2020-11-30, 21:56
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av slö
samma problem kvarstår.

För bättre statistik själv då...
Citera
2020-11-30, 22:00
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Så du retirerar till rena härskartekniker nu, där du insinuerar att jag inte läst, fastän du kan utgå ifrån att jag gjort det mycket noggrant. Womansplaining kallas det, va?

Det jag försöker förmedla till dig nu för femtioelfte gången är att BRÅ:s beskrivning inte är i överenstämmelse med etablerad internationell forskning sedan flera decennier. På samma sätt var BRÅ:s statistik över partnervåld per se, som rådet tidigare publicerade årligen, inte i överensstämmelse med etablerad internationell forskning på området, utan gravt missvisande och sett till effekten rent av misandristisk.

Som redan strax ovanför konstaterats så ska i BRÅ:s formuleringar inflikas "enligt vår studie" och "de uppger" för att inte sådana som vill tro att "män är djur" ska luras att tro att mäns våld mot kvinnor är ett allvarligare problem än vice versa och att tro att fokus ska ligga på kvinnor och att det finns fakta som skulle motivera det.

Kalla det vad du vill. Jag har Inte diskuterat andra länders statistik. Jag använder mig av den som finns att tillgå och den säger att kvinnor oftare råkar ut för grövre våld. Vad du anser om saken rör mig inte i röven. Har du annan statistik gällande hur det ser ut i svarige så presentera den. Annars kan du ordbajsa på, men då kommer det att tas som just ordbajs och fin egen åsikt om saken.

Fö. Så handlar woman/mansplaining om att dra en massa slutsatser ur röven utan att egentligen veta, vilket är det du just nu gör.
Senast redigerad av enhalvboj 2020-11-30 kl. 22:04.
Citera
2020-11-30, 22:17
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enhalvboj
Fö. Så handlar woman/mansplaining om att dra en massa slutsatser ur röven utan att egentligen veta, vilket är det du just nu gör.
Nej, du har fel:
Citat:
The technical definition of womansplaining is when a woman explains something to a man that he already knows, often in a condescending tone.

Jag vet att du inte vill ta till dig statistik från andra västländer, där de har en situation gällande partnervåld motsvarande vår, eftersom det skulle avfärda dina fördomar. Istället håller du fast vid den missvisande svenska, som är genomsyrad av feministiska fördomar som etablerats under årtionden, bl a genom föreställningen att 95% av partnervåldet utövas av män, som underblåsts av BRÅ:s missvisande statistik.

Som sagt, är det ett knep jag mött tidigare från feminister (bl a de som vill ha kvar vanföreställningen att bara män misshandlar sin partner – nästan) att kräva en svensk studie eller svensk statistik, i full medvetenhet att någon sådan inte finns.
Ingen av dem har velat/kunnat svara på varför Sverige skulle skilja sig drastiskt från resten av västvärlden n d g partnervåld.

Fokusera nu mer på sak än person! Du framstår lätt som oresonlig och rabiat om du gör det till huvudfokus i tråden vad "[jag] anser om saken".
Citera
2020-11-30, 22:29
Avstängd
Citat:
Nej, du har fel:

Jag vet att du inte vill ta till dig statistik från andra västländer, där de har en situation gällande partnervåld motsvarande vår, eftersom det skulle avfärda dina fördomar. Istället håller du fast vid den missvisande svenska, som är genomsyrad av feministiska fördomar som etablerats under årtionden, bl a genom föreställningen att 95% av partnervåldet utövas av män, som underblåsts av BRÅ:s missvisande statistik.

Som sagt, är det ett knep jag mött tidigare från feminister (bl a de som vill ha kvar vanföreställningen att bara män misshandlar sin partner – nästan) att kräva en svensk studie eller svensk statistik, i full medvetenhet att någon sådan inte finns.
Ingen av dem har velat/kunnat svara på varför Sverige skulle skilja sig drastiskt från resten av västvärlden n d g partnervåld.

