2020-11-29, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Du får väll titta på dokumentären jag länkade (det är inte drama, utan dokumäntärer)

Jag har mycket svårt att se dokumentärer eller ens spelfilmer som handlar om barn som far illa. Mår för dåligt av det helt enkelt, sedan jag själv blev förälder. Men jag har läst en hel del om själva fallet.

"Våldsam kärlek" är också historier från verkliga livet. var också svårt för mig att se, i synnerhet när barnen for så illa. Men även när kvinnorna for illa, såklart. Men usch vad jag led med barnen. Jag är en ganska hårdnackad person egentligen, men jag satt här och kände hur mitt ansikte var plaskvått när jag såg hur barnen måste ha haft det...
Citera
2020-11-29, 08:50
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Men kära hjärtanes. Så du utgår från ett fall och tror sedan att flertalet kvinnor som är på skyddade boenden är förövare egentligen? Klart det alltid finns undantag som bekräftar regeln. Sådana undantag blir ofta också uppmärksammade. Men de är just det: undantag. Hemska, vidriga undantag, med ett stort lidande bakom för de involverade såklart. Men ändå tack och lov: undantag. Och självklart ska det uppmärksammas, ty så får det absolut inte gå till. Det är vidrigt ur i princip vartenda perspektiv man kan tänka sig. Så vi får vara glada att det endast är undantag.

Jag har väll aldrig utgått från ett fall, det var bara för att avfärda alla dina fantasier, och det gick ju bra.
Vad har du för belägg att det är "undantag", nu när vi är överns om att du hade fel gällande "alla är offer" med tillhörande fantasfulla svammel.

Att våldsamma kvinnor är överrepsenterade på skyddande boende är på intet sätt kontroversiellt. Du tycks känna att det är helt omöjligt, har du något belägg för dina känslor, studier? , statistik? det finns ju därute att läsa.

Citat:
I snitt mördas 16 kvinnor/år av sin partner eller expartner. Flertalet av de kvinnor som är på skyddade boenden är där för att inte bli siffror i den statistiken. De är där för att inte öka på den statistiken. Var så säker.

ja och 2-6 män, och ett antal barn (tror de var 6st till antalet förra året) mördas av en kvinna.

Sen ökar ju den statistiken redan, så ökade satsningar på mäns våld mot kvinnor=ökar antalet dödade i relationsvåld.

Citat:
Sedan finns på de skyddade boendena även personer som har utsatts för hedersrelaterat våld. Eller som nu: kvinnor som har behövt skyddade boenden efter bordelltillslag.

Det är nog inte orimligt att det behövs, majoritetn av det grova våldet begås ju av invandrare (och barn till invandrare).

Det är väldigt få horor som tar del av den hjälpen, de har ju ett jobb att sköta och en familj och försörja, Paolos hora erbjöd sina tjänster i bla frankrike och holland efter tillslaget. (bra betalt, internationellt gångbart yrke mao)

Citat:
Jag vet inte, men du kanske anser att vi ska upphöra med skyddade boenden pga. ett fall? Så kan dessa kvinnor med skyddsbehov få fortsätta leva i ett helvete till den dag deras partners/expartners har ihjäl dem? Du verkar ju ändå främst tro att flertalet av dem är gärningspersoner de också, lögnaktiga gärningspersoner dessutom. Eftersom det finns ett fall som tyder på att det skulle kunna vara så.

nä, jag har ju redan skrivit vad som behöver göras, jag förstår dock att du vill se mer relationsvåld, framförallt vill du skydda cykeln av barn som växer upp med en våldsam förälder (det är inte helt chockerande något som 60%+ av kvinnor på skyddande boenden har gemensamt)

Citat:
]Nej, jag har inte skrivit att summan av min kunskap är subjektiv och anekdotisk. Du har missuppfattat mig. Pga. personliga erfarenheter har jag naturligtvis fått mer och mer teoretisk kunskap i ämnet. Precis som vissa som själva drabbas av cancer läser på om cancer och därmed lär sig en hel del rent teoretiskt om själva sjukdomen.

Dels för att jag själv har varit utsatt, dels för att jag känner andra utsatta och dels för att jag har lärt mig mycket om detta just pga. att jag själv har varit utsatt.

Du är en del av problemet, inte lösningen.
Citera
2020-11-29, 08:54
Avstängd
Citat:
Jag har mycket svårt att se dokumentärer eller ens spelfilmer som handlar om barn som far illa. Mår för dåligt av det helt enkelt, sedan jag själv blev förälder. Men jag har läst en hel del om själva fallet.

"Våldsam kärlek" är också historier från verkliga livet. var också svårt för mig att se, i synnerhet när barnen for så illa. Men även när kvinnorna for illa, såklart. Men usch vad jag led med barnen. Jag är en ganska hårdnackad person egentligen, men jag satt här och kände hur mitt ansikte var plaskvått när jag såg hur barnen måste ha haft det...

