2020-11-28, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö

Inte så lätt om tex "kvinnojouren" skyddar och gömmer förövare tillsammans med barnet.

Jaså, så du tror att det ser ut så? Det görs bedömningar. Det är offer som tvingas gömma sig.
Citera
2020-11-28, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Jaså, så du tror att det ser ut så? Det görs bedömningar. Det är offer som tvingas gömma sig.

Nja, det krävs att "offren" gör en polisanmälan. något som givetvis tvingas fram för att få "hjälp".

Att det sedan är ovanligt att anmälan leder till fällande dom finns det säkert mängder med skäl till.

Du verkar veta oerhört lite om ämnet.
Citera
2020-11-28, 17:47
Medlem
Citat:
Hon är inte svensk, eller hur? Och jag skriver om svenska förhållanden och skyddande boenden i Sverige. Saker och ting kan se annorlunda ut i andra kulturer.

Nä, "britt", hon uppfan skyddande boende för "kvinnor och barn". dvs modellen för det du pratar om, utan att veta något om.

+Att du inte tycker om en källa har inget med källans relvans att göra, du är naturligtvis välkommen att bevisa att det skiljer sig kraftigt mellan människoapor i uk och sverige,

Citat:
Vad på SVT syftar du då på? Jag ser inte mycket på tv. Men jag såg just dramadokumentären "Våldsam Kärlek". Se den. Så får du lite mer kunskap i ämnet, istället för fördomar.
'
Har sett.
Har du sett?

https://www.svtplay.se/dokument-inifran-att-radda-ett-barn

Citat:
Alltså. Börja läs mina inlägg! Håll den röda tråden! Jag har upprepade gånger skrivit att offer kan vara en man. Offer kan vara en kvinna. Gärningspersonen kan vara en kvinna. gärningspersonen kan vara en man. när någon är offer och den andra är gärningsperson, så handlar det i regel om en gärningsperson som nyktert och systematiskt bryter ner sitt offer. Kan du börja läsa mina inlägg nu och förstå att när jag skriver om detta så skriver jag om offer och gärningspersoner, inte om könstillhörigheter på de involverade! Jag vet som sagt både män och kvinnor som har fallit offer för gärningspersoner. Och jag vet både män och kvinnor som systematiskt bryter ner sina partners. Men du började skriva om relationer där båda i paret slår varandra och i dessa fall är det ofta alkohol involverat. Kan du nu vara så god och ta in vad jag skriver? Börjar bli tjatigt och tröttsamt att upprepa saker.

Så det du menar är att du tycker det är sjukt att vår feministiska regering, folkvalda och instutitioner formligen spyr pengar för att skydda kvinnor från våld samtidigt som de lägger exakt 0kr eller 0 engameng i kvinnors våld mot män?

Citat:
Det är du som inte läser mina inlägg ordentligt och inte ser den röda tråden. läs om, läs rätt. Från början om jag får be!

det är nog inget unikt för mig, din tråd är inte heller röd. från början så citerade du följande inlägg som jag skrev (inte till dig ),

Du kanske ska vara så vänlig att "motbevis" det innan du börjar fantiser och fabulera märkliga anekdoter som inte har med något att göra, ta din tid, det är ett forum som lär finnas många år än

"Citat:
Ursprungligen postat av Fransethaiko
Som tidigare anställd inom polisen kan jag tyvärr meddela hur myndigheten blundar för kvinnors våld i nära relationer. När mannen i Landskrona blev mördad i våras uttrycktes ”han förtjänade det säkert”. Den rådande uppfattningen, åtminstone i polisområde syd, är att männen som utsätts för våld i nära relation antingen förtjänar det eller inte behöver hjälp för att de anses kunna försvara sig.

Våld i nära relationer är bara ett problem när män är förövare. Viktigt med jämställdhet."

Slö skrev
Det bidrar direkt till att fler kvinnor utsätts för våld, våldsamma kvinnor är och har alltid varit extremt överepresenterade på kvinnohem/skyddande boenden.

det är enligt mig (inte enbart naturligtvis) den främsta anledningen till att mycket lite har hänt kring våld i nära relationer statistiskt (trots 100miljoner och friviliggas engagemang.

Våldsamma kvinnor skyddas och kan på så sätt fortsätta utöva sitt våld (inte sällan mot barn). våld föder våld.

Cirklens sluts snarare en bryts.

-Det är det fetade du citerade.
Citera
2020-11-28, 18:20
Medlem
Citat:
Nja, det krävs att "offren" gör en polisanmälan. något som givetvis tvingas fram för att få "hjälp".

Att det sedan är ovanligt att anmälan leder till fällande dom finns det säkert mängder med skäl till.

Du verkar veta oerhört lite om ämnet.

Nej, man tvingas inte att göra en polisanmälan för att få hjälp. Man får hjälp för att skyddsbehovet bedöms som högt utifrån våldets art/gärningspersonens profil etc. Det finns god forskning inom ämnet, så dessa skyddsbedömningar görs utifrån vetenskap. Men visst är det bra att göra polisanmälan, så att inte gärningspersonen fortsätter sin våldsamhet mot offret eller mot nya offer.