Fokusera nu mer på sak än person! Du framstår lätt som oresonlig och rabiat om du gör det till huvudfokus i tråden vad "[jag] anser om saken".

Andra länder har inte diskuterats. Gå tillbaka till inlägget du först svarade på och kolla. Sen finns det visst svensk statistik och svenska studier och dessa har jag länkat till. Ingen har påstått att 95% av partnervåldet utförs utav män. Det som har nämnts är detta:

"Även om utsattheten för våld i nära relationer under 2012 verkar vara jämnt fördelad mellan kvinnor och män, är det vanligare att kvinnor utsätts för grövre våld som leder till behov av hjälp och stödinsatser, och då framför allt sjukvård. Bland de personer som blev utsatta för grov misshandel uppgav 29,1 procent av kvinnorna och 2,4 procent av männen att de uppsökte, eller hade behövt uppsöka, en läkare, sjuksköterska eller tandläkare."

https://bra.se/statistik/statistik-utifran-brottstyper/vald-i-nara-relationer.html

Vill du inte godta det så är det upp till dig. Jag ser dig inte komma med andra bevis än din egen känsla när du hävdar att denna statistiken inte stämmer.
Citera
2020-11-30, 22:43
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Andra länder har inte diskuterats. Gå tillbaka till inlägget du först svarade på och kolla. Sen finns det visst svensk statistik och svenska studier och dessa har jag länkat till. Ingen har påstått att 95% av partnervåldet utförs utav män.

Vill du inte godta det så är det upp till dig. Jag ser dig inte komma med andra bevis än din egen känsla när du hävdar att denna statistiken inte stämmer.
Jag vet som sagt att du inte vill diskutera forskning på samma sak i andra länder, eftersom den visar något annat än det du vill tro.
Jag behöver inte gå tillbaka och kolla. Jag diskuterar sakfrågan och verkligheten. (Womansplaining igen.)
Som sagt, har BRÅ:s studier i frågan länge varit tillrättalagda, behäftade med undermålig metodik (så att de speglar verkligheten dåligt) och anpassade efter feministiska önskemål och de av dem etablerade lögnerna som förstört den svenska diskussionen om partnervåldet.
Jo, BRÅ har påstått att 95% av anmälningarna om partnervåld kommer från kvinnor i sin officiella statistik, vilket tas som intäkt för att också 95% av våldet per se utövas av män. Dessutom har jag tidigare länkat till det här inlägget från en förvirrad feminist, som hävdar 98%:
Citat:
Ursprungligen postat av ia0000
Läser du ptja iprincip all annan forskning på ämnet så är 98% av förövarna män. Och du glömmer dessutom bort att våld i nära relation sker även i homosexuella förhållanden. Jag förnekar inte att det finns kvinnor som slår män men i och med att detta är första studien som pekar på sånna här siffror där urvalet var 1400 personer (och vi vet inte HUR urvalet gjordes) så går det inte att påstå att denna studie väger tyngre än hundratusentals andra studier på ämnet som producerats genom åren.

Om du inte ser att jag hänvisar till internationell etablerad forskning – precis som jag gjorde för att styrka att män drabbas lika ofta av partnervåld som kvinnor – så är du blind. Så jag gissar att du ljuger medvetet om att jag inte "komm[it] med andra bevis än [m]in egen känsla" för att etablera ett falskt narrativ.

