2020-11-27, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Kanske vill han vara typ "översmart" och kunna visa polisen: Titta hur ärlig jag är. Jag visar upp min chatt med Lena. Allt. Utan att någon ens frågar efter det. Det gör jag för att jag är en hedersknyffel. Jag ljuger aldrig, utan lägger alla kort på bordet direkt och samarbetar efter bästa förmåga med polisen.

SD kanske också tänker att A som han vet är hemma (han åt ju av deras kaka med sin mamma) kanske vet att kakan är även till SD? Inte för att jag tror på detta, men säker kanske han inte kan vara. Och även om SD brukar radera fortlöpande /(hans egna ord) så kanske han tänker (lite smart) att det kan se lite konstigt ut för polisen och väcker uppmärksamhet om allt är raderat. Han kan ju inte vara helt hundra på att ingen fått veta om deras träff.

Nu fick han ju lägga in (återigen smart) att han minsann inte träffade Lena. Det blev för sent.

Bilden på tornet tror jag att SD skickat till Lena. De har ju älskat där. Symboliken också med tornet kan betyda vad som väntas...

Alltså, tiden på gymmet är extremt kort
Passage G-vik 2018-05-14 21:25:03----------Gym vändkors
22:00:06 tar han fotot på tornet och är alltså redan ute (och duschad?),och ska till JG.

Bilden som SD tar i sin hall strax innan han sticker iväg till Viken, visar hans ryggsäck. (A 157B/362) kl21:04:28. Vem var det han skickade den bilden till? Jani?

Hur som helst, jag tyckte jag läste att JG sa att den var fullpackad. Men på bilden ser den inte full ut?
Bara en tanke...

Under resans gång har han ju stoppat ner mordredskapet i ryggan också? Då bör han ha varit noga med att JG inte skulle få se innehållet. Det kanske vi inte får veta.
Citera
2020-11-27, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Kanske vill han vara typ "översmart" och kunna visa polisen: Titta hur ärlig jag är. Jag visar upp min chatt med Lena. Allt. Utan att någon ens frågar efter det. Det gör jag för att jag är en hedersknyffel. Jag ljuger aldrig, utan lägger alla kort på bordet direkt och samarbetar efter bästa förmåga med polisen.

SD kanske också tänker att A som han vet är hemma (han åt ju av deras kaka med sin mamma) kanske vet att kakan är även till SD? Inte för att jag tror på detta, men säker kanske han inte kan vara. Och även om SD brukar radera fortlöpande /(hans egna ord) så kanske han tänker (lite smart) att det kan se lite konstigt ut för polisen och väcker uppmärksamhet om allt är raderat. Han kan ju inte vara helt hundra på att ingen fått veta om deras träff.

Nu fick han ju lägga in (återigen smart) att han minsann inte träffade Lena. Det blev för sent.

Bilden på tornet tror jag att SD skickat till Lena. De har ju älskat där. Symboliken också med tornet kan betyda vad som väntas...

Alltså, tiden på gymmet är extremt kort
Passage G-vik 2018-05-14 21:25:03----------Gym vändkors
22:00:06 tar han fotot på tornet och är alltså redan ute (och duschad?),och ska till JG.

Bilden som SD tar i sin hall strax innan han sticker iväg till Viken, visar hans ryggsäck. (A 157B/362) kl21:04:28. Vem var det han skickade den bilden till? Jani?

Hur som helst, jag tyckte jag läste att JG sa att den var fullpackad. Men på bilden ser den inte full ut?
Bara en tanke...

Om ryggsäcken inte var så full där så kommer här dagens långskott - hur funkar de låsta skåpen på Gustavsvik?

Inte så full ryggsäck dit men mera packad på vägen tillbaka. Kläder eller annan utrustning i ett skåp där? Long shot som sagt.

Annars är ju påhittiga gämmor hans specialité.

Ja de kommunicerade ju i bilder. Skulle SD komma in i LW:s hus så skickade han den sedvanliga bilden på henne paparazzi-style och sms:ade den till henne så visste hon det var dags att gå och öppna.
Han var förvånad i tingsrätten att utredningen inte hittat massor av såna bilder.
Han plåtade. Hon öppnade. Sveriges sundaste relation. Helt normalt som så mycket annat i hans liv.
Senast redigerad av Avel 2020-11-27 kl. 17:56.
Citera
2020-11-27, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Spelar ingen roll var datorn befann sig eller om locket öppnades.

