2020-11-30, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Då borde väl öar eller vissa delar av Sverige och länder med med högre luftfuktighet ha lägre smittspridning. Typ Thailand och Malaysia tex borde ha låg spridning.
Har vi några kända delar av Sverige som har högre luftfuktighet? Hur är fjällvärldens luftfuktighet?

Delar av fjällvärlden har 2000 mm årsnederbörd (Sarek/Padjelanta) men det minskar snabbt ner mot barrskogsbältet som har 500 mm/år. Sveriges torraste plats är faktiskt Abisko med 300 för det ligger i regnskugga.

Alla norrmän som brukar ”solsemestra” längs Norrlandskusten kommer från ställen som Mo i Rana och Bodö som inte är kända för sitt fina sommarväder.
Citera
2020-11-30, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Delar av fjällvärlden har 2000 mm årsnederbörd (Sarek/Padjelanta) men det minskar snabbt ner mot barrskogsbältet som har 500 mm/år. Sveriges torraste plats är faktiskt Abisko med 300 för det ligger i regnskugga.

Alla norrmän som brukar ”solsemestra” längs Norrlandskusten kommer från ställen som Mo i Rana och Bodö som inte är kända för sitt fina sommarväder.

Det vore intressant att veta om Abisko är förskonat då. Men vi får nog svar nu i december - januari hur viruset trivs i torr luft.
Citera
2020-11-30, 19:14
Medlem
bjornhagbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Källa tack

Absolut.

https://www.thelocal.de/20091018/22649

Något mer du undrar över under denna plandemic? Hur man botar ARDS / Sepsis kanske?
Citera
2020-11-30, 19:19
Medlem
bjornhagbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
100 gr doser av c-vitamin.... Sluta ge farliga råd. Nånn jävla galning kan tro på vad du säger.....

Din okunskap resulterar i att etablissemanget kan fortsätta och lura folk.
Citera
2020-11-30, 19:20
Medlem
När man tittar på worldometers står det att inkubationstiden kan vara upp till 24 dagar?!
Citera
2020-11-30, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
That's true. It was definitely a very unpopular stance to hold at the time, however. Glad to see you’re still around.

It was a popular belief that the decline in hospital admissions and deaths back then despite crowded beaches and restaurants was due to T-cell immunity. Especially since no other reactivity could be detected. I guess we don’t know.
Senast redigerad av Svartheden 2020-11-30 kl. 19:28.
Citera
2020-11-30, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
När man tittar på worldometers står det att inkubationstiden kan vara upp till 24 dagar?!

Longer, even. There are a lot of crazy variables when you get into it, but that doesn’t reflect the norm at all.

For example, people have landed in the IVA ward on the first day of symptoms, and yet somebody landed there on the 84th (around there anyway) day of symptoms. There will always be strange outliers with these things.
Citera
2020-11-30, 19:29
Medlem
Quipus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Tror du? Det tror inte jag.

Lite jämförande grafer och tabeller:

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/03/12/har-kan-du-folja-med-aktuell-coronastatistik-fran-finland-norden-och-varlden

Det lär hursomhelst inte ske imorgon iaf.

Nej inte imorgon men detta år tror jag
Citera
2020-11-30, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TveksamOmMittLand
Sen kan det nog bli ännu värre. Vi har 6k smittade nu per dygn officiellt.

Men siffran är nog egentligen 4 ggr högre.

Då har vi nog 400-500 döda per dygn om 12 dygn.

Skrivet den 13 november. Har vi 400-500 döda per dygn nu?
Citera
2020-11-30, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Skrivet den 13 november. Har vi 400-500 döda per dygn nu?

Enligt alla experter här inne har vi väll flera tusen per dygn som regeringen ”döljer” alltid lika kul med alla idioter på detta forum
Citera
2020-11-30, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Det verkar vara trångt om resurser. Jag pratade med vårdkollegor för nån vecka sedan. De hade anmält sig för att få influensavaccin.

I sista stund ställdes vaccineringen in, eftersom riskgrupper ska prioriteras i deras region.

Det är inte lätt att välja. Oskyddad vårdpersonal är ingen hit heller.

Vad gäller kommande coronavaccin blir det nog huggsexa. Att den vaccinlogistiken ska funka har jag inga förhoppningar om.

Akuten på NUS har stora problem med smittad vårdpersonal och det kan ju röra sig om olika luftvägsvirus. Jag vet inte om man tagit vaccin mot säsongsinfluensa?
Men om Irene Svenonius har ett finger med i spelet om vaccintillgången i Stockholm så kan man vara säker på att det blir skit. Allt den människan tar i blir till skit.
Citera
2020-11-30, 19:45
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Nu är du enbart manipulativ. Du hävdade till en början att Sverige inte haft smitta 2019. Hoppas du får bra motion springa runt och flytta målstolpar som du gör. Det finns indikationer på att smittan fanns i Wuhan redan sensommaren 2019. Länkat till tidigare i tråden. Det finns även en genetisk studie av mutationer som kom fram till att smittan verkade börja spridas typ mellan september och december. Varför skulle Sverige ha klarat sig utan ändå till 2020 anser du? Inte hade vi några stängda gränser 2019 väl?
Och jag säger fortfarande att det inte finns några belägg för att COVID19 funnits i Sverige under 2019.

Jag kan dock spekulera att SCoV2 funnits ett bra tag före Wuhan. Jag har däremot inte sett några belägg för det. Än. Jag är ganska säker på dock att det inte har funnits i Sverige före 2020. Här spekulerar jag men jag är också ganska säker på att några belägg för det aldrig kommer att dyka upp.

Blev det klarare för dig?.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in