Fokusera nu mindre på mig, vännen, och mer på sakfrågan, studierna och deras brister och självaste verkligheten, så gör du oss alla en tjänst – särskilt de misshandlade kvinnorna.
Citera
2020-11-30, 22:53
Avstängd
Citat:
Jag vet som sagt att du inte vill diskutera forskning på samma sak i andra länder, eftersom den visar något annat än det du vill tro.
Jag behöver inte gå tillbaka och kolla. Jag diskuterar sakfrågan och verkligheten. (Womansplaining igen.)
Som sagt, har BRÅ:s studier i frågan länge varit tillrättalagda, behäftade med undermålig metodik (så att de speglar verkligheten dåligt) och anpassade efter feministiska önskemål och de av dem etablerade lögnerna som förstört den svenska diskussionen om partnervåldet.
Jo, BRÅ har påstått att 95% av anmälningarna om partnervåld kommer från kvinnor i sin officiella statistik, vilket tas som intäkt för att också 95% av våldet per se utövas av män. Dessutom har jag tidigare länkat till det här inlägget från en förvirrad feminist, som hävdar 98%:

Om du inte ser att jag hänvisar till internationell etablerad forskning – precis som jag gjorde för att styrka att män drabbas lika ofta av partnervåld som kvinnor – så är du blind. Så jag gissar att du ljuger medvetet om att jag inte "komm[it] med andra bevis än [m]in egen känsla" för att etablera ett falskt narrativ.

Fokusera nu mindre på mig, vännen, och mer på sakfrågan, studierna och deras brister och självaste verkligheten, så gör du oss alla en tjänst – särskilt de misshandlade kvinnorna.

Vi kanske har olika internet men när jag kollar på BRÅ:s hemsida så står precis samma sak som det jag citerade nyss;

"Även om utsattheten för våld i nära relationer under 2012 verkar vara jämnt fördelad mellan kvinnor och män, är det vanligare att kvinnor utsätts för grövre våld som leder till behov av hjälp och stödinsatser, och då framför allt sjukvård. Bland de personer som blev utsatta för grov misshandel uppgav 29,1 procent av kvinnorna och 2,4 procent av männen att de uppsökte, eller hade behövt uppsöka, en läkare, sjuksköterska eller tandläkare."

Konstig sak att hävda att drygt 50% av våldet utförs av män, om man, som du hävdar, hävdar att 95% av partnervåldet utförs av män... kan det vara så att du typ... har fel i frågan och att BRÅ inte hävdar att 95% av våldet utförs av män?

Galen tanke... men lek med den...
Senast redigerad av enhalvboj 2020-11-30 kl. 23:19.
Citera
2020-11-30, 23:19
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Vi kanske har olika internet men när jag kollar på BRÅ:s hemsida så står det precis det jag citerade nyss, …

Konstig sak att hävda att drygt hälften av våldet utförs av män om man, som du hävdar, hävdar att 95% av partnervåldet utförs av män... kan det vara så att du typ... har fel i frågan och att BRÅ inte hävdar att 95% av våldet utförs av män?

Galen tanke... men lek med den...
Jösses! Du är verkligen desperat, när du måste tramsa så här för att hävda dig och kunna inbilla dig att du vet bäst. Jag har inte hävdat annat än det följande:

Det jag pekat på är att BRÅ:s tidigare statistik om partnervåldets könsfördelning var den officiella rörande anmälningar, som uppgav att 95% av anmälningarna gjordes av kvinnor, vilket av feminister som ville tro att "det är män som slår" togs som intäkt för att också 95% av partnervåldet per se utövades av män.

Nu på senare år kan inte BRÅ längre hålla fast vid den lögnen och hjälpa feministerna att förvara den genom att underlåta att titta närmare på saken, utan har under trycket av etablerade internationell forskning i frågan (som jag känt till över tio år och refererat) tvingats börja skriva sanningen om saken, nämligen att kvinnor misshandlar lika mycket i nära relationer – något som för femton år sedan hånades lika intensivt som du nu hånar mina hänvisningar till etablerad internationell forskning.

Så det skulle vara bra om du nu tog till dig etablerad internationell forskning om partnervåldet istället för att desperat hålla fast vid BRÅ:s missvisande siffror som vore de givna av gud själv och de enda sanna.