Chrome Remote Desktop i mobilen så hade han kunnat stänga packlistan eller vad det var i Google Docs den vägen. Tar inte ens en minut. Jag testade igår och de stora .js filerna (23:34:16 filerna) för Google Docs hemskärm lyckades jag hämta från cache den vägen genom att uppdatera fliken på hemmadatorn vars ”skärmbild” då syns i mobilen. Man kan klicka upp och ner ett tangentbord i Chrome Remote Desktop och istället för muspekare så använder man fingret/touch på mobilskärmen.

Frågan är om SD städat i eventloggen då?

Antagligen en idiotisk fråga, men om han har fipplat från sin mobil så borde väl mobilen kopplat upp sig på mast vid tillfället?? Eller täcker hemmasten hela området? Jag minns inte hur det såg ut i FUP gällande mastuppkoppopplingar för SD's mobil den kvällen/natten.
Sorry, om det är en irriterande fråga!
Citera
2020-11-27, 17:59
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Under resans gång har han ju stoppat ner mordredskapet i ryggan också? Då bör han ha varit noga med att JG inte skulle få se innehållet. Det kanske vi inte får veta.

A 150/239

Förhör JG

21/5- 18
"Stefan hade en cykelhjälm, färg okänt. Han hade även en ryggsäck som Jerry vill minnas har
något med röd färg på sig.
"

(Vilket stämmer, den var svart/röd)

25/5-18
"Ryggsäcken, den var rätt så full, den var inte en liten rackare som bara, den såg ut som att det
fanns träningskläder och skor i, men jag vet inte. Jag minns inte färgen på den heller. Jag tror
att den kan varit en 15-20 liters ryggsäck, men men ....
"

18/10- 18:
"Stefan berättade att han tränat och han hade med sig en välfylld ryggsäck då han kom. Stefan
sa att han hade simmat. Jerry vet inte vad han brukar träna men vet att Stefan är simmaren.
Han minns inte om de pratade om det.
"

Och här ser man att JG minns det som att SD simmat.

Till Hanna skriver han 2018-05-14 21:07:54 "Gym" på hennes fråga om han ska simma.
När var det han var så blöt? Var det den här dagen?
Senast redigerad av notknapparen 2020-11-27 kl. 18:01.
Citera
2020-11-27, 18:07
Medlem
brianmolkos avatar
Hade han kontaktförbud mot henne men hon bjuder in han till kommunikation, samt ni säger han inte ringde henne efteråt som kanske var pga kontaktförbud. Vad gjorde hin hos polisen ?
Citera
2020-11-27, 18:16
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Om ryggsäcken inte var så full där så kommer här dagens långskott - hur funkar de låsta skåpen på Gustavsvik?

Inte så full ryggsäck dit men mera packad på vägen tillbaka. Kläder eller annan utrustning i ett skåp där? Long shot som sagt.

Annars är ju påhittiga gämmor hans specialité.

Ja de kommunicerade ju i bilder. Skulle SD komma in i LW:s hus så skickade han den sedvanliga bilden på henne paparazzi-style och sms:ade den till henne så visste hon det var dags att gå och öppna.
Han var förvånad i tingsrätten att utredningen inte hittat massor av såna bilder.
Han plåtade. Hon öppnade. Sveriges sundaste relation. Helt normalt som så mycket annat i hans liv.

Inte alls en dum teori, Jag har själv varit inne på tanken att han har haft med sej ett ombyte men gömt det någonstans. Detta mord är planerat, grundligt planerat vågar jag påstå. SD är en person som aldrig skulle lita på slumpen.
Citera
2020-11-27, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Antagligen en idiotisk fråga, men om han har fipplat från sin mobil så borde väl mobilen kopplat upp sig på mast vid tillfället?? Eller täcker hemmasten hela området? Jag minns inte hur det såg ut i FUP gällande mastuppkoppopplingar för SD's mobil den kvällen/natten.
Sorry, om det är en irriterande fråga!

Nej frågan är toppen! Jag har varit lite inne på att om han behövde han mobilt internet att han då kunde ha skaffat en s k burner. En mobil med kontantkort och laddad surf. Borde gå att krångla till sig anonymt nånstans. Sen förstörs mobil och simkort. Städning i datorn hemma återstår. Tömma eventlogen och hålla koll så inga andra spår finns kvar.

Man kan luras av att han är en helt vanlig ”tvåbarnspappa” men har han planerat detta så kan han alltså ha tagit till såna gangstermetoder.

