2020-11-29, 11:04
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Tråden i sig har även indirekt blivit en samlingspunkt för ett enormt problem som finns i USA forumet (men som jag själv har börjat se över hela Flashback) och det är att vissa anser att folk som inte håller med dem inte borde diskutera ämnet utan man vill ha cirkelargumentationer i små grupperingar där man stärker den egna världsbilden.

Detta är dock inte något unikt för Flashback utan det är något som har vuxit fram över hela internet och speciellt på sociala medier som Facebook där folk kan skapa privata grupper där de kan sprida och applådera över saker som de anser är korrekt utan att behöva argumentera kring varför eller ens om det som man pratar om är korrekt.
Det där är något jag också upplever, ärligt talat dock mer på sidan som hävdar med dårars envishet att inget fusk förekommit öh. Det är väldigt mycket ryggdunkning där. "Höhö, se hur de bär sig åt. Hela världen skrattar åt dem", skriver någon. "Men det är FARLIGT också. Trump sprider själv fake news", skriver någon annan. "Runken är i farten igen! Kolla på clownen! Haha!" skriver en tredje.

Ska väl tillägga att du är en av dem som klarar att diskutera frågan trots att du är kritisk till Trump. Ni är några som fixar det, och så är det två tre som bara ägnar sig åt ryggdunkningar.

Och egentligen är det ointressant vad som är "sant" eller "falskt" så länge ämnet går att diskutera, för det är ju en stor grej oavsett vad man har för uppfattning själv. Jag hatar när diskussioner ska förstöras för att saker som skrivs är "falska". Snacka om förmätet att se sig som kvalificerad att avgöra sådant.
Senast redigerad av Blot-Sven 2020-11-29 kl. 11:13.
Citera
2020-11-29, 11:07
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Fast det är samtidigt mycket enklare än du tror, åtminstone i ett avseende. Skriver man ett inlägg av typen: "denna tråd borde flyttas till Konspirationer", så är det klockrent ot och dessutom 0.06. Detta alltså helt oavsett vad tråden handlar om och helt oavsett bevis för ditten eller datten.

Absolut, men samtidigt om argumentationen ligger till 90% inom vad som är topic så är det inte längre ett brott mot 0.06 utan det blir ett motargument mot varför det skulle ha skett valfusk.

Det många verkar missa är just det att det finns en hel del användare i just den tråden som inte tycker om att folk inte håller med dem utan som anser att saker som lyckas balansera på gränsen eller inte ens är i närheten av att bryta mot 0.06 fortfarande bryter mot 0.06.

Ska man börja vara drakonisk med 0.06 så som vissa användare vill så bör det även gälla övriga regler i regelverket lika så och då skulle även det ses som ett ställningstagande mot de som hejar på Trump, vilket är vad vi redan ser att vissa användare anser.

Det finns de användare som har bestämt sig för att moderatorerna enbart stänger av eller varnar Trumpsupportrar.

Det är helt enkelt ett problematiskt forum i sin helhet och den problematik som tas upp i form av brott mot 0.06 är inte lika tydlig i dagsläget sedan flera användare stängdes av.

Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Resultatet är dock detsamma. Tråden ligger kvar i PU-USA eftersom det "i högsta grad är en utrikespolitisk fråga" och då tycker jag att repetetivt KoAT-tjat skall varnas för. Det är ett vanligt förekommande modus-operandi att skrika "konspirationsteori" för att distansera sig från jobbiga sanningar. Jag litar mer på trestjärniga generaler som Flynn och sådana när dom säger att valfusk har begåtts och dom nämner det som hänt som en coup 'd etat mot USA.

Att en tråd av den magnituden vill skrikas ner i KoAT är inte konstigt alls. Men det är fortfarande fel.

Absolut, men det är inte så simpelt som du vill framställa det och att tråden skulle massbombas av att den borde flyttas till Konspirationsteorier forumet är en extrem överdrift speciellt efter att en hel del användare stängdes av.

Sedan så skulle jag nog snarare säga att det största problemet i tråden är inte huruvida det är en konspirationsteori eller inte utan folk som har bestämt sig för att det ena eller det andra ovanpå att de enbart använder sig av sociala medier eller källor som öppet sprider genuina konspirationsteorier.