Så här säger etablerad internationell forskning om fördelningen på könen av skadorna som uppkommer vid partnervåld. Håll dig till dem istället för BRÅ:s missvisande som speglar verkligheten sämre.
Citat:
Men were more likely (d = .15) to inflict an injury, and overall, 62% of those injured by a partner were women.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/10989615/

Eftersom du verkar vara så förvirrad och desperat, måste jag fråga:
Före 2005, när den enda svenska statistik som fanns rörande könsfördelningen av partnervåldet (per se) var BRÅ:s, som var erhållen med undermålig metod, nämligen att bara anmälningar och inte våldsincidenter räknades, var det då så att:

– Partnervåldet i verkligheten var fördelat med 95% på män som förövare (som BRÅ:s statistik gav sken av)?
– Det var sant (!) att män utövade 95% av partnervåldet, som feminister höll fast vid (och som BRÅ:s officiella statistik tycktes bekräfta)?
– Den etablerade internationella forskningen som visade jämn könsfördelning var "tagna ur röven" och "bara vad jag ansåg", på det sätt du nu hävdar om den etablerade internationella forskning jag hänvisar till?

2005 kom alltså studien av Peter Gill och Carita Remahl, som publicerades i DN och visade att partnervåldet var fördelat jämnt på könen, vilket då varit känt genom etablerad internationell forskning sedan årtionden, men förtiget i Sverige, och gick stick i stäv med BRÅ:s statstik över könsfördelningen som erhållits med undermålig metod och var gravt missvisande.

Sparad DN-artikel: https://www.yakida.se/dn.html

Din användning av härskartekniker för att hävda dig kommer inte att åldras väl. Bara ett tips.
Citera
2020-11-30, 23:30
Avstängd
Citat:
Jösses! Du är verkligen desperat, när du måste tramsa så här för att hävda dig och kunna inbilla dig att du vet bäst. Jag har inte hävdat annat än det följande:

Det jag pekat på är att BRÅ:s tidigare statistik om partnervåldets könsfördelning var den officiella rörande anmälningar, som uppgav att 95% av anmälningarna gjordes av kvinnor, vilket av feminister som ville tro att "det är män som slår" togs som intäkt för att också 95% av partnervåldet per se utövades av män.

Nu på senare år kan inte BRÅ längre hålla fast vid den lögnen och hjälpa feministerna att förvara den genom att underlåta att titta närmare på saken, utan har under trycket av etablerade internationell forskning i frågan (som jag känt till över tio år och refererat) tvingats börja skriva sanningen om saken, nämligen att kvinnor misshandlar lika mycket i nära relationer – något som för femton år sedan hånades lika intensivt som du nu hånar mina hänvisningar till etablerad internationell forskning.

Så det skulle vara bra om du nu tog till dig etablerad internationell forskning om partnervåldet istället för att desperat hålla fast vid BRÅ:s missvisande siffror som vore de givna av gud själv och de enda sanna.

Så här säger etablerad internationell forskning om fördelningen på könen av skadorna som uppkommer vid partnervåld. Håll dig till dem istället för BRÅ:s missvisande som speglar verkligheten sämre. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/10989615/

Eftersom du verkar vara så förvirrad och desperat, måste jag fråga:
Före 2005, när den enda svenska statistik som fanns rörande könsfördelningen av partnervåldet (per se) var BRÅ:s, som var erhållen med undermålig metod, nämligen att bara anmälningar och inte våldsincidenter räknades, var det då så att:

– Partnervåldet i verkligheten var fördelat med 95% på män som förövare (som BRÅ:s statistik gav sken av)?
– Det var sant (!) att män utövade 95% av partnervåldet, som feminister höll fast vid (och som BRÅ:s officiella statistik tycktes bekräfta)?
– Den etablerade internationella forskningen som visade jämn könsfördelning var "tagna ur röven" och "bara vad jag ansåg", på det sätt du nu hävdar om den etablerade internationella forskning jag hänvisar till?

