2020-11-30, 18:03
Medlem
.Dostoj.s avatar
Jag har hört att årets influensavaccin kan eventuellt ge ett litet skydd mot Covid-19 för de har slängt in en mindre shot av ngt som tros vara verksamt mot viruset. Om det stämmer vet jag inte. Men 'ryktet' kommer från en respektabel krets kan jag säga. Någon som hört liknande?
Citera
2020-11-30, 18:07
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
På tal om torr krispig vinterluft. För varje 1% minskad luftfuktighet stiger smittan med 7-8% enligt denna studie. Kanske kommer smittan inte minska kraftigt om några veckor som FHM förutspått utan snarare explodera som ett fyrverkeri av mänskligt lidande och onödiga dödsfall i maskvägrarnas land?

Vi får hoppas på en fuktig vinter!

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32750215/

Ja till skillnad från ditt nya stolt maskbärande land med låga smitt och dödsfall😂
Citera
2020-11-30, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet

Nej, du är inte den enda.

That's true. It was definitely a very unpopular stance to hold at the time, however. Glad to see you’re still around.
Citera
2020-11-30, 18:11
Medlem
ReijoHervonens avatar
Rapporterade fall idag, (förra måndagen inom parentes).

Blekinge 131 (92)
Dalarna 318 (276)
Gotland 93 (77)
Gävleborg 177 (28)
Jämtland 187 (165)
Kalmar 56 (19)
Kronoberg 208 (175)
Norrbotten 192 (65)
Skåne 345 (29)
Uppsala 503 (518)
Värmland 200 (210)
Västerbotten 331 (244)
Västernorrland 394 (225)
Västmanland 514 (616)
Örebro 90 (367)
Östergötland 30 (45)

Upp i elva regioner, ner i fem.

Platz.se
Citera
2020-11-30, 18:13
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Men det är ju fortfarande bara gissningar från hans sida.
Att kalla det "bara gissningar" är onödigt nedvärderande från din sida. Sveriges gränser var öppna, folk reste flitigt, varför gissar du då att viruset stannade vid gränsen? Verkar inte särskilt intelligent av dig, men det var heller inte att vänta.
Citera
2020-11-30, 18:14
Medlem
Quipus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exprimis
Eller så jämför du med Finland

Första vågen har precis börjat i Finland. Strax går Finland förbi Sverige i smittspridning även om vi inte har speciellt många syrianska bröllop i Finland
Citera
2020-11-30, 18:14
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Hur många har man testat vaccinet på 20,000? Lär väl dyka upp det ena och det andra när man vaccinerat säg 200 miljoner.

Oj oj oj biverkan, "snuva", "huvudvärk", "ont i magen".

Det här är vad jag petar i mig. Vanliga biverkningar (upp till 1 av 10)
-Infektioner: herpesvirusinfektion, cytomegalusvirus, övre luftvägsinfektion allvarlig infektion i i blod och vävnader. I sällsynta fall med dödlig utgång.
-Hjärta lungor: hjärtklappning, oregelbundna hjärtslag. hjärtsvikt, högt blodtryck, förhöjt blodtryck i lungorna, hosta.
-Problem med matsmältningen: aptitstörningar, väderspänning, utspänd bukt, inflammation i tjocktarmen, förstoppning, halsbränna, munsår, viktökning, viktminskning, magsäcksinflammation.
-Hud och hår ögon: Stickningar i huden, klåda, torr hud, akne, inflammation i huden, oljud i öronen, håravfall, överdriven svettning, synproblem inklusive dimsyn, örontorrhet, blåmärken, depression, sömnlöshet, generaliserat ödem.
-Smärta: Ledvärk, muskelsvaghet, smärtor i bröstkorgen, värk runt händer och fötter, stelhet i muskler leder, muskelkramper.
Tester kan visa: vätska runt hjärtat, vätska i lungorna, febril neutropeni, blödning i magtarmkanalen, höga halter av urinsyra i blodet.

Sedan finns mindre vanliga biverkningar, kan drabba 1 av100 och sällsynta kan drabba 1 av 1000.
Dom listorna är ännu längre. Kan leda till döden är omnämn några gånger.

Jag har haft en del av det ovan, men med tiden går det över kroppen lär sig tåla det.

Narkolepsi var en ovanlig sjukdom med kroniska effekter det är trots allt ovanligt och att något liknade ska komma den här gången med coronavaccinet, det är verkligen inte sannolikt. Dessutom vaccin från flera olika fabrikat tillverkare, visar något av dem på allvarliga brister kommer det inte att användas.

Var inga fegisar ta sprutorna och lev med risken!
Citera
2020-11-30, 18:15
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Att kalla det "bara gissningar" är onödigt nedvärderande från din sida. Sveriges gränser var öppna, folk reste flitigt, varför gissar du då att viruset stannade vid gränsen? Verkar inte särskilt intelligent av dig, men det var heller inte att vänta.
Men jag gissar inte. Vad jag säger är att det inte finns belägg för att SCoV2 funnits någon annanstans före Wuhan.
Citera
2020-11-30, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det finns inget "magiskt" med T-celler. De är reella:

https://jamanetwork.com/journals/jama/fullarticle/2770758

Of course. But the claims by KI, further backed by Tegnell, just don’t seem credible now. I still believe in my initial stances — that it was picking up mild antibody responses that waned in serum over three months after infection, and that correlating the results to claim a 3x increase in immunity was wrong and simply pandering to the FHM.
Citera
2020-11-30, 18:17
Medlem
madeinflens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Jag har hört att årets influensavaccin kan eventuellt ge ett litet skydd mot Covid-19 för de har slängt in en mindre shot av ngt som tros vara verksamt mot viruset. Om det stämmer vet jag inte. Men 'ryktet' kommer från en respektabel krets kan jag säga. Någon som hört liknande?

Jo. Det ska stämma enligt två läkare jag känner. Dessutom har en anhörig - både svårt lung- och hjärtsjuk som tagit igenom sig smittan ovanligt bra. Personen i fråga tog just säsongsvaccinet någon månad innan smitta efter uppmaning av sin läkare.
Citera
2020-11-30, 18:17
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
På tal om torr krispig vinterluft. För varje 1% minskad luftfuktighet stiger smittan med 7-8% enligt denna studie. Kanske kommer smittan inte minska kraftigt om några veckor som FHM förutspått utan snarare explodera som ett fyrverkeri av mänskligt lidande och onödiga dödsfall i maskvägrarnas land?

UK har fuktig luft. Varför ha de drabbats värre än knastertorra, nordliga Sverige, tro? Norge med sin långa atlantkust har iofs klarat sig bättre än Sverige, och Portugal bättre än Spanien, men så livräddande tycks ändå inte den fuktiga luften vara. Öriket UK ett utmärkt motbevis.
Citera
2020-11-30, 18:18
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:

Då borde väl öar eller vissa delar av Sverige och länder med med högre luftfuktighet ha lägre smittspridning. Typ Thailand och Malaysia tex borde ha låg spridning.
Har vi några kända delar av Sverige som har högre luftfuktighet? Hur är fjällvärldens luftfuktighet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in