2020-11-30, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exprimis
Belgiens yta uppgår till 30 528 km² och befolkningen till drygt 11 miljoner invånare
den ytan är ungefär lika stor som Dalarna
Att räkna på det sättet är inte särskilt trångt. 0.3 hektar mark per person.

Ett lands densitet är oviktigt vid en pandemi. Det som däremot spelar stor roll är den absoluta storleken på befolkningskoncentrationerna.

Städer som London och Paris drabbas hårt, inte för att det är trångt, utan för att det är många fler som bor där.

Det gör att kontaktnäten inte överlappar lika mycket. En Umeåbo kan ha lika många vänner i sitt närområde som en Parisbo, men Parisbon har många fler "vänners vänner". Det här ger en exponentiell effekt på smittspridningen.

Dessutom är det oändligt mycket svårare att smittspåra i en stor stad, än i en liten stad.

Men huruvida folk bor i lägenhet eller villa, och vad de har för tomtstorlekar, eller om de pendlar 2 km eller 10 km, har ingen betydelse. Alla de här människorna är "connected" oavsett.
Citera
2020-11-30, 18:35
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madeinflen
Annat europeiskt land i detta fall.

Har Sverige samma influensavaccin som det landet eller Europa tror du?
Citera
2020-11-30, 18:36
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Ja, mindre länder verkar klara sig bättre. Norge, Danmark och Finland har ca 5 miljoner invånare mot Sveriges 10, och Portugal är naturligtvis mindre än Spanien. Madrid och Bergamo ligger väl båda långt från hav och det spelar säkert in, men det tycks finnas för många faktorer för att kunna förutsäga smittspridning utifrån luftfuktighet enbart.

Man kanske ska jämföra med smittspridning av andra virus tidigare år. Är det verkligen så mycket värre i norr med kyla och torr luft än i södra delarna av Sverige? Viruset kanske sprids lättare men överlever sämre i torr luft?
Jag vet inte hur det ser ut med influensan om den är mycket värre i norr än i söder. Spanska sjukan drabbade åtminstone norra delarna hårdast, den betraktas väl också ha varit säsongsbaserad?
Citera
2020-11-30, 18:39
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
"Cirka 5 000 nya konstaterat smittade och 35 fler patienter vårdas vid våra sjukhus med covid-19 sedan rapporten i fredags. "
Och ytterligare nio dödsfall samt ytterligare 35 på sjukhus (totalt 797 inkl IVA)

https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-halsa-och-vard/2020/11/30-november-dagslage-covid-19/, nyss
Citera
2020-11-30, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
During lockdown, you mean?

Considering the lockdown lowered the rate of infection it worked as planned. What I’m talking about is pre-post lockdowns, my point is the sheer number of people.
Citera
2020-11-30, 18:40
Medlem
ReijoHervonens avatar
4979 nya fall i Stockholm får jag det till när jag jämför med platz, dom verkar inte riktigt ha koll.
4920 förra måndagen.
9 döda verkar man ha rapporterat också.

https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-halsa-och-vard/2020/11/30-november-dagslage-covid-19/
Citera
2020-11-30, 18:40
Medlem
Ännu en intressant artikel som visar hur luftburet Coronavirus är.
Använd mask !

During January 26–February 10, 2020, an outbreak of 2019 novel coronavirus disease in an air-conditioned restaurant in Guangzhou, China, involved 3 family clusters. The airflow direction was consistent with droplet transmission. To prevent the spread of the virus in restaurants, we recommend increasing the distance between tables and improving ventilation.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7323555/
Citera
2020-11-30, 18:41
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Jag vet inte hur det ser ut med influensan om den är mycket värre i norr än i söder. Spanska sjukan drabbade åtminstone norra delarna hårdast, den betraktas väl också ha varit säsongsbaserad?
På den tiden bör D-vitaminbrist ha spelat en större roll än i dag då så många tar vitamintabletter och konsumerar berikade produkter. Tror dessutom att andra vågen var över i december och den tredje startade i januari, men om det skedde samtidigt i norr har jag tyvärr ingen koll på. Vad kan uppehållet ha berott på? Verkar inte enbart ha med årstider att göra. Det kan bli paus mitt i vintern med. Vilket även förutspås i år med corona om det blir så att det peakar snart.
Senast redigerad av outoftheblue 2020-11-30 kl. 18:45.
Citera
2020-11-30, 18:48
Medlem
Visste inte att Stefan Sauk är en sån förståndig, känslosam och moralisk människa.

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=3448410548552432&id=137441419 649378&fs=60&focus_composer=0&m_entstream_source=v ideo_home&player_suborigin=entry_point&player_form at=permalink
Citera
2020-11-30, 18:55
Medlem
ReijoHervonens avatar
Räknade ihop helgens konstaterade fall från regioner som rapporterat (lördag-måndag).
11011st jämfört med 9834 förra veckan.

Halland har inte rapporterat nått idag, annars tror jag det är samma regioner som förra veckan.

Morgondagens rapporternig från FHM ser ut att bli något högre än förra veckan.
Citera
2020-11-30, 18:56
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
4979 nya fall i Stockholm får jag det till när jag jämför med platz, dom verkar inte riktigt ha koll.
4920 förra måndagen.
9 döda verkar man ha rapporterat också.

https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-halsa-och-vard/2020/11/30-november-dagslage-covid-19/
Färre nya smittade än jag befarade. Bra. Men jag undrar hur testprioririteringarna i stockholm skiftar per vecka? Går testen mer och mer till patienter och vårdpersonal?

Antal test i Stockholm har i det närmaste stått still i fyra veckor:

https://covid19dataportal.se/data_types/health_data/npc-statistics/
Citera
2020-11-30, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Jag hoppas verkligen att logistiken räcker till så att riskgrupperna och vårdpersonalen får vaccinet snart. Vi andra får nog vänta till efter sommaren. Vem vet; vi kanske hamnar i en OECD-rapport igen gällande segast vaccin-administration

Skämt åsido, hoppas verkligen att Sverige överraskar i effektivitet gällande vaccinlogistiken.

Det verkar vara trångt om resurser. Jag pratade med vårdkollegor för nån vecka sedan. De hade anmält sig för att få influensavaccin.

I sista stund ställdes vaccineringen in, eftersom riskgrupper ska prioriteras i deras region.

Det är inte lätt att välja. Oskyddad vårdpersonal är ingen hit heller.

Vad gäller kommande coronavaccin blir det nog huggsexa. Att den vaccinlogistiken ska funka har jag inga förhoppningar om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in