Ovanligt att anmälan leder till fällande dom? Nu tror jag du tänker på våldtäkt? När det kommer till misshandel och i synnerhet grov sådan finns det i regel så pass mycket teknisk bevisning så det borde inte vara några problem att få till fällande dom. Iaf. om offret känner till vikten av att plåta sina skador etc.

Jag vet ganska mycket om ämnet. Dels för att jag själv har varit utsatt, dels för att jag känner andra utsatta och dels för att jag har lärt mig mycket om detta just pga. att jag själv har varit utsatt.
Citera
2020-11-28, 18:32
Medlem
Citat:
Nä, "britt", hon uppfan skyddande boende för "kvinnor och barn". dvs modellen för det du pratar om, utan att veta något om.

+Att du inte tycker om en källa har inget med källans relvans att göra, du är naturligtvis välkommen att bevisa att det skiljer sig kraftigt mellan människoapor i uk och sverige,

Har sett.
Har du sett?

https://www.svtplay.se/dokument-inifran-att-radda-ett-barn

det är nog inget unikt för mig, din tråd är inte heller röd. från början så citerade du följande inlägg som jag skrev (inte till dig ),

Du kanske ska vara så vänlig att "motbevis" det innan du börjar fantiser och fabulera märkliga anekdoter som inte har med något att göra, ta din tid, det är ett forum som lär finnas många år än

"Citat:
Ursprungligen postat av Fransethaiko
Som tidigare anställd inom polisen kan jag tyvärr meddela hur myndigheten blundar för kvinnors våld i nära relationer. När mannen i Landskrona blev mördad i våras uttrycktes ”han förtjänade det säkert”. Den rådande uppfattningen, åtminstone i polisområde syd, är att männen som utsätts för våld i nära relation antingen förtjänar det eller inte behöver hjälp för att de anses kunna försvara sig.

Våld i nära relationer är bara ett problem när män är förövare. Viktigt med jämställdhet."

Slö skrev
Det bidrar direkt till att fler kvinnor utsätts för våld, våldsamma kvinnor är och har alltid varit extremt överepresenterade på kvinnohem/skyddande boenden.

det är enligt mig (inte enbart naturligtvis) den främsta anledningen till att mycket lite har hänt kring våld i nära relationer statistiskt (trots 100miljoner och friviliggas engagemang.

Våldsamma kvinnor skyddas och kan på så sätt fortsätta utöva sitt våld (inte sällan mot barn). våld föder våld.

Cirklens sluts snarare en bryts.

-Det är det fetade du citerade.

Jag har inga problem med källan som sådan. Men eftersom ag har kännedom om svenska förhållanden och skriver om svenska förhållanden och du om en annan kultur, så blir det problematiskt om dessa två skiljer sig så markant åt. Eller hur? I Sverige är det offer som sitter på skyddande boenden.

Precis. Jag har hållit den röda tråden. Du skriver att offer på skyddande boenden egentligen är gärningspersoner och jag har i varje inlägg att hävdat att de som är offer, enbart är offer. Lite som att en person som blir rånad är ett rånoffer och inte både rånare och rånoffer. Förstår du vad jag menar med detta?

Att sedan vissa par pucklar på varandra lika friskt båda två är en annan sak. Mig veterligen flyr ingen av dessa till skyddade boenden. De är ju lika goda kålsupare bägge två.
Citera
2020-11-28, 18:51
Medlem
Citat:
Nej, man tvingas inte att göra en polisanmälan för att få hjälp. Man får hjälp för att skyddsbehovet bedöms som högt utifrån våldets art/gärningspersonens profil etc. Det finns god forskning inom ämnet, så dessa skyddsbedömningar görs utifrån vetenskap. Men visst är det bra att göra polisanmälan, så att inte gärningspersonen fortsätter sin våldsamhet mot offret eller mot nya offer.

det stämmer ej, ingen anmälan inget skyddat boende.

Citat:
Ovanligt att anmälan leder till fällande dom? Nu tror jag du tänker på våldtäkt? När det kommer till misshandel och i synnerhet grov sådan finns det i regel så pass mycket teknisk bevisning så det borde inte vara några problem att få till fällande dom. Iaf. om offret känner till vikten av att plåta sina skador etc.

ah, nu tänkte jag på grovt kvinnofridsbrott .(då du utgår ifrån svt dramat).

jag tycker i och försig att 16 % är lågt, men tycker du att 11% för misshandel är hög uppklaring så fine.....

edit, den är någon procentenhet högre när offret är en kvinna....

Citat:
Jag vet ganska mycket om ämnet. Dels för att jag själv har varit utsatt, dels för att jag känner andra utsatta och dels för att jag har lärt mig mycket om detta just pga. att jag själv har varit utsatt.

mm, det framgår med all önskvārd tydlighet i dina inlägg....
Citera
2020-11-28, 20:29
Medlem
Citat:
det stämmer ej, ingen anmälan inget skyddat boende.

.

