2020-11-27, 20:53
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MinnaLinna
Ekonomi, hyran, soc, arbetsförmedling

Kolla upp om din kommun har personligt ombud, de kan hjälpa dig med logistiken och företräda/stötta dig. Annars får det bli soc.

Be om hjälp.

Hoppas det ordnar sig.
Citera
2020-11-27, 21:27
Medlem
neuron-drones avatar
Klarar du det inte på egen hand, de praktiska sakerna med myndighetskontakt, kan du få god man. Du betalar inte för det. Och du blir inte omyndigförklarad. Det finns dåliga goda män, men är det en dålig så går det att byta.

Man måste inte ha god man i ekonomiska frågor, många tror att man måste ge dem tillträde till ekonomi, man kan ha god man enbart i kontaktfrågor.

Dvs den gode mannen kan agera som hen är du. Dvs hen får jobba för dig, ta skiten från dem för dig.

Man skriver en utförlig plan på vilka områden gode mannen ska agera. Dvs ni kan bestämma att hen tar kontakterna med AF och t o m söker soc åt dig.

Och är du missnöjd har du sista ordet och kan avskeda om du vill.

Jag är ingen dum människa, men ett tag var myndighetskontakterna så struliga att pga mitt mående orkade jag inte. Jag tänkte söka god man.

Men sedan mådde jag lite bättre så jag behövde inte.

Har du en riktigt bra god man kan du bli avlastad mycket och slipper känna stress.

Det är klart att det är stress i sig att göra upp planen med gode mannen, men eftersom hen står på din sida så ska det vara mer som en gåva än ett krav, man ska känna sig inbjuden till den diskussionen. Verkligheten kan vara annorlunda, för god man kan ibland dra fel folk, men den gode man som inte får lägga sig i din ekonomi kan inte bli en svindlare.

Ibland kör myndigheterna över gode mannen så hen bollar tillbaka till brukaren, för att de vägrar att gode mannen representerar. Det är dock ett anmälningsbart lagbrott.

Jag vet inte om det är just denna hjälp du behöver.

Men när man är överbelastad kan minsta hjälp vara en lättnad.

Kämpa på, låt inte svinen vinna.
Citera
2020-11-27, 21:34
Medlem
MinnaLinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Klarar du det inte på egen hand, de praktiska sakerna med myndighetskontakt, kan du få god man. Du betalar inte för det. Och du blir inte omyndigförklarad. Det finns dåliga goda män, men är det en dålig så går det att byta.

Man måste inte ha god man i ekonomiska frågor, många tror att man måste ge dem tillträde till ekonomi, man kan ha god man enbart i kontaktfrågor.

Dvs den gode mannen kan agera som hen är du. Dvs hen får jobba för dig, ta skiten från dem för dig.

Man skriver en utförlig plan på vilka områden gode mannen ska agera. Dvs ni kan bestämma att hen tar kontakterna med AF och t o m söker soc åt dig.

Och är du missnöjd har du sista ordet och kan avskeda om du vill.

Jag är ingen dum människa, men ett tag var myndighetskontakterna så struliga att pga mitt mående orkade jag inte. Jag tänkte söka god man.

Men sedan mådde jag lite bättre så jag behövde inte.

Har du en riktigt bra god man kan du bli avlastad mycket och slipper känna stress.

Det är klart att det är stress i sig att göra upp planen med gode mannen, men eftersom hen står på din sida så ska det vara mer som en gåva än ett krav, man ska känna sig inbjuden till den diskussionen. Verkligheten kan vara annorlunda, för god man kan ibland dra fel folk, men den gode man som inte får lägga sig i din ekonomi kan inte bli en svindlare.

Ibland kör myndigheterna över gode mannen så hen bollar tillbaka till brukaren, för att de vägrar att gode mannen representerar. Det är dock ett anmälningsbart lagbrott.

Jag vet inte om det är just denna hjälp du behöver.

Men när man är överbelastad kan minsta hjälp vara en lättnad.

Kämpa på, låt inte svinen vinna.

Tack!!
Citera
2020-11-27, 23:32
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namnetvarjp
Är mellan 30-35 och bor i sthlm. Ganska nyligen börjat nytt jobb, bor ensam ,singel.