Det är många som inte ens kollar upp källorna som de använder sig av utan köper vad de säger rakt av för att de är så pass emotionellt kopplade till det hela.

Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Det är något jag också upplever — ärligt talat dock mer på sidan som hävdar med dårars envishet att inget fusk förekommit öh. Det är väldigt mycket ryggdunkning där. "Höhö, se hur de bär sig åt. Hela världen skrattar åt dem", skriver någon. "Men det är FARLIGT också. Trump sprider själv fake news", skriver någon annan. "Runken är i farten igen! Kolla på clownen! Haha!" skriver en tredje.

Ska väl tillägga att du är en av dem som klarar att diskutera frågan trots att du är kritisk till Trump. Ni är några som fixar det, och så är det två tre som bara ägnar sig åt ryggdunkningar.

Och egentligen är det ointressant vad som är "sant" eller "falskt" så länge ämnet går att diskutera, för det är ju en stor grek oavsett vad man har för uppfattning själv. Jag hatar verkligen när diskussioner ska förstöras för att saker som skrivs är "falska". Snacka om förmätet att se sig som kvalificerad att avgöra sådant.

Jag försöker så gott jag kan, gör jag fel så försöker jag att faktiskt rätta mig själv och jag är helt öppen med att alla kan fela.

Det är bland annat därför jag är så hård när det kommer till källor för jag vill ha en ärlig diskussion där folk i slutändan ska i teorin kunna skaka hand och erkänna att även om de inte håller med varandra så respekterar de varandras åsikter, jag skiter helt enkelt i vart man står i frågan när det kommer till kritan.

För jag må vara kritisk mot Trump men det betyder inte att jag inte är öppen för något annat än min personliga åsikt, för mig så är sanning och fakta alltid viktigare än vad jag tycker.

Det bör dock understrykas att jag även är en av de som förespråkar att regelverket på Flashback borde bli mer drakoniskt, speciellt brott mot 1.06 (detta trots att jag själv har två varningar för det) så ryggdunkandet som problematik kan jag bar hålla med dig om.
Senast redigerad av Ondahamstern 2020-11-29 kl. 11:15.
Citera
2020-11-29, 11:18
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Absolut, men samtidigt om argumentationen ligger till 90% inom vad som är topic så är det inte längre ett brott mot 0.06 utan det blir ett motargument mot varför det skulle ha skett valfusk.

Att hävda att tråden skall placeras i KoAT kan aldrig vara ett motargument till varför det skett valfusk.

Citat:
Sedan så skulle jag nog snarare säga att det största problemet i tråden är inte huruvida det är en konspirationsteori eller inte utan folk som har bestämt sig för att det ena eller det andra ovanpå att de enbart använder sig av sociala medier eller källor som öppet sprider genuina konspirationsteorier.

Det är många som inte ens kollar upp källorna som de använder sig av utan köper vad de säger rakt av för att de är så pass emotionellt kopplade till det hela.

Nu är du ute på hal is. Du vill alltså flytta tråden till KoAT i nån form av ansträngning att skydda användare som du inte tycker kan värdera information? Det är tur att det är åldersgräns på Flashback, och vi är alla vuxna här och kan värdera informationen vi får oss till livs. Tack för omtanken.
Citera
2020-11-29, 11:24
Medlem
najass avatar
Citat:
Absolut, men samtidigt om argumentationen ligger till 90% inom vad som är topic så är det inte längre ett brott mot 0.06 utan det blir ett motargument mot varför det skulle ha skett valfusk...

Kanske missförstår du mig, men det är ju så klart inte ett regelbrott i sig att påstå att nånting är konspirationer eller konspirationsteorier (t.ex valfusket), om man underbygger det med fakta som stöder det. Att däremot posta inlägg där man bara kräker ur sig att man tycker att det är en konspirationsteori och att tråden borde flyttas till (FB) Konspirationer och alternativa teorier är brott mot 0.06

Ett sånt här skit-inlägg till exempel (från valfusk-tråden) som lyftes som exempel tidigare i denna meta-tråd:

Citat:
Ursprungligen postat av xx
Borde tråden inte flyttas till "Konspirationer och alternativa teorier"?