2005 kom alltså studien av Peter Gill och Carita Remahl, som publicerades i DN och visade att partnervåldet var fördelat jämnt på könen, vilket då varit känt genom etablerad internationell forskning sedan årtionden, men förtiget i Sverige, och gick stick i stäv med BRÅ:s statstik över könsfördelningen som erhållits med undermålig metod och var gravt missvisande.

Sparad DN-artikel: https://www.yakida.se/dn.html

Din användning av härskartekniker för att hävda dig kommer inte att åldras väl. Bara ett tips.

Det du än en gång lyckades missa (om du går tillbaka till inlägget du besvarade från första början) är att påståendena handlar om det grövre våldet och dödsfallen. Du kan länka allmänt, amerikanskt våld bäst fan du vill men detta är inte det diskussionen handlar, eller har handlat om. Vill du däremot hävda att män och kvinnor i nära relationer ( i sverige) mördar varandra i samma utsträckning så är det fritt fram att komma med belägg för det. Statistiken visar en helt annan bild.

- BRÅ hävdar fortfarande inte att 95% av partnervåld utförs av män. Länka till vart de gör det?

Jag skiter fullständigt i vad som sades för 15+ år sedan och vilken statistik som fanns tillgänglig då. Vi får gå på den uppdaterade versionen som finns tillgänglig nu, och den säger följande;

Har du något som, i Sverige, motsäger detta så är det bara att hala fram bevisen.
Senast redigerad av enhalvboj 2020-11-30 kl. 23:45.
Citera
2020-12-01, 00:14
Medlem
Citat:
Vart då?

I ditt inlägg nummer 1114 skriver du följande: "våldsamma kvinnor är och har alltid varit extremt överepresenterade på kvinnohem/skyddande boenden."

När jag ifrågasatte detta och önskade bevis på ditt påstående, så har du bara lyckats krysta fram ett fall i Sverige, med hänvisning att det inte finns någon bevisning på ditt påstående i inlägg 1114. Hm. Ger man sig på en sådan extrem allvarlig anklagelse bör man ha mer på fötterna än bara ett enda fall.

Jag diskuterar svenska förhållanden. Eftersom det är här vi lever och bor och här jag har kunskap om saken. Och jag kan som sagt med bestämdhet säga att du har fel i det påstående du skrev i inlägg nummer 1114. Eftersom jag vet hur kuvad, rädd och nedbruten man blir som våldsutsatt i en nära relation. Man vågar knappt säga vissa saker/man vågar inte göra vissa saker. Så hur i helvete skulle man våga slå sin förövare? Hur i helvete skulle man ens ha ork att slå någon annan? All ens energi går ut till att parera våldet och försöka överleva. De som måste fly till skyddade boenden är de med störst skyddsbehov. Eller tja. Finns ju de som mördas också, som skulle ha behövt komma dit.

Sedan finns det ett undantag. Kanske får vi reda på fler undantag. Men innan dess finns det bara ett undantag. Att det skulle vara en majoritet som du påstår i inlägg 1114 är dina egna fantasier. Iaf. tills du kan bevisa motsatsen.

Citat:
mm, Att utmåla sig som ett offer legitimerar ju ens handlingar, hur vidirga de än må vara.

Vem har påstått att ett offers handlingar blir legitimerade bara för att det är ett offer? Och vad menar du med att sätta "offer" och "vidriga handlingar" i samma mening på det sättet?

Blir du nedslagen och rånad och svårt misshandlad på vägen hem, så är du ett rånoffer och misshandelsoffer. Eller hur?
Likaså är det för oss som är offer för relationsmisshandel. Vi har blivit misshandlade av en person som står oss nära.

