Citat:
Ursprungligen postat av
Honan6
Först vill jag säga att det är mycket intressant att läsa dina inlägg i tråden som jag just nu håller på att läsa ikapp och klämmer emellan med ett inlägg.
Chrome-tjänsten "WebmailWorld" förenklar hanterandet av flera e-postkonton. Jag har inte kollat om SD använde den tjänsten, men det skulle inte förvåna mig om han hade det tillägget eller en liknande tjänst eftersom han hade flera epostkonton utöver sin jobbmail hos Tyréns.
Några av SD:s Gmail-konton som nämnts i tråden är:
herrteamdavidsson
ks.davidsson
saabstefanspam - adressen som "okänd" sökte på 7/10 -18 och som endast kan ha varit känd av SD och LW
geotoursweinfo - gemensam adress för projektet THOS-GT ( The Heart Of Sweden Geo Tour ) som SD, HD och LW hade inlogg till
Natten mellan 11-12 maj fick SD en Google verifieringskod på mail och sms. Kanske det beror på att han loggat in från en ny och tidigare okänd enhet? Tidigare på dagen hade han gjort en sökning på "hitta min android" och på fråga i förhör förklarade han bl a att han brukade göra så för att ta reda på vilka enheter som var inloggade.
Den 20 maj fick han åter en verifieringskod på mail och sms för att kunna återställa sitt konto herrteamdavidsson. Tog SD bort det kontot natten till den 12 maj och använde något av sina andra konton på en ny enhet vid dagarna kring mordet?
-----
Länk till ett tidigare inlägg fyllt med länkar om fallet
www.flashback.org/sp73572601
Ja jag tycker det finns en hel del kvar att kika på i IT-delen.
I Gmail kan man läsa alla sina mejlkonon om man vill.
Där kan man lägga till från One eller om det tillåts även jobbmejlen osv. Men precis sen finns det andra mejl-appar och sånt.
En tanke är att han redan där 11/5 har en burnermobil som han vill testa funktionen ”hitta min android” för att ha den som ”genrep” i för att hitta på nåt hyss med sin egen mobil eller LW:s. Ja eller med burnern. Att han får en verifieringskod på natten kan vara skumt om han inte får det så
ofta annars.
Jag har inte IT-protokollet så jag kan inte kika på just de här grejerna men en sak är säker.
Det heter inte bara ”hitta min android”.
Det heter ”Hitta,
låsa och
rensa en borttappad Android-enhet”.
https://support.google.com/accounts/answer/6160491?hl=sv
Vidare då varför det behövs ett google-konto:
”Följande måste gälla om det ska gå att hitta, låsa eller rensa en Android-telefon:
Enheten måste vara påslagen.
Ett Google-konto måste vara inloggat på enheten.
Enheten måste ha en mobildata- eller Wi-Fi-anslutning.
Synlighet måste ha aktiverats för enheten på Google Play.
Plats måste ha aktiverats på enheten.
Hitta min enhet måste ha aktiverats på enheten.”
Sen kan man läsa vidare i Google supporten:
”Du kan kontrollera i förväg att en telefon eller surfplatta eller Wear OS-klocka går att hitta med Hitta min enhet ifall du skulle tappa bort den.”
Det SD kan ha planerat, testat och generalrepiterat här är en setup där han kan tvingas inse att han inte kommer in i LW:s Samsung/Android-mobil för den är låst med det mönster som LW:s närstående har beskrivit och som han säkert haft koll på tidigare. LW har alltså ingen kod utan ett mönster som inlogg. Det har barnen vittnat om.
Säg då att SD inte kommer in i mobilen där på mordnatten men han har tillgång till hennes inlogg för Google-konton.
Då kan han logga in på hennes Google för att Hitta, låsa och
rensa en borttappad Android-enhet.
Men varför rensa och inte bara dra mobilen i gatan eller krossa den med en sten och plocka ut minnet i mobilen?
Ja frågorna är många men som sagt han kan ha testat lite mysko grejer där med ”hitta min android” eller med verifieringskoder osv.
Sen är en annan tanke att han ursprungligen skulle ha som ursäkt att inte haft med en mobil vid bakhållet 11/5 att den var borttappad. Som ”alibi” för det så skulle han ha sökt på ”hitta min android” tidigare på dagen då.
Nu skrinlade han kanske den hypotetiska planen av någon anledning. Långsökt jag vet men...
Det han också kan ha testat där den 11/5 om han får en verifieringskod från Google är just tvåstegsverifiering.
Även här tänker jag lite generalrepetition inför att ”komma åt” LW:s eventuella tvåstegsverifiering när han ska in i hennes Google-konto.
Andra anledningar till varför man får en sån kod skickad(sorry engelska men de förklarar ofta bra de sidorna):
”Here are the most common situations in which you may be asked for a code:
Password reset. If you lose or forget your Google password and try to reset the password, you may need to enter a verification code before you can change the password.
Two-step authentication. Anytime you log out of your account and try log back in when you have two-step authentication enabled, you will receive a code from Google that you'll need to log in with.
Signing into a new computer or device. Google keeps track of what devices you regularly use. If you have two-step authentication enabled and try to log in from a new device, Google will require a verification code before you can log in.
You create a new Google account. Often, Google will send you a verification code to confirm you are not a robot if you create a new account.”
Jag ska tänka vidare kring ovan.