Det är ju nu uppenbart att inget valfusk har skett, tvärt om anses detta vara det säkraste och mest korrekta valet i USA's historia. Men teorierna om valfusk finns ju där, och detta börjar bli ett ganska bra typfall för vad som normalt kallas för konspirationsteorier.

Håller ni med?

Det är ju ett skräpinlägg i alla avseenden (bryter mot 0.03 t.ex) och bryter dessutom mot 0.06 synnerligen tydligt. Har nu också raderats och varnats.
Citera
2020-11-29, 11:24
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Att hävda att tråden skall placeras i KoAT kan aldrig vara ett motargument till varför det skett valfusk.

Det går att argumentera för det inom topic för den tråden, presenterar man tillräckligt med bevis för att valfusk absolut inte skulle ha skett ovanpå argumenterar kring varför valfusk på den nivå som man vill påstå inte går att uppvisa för att sedan avsluta med att tråden bör flyttas på så blir det problematiskt att säga rakt av att inlägget bryter mot 0.06.

Det blir nämligen extremt mycket som faller inom topic och bara för att en mening i ett helt inlägg potentiellt bryter mot 0.06 men gör det inom ramarna för vad som är inom topic så skulle det bli lika problematiskt för moderatorerna om de valde att ta bort inlägget som om de valde att låta det vara kvar (speciellt om man tittar på hur vissa användare för sig).

Så det jag syftar på är inte inlägg som bara är rena "höhö den här tråden bör flyttas på" utan jag pratar om inlägg som genuint håller sig inom ramarna för vad som är topic men som fortfarande argumenterar för att tråden kanske borde flyttas på eller rent av delas upp.

Det finns helt enkelt olika grader av att argumentera för en sådan sak.

Citat:
Nu är du ute på hal is. Du vill alltså flytta tråden till KoAT i nån form av ansträngning att skydda användare som du inte tycker kan värdera information? Det är tur att det är åldersgräns på Flashback, och vi är alla vuxna här och kan värdera informationen vi får oss till livs. Tack för omtanken.

Det är så du väljer att tolka det och det är en tolkning som får stå för dig.

Det jag argumenterar för är snarare att 0.03 bör bli mer drakoniskt implementerad.

Citat:
Kanske missförstår du mig, men det är ju så klart inte ett regelbrott i sig att påstå att nånting är konspirationer eller konspirationsteorier (t.ex valfusket), om man underbygger det med fakta som stöder det. Att däremot posta inlägg där man bara kräker ur sig att man tycker att det är en konspirationsteori och att tråden borde flyttas till (FB) Konspirationer och alternativa teorier är brott mot 0.06

Ett sånt här skit-inlägg till exempel (från valfusk-tråden) som lyftes som exempel tidigare i denna meta-tråd:

Det är ju ett skräpinlägg i alla avseenden (bryter mot 0.03 t.ex) och bryter dessutom mot 0.06 synnerligen tydligt. Har nu också raderats och varnats.

Absolut, jag tror vi helt enkelt lyckades med det traditionella misstaget av att tala förbi varandra eller missförstå varandra.

sådana där inlägg är absolut 100% inom brott mot 0.03 och 0.06 och den typen av inlägg ser man betydligt mindre av sedan en stor drös av användare stängdes av.
Senast redigerad av Ondahamstern 2020-11-29 kl. 11:29.
Citera
2020-11-29, 11:35
Medlem
Citat:
Det florerar flera inlägg som ligger extremt nära inpå Q-Annon området och även är rena spekulationer där man använder sig av rena inlägg från 4Chan, Twitter eller youtube för att föra en argumentation utan fakta baserad uppbackning

Sluta snacka skit.
Du är en av dom i tråden som helt ignorerar där du får en riktig källa att gå på. Det enda du gör här är att försöka få tråden till konspirationsteorier så du och dina trollpolare har lyckats att tysta ner ännu en debatt.
Citera
2020-11-29, 12:05
Medlem
Citat:
OK, det är i synnerhet EN användare som kommer in ibland och postar retliga inlägg bara för att provocera. Nu föreslår vederbörande igen (för typ tionde gången) att tråden flyttas till delforumet för konspirationsteorier. Kan man bemöta sådant eller är det OT? Det känns ju inte riktigt som tråden är till för metadiskussioner om diskussionen, om olika användare och annat.

