2020-11-28, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Sverige med FHM i spetsen genomdren Melodifestivalens genomförande när smittspridningen var skenande - två veckor för peaken i våras.

Motiveringen var att det fanns ingen samhällsspridning.

Om huvudet är dumt så får kroppen lida. Så har det alltid varit.
Det kan man ju få tycka. Det har inget att göra med det jag skrev.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
"Sweden Sees No Signs So Far Herd Immunity Is Stopping Virus"

https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-11-24/sweden-says-it-sees-no-signs-herd-immunity-is-stopping-the-virus
Vilken flockimmunitet!
Du och jag vet att den var en påhitt. Man kan vaccinera en befolkning med flockimmunitet.
Det är ingen som har gjort det hittills.
Iden är tagen från tomma intet.
Det existerar inget historiskt belägg för det.
Citera
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Ojojoj den tog skruv.
INGEN kan förneka det faktum att för våra barn och ungdommar är viruset näst intill helt ofarligt.

81 dödsfall under 50 år bevisar att det är i princip ofarligt för alla under 50 också.

Men restriktionerna är det inte.

Använd din analytiska förmåga och abstrakta tänkande och fundera på vad en ekonomisk kris gör för våra barns hälsa. Fundera på hur många som kommer sluta med idrott nu när dom inte får träna och vad gör med folks hälsa. Fundera på vad långvarig arbetslöshet gör med människors hälsa. Fundera på vad en sämre utbildning i förlängningen gör med folkhälsan.

Jag undra vem som saknar analytisk förmåga och förmågan att tänka abstrakt.

Våra barn och unga är dom stora förlorarna och om det så bara dör 10st barn extra av ökade självmord/ ökat drogmissbruk eller annat så är dom förlorare.

Jag är rädd för att det.kommer inte stanna vid 10st tyvärr, ta ditt abstrakta tänkande och analytiska förmåga och fundera på det!
Det räcker att vi tittar på länder i Oceanien och Asien, så inser vi att det här skulle ha kunnat hanteras bättre. Hur illa har dom unga i Taiwan farit föreställer du dig?

När spridningen är minimerad så kan skolorna vara öppna, om eleverna använder munskydd.

Då får a) barnen gå i skola b) pensionärerna leva c) ekonomin klarar sig.
Citera
2020-11-28, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Vad är det som har hänt med sveriges läkarkår? Helt plötsligt har sveriges läkare blivit nationalekonomer.

Överläkare Anna Mia Ekström körde samma narrativ som Ludvigsson i tv4 häromdagen. Enligt Anna Mia Ekström skulle Sverige drabbas av barndödlighet och svält om vi gjorde en nedstängning i några veckor.

Varifrån kommer propagandan och lögnerna som svenska läkarkåren sprider? Det är emot all medicinsk etik att ljuga på detta sätt. Är det FHM som snickrat ihop ett propagandablad som svenska läkarkåren sedan läser upp för befolkningen?

https://www.tv4.se/klipp/va/13305782/fhm-s-scenario-sveriges-smitta-nar-topp-i-jul

Hörde det där också, lät mest som en konspirationsteori utan grund. Trodde hon var en random influencer och 5 barnsmor som bloggade, inte läkare.
Senast redigerad av B.R.Donut 2020-11-28 kl. 16:01.
Citera
2020-11-28, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Ok då förstår jag. I just exemplet Sverige vs grannländer så är det dock mer som förenar än som skiljer oss åt så jämförelser torde vara motiverade tycker jag.
På vilka grunder? Om två städer har helt olika folkströmmar, och det inte heller sker några folkströmmar mellan städerna, varför ska det finnas likheter i hur de drabbas av ett smittsamt virus?
Citera
2020-11-28, 16:08
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Vad är det som har hänt med sveriges läkarkår? Helt plötsligt har sveriges läkare blivit nationalekonomer.

Överläkare Anna Mia Ekström körde samma narrativ som Ludvigsson i tv4 häromdagen. Enligt Anna Mia Ekström skulle Sverige drabbas av barndödlighet och svält om vi gjorde en nedstängning i några veckor.

Varifrån kommer propagandan och lögnerna som svenska läkarkåren sprider? Det är emot all medicinsk etik att ljuga på detta sätt. Är det FHM som snickrat ihop ett propagandablad som svenska läkarkåren sedan läser upp för befolkningen?

https://www.tv4.se/klipp/va/13305782/fhm-s-scenario-sveriges-smitta-nar-topp-i-jul

Hon är knappast representativ för läkarkåren. I läkarkåren - liksom i befolkningen i stort - så finns det personer som är s.a.s. naturligt samvetslösa. Dessa bekänner nu färg.