Alltid gillat den typ av jobb jag gör men ändå kunnat tänka mig att byta bransch helt. Är själv diagnostiserad add. Har länge funderat på att göra en utredning haft lite kontakt med vård angående det.

Men just nu känner jag mig helt lost i livet. Känns som jag är i ett vakuum . Har ingen motivation eller större driv till något . Trots jag bytt jobb nyligen känner jag inte större ambitioner . När jag är hemma blir det mest stilla sittande och slösurfade . Har knappt motivation till att städa , hatar att laga mat. Försökte i våras träna rätt äta rätt vara ambitiös , men nu är det som
All motivation har försvunnit.

Även försökt med dejting under året men även den ambitionen är borta. Känner inget sug att hitta någon . Har tidigare lidit av depressioner och medicineras. Just nu tar jag inte mediciner .

Jag vet inte vad jag vill med mitt liv, vet inte vart jag ska. Ha inga direkta mål eller drivkrafter . Pga min add har jag lätt att starta saker men tröttnar på dem snabbt igen , har svårt att hålla igång motivationen . Visst har 2020 varit ett svårt år för oss alla. Många begränsningar i samhället.

Men just nu känner jag mig bara tom , känner mig inte direkt självmordsbenägen eller panikångest . Bara slut och uttömd. Som jag bara vill ligga i sängen hela dagen och inte göra något .

Förut gillade jag kolla på film , gå promenader , lyssna på musik, måla , baka. Nu har jag knappt motivation att städa . Känner inget större driv för jobb heller. Försökt lite med umgänge men inget heller som direkt lockar .

Jag har ingen aning vart jag är i livet eller vart jag vill. Jag bara existerar

Rekommenderar att träna på att bara existera utan lidande, frustrationen och rastlösheten som manifesteras utav frånvaron av motivation, drivkraft och mål kan produktivt behandlas och frigöras om du applicerar principen eller metoden att målet ska vara att bara existera utan lidande, det är fullt möjligt att bara existera utan att uppleva lidande, men det krävs träning.

Lidande i form av frustration och rastlöshet orsakas inte av det blotta tomma varandet utan är en komplett frigörelse från det, lidandet uppstår när du tänker att du behöver eller ska göra någonting - till exempel i livet, men inte har motivationen att göra det. Livet har inga krav på dig vad du ska och inte ska göra, det är bara du själv som utsätter dig för denna form av idealisering, och tränar du på att upphöra med denna idealisering av krav eller mål du applicerar på dig själv, så frigör du dig också från frustration, rastlöshet och besvikelse när du inte kan leva upp till kraven du applicerar på dig själv.

Meditation är i särklass den mest effektiva metoden för att träna detta.

(Kan vara en ide att begrunda min signatur också)
Senast redigerad av particulum1 2020-11-27 kl. 23:34.
Citera
2020-11-27, 23:55
Medlem
Finansmannenirios avatar
Citat:
Jag orkar inte, klarar inte att ordna saker

Kom igen nu, du klarar mer än du tror!!

Be om hjälp!

Tänk på dig själv och sätt dig först!
Citera
2020-11-28, 12:29
Bannlyst
Du kanske har brist på viktiga vitaminer! I England ger staten gratis D vitamin till dom äldre.
Citera
2020-11-28, 14:00
Medlem
MinnaLinnas avatar
Har så länge balanserat på linjen, försker stå emot, en timme, en dag
Citera
2020-11-28, 14:43
Medlem
MinnaLinnas avatar
svårt
Citera
2020-11-28, 15:28
Bannlyst
Citat:
svårt

Knarka kaffe o drick mer mjölk, hitta något rolig i livet.
Citera
2020-11-28, 21:53
Medlem
MinnaLinnas avatar
Ångesten, hjärtat, så jävla jobbigt, försöker andas, vill men kan inte
Citera
2020-11-28, 22:04
Medlem
Känslostormar.
Citera
2020-11-28, 22:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cymbaltazzz
Känslostormar.

Vad är det som stormar? hade skickat ett pm om jag kunnat.
Senast redigerad av twigdoll 2020-11-28 kl. 22:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in