Får ändå säga att jag är nöjd med modereringen i tråden på det stora hela. Uppenbart skit försvinner. Har å andra sidan själv blivit av med inlägg jag är nöjd med, men that's life.

Det är just det här som folk blir så irriterade på. Det är 10 inlägg varje dag ifrån samma användare runt o runt i cirklar med inte mycket mer substans än att dom ifrågasätter andras intelligens nivå med inte mycket mer bidrag än inläggen ”källa på det?”..

Dessa fyller varje sida dag efter dag.

Dom som är där o vill diskutera eventuellt valfusk får inte mycket utrymme.

Det gör att tråden tillåts förstöras gång efter gång.. Den har i princip gått o blivit helt jävla oläsbar.

O då kan vi såhär. Det kanske är VISSAS helt korrekta åsikt att tråden borde förpassas till konspirationsteorier.. MEN! Det behöver det inte påminnas om i sida efter sida efter sida.
Om det är konspirationsteori tråd det handlar om. Så ska det diskuteras konspirationer..
Så fungerar det precis överallt annars på det här forumet..
Är det bilar som diskuteras i en träd ska det inte sitta o diskuteras att Saab gör flygplan..

Men inläggen ifrån fånarna i den här tråden är i princip på nivån med ”jaha, så niii tror att bilar åker fortare än deras flyyygplaaaaan

Och ingen moderator är i sikte.

Just dessa användare som vi diskuterar har lyckats förstört hela politik forumet. O det är uppenbart för alla att dom inte är ute efter att diskutera.

Att diskutera är nämligen inte
”Okej visa mig att du sitter på en källa.”
”Okej. Nu har du visat mig en källa så nu bajsar jag på den.”
”Ja visa mig en källa till bara jag kommer bajsa på den också. För du verkar inte inse att det är bara det jag är här för att göra. Jag ska sitta här o klämma en mök på eran källa.”

Jo. Vi alla fattar att dom beter sig sådär. Vi försöker bara göra tråden intressant att igenom att faktiskt lägga upp bevisen på valfusk och diskutera det med varandra. Precis som tråden säger att vi ska göra.. Precis såsom flashback fungerar.
”Har ni bevis på valfusk? Lägg upp det här!”.

Det är vad tråden säger att vi ska göra. Men nu är det inne ett gäng i den dagligen o försöker förstöra den i sida efter sida.

Det bästa alla kan göra är att ignorera.. Men det är svårt för mig när jag sitter där ensam o lägger upp ett bevis, sen citerar 5 av dom mig samtidigt och ska börja argumentera o fyller en hel sida. Det gör att ingen annan kan se bevisen jag levererat..

Skiter helt ärligt i deras åsikter..

Men mod måste in och moderera. Annars kan helt sluta moderera forumet o låta alla användare shit posta. (Det är precis det man gör här.)
Citera
2020-11-29, 12:53
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlfaKennyBody
Det är just det här som folk blir så irriterade på. Det är 10 inlägg varje dag ifrån samma användare runt o runt i cirklar med inte mycket mer substans än att dom ifrågasätter andras intelligens nivå med inte mycket mer bidrag än inläggen ”källa på det?”..

Dessa fyller varje sida dag efter dag.

Dom som är där o vill diskutera eventuellt valfusk får inte mycket utrymme.

Det gör att tråden tillåts förstöras gång efter gång.. Den har i princip gått o blivit helt jävla oläsbar.

O då kan vi såhär. Det kanske är VISSAS helt korrekta åsikt att tråden borde förpassas till konspirationsteorier.. MEN! Det behöver det inte påminnas om i sida efter sida efter sida.
Om det är konspirationsteori tråd det handlar om. Så ska det diskuteras konspirationer..
Så fungerar det precis överallt annars på det här forumet..
Är det bilar som diskuteras i en träd ska det inte sitta o diskuteras att Saab gör flygplan..

Men inläggen ifrån fånarna i den här tråden är i princip på nivån med ”jaha, så niii tror att bilar åker fortare än deras flyyygplaaaaan

Och ingen moderator är i sikte.