Jag skrev: "Om ni konkretiserar, att ngn:s mamma, pappa, make, fru m.m. ska lämnas att dö till förmån för "den totala folkhälsan både nationellt och globalt" på lång sikt, så ryggar nog folk som regel."

Alla ryggar inte... Anna Mia Ekström tillhör den kategori, som inte ryggar utan tycker, att det låter invändningsfritt.
Citera
2020-11-28, 16:08
Medlem
sannes avatar
En glädjande nyhet från en närförort i Stockholm idag.

Vid busshållplatsen hade 80% munskydd på sig, och vid affären var det köer med begränsningar hur många som fick komma in.

Stockholmarna har det lilla jag sett, förhoppningsvis tagit till sig alla skriverier om den ökande smittspridningen och munskyddsdebatten. Blir glad att befolkningen nu börjar runda FoHM och deras avsaknad av evidens för att införa munskydd.

Gör det bara någon någon enda liten %s skillnad så kommer detta hjälpa till med att bromsa in smittan i Stockholm. Hoppas verkligen.
Citera
2020-11-28, 16:09
Medlem
Hexen666s avatar
För er som tror att ett vaccin ska frälsa er. British Medical Journal:

Will covid-19 vaccines save lives? Current trials aren’t designed to tell us

Citat:
None of the trials currently under way are designed to detect a reduction in any serious outcome such as hospital admissions, use of intensive care, or deaths. Nor are the vaccines being studied to determine whether they can interrupt transmission of the virus.

Citat:
Hospital admissions and deaths from covid-19 are simply too uncommon in the population being studied for an effective vaccine to demonstrate statistically significant differences in a trial of 30
000 people. The same is true of its ability to save lives or prevent transmission: the trials are not designed to find out.

Citat:
“Our trial will not demonstrate prevention of transmission,” Zaks said, “because in order to do that you have to swab people twice a week for very long periods, and that becomes operationally
untenable.”

Citat:
If frail elderly people, who are understood to die in disproportionate numbers from both influenza25 and covid-19, are not enrolled into vaccine trials in sufficient numbers to determine whether case numbers are reduced in this group, there can be little basis for assuming any benefit in terms of hospital admissions or mortality. Whatever reduction in cases is seen in the overall study population (most of which may be among healthy adults), this benefit may not apply to the frail elderly
subpopulation, and few lives may be saved.
Citera
2020-11-28, 16:13
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Hon är knappast representativ för läkarkåren. I läkarkåren - liksom i befolkningen i stort - så finns det personer som är s.a.s. naturligt samvetslösa. Dessa bekänner nu färg.

Jag skrev: "Om ni konkretiserar, att ngn:s mamma, pappa, make, fru m.m. ska lämnas att dö till förmån för "den totala folkhälsan både nationellt och globalt" på lång sikt, så ryggar nog folk som regel."

Alla ryggar inte... Anna Mia Ekström tillhör den kategori, som inte ryggar utan tycker, att det låter invändningsfritt.
På vilket sätt är det samvetslöst att bry sig om sekundäreffekter av lockdowns och en kraftigt försvagad världsekonomi? Jag skulle vilja argumentera tvärtom. De samvetslösa är dom som vill göra livet svårt för alla, och riskera ÄNNU mer dödsfall och ännu mer misär, bara för att en liten liten fraktion av befolkningen riskerar att dö av ett virus.
Citera
2020-11-28, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
För er som tror att ett vaccin ska frälsa er. British Medical Journal:

Will covid-19 vaccines save lives? Current trials aren’t designed to tell us

Förmodligen en sparkad läkare som Mike yedon .
Citera
2020-11-28, 16:16
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Vad menar du med "samma zon"? Ett virus sprids ungefär två meter. Härifrån Stockholm är det sjuttio mil till Danmark. Det är närmare till Sankt Petersburg.

Minst halva Europa har ungefär samma befolkningssammansättning och levnadsstandard.

Jag trollar inte. Jag förstår på fullaste allvar inte varför Stockholm ska jämföras med Köpenhamn när det kommer till utbreddheten av covid.
Och jag förstår inte på fullaste allvar varför Stockholm skall jämföras med Bryssel.
Citera
2020-11-28, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
På vilket sätt är det samvetslöst att bry sig om sekundäreffekter av lockdowns och en kraftigt försvagad världsekonomi? Jag skulle vilja argumentera tvärtom. De samvetslösa är dom som vill göra livet svårt för alla, och riskera ÄNNU mer dödsfall och ännu mer misär, bara för att en liten liten fraktion av befolkningen riskerar att dö av ett virus.
Kraftig för svarade världsekonomi?

Min arbetsplats går som tåget och har aldrig tjänat så mkt pengar som nu q4.

Vem bryr sig om förlustföretag inom restaurang branschen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in