Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-06-20, 10:04
Medlem
Isnatts avatar
Jag kommer snart flytta till ett hus och har börjat planera så smått för att göra om köket och skaffa utrustning jag vill ha.
Ugn använder jag väldigt sällan och har börjat fundera på att skaffa en pizzaugn istället för en 'vanlig' ugn, en pizzaugn kan jag ju använda till all annan matlagning också, men vill ha en ugn som går att få väldigt mycket varmare än vanliga 250c..
Jag var först inne på att få en vedeldad murad på tomten men den kommer ju bara användas på sommarhalvåret och då grillar jag dessutom hellre än bakar pizza.
Och inte skulle jag orka med att starta upp pizzaugnen med ved och skit på vintern för att grädda en pizza liksom och så där och huttra. Kanske spricker ugnen dessutom?
Så, en pizzamaster skulle vara kul. Nån som har köpt en pizzaugn, är ni nöjda?
Citera
2020-06-20, 10:09
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Jag kommer snart flytta till ett hus och har börjat planera så smått för att göra om köket och skaffa utrustning jag vill ha.
Ugn använder jag väldigt sällan och har börjat fundera på att skaffa en pizzaugn istället för en 'vanlig' ugn, en pizzaugn kan jag ju använda till all annan matlagning också, men vill ha en ugn som går att få väldigt mycket varmare än vanliga 250c..
Jag var först inne på att få en vedeldad murad på tomten men den kommer ju bara användas på sommarhalvåret och då grillar jag dessutom hellre än bakar pizza.
Och inte skulle jag orka med att starta upp pizzaugnen med ved och skit på vintern för att grädda en pizza liksom och så där och huttra. Kanske spricker ugnen dessutom?
Så, en pizzamaster skulle vara kul. Nån som har köpt en pizzaugn, är ni nöjda?
Är extremt nöjd med min Effeuno P134H. Beställde från Italien och var lite halvkrångligt, men kanske finns återförsäljare närmre numera.
Citera
2020-06-20, 18:06
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Är extremt nöjd med min Effeuno P134H. Beställde från Italien och var lite halvkrångligt, men kanske finns återförsäljare närmre numera.
Den verkade väldigt bra. Pris strax över 10 000:- verkar det som.
Använder du din till all matlagning där 'vanlig' ugn annars skulle användas?
Citera
2020-06-20, 21:43
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Den verkade väldigt bra. Pris strax över 10 000:- verkar det som.
Använder du din till all matlagning där 'vanlig' ugn annars skulle användas?
Nej har inte vågat det riktigt. Den har ju en sten, inga galler och ganska "lågt" till tak. Så vet inte hur det skulle bli med vanlig mat. Sedan justerar man över och undertemperatur separat. Har varit en del testande för att hitta rätt balans för olika pizzor. Tror faktiskt en vanlig ugn är smidigare till "vanlig" matlagning.
Citera
2020-11-07, 12:47
Medlem
Dan88s avatar
I vissa pizzerior så är skinkan strimlad såhär: https://sv-se.facebook.com/gronahusetsandby/posts/capricciosa-pizza-mumsigt/771354733219462/

Jag letar efter exakt samma produkt. Vad är det för slags skinka?

Jag har testat denna: https://www.matspar.se/produkt/strimladroktskinka500gica-1st och det var inte samma.
Citera
2020-11-07, 12:56
Medlem
Ördögs avatar
Vad sägs om testikelpizza? Tycks vara bra för klimatet, och kanske rentav smakar okej. Det handlar alltså om ballar från en vær, det vill säga bagge / gumse / vädur.

Testikkelpizza kan gi bedre klima
https://www.nrk.no/innlandet/testikkelpizza-kan-gi-bedre-klima-1.15229549
– Nå sprøsteker jeg værtestikler som skal brukes på pizzaen, og jeg gleder meg veldig til å smake.

Det sier Håken Renvåg, som er elev ved restaurant og matfag på Storhamar videregående skole. To av klassene herfra har undervisning på Geitmyra Ringsaker matkultursenter for barn.

Der skal elevene lære hvordan de kan utnytte en hel sau i matlaging, inkludert innmat, blod - og altså testikler.
/---/
Et av målene for dagen på Geitmyra Ringsaker var å vise elevene hvor god mat de kan lage med ulike deler av sauen. Flere av dem ble positivt overrasket av rettene de tilberedte.

– Pizzaen var kjempegod! Den litt søte osten og de salte testiklene var en meget god kombinasjon, sier Håken Renvåg.

Ine Salbu likte også pizzaen godt, til tross for at hun var litt skeptisk.

– Testiklene smakte ikke så rart som jeg trodde. Det minner meg litt om bacon, ler hun.
För visst vore det bra att övervinna vår misstro mot vissa kroppsdelar som föda. Om vi slaktar djur för att äta dem, borde vi väl se till att utnyttja kräken till max?
Andreas Viestad understreker at det er veldig viktig at unge lærer å bruke hele dyret. Han tror nemlig at Norge er i ferd med å bli en kjøttdeig- og biffnasjon.