Just dessa användare som vi diskuterar har lyckats förstört hela politik forumet. O det är uppenbart för alla att dom inte är ute efter att diskutera.

Att diskutera är nämligen inte
”Okej visa mig att du sitter på en källa.”
”Okej. Nu har du visat mig en källa så nu bajsar jag på den.”
”Ja visa mig en källa till bara jag kommer bajsa på den också. För du verkar inte inse att det är bara det jag är här för att göra. Jag ska sitta här o klämma en mök på eran källa.”

Jo. Vi alla fattar att dom beter sig sådär. Vi försöker bara göra tråden intressant att igenom att faktiskt lägga upp bevisen på valfusk och diskutera det med varandra. Precis som tråden säger att vi ska göra.. Precis såsom flashback fungerar.
”Har ni bevis på valfusk? Lägg upp det här!”.

Det är vad tråden säger att vi ska göra. Men nu är det inne ett gäng i den dagligen o försöker förstöra den i sida efter sida.

Det bästa alla kan göra är att ignorera.. Men det är svårt för mig när jag sitter där ensam o lägger upp ett bevis, sen citerar 5 av dom mig samtidigt och ska börja argumentera o fyller en hel sida. Det gör att ingen annan kan se bevisen jag levererat..

Skiter helt ärligt i deras åsikter..

Men mod måste in och moderera. Annars kan helt sluta moderera forumet o låta alla användare shit posta. (Det är precis det man gör här.)
Ja, skit i dem. Vet inte vilka som är värst: De som sabbar de seriösa diskussionerna med "seriösa" svar som bara försöker så tvivel (motfrågor, "källa på det?") eller de här eviga inläggen med enbart hån och skitsnack. Det är alltså tre, fyra användare som gång på gång postar spydiga fristående inlägg som trycker på att inga bevis presenterats. Det är samma användare som använder epitet i stil med "Runk-Rudy". Det är liksom inte ens kul.

En särskild kategori är inläggen som menar att man inte får skriva vad man vill med hänsyn till Flashbacks rykte. Snacka om missriktad "välvilja". Tänk på baaarnen och alla de förståndshandikappade som kan få för sig något.
Citera
2020-11-29, 13:12
Medlem
Citat:
Ja, skit i dem. Vet inte vilka som är värst: De som sabbar de seriösa diskussionerna med "seriösa" svar som bara försöker så tvivel (motfrågor, "källa på det?") eller de här eviga inläggen med enbart hån och skitsnack. Det är alltså tre, fyra användare som gång på gång postar spydiga fristående inlägg som trycker på att inga bevis presenterats. Det är samma användare som använder epitet i stil med "Runk-Rudy". Det är liksom inte ens kul.

En särskild kategori är inläggen som menar att man inte får skriva vad man vill med hänsyn till Flashbacks rykte. Snacka om missriktad "välvilja". Tänk på baaarnen och alla de förståndshandikappade som kan få för sig något.

Det roliga är att dessa lågpannor inte har några egna tankar. Det är lemmeltåg där man vet att alla sitter o kollar på en och samma stream. Sen säger den streamern att ”trumps pruttar luktar illa!”

Sen får vi andra sitta o höra inett halvår efter ”hur kan man lita på en människa vars pruttar luktar så illa?

Det är verkligen den nivån de ligger på.. Och moderatorn syns inte till någonstans..

Men visst är det såhär ni vill att forumet ska skötas framöver så ska jag lägga fram ett recept som alla kan börja använda i tråd efter tråd.
Därefter kan varenda jävla tråd i hela flashback fungera såhär.
Steg 1: ”kräv att någon presenterar en källa som precis redan har presenteras.”
Steg 2: bajsa på den källan.
Steg 3: garva åt att du har bajsat på den källan.
Steg 4: bajsa på nästa argument igen.
Steg 5: fortsätt att bajsa.
Steg 6: skriv ”Haaaaaaaaaaaaaaaaaaaa! Förstår du inte att jag bara bajsar?” (Redigera snabbt som fan, låtsas att du skrev något fel)
Steg 7: Nu har någon slutat seriöst att debattera. Så hoppa på nästa bevis o börja bajsa.

