2020-11-30, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
UK har fuktig luft. Varför ha de drabbats värre än knastertorra, nordliga Sverige, tro? Norge med sin långa atlantkust har iofs klarat sig bättre än Sverige, och Portugal bättre än Spanien, men så livräddande tycks ändå inte den fuktiga luften vara. Öriket UK ett utmärkt motbevis.

Walk down a main street in London and you’ll understand why.
Citera
2020-11-30, 18:21
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madeinflen
Jo. Det ska stämma enligt två läkare jag känner. Dessutom har en anhörig - både svårt lung- och hjärtsjuk som tagit igenom sig smittan ovanligt bra. Personen i fråga tog just säsongsvaccinet någon månad innan smitta efter uppmaning av sin läkare.

Vad intressant, då har vi hört samma. Borde ju bli rusning till influensavaccinet men det är nog så att de flesta känner inte till detta då det är lite hemligt.
Vad skönt med din anhörig där också!
Citera
2020-11-30, 18:22
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Men jag gissar inte. Vad jag säger är att det inte finns belägg för att SCoV2 funnits någon annanstans före Wuhan.
Nu är du enbart manipulativ. Du hävdade till en början att Sverige inte haft smitta 2019. Hoppas du får bra motion springa runt och flytta målstolpar som du gör. Det finns indikationer på att smittan fanns i Wuhan redan sensommaren 2019. Länkat till tidigare i tråden. Det finns även en genetisk studie av mutationer som kom fram till att smittan verkade börja spridas typ mellan september och december. Varför skulle Sverige ha klarat sig utan ändå till 2020 anser du? Inte hade vi några stängda gränser 2019 väl?
Senast redigerad av outoftheblue 2020-11-30 kl. 18:36.
Citera
2020-11-30, 18:22
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quipu
Första vågen har precis börjat i Finland. Strax går Finland förbi Sverige i smittspridning även om vi inte har speciellt många syrianska bröllop i Finland
Tror du? Det tror inte jag.

Lite jämförande grafer och tabeller:

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/03/12/har-kan-du-folja-med-aktuell-coronastatistik-fran-finland-norden-och-varlden

Det lär hursomhelst inte ske imorgon iaf.
Citera
2020-11-30, 18:24
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
UK har fuktig luft. Varför ha de drabbats värre än knastertorra, nordliga Sverige, tro? Norge med sin långa atlantkust har iofs klarat sig bättre än Sverige, och Portugal bättre än Spanien, men så livräddande tycks ändå inte den fuktiga luften vara. Öriket UK ett utmärkt motbevis.
Tyvärr tror jag inte vi har sett det värsta av viruset ännu. Det ökar ganska kraftigt upp i norr nu när det börjat bli kallare, i januari kan det bli riktigt illa. Att lilla Sverige drabbats lindrigare än UK är väl ändå en självklarhet?
Citera
2020-11-30, 18:24
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
Walk down a main street in London and you’ll understand why.
During lockdown, you mean?
Citera
2020-11-30, 18:28
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Runt 17 gissar jag.
Hm... fortfarande inget.

Det ska komma dag enligt vad Region Stockholm själva skriver:

Region Stockholm rapporterar aktuell lägesbild två gånger i veckan. Den rapport som publiceras på tisdagar omfattar fyra dagar: fredag till måndag. Den som kommer på fredagar omfattar tre dagar: tisdag till torsdag.
Måndag, onsdag och torsdag presenteras en dagslägesrapport med ett begränsat antal preliminära siffror
Citera
2020-11-30, 18:29
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madeinflen
Jo. Det ska stämma enligt två läkare jag känner. Dessutom har en anhörig - både svårt lung- och hjärtsjuk som tagit igenom sig smittan ovanligt bra. Personen i fråga tog just säsongsvaccinet någon månad innan smitta efter uppmaning av sin läkare.

1 månad från nu då var årets vaccin det knappt släppt? Kanske något annat landsting fick det före Stockholm?
Citera
2020-11-30, 18:30
Medlem
madeinflens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
1 månad från nu då var årets vaccin det knappt släppt? Kanske något annat landsting fick det före Stockholm?

Annat europeiskt land i detta fall.
Citera
2020-11-30, 18:33
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Tyvärr tror jag inte vi har sett det värsta av viruset ännu. Det ökar ganska kraftigt upp i norr nu när det börjat bli kallare, i januari kan det bli riktigt illa. Att lilla Sverige drabbats lindrigare än UK är väl ändå en självklarhet?
Ja, mindre länder verkar klara sig bättre. Norge, Danmark och Finland har ca 5 miljoner invånare mot Sveriges 10, och Portugal är naturligtvis mindre än Spanien. Madrid och Bergamo ligger väl båda långt från hav och det spelar säkert in, men det tycks finnas för många faktorer för att kunna förutsäga smittspridning utifrån luftfuktighet enbart.

Man kanske ska jämföra med smittspridning av andra virus tidigare år. Är det verkligen så mycket värre i norr med kyla och torr luft än i södra delarna av Sverige? Viruset kanske sprids lättare men överlever sämre i torr luft?
Citera
2020-11-30, 18:34
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Hm... fortfarande inget.

Det ska komma dag enligt vad Region Stockholm själva skriver:

Region Stockholm rapporterar aktuell lägesbild två gånger i veckan. Den rapport som publiceras på tisdagar omfattar fyra dagar: fredag till måndag. Den som kommer på fredagar omfattar tre dagar: tisdag till torsdag.
Måndag, onsdag och torsdag presenteras en dagslägesrapport med ett begränsat antal preliminära siffror

"Cirka 5 000 nya konstaterat smittade och 35 fler patienter vårdas vid våra sjukhus med covid-19 sedan rapporten i fredags. "
Citera
2020-11-30, 18:34
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Jo det är klart men vi är ju en väldigt liten befolkning så man borde ju ändå kunna rätt enkelt vaccinera flera hundra tusen pers, de sköraste och vårdpersonalen åtminstone. SÅ svårt kan det inte vara. Andra länder verkar ju klara av det... Det har ju t.ex. sagts nu att England skall snabba på och börja typ om en vecka....

Vi kan väl inte bli sämst på vaccinering också.... 🤪

Jag hoppas verkligen att logistiken räcker till så att riskgrupperna och vårdpersonalen får vaccinet snart. Vi andra får nog vänta till efter sommaren. Vem vet; vi kanske hamnar i en OECD-rapport igen gällande segast vaccin-administration

Skämt åsido, hoppas verkligen att Sverige överraskar i effektivitet gällande vaccinlogistiken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in