– Kjøttdeig og biff er godt, men det er ikke det fulle potensialet av et dyr, sier han.

Andreas Viestad mener at når man først slakter et dyr er det alminnelig bondevett og høflighet å bruke hele dyret.

Videre sier Viestad at det er litt synd at dette ikke lenger er en selvfølge.

Han mener at vi må utnytte ressursene vi har, at det er etisk riktig å bruke alle deler av et dyr når man først slakter det, og at man får mange spennende smaker av forskjellige deler av dyret.

– Ting som man ofte griner litt på nesa av når man hører om det, som for eksempel innmaten, har jo så unike og spennende smaker, sier matkjenneren.

Taggar: testiklar - testikel - fårtestiklar - fårtestikel - lammtestiklar - lammtestikel - baggtestiklar - baggtestikel
Senast redigerad av Ördög 2020-11-07 kl. 13:06.
Citera
2020-11-25, 13:40
Medlem
Kaustis avatar
Ett tips till er som tidigare tittat på en Ooni pizzaugn: idag och en vecka framåt har dom 20% rabatt på hela sitt sortiment. Jag beställde min idag, men det är ju backorder på dom så det är beräknat leveransdatum i mitten/slutet av december. Men ja, tänkte tipsa i alla fall

Var i Stockholm kan man köpa vettigt pizzamjöl förresten? Coop har Tipo 00, men om man vill gå lite mer åt hipsterhållet vad blir nästa steg då?
Senast redigerad av Kausti 2020-11-25 kl. 14:33.
Citera
2020-11-28, 18:00
Medlem
Scalpings avatar
Pizzadeg

Köper sällan pizza och ännu färre så här i coronatider, men ibland kan det va gott så bakat själv. Men hur fan gräddar man i en vanlig ugn på plåt? Blir stenhård och med nästintill oätbara kanter. Gjort två ggr i år och med samma hemska resultat. Första ggn med surdeg på råg och vete och nu idag på vanlg vetemjöl och jäst. De har sett jättefina och väljästa innan men likförbenat blir de stenhårda ch förra ggn degig i mitten. 225 grader och 15-20 minuter i mitten eller längre ner.

hur gör ni som kan baka riktig pizza, för att få dem sega och goda med spröda kanter?
Citera
2020-11-28, 18:09
Medlem
Jag tycker helt klart detta recept är absolut bäst https://www.koket.se/leilas-blogg/leila-lindholm/leilas-pizzadeg/
Sen baka den på pizzasten https://www.biltema.se/fritid/tradgard/grillar/grilltillbehor/pizzasten-2000036030
Självklart kokar man tomatsåsen själv.
Citera
2020-11-28, 18:13
Medlem
HeddonBorborellos avatar
Finns en go tråd om du gillar att göra godare pizzor än pizzeriorna: (FB) Den stora tråden om pizzor. (ALLA inlägg om godaste pizzan, bästa degen osv.)

Degen är mer invecklad än man kan tro, jag kan ge dig min deg så långt jag har kommit i mitt experimenterande.

Bagarens procent(deg på ett kilo inom parentes):
100 % Manito Cream eller Tipo00 mjöl (1000gram)
57% vatten (570 gram)
7,5 % olivolja (75 gram)
2% salt (20 gram)
½ påse torrjäst

Blanda mjöl och jäst
blanda vatten och olja som du häller i mjölet
vänta till degen börjar blanda sig innan du häller i saltet, viktigare än man tror, ha INTE i saltet innan.

Kapa upp degen med degkniv, luften ska hållas kvar i degen och då ska man inte slita itu degen. Jag gör 8 degar á ca 200 gram på degen ovan. En deg lägger jag i kylen direkt, resten får jäsa 90 minuter. sen gör jag pizza, tunna 30 cm pizzor, 5 minuter på 275 grader och pizzasten. Den överblivna degen fryses in. Dagen efter är kylskåpsdegen klar och helt perfekt.

Det finns säkert några miljoner sätt till, men gör du enligt ovan får du en helt okej deg.

Denna bloggen lärde mig göra pizza: http://pizzahemma.bloggplatsen.se/
Citera
2020-11-28, 19:35
Medlem
DyslexiKungens avatar
En Pizzasten är räddningen
Citera
2020-11-28, 19:39
Medlem
ettens avatar
JAg brukar köpa dom där färdiga pizzorna(Deg o sås) som man kavlar ut själv.. Visst tomatjuicen e god som följer med. Men jag brukar byta ut den mot TACO såsen mild. Så vanlig pizza ost.. Dock så brukar jag göra pizza bullar istället.. o gud va goda dom är... Sedan kan man slänga i lite jalapenos också...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in