Känslor är inte en del av lösningen , det är vi överns om
Citera
2020-11-29, 10:44
Medlem
Citat:
Att våldsamma kvinnor är överrepsenterade på skyddande boende är på intet sätt kontroversiellt. Du tycks känna att det är helt omöjligt, har du något belägg för dina känslor, studier? , statistik? det finns ju därute att läsa.

Det är väldigt få horor som tar del av den hjälpen, de har ju ett jobb att sköta och en familj och försörja, Paolos hora erbjöd sina tjänster i bla frankrike och holland efter tillslaget. (bra betalt, internationellt gångbart yrke mao)

Dels för att jag själv har varit utsatt, dels för att jag känner andra utsatta och dels för att jag har lärt mig mycket om detta just pga. att jag själv har varit utsatt.

Du är en del av problemet, inte lösningen.

Det är du som behöver visa på en källa att det är som du påstår. En svensk källa tack, då vi lever i Sverige och det är svenska förhållanden jag vet något om och diskuterar i tråden. Se så. Visa nu källa på att våldsamma kvinnor är överrepresenterade på skyddade boenden i Sverige.

Nej, det är överfullt just nu på skyddade boenden av prostituerade sedan bordelltillslag. Ser du inte på vanliga nyhetsprogram? Var nyligen repotage om just detta. De vittnar och behöver skydd.

vi som har erfarenhet av våld i nära relationer får mycket kunskap i ämnet. Därav skulle jag vilja påstå att vi faktiskt kan vara en del av lösningen, med de kunskaper vi får: både personliga och rent teoretiska. Till skillnad mot folk som bara sitter och basunerar ut fördomar om att flertalet våldstutsatta i nära relationer som behöver skydd av skyddat boende själva skulle vara våldsamma. Sådana fördomar är ett stort fett problem och ingen lösning. Det är ju sådant gärningspersonerna försöker tuta i offren. Att det är offren det är fel på. Du går alltså på gärningspersonernas linje: att det är offren det är fel på. Som sagt: tror du ärligt talat att en våldsutsatt person vågar slåss, när en våldsutsatt person inte ens vågar ta bort en papperskorg från huvudet tex.?

De män och kvinnor jag känner som har varit våldsutsatta i en nära relation vågar ingenting. Allt man gör är fel. Man gör allt för att vara så liten och osynlig som helst, för husfridens skull. tippar på tå. om man någon gång vågar ta sig ton och säga ifrån, så vet man att det ger represalier. Och att det kommer användas mot en själv resten av dagen. Resten av veckan.
Citera
2020-11-29, 10:59
Medlem
Citat:
Känslor är inte en del av lösningen , det är vi överns om

Och det undviker man rätt fint om man bara läser om fall. Men att se fall.

Eller tja. gäller det barn som far illa har jag svårt att ens läsa om det. Bara att konstatera att man har blivit blödig sedan man blev förälder.
Citera
2020-11-29, 12:55
Avstängd
Citat:
Det är du som behöver visa på en källa att det är som du påstår. En svensk källa tack, då vi lever i Sverige och det är svenska förhållanden jag vet något om och diskuterar i tråden. Se så. Visa nu källa på att våldsamma kvinnor är överrepresenterade på skyddade boenden i Sverige.

Finns det ens? Att kvinnor och män är nära nog lika utsatta för våld i nära relationer är ju kulturellt oberoende i den industraliserade västvärlden.

Om du inte tror att det är så i usa eller storbritanien , varför skulle du tro att det är så i sverige. Resultat finns ju där oavsett vad du känner kring det.

Citat:
Nej, det är överfullt just nu på skyddade boenden av prostituerade sedan bordelltillslag. Ser du inte på vanliga nyhetsprogram? Var nyligen repotage om just detta. De vittnar och behöver skydd.

Jo de är extremt ineffektiva roks mfl. Det bidrar säkerligen till att det är ”ständigt överfullt” även de år som fallen är ”låga”

Citat:
Vi som har erfarenhet av våld i nära relationer får mycket kunskap i ämnet. Därav skulle jag vilja påstå att vi faktiskt kan vara en del av lösningen, med de kunskaper vi får: både personliga och rent teoretiska. Till skillnad mot folk som bara sitter och basunerar ut fördomar om att flertalet våldstutsatta i nära relationer som behöver skydd av skyddat boende själva skulle vara våldsamma. Sådana fördomar är ett stort fett problem och ingen lösning. Det är ju sådant gärningspersonerna försöker tuta i offren. Att det är offren det är fel på. Du går alltså på gärningspersonernas linje: att det är offren det är fel på. Som sagt: tror du ärligt talat att en våldsutsatt person vågar slåss, när en våldsutsatt person inte ens vågar ta bort en papperskorg från huvudet tex.?

Nej , ni är en del av problemet, inte lösningen. Det framgår om du tittar på statestiken.

