2020-11-28, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Ursäkta om jag lägger mig i diskussionen men menar du alltså att smittspridningen i Sverige och Norge inte kan jämföras med varandra på grund av att norrmän är påstått mer asociala och reser mindre än Stockholmare? Låter lite långsökt isåfall..
Nej, då har du missförstått.

Jag påpekade felaktigheten i att göra långtgående jämförelser mellan länder bara för att de gränsar till varandra.
Citera
2020-11-28, 15:26
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Nej absolut triage kan vem som helst googla fram betydelsen av men du kommer inte ifrån att i båda fall handlar det om vilken patient man skall prioritera både i kort och långt perpektiv. Varför tramsar du om att vi inte ska vårda människor över 50, vart står det i artikeln att människor över 50-60 år inte ska få vård? Över 1800 st över 60 har fått iva-vård i Sverige.
Ni skriker har ständigt att vi gör inget, vi låter folk dö m.m. jag hävdar att vi har gjort massor med saker och tänkt balanserat.
Menar du att just nu låter vi massa människor ligga och dö som hade överlevt om dom fått vård?

Så här ser det ut nu (trots de restriktioner som är och har varit, vilka Ludvigsson invänder mot):

Citat:
Ursprungligen postat av Sumeg
I min region är samtliga sjukhus i förstärkningsläge. All elektiv vård är, återigen, uppskjuten. Sjukhusen har akut varit tvungna att omorganisera hela verksamheten för att möta panemin, skapa platser åt covidhorderna. Intensivvårdspersonal går på katastrofavtal. Att vården än så länge mäktar med beror på att personalen gör stora uppoffringar. Detta är högst konkret

Utan restriktioner så skulle de covidsjuka vara ännu fler... och om sjukhusens verksamhet *inte* skulle ställas om (med uppskjuten elektiv vård m.m.) för att möta anstormningen, så det krävas en brutal triage typ att ngn sluten vård inte ska ges till covidsjuka personer över t.ex. 60 år (eller yngre).

Trots omställningen, så kan en brutal triage (som jag beskriver) bli verklighet - eftersom regeringens/FHMs åtgärder är så beskedliga.
Citera
2020-11-28, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nu har du tullat på julglöggen eller något. Vi jämför väl smitt-situation med de länder som ligger närmast oss geografiskt, kulturellt och annat. Inte med andra med helt andra förutsättningar. Även om det nu finns skillnader mellan länderna är corona-statistiken högst talande, inte sant? Vi misslyckades kapitalt i våras och vi misslyckas nu under andra vågen. Och siffrorna skiljer sig så markant mellan länderna så att det är både skämmigt och tragiskt.

Och mest tragiskt är det att det fortfarande finns dem som skyller på annat än på inkompetens hos inblandade myndigheter och politiker.
Varför skulle den geografiska närheten ha betydelse för ett virus?

Eller den kulturella för den delen?
Citera
2020-11-28, 15:31
Medlem
Citat:
Alla i Sverige har ett T-cellförsvar nu.

Om inte så är vi genetiskt oemottagliga för viruset.

Hursomhelst så gör det inget om lite gamlingar dör. Varför ska man räkna döda?: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/1Bo97W/professorns-kritik-blast-upp-raknandet-av-antalet-dodsfall

Sa han som sa detta:

Publicerat torsdag 10 september kl 17.53

Efter sommaren så har antalet sjukhusvårdade för covid-19 i Sverige blivit allt färre och det många nu vill veta är hur utvecklingen kommer se ut under hösten.
Det troligaste, enligt professorn och överläkaren Johnny Ludvigsson, är att Sverige kommer få små klusterutbrott eftersom vi redan har en så bred smitta.
"Det kommer att dyka upp ett antal ställen där folk får covid-19 och då får man köra smittspårning", säger han och tillägger att om tre till fyra år så kommer viruset inte vara så farligt längre.
https://sverigesradio.se/artikel/7551289

Ytterligare en idiot som misslyckats med pandemihanteringen. Med 90000 färre operationer och behandlingar tack vare Corona tycker Ludvigsson att vi ska sluta skriva om dödstalen och släppa på restriktionerna. Tänk om dödligheten hade varit 10% för gruppen 10-29 men 0 för 70+.
Ludvigsson är expert på pediatrik men inte på logik.
Citera
2020-11-28, 15:32
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Varför skulle den geografiska närheten ha betydelse för ett virus?

Eller den kulturella för den delen?
De har det i allra högsta grad. Vi befinner i samma zon och har ungefär liknande befolkningssammansättning och nivå på levnadsstandarden med flera saker.
Citera
2020-11-28, 15:39
Medlem
Citat:
De har det i allra högsta grad. Vi befinner i samma zon och har ungefär liknande befolkningssammansättning och nivå på levnadsstandarden med flera saker.
Vad menar du med "samma zon"? Ett virus sprids ungefär två meter. Härifrån Stockholm är det sjuttio mil till Danmark. Det är närmare till Sankt Petersburg.

Minst halva Europa har ungefär samma befolkningssammansättning och levnadsstandard.