Helt och hållet fel. Skyddat boende blir det om skyddsbehovet är stort. Offret behöver inte polisanmäla gärningspersonen för att få skyddat boende. Det är socialtjänsten som utreder skyddsbehovet. Inte rättsväsendet.

Du får läsa mer om våld i nära relationer. Jag rekommenderar källor som BRÅ, Brottsofferjouren, Socialstyrelsen och 1177.
Citera
2020-11-28, 20:35
Medlem
Citat:
Helt och hållet fel. Skyddat boende blir det om skyddsbehovet är stort. Offret behöver inte polisanmäla gärningspersonen för att få skyddat boende. Det är socialtjänsten som utreder skyddsbehovet. Inte rättsväsendet.

Du får läsa mer om våld i nära relationer. Jag rekommenderar källor som BRÅ, Brottsofferjouren, Socialstyrelsen och 1177.

mm och i praktiken behövs en polisanmälan.
Citera
2020-11-28, 20:37
Medlem
Citat:
mm och i praktiken behövs en polisanmälan.

Nej, det behövs ingen polisanmälan. jag förstår inte vart du fått det ifrån?
Citera
2020-11-28, 20:48
Medlem
Citat:
Nej, det behövs ingen polisanmälan. jag förstår inte vart du fått det ifrån?

Du får väll titta på dokumentären jag länkade (det är inte drama, utan dokumäntärer)
Citera
2020-11-28, 21:27
Medlem
Citat:
Jag har inga problem med källan som sådan. Men eftersom ag har kännedom om svenska förhållanden och skriver om svenska förhållanden och du om en annan kultur, så blir det problematiskt om dessa två skiljer sig så markant åt. Eller hur? I Sverige är det offer som sitter på skyddande boenden.

Nej, det är inte enbart "offer" som sitter får tillgång till skyddande boenden. det räcker väll med att titta på -Att rädda ett barn för att konstatera att sjuka människor (av kvinnokön) kan få "skydd", nått offer i juridisk mening är det inte.

Citat:
Precis. Jag har hållit den röda tråden. Du skriver att offer på skyddande boenden egentligen är gärningspersoner och jag har i varje inlägg att hävdat att de som är offer, enbart är offer. Lite som att en person som blir rånad är ett rånoffer och inte både rånare och rånoffer. Förstår du vad jag menar med detta?

Har jag aldrig skrivit. det finns ju en citeringsfunktion, håll dig till den.

Citat:
Att sedan vissa par pucklar på varandra lika friskt båda två är en annan sak. Mig veterligen flyr ingen av dessa till skyddade boenden. De är ju lika goda kålsupare bägge två.

Men du vet ju ingenting, du har ju själv skrivit att summan av din kunskap är anekdotisk och subjektiv.
Citera
2020-11-29, 00:36
Medlem
Citat:
Nej, det är inte enbart "offer" som sitter får tillgång till skyddande boenden. det räcker väll med att titta på -Att rädda ett barn för att konstatera att sjuka människor (av kvinnokön) kan få "skydd", nått offer i juridisk mening är det inte.

Har jag aldrig skrivit. det finns ju en citeringsfunktion, håll dig till den.

Men du vet ju ingenting, du har ju själv skrivit att summan av din kunskap är anekdotisk och subjektiv.

Men kära hjärtanes. Så du utgår från ett fall och tror sedan att flertalet kvinnor som är på skyddade boenden är förövare egentligen? Klart det alltid finns undantag som bekräftar regeln. Sådana undantag blir ofta också uppmärksammade. Men de är just det: undantag. Hemska, vidriga undantag, med ett stort lidande bakom för de involverade såklart. Men ändå tack och lov: undantag. Och självklart ska det uppmärksammas, ty så får det absolut inte gå till. Det är vidrigt ur i princip vartenda perspektiv man kan tänka sig. Så vi får vara glada att det endast är undantag.

I snitt mördas 16 kvinnor/år av sin partner eller expartner. Flertalet av de kvinnor som är på skyddade boenden är där för att inte bli siffror i den statistiken. De är där för att inte öka på den statistiken. Var så säker.

Sedan finns på de skyddade boendena även personer som har utsatts för hedersrelaterat våld. Eller som nu: kvinnor som har behövt skyddade boenden efter bordelltillslag.

Jag vet inte, men du kanske anser att vi ska upphöra med skyddade boenden pga. ett fall? Så kan dessa kvinnor med skyddsbehov få fortsätta leva i ett helvete till den dag deras partners/expartners har ihjäl dem? Du verkar ju ändå främst tro att flertalet av dem är gärningspersoner de också, lögnaktiga gärningspersoner dessutom. Eftersom det finns ett fall som tyder på att det skulle kunna vara så.

Nej, jag har inte skrivit att summan av min kunskap är subjektiv och anekdotisk. Du har missuppfattat mig. Pga. personliga erfarenheter har jag naturligtvis fått mer och mer teoretisk kunskap i ämnet. Precis som vissa som själva drabbas av cancer läser på om cancer och därmed lär sig en hel del rent teoretiskt om själva sjukdomen.
Senast redigerad av TomatKungen 2020-11-29 kl. 00:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in