, halmgubbe), engelska straw man argument, är en form av argumentationsfel. Halmdockan består i att debattören först bygger en nidbild av motståndarens åsikter och argument och sedan argumenterar mot denna nidbild"

Jag kan inte ansvara för om du hittar på.egna betydelser för redan etablerade koncept. Samma med 'tit for tat'.

Annars får du gärna länka och förklara vart jag byggt dessa halmgubbar. Go ahead...
Citera
2020-12-01, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av picea
Män är dock fysiskt starkare. Borde vara möjligt att banka in underkastelse i henne med sina nävar. Är ingen förespråkare av kvinnomisshandel, men här handlar det ju om farliga psykopater och då måste man få använda våld. Fredliga metoder biter inte på dessa.

Det bästa man kan göra är att söka hjälp och stöd och dra. Om man kan. Men om det finns hot av olika slag är det inte så lätt.. Och skulle man använda våld själv, ja, då skulle det förmodligen användas mot en och man skulle förmodligen vara ännu mer fastlåst.

Själv har jag flera gånger sagt ifrån med skarp stämma. Men det har jag fått äta upp. Det används emot en. Allt man gör säger/allt man inte gör/inte säger används emot en. Så det bästa är som sagt att dra. Om man kan dvs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in