Jag trollar inte. Jag förstår på fullaste allvar inte varför Stockholm ska jämföras med Köpenhamn när det kommer till utbreddheten av covid.
Citera
2020-11-28, 15:40
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
/.../Sveriges hade ett omfattande utbrott av smitta centrerat specifikt kring Stockholm. Stockholm är i princip så långt man kan komma från grannländerna./.../

Det finns inga skäl överhuvudtaget varför Stockholm skulle ha samma pandemiska utveckling som Köpenhamn, Oslo eller Helsingfors.

Sverige med FHM i spetsen genomdren Melodifestivalens genomförande när smittspridningen var skenande - två veckor för peaken i våras.

Motiveringen var att det fanns ingen samhällsspridning.

Om huvudet är dumt så får kroppen lida. Så har det alltid varit.
Citera
2020-11-28, 15:44
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Triage är inte en synonym för långsiktig prioritering.

triage: (in medical use) the assignment of degrees of urgency to wounds or illnesses to decide the order of treatment of a large number of patients or casualties.

Skribenten, liksom du själv, vill ha andra långsiktiga prioriteringar mha en brutal triage, där Covidsjuka över 60 år alt. 50 år (eller yngre, om det krävs) inte får ngn slutenvård - och de som dör pga det, de får dö.

Så länge som Ludvigsson och du själv m.fl smusslar med att ert förslag bygger på det, så har ni inte ngn trovärdighet.

Du kan försöka sälja det du förespråkar med att man måste "bry sig om den totala folkhälsan både nationellt och globalt".

Personligen tror jag, att det kommer att vara ett rätt svårsålt upplägg - om ni är tydliga med vad ni förespråkar.

Om ni konkretiserar, att ngn:s mamma, pappa, make, fru m.m. ska lämnas att dö till förmån för "den totala folkhälsan både nationellt och globalt" på lång sikt, så ryggar nog folk som regel.

Vad är det som har hänt med sveriges läkarkår? Helt plötsligt har sveriges läkare blivit nationalekonomer.

Överläkare Anna Mia Ekström körde samma narrativ som Ludvigsson i tv4 häromdagen. Enligt Anna Mia Ekström skulle Sverige drabbas av barndödlighet och svält om vi gjorde en nedstängning i några veckor.

Varifrån kommer propagandan och lögnerna som svenska läkarkåren sprider? Det är emot all medicinsk etik att ljuga på detta sätt. Är det FHM som snickrat ihop ett propagandablad som svenska läkarkåren sedan läser upp för befolkningen?

https://www.tv4.se/klipp/va/13305782/fhm-s-scenario-sveriges-smitta-nar-topp-i-jul
Citera
2020-11-28, 15:45
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Din brist på analytisk förmåga och abstrakt tänkande gör att du inte kan se det här "spelscenariot" som något annat än ett nollsummespel.

Tanken att både pensionärerna och flickan ska leva och inte bli smittade, det finns inte i din idevärld.

Ojojoj den tog skruv.
INGEN kan förneka det faktum att för våra barn och ungdommar är viruset näst intill helt ofarligt.

81 dödsfall under 50 år bevisar att det är i princip ofarligt för alla under 50 också.

Men restriktionerna är det inte.

Använd din analytiska förmåga och abstrakta tänkande och fundera på vad en ekonomisk kris gör för våra barns hälsa. Fundera på hur många som kommer sluta med idrott nu när dom inte får träna och vad gör med folks hälsa. Fundera på vad långvarig arbetslöshet gör med människors hälsa. Fundera på vad en sämre utbildning i förlängningen gör med folkhälsan.

Jag undra vem som saknar analytisk förmåga och förmågan att tänka abstrakt.

Våra barn och unga är dom stora förlorarna och om det så bara dör 10st barn extra av ökade självmord/ ökat drogmissbruk eller annat så är dom förlorare.

Jag är rädd för att det.kommer inte stanna vid 10st tyvärr, ta ditt abstrakta tänkande och analytiska förmåga och fundera på det!
Citera
2020-11-28, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Vad är det som har hänt med sveriges läkarkår? Helt plötsligt har sveriges läkare blivit nationalekonomer.

Överläkare Anna Mia Ekström körde samma narrativ som Ludvigsson i tv4 häromdagen. Enligt Anna Mia Ekström skulle Sverige drabbas av barndödlighet och svält om vi gjorde en nedstängning i några veckor.

Varifrån kommer propagandan och lögnerna som svenska läkarkåren sprider? Det är emot all medicinsk etik att ljuga på detta sätt. Är det FHM som snickrat ihop ett propagandablad som svenska läkarkåren sedan läser upp för befolkningen?

https://www.tv4.se/klipp/va/13305782/fhm-s-scenario-sveriges-smitta-nar-topp-i-jul

De borde varna Los Angeles för det nu när de tänkt stänga ner på måndag
Citera
2020-11-28, 15:55
Medlem
Citat:
Nej, då har du missförstått.

Jag påpekade felaktigheten i att göra långtgående jämförelser mellan länder bara för att de gränsar till varandra.

Ok då förstår jag. I just exemplet Sverige vs grannländer så är det dock mer som förenar än som skiljer oss åt så jämförelser torde vara motiverade tycker jag.
Citera
2020-11-28, 15:56
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Är det därför anser du som Nya Zealand eller Taiwan klarat sig så bra jämfört med oss, för att de befinner sig i en helt annan zon?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in