Citat:
De män och kvinnor jag känner som har varit våldsutsatta i en nära relation vågar ingenting. Allt man gör är fel. Man gör allt för att vara så liten och osynlig som helst, för husfridens skull. tippar på tå. om man någon gång vågar ta sig ton och säga ifrån, så vet man att det ger represalier. Och att det kommer användas mot en själv resten av dagen. Resten av veckan.

Det är anledningen till att de inte ska vara en del av lösningen
Citera
2020-11-29, 12:59
Avstängd
Citat:
Och det undviker man rätt fint om man bara läser om fall. Men att se fall.

Eller tja. gäller det barn som far illa har jag svårt att ens läsa om det. Bara att konstatera att man har blivit blödig sedan man blev förälder.

Mm du sätter fingret på hela problemet

Sen så slutar ju Att rädda ett barn lyckligt,
Citera
2020-11-29, 13:00
Medlem
Citat:
Finns det ens? Att kvinnor och män är nära nog lika utsatta för våld i nära relationer är ju kulturellt oberoende i den industraliserade västvärlden.

Om du inte tror att det är så i usa eller storbritanien , varför skulle du tro att det är så i sverige. Resultat finns ju där oavsett vad du känner kring det.

Jo de är extremt ineffektiva roks mfl. Det bidrar säkerligen till att det är ”ständigt överfullt” även de år som fallen är ”låga”

Nej , ni är en del av problemet, inte lösningen. Det framgår om du tittar på statestiken.

Det är anledningen till att de inte ska vara en del av lösningen

Vad är "lösningen"?
Citera
2020-11-29, 13:06
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av enhalvboj
Vad är "lösningen"?

Edit
Kopierat från tidigare post , Erin Pizzey får nog även nämnas som källan (Så genialisk är jag inte i ämnet)

Förstå att det är ett generations problem och 1 generations avbrott räcker .
-Inte skydda våldsamma kvinnor och demonisera män, men framförallt skydda barnen från våldsamma föräldrar. (för att bryta cykeln)
-Matcha varje skattekrona som går till "kvinnojourer" med 1 till mannsjpourer, saknas pengar så halvera kvinnojourernas och fördela.
-belysa komplexiteten i problemet och börja arbeta mot att minska det. inte nöja sig med status q som de senaste 30-40 åren.
Senast redigerad av slö 2020-11-29 kl. 13:08.
Citera
2020-11-29, 13:14
Medlem
Citat:
Förstå att det är ett generations problem och 1 generations avbrott räcker .
-Inte skydda våldsamma kvinnor och demonisera män, men framförallt skydda barnen från våldsamma föräldrar. (för att bryta cykeln)
-Matcha varje skattekrona som går till "kvinnojourer" med 1 till mannsjpourer, saknas pengar så halvera kvinnojourernas och fördela.
-belysa komplexiteten i problemet och börja arbeta mot att minska det. inte nöja sig med status q som de senaste 30-40 åren.

Man skyddar inte (systematiskt) våldsamma kvinnor (det har säkert hänt att någon lyckats dra offerkortet när de egentligen är förövaren men det tillhör knappast det vanliga). Detta får du ge belägg för isf. Men yeah, man bör demonisera de personer som är våldsamma och skydda de som utsätts för våld, oavsett kön.

Att mansjourer borde få statligt stöd råder det inga tvivel om men du får komma med belägg för att det skulle fördelas helt jämnt. Söker män den typen av hjälp i samma utsträckning? Finns det tillräckligt många män som är villiga att volontära på mansjourer (som ju krävs för att hålla igång dem, samma som för kvinnojourer)? Vad jag har sett så skriker varenda mansjour efter volontärer. Känner flera kvinnor som volontärat men inte en enda man. Bidrag ska givetvis delas ut efter behov.

Det sista håller jag med om fullständigt och detta är något som många jobbar med. Avstigmatisera våld i nära relationer och jobba för att män också ska våga söka hjälp eller berätta om sina problem.

När du kallar någon som gör just detta för "en del av problemet, inte lösningen" så gör du det motsatta. Då blir du en del av problemet.
Senast redigerad av enhalvboj 2020-11-29 kl. 13:27.
Citera
2020-11-29, 23:30
Medlem
Citat:
Mm du sätter fingret på hela problemet

Sen så slutar ju Att rädda ett barn lyckligt,

Man får stor inblick i saker och ting genom att läsa om dem också. Men ser man saker, kan där dyka upp musik som ger en ytterligare obehaglig stämning etc. Därför undviker jag helst att se om fall. Läser hellre om dem. Sakligt, koncist.

Spelar ingen roll. Far barn illa har jag svårt att se det.
Citera
2020-11-29, 23:35
Medlem
Citat:

Ok. Så du påstår alltså att majoriteten av kvinnorna på skyddande boenden är våldsverkare. Och när jag ber dig om källa på detta skriver du "finns de ens?". Du har alltså ingen källa för den ytterst allvarliga anklagelsen du kommer med? Det är således bara dina egna fantasier du har suttit och haft som argument nu i några dagar. Sedan ser du mig som problemet... Jaja.

Bra. Då var vi färdiga här. Ha en fin måndag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in