Så kan hela jävla skit forumet förstöras. Då kan vi alla bete oss som blöjbarn?
Tydligen är det den utvecklingen man vill se? Man behöver ju inte tillföra så mycket mera till forumet för att ens inlägg ska vara kvar i sida efter sida menar jag.

Flashback kan gå o bli en shit post sida.

Kvalitet före kvantitet verkar man ha slängt helt.

Oroa er inte. Jag räknar inte med något svar. Jag räknar med att moderatorerna istället helt slutar moderera. Får dessa användare vara kvar o förstöra erat forum så finns det ingen anledning för er att stänga av några andra.
Citera
2020-11-29, 13:22
Medlem
Tråden heter ”har ni några nyheter om valfusken?”

Konversationerna som följer är.
- Här är en källa. Http//:källapunktse.
-Har du någon källa på det?
- Jag la ju nyss upp en ditt nötskal. (Det här tar moderatorn bort)
- Det där är ju ingen källa. O det tyckte inte mod heller

Lägg ner eran verksamhet bara.
Citera
2020-11-29, 13:25
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlfaKennyBody
Det roliga är att dessa lågpannor inte har några egna tankar. Det är lemmeltåg där man vet att alla sitter o kollar på en och samma stream. Sen säger den streamern att ”trumps pruttar luktar illa!”

Sen får vi andra sitta o höra inett halvår efter ”hur kan man lita på en människa vars pruttar luktar så illa?

Det är verkligen den nivån de ligger på.. Och moderatorn syns inte till någonstans..

Men visst är det såhär ni vill att forumet ska skötas framöver så ska jag lägga fram ett recept som alla kan börja använda i tråd efter tråd.
Därefter kan varenda jävla tråd i hela flashback fungera såhär.
Steg 1: ”kräv att någon presenterar en källa som precis redan har presenteras.”
Steg 2: bajsa på den källan.
Steg 3: garva åt att du har bajsat på den källan.
Steg 4: bajsa på nästa argument igen.
Steg 5: fortsätt att bajsa.
Steg 6: skriv ”Haaaaaaaaaaaaaaaaaaaa! Förstår du inte att jag bara bajsar?” (Redigera snabbt som fan, låtsas att du skrev något fel)
Steg 7: Nu har någon slutat seriöst att debattera. Så hoppa på nästa bevis o börja bajsa.

Så kan hela jävla skit forumet förstöras. Då kan vi alla bete oss som blöjbarn?
Tydligen är det den utvecklingen man vill se? Man behöver ju inte tillföra så mycket mera till forumet för att ens inlägg ska vara kvar i sida efter sida menar jag.

Flashback kan gå o bli en shit post sida.

Kvalitet före kvantitet verkar man ha slängt helt.

Oroa er inte. Jag räknar inte med något svar. Jag räknar med att moderatorerna istället helt slutar moderera. Får dessa användare vara kvar o förstöra erat forum så finns det ingen anledning för er att stänga av några andra.

Vill man kritisera modereringen är det urbota korkat att komma med sådana här inlägg som närmast får dig att framstå som efterbliven. Det är i själva verket en av de hårdast modererade trådarna på FB för tillfället. ca 9300 inlägg har raderats vilket motsvarar ca 35 % av alla inlägg som postats. Inte många trådar på forumet har så hög raderingsgrad.

Så det är hyfsat självklart att det inte är någon som tar dig på särskilt stort allvar i din "kritik" när den är så himmelsskriande genomkorkad.

Du lyckas med konststycket att fördumma en redan tämligen dum tråd ytterligare, och man får aktivt jobba för att inte din idioti ska smetas ut på andra som har seriös och vettig kritik mot modereringen av tråden.
Citera
2020-11-29, 13:32
Medlem
krautbrains avatar
Citat:

Du lyckas med konststycket att fördumma en redan tämligen dum tråd ytterligare, och man får aktivt jobba för att inte din idioti ska smetas ut på andra som har seriös och vettig kritik mot modereringen av tråden.

Ett rätt så korkat uttalande Najas. När du själv i samma inlägg pratar om att 35% av alla inlägg i tråden tagits bort. Det är klart att vi som användare reagerar på en sån tråd, men du tycker att det är en tämligen dum tråd denna kritikertråd? Uttalade du dig klumpigt bara?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in