Citat:
Ursprungligen postat av
picea
Vad är det för slags män som inte klarar av att handskas med ett fruntimmer?
Det sker så pass successivt. Kan börja med att gärningspersonen börjar ha åsikter om "ska du verkligen träffa den där personen, den är inte bra för dig och du blir ju jämt på så dåligt humör när ni har setts" eller annan kommentar som de vet biter på offret. Först kanske offret tycker att gärningspersonen har fel, men det sås ändå ett litet frö av tvivel. Detta upprepas. Kanske blir gärningspersonen arg och ledsen när offret ska träffa någon polare. För att slippa detta slutar offret träffa andra människor. Isoleras.
När väl offret är isolerat kan gärningspersonen börja på med psykisk misshandel (ibland stannar det vid "enbart" psykisk misshandel, ibland går det vidare till fysiskt våld också) vilket kan vara svårt att upptäcka. Gärningspersonen kan göra detta på ett sätt som gör offret förvirrad. Men det eskalerar efter tid och till slut är det öppet psykiskt våld. Det är längre inget tvivel för offret, men gärningspersonen kan få offret att tro att det är offret det är fel på. Sedan hot på det. Av olika slag, som gör att offret inte vågar ta sig fri.
Nu är offret fast i gärningspersonens garn. Redan på väg att bli rejält nedbruten psykiskt. Och antingen fortsätter gärningspersonen med det psykiska våldet och hoten för att kontrollera offret. För att få makt över offret. Eller så fortsätter det psykiska våldet
och gärningspersonen börjar dessutom använda fysiskt våld mot offret. kanske även sexuellt våld. Ekonomiskt våld etc. Gärningspersonen fortsätter även med hoten och den psykiska misshandeln av offret.
En förälskad man eller en förälskad kvinna, kan ha svårt att se varningssignalerna innan det börjar bli försent. Men en varningssignal är om en partner vill gå väldigt fort fram i relationen. Vill ha en helt för sig själv, helst. Har åsikter om hur man klär sig, pratar eller liknande. Sjuklig svartsjuka.
Jag känner både män och kvinnor som har drabbats, inklusive mig själv. Mekanismen är snarlik, oavsett kön på gärningsperson och offer, det är min erfarenhet iaf.
Och som svar på din fråga: de allra flesta män kan förmodligen handskas med kvinnor.
Men det är svårt för samtliga
människor att handskas med en störd person som gör allt den kan för att få makt och kontroll över en.