Att vara ett offer innebär att man har blivit utsatt för något illa. Det är allt. Så jag förstår inte riktigt vart du vill komma med det du skriver här ovan?
Senast redigerad av TomatKungen 2020-12-01 kl. 00:17.
Citera
2020-12-01, 00:22
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Det du lyckas missa från först början …

Jag skiter fullständigt i vad som sades för 15+ år sedan och vilken statistik som fanns tillgänglig då.
Nej, jag har inte missat något. Det inbillar du dig för att kunna hävda dig med härskartekniker – insinuerad okunnighet – när sakargumenten tryter.

Om du går tillbaka och läser på, kommer du att märka att jag lyfter fram BRÅ:s statstik från för 15+ år sedan för att påvisa att
– det var den enda som fanns i Sverige då
– den var undermålig metodologiskt
– den gav en missvisande bild av könsfördelningen av partnervåld (per se)
– den missbrukades såsom den enda tillgängliga svenska för att etablera bilden att "det är män som slår".
– den gick stick i stäv med etablerad internationell forskning.

Dvs. det är samma brister som vidlåder de siffror över skador som du nu lyfter fram som den enda sanna för att till synes baserat på fakta motivera att resurserna mot partnervåld fokuseras på kvinnor som offer.

Så, när BRÅ publicerade sin årliga statistik över anmälda brott, som då var den enda som fanns över könsfördelningen av partnervåldet, och som visade att 95% av anmälningarna gjordes av kvinnor och bara 5% av män:

– Var det då sant (!) att kvinnor utsattes för partnervåld 20 gånger så frekvent som män på samma sätt som du nu menar att det är sant att kvinnor drabbas 10+ gånger så frekvent av skador?
–*Var det för 15 år sedan i verkligheten så att män i Sverige utövade 95% av partnervåldet fastän etablerad internationell forskning sade och säger något helt annat?
Citera
2020-12-01, 00:25
Avstängd
Citat:
Nej, jag har inte missat något. Det inbillar du dig för att kunna hävda dig med härskartekniker – insinuerad okunnighet – när sakargumenten tryter.

Om du går tillbaka och läser på, kommer du att märka att jag lyfter fram BRÅ:s statstik från för 15+ år sedan för att påvisa att
– det var den enda som fanns i Sverige då
– den var undermålig metodologiskt
– den gav en missvisande bild av könsfördelningen av partnervåld (per se)
– den missbrukades såsom den enda tillgängliga svenska för att etablera bilden att "det är män som slår".
– den gick stick i stäv med etablerad internationell forskning.

Dvs. det är samma brister som vidlåder de siffror över skador som du nu lyfter fram som den enda sanna för att till synes baserat på fakta motivera att resurserna mot partnervåld fokuseras på kvinnor som offer.

Så, när BRÅ publicerade sin årliga statistik över anmälda brott, som då var den enda som fanns över könsfördelningen av partnervåldet, och som visade att 95% av anmälningarna gjordes av kvinnor och bara 5% av män:

– Var det då sant (!) att kvinnor utsattes för partnervåld 20 gånger så frekvent som män på samma sätt som du nu menar att det är sant att kvinnor drabbas 10+ gånger så frekvent av skador?
–*Var det för 15 år sedan i verkligheten så att män i Sverige utövade 95% av partnervåldet fastän etablerad internationell forskning sade och säger något helt annat?

- forskning och statistik uppdateras
-Vad som sades för 15+ år sen bör man förkasta om nya upptäckter har gjorts.
-har du ny statistik gällande Sverige så får du delge den
- den statistik som finns idag har jag delgett dig
Citera
2020-12-01, 00:26
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Vill du däremot hävda att män och kvinnor i nära relationer ( i sverige) mördar varandra i samma utsträckning så är det fritt fram att komma med belägg för det. Statistiken visar en helt annan bild.
Nu är du så desperat att du konstruerar en halmgubbe att angripa. Jag har förstås aldrig påstått att kvinnor mördar sin partner lika frekvent som män.

BRÅ:s statistik visar att ca. 20 personer dödas (inte mördas) av sin partner varje år, och att ca. 4 av offren är män och ca. 16 kvinnor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in