Hur starkt är poolvatten förresten? Klormässigt? För att göra lite rent? Kan man fylla en PET 1,5 liter på Gustavsvik lite diskret? Man vill inte synas köpa Klorin.
Citera
2020-11-27, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Inte alls en dum teori, Jag har själv varit inne på tanken att han har haft med sej ett ombyte men gömt det någonstans. Detta mord är planerat, grundligt planerat vågar jag påstå. SD är en person som aldrig skulle lita på slumpen.

Som geocachare och person så var det packlistor, dokument, logistik, samordning, terräng, navigering, tekniskt yrke, handyman, tänka utanför boxen och lösa myster, tränad i hur andra människor funkar men ingen vidare empatisk förmåga, en planerare ja. Att det inte hittats en Excelfil för brottets genomförande är väl gör att han raderat den.

Som gärningsman sticker han ut. Inte så stort våldskapital (nåja...). Ingen missbrukare eller anabola. Inte kriminell (nåja...) och inte med nåt ekonomiskt motiv i knipa heller. Ingen infekterad tvist om barn eller annat. Det blev lite sent för kaka. Trist. Sen minst 17 slag bara pang bom från ingenstans. Tror inte LW såg den komma. Då hade hon aldrig gått och mött upp honom på denna (deras vanliga hemliga?) mötesplats i den diskreta mörka hörnan av bostadsområdet där.
Citera
2020-11-27, 18:35
Medlem
Citat:
Nej frågan är toppen! Jag har varit lite inne på att om han behövde han mobilt internet att han då kunde ha skaffat en s k burner. En mobil med kontantkort och laddad surf. Borde gå att krångla till sig anonymt nånstans. Sen förstörs mobil och simkort. Städning i datorn hemma återstår. Tömma eventlogen och hålla koll så inga andra spår finns kvar.

Man kan luras av att han är en helt vanlig ”tvåbarnspappa” men har han planerat detta så kan han alltså ha tagit till såna gangstermetoder.

Hur starkt är poolvatten förresten? Klormässigt? För att göra lite rent? Kan man fylla en PET 1,5 liter på Gustavsvik lite diskret? Man vill inte synas köpa Klorin.

Tack för svar!

Hrm... Inte otänkbart med annan mobil osv, men borde inte polisen gjort en masttömning och kollat vad/vilka som rört på sig i området för tidpunkten? Nog för att kontantkort inte går att spåra, men undrar om man i så fall inte borde ha undersökt såna "avvikelser" mer ingående? Om du förstår hur jag menar? Typ: "Där gick tydligen Kalle, men honom har vi strukit från listan. Detta nummer verkar dock vara ett kontantkort, så låt oss titta närmre på det."

Kanske helt bäng i huvudet nu och att det inte alls funkar på det sättet🙈...
Citera
2020-11-27, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Tack för svar!

Hrm... Inte otänkbart med annan mobil osv, men borde inte polisen gjort en masttömning och kollat vad/vilka som rört på sig i området för tidpunkten? Nog för att kontantkort inte går att spåra, men undrar om man i så fall inte borde ha undersökt såna "avvikelser" mer ingående? Om du förstår hur jag menar? Typ: "Där gick tydligen Kalle, men honom har vi strukit från listan. Detta nummer verkar dock vara ett kontantkort, så låt oss titta närmre på det."

Kanske helt bäng i huvudet nu och att det inte alls funkar på det sättet🙈...

Jag har haft galnare teorier än ovan så det är bara att köra på utanför boxen.

Det fladdrar ju så många mobiler i luften nu i dessa tider. Men de med fasta abonnemang sorterar man bort ja och sen får man väl kika på resten. Mycket barn, ungdomar och sämre bemedlade med kontantkort och i den djungeln kan man nog bara vara en i mängden. Men om man misstänkte att han klonade LW:s mobil via mobilt internet eller hämtade en säkerhetskopia av den till en ny enhet så hade man ju kollat varför nån dåre en hel natt dunkar tiotals med gigabyte på ett ”simpelt” kontantkort med surf. Sen ska ju såna här kort laddas men det går att köpa över disk.

En vidare tanke är ju att han lånat nån utrustning av svärfar, HD eller JG och nu när de förstått att han kan ha haft deras lånade utrustning igång i samband med detta så är de lätt skitnödiga rent ut sagt och städar villigt, minns inte, vet inte och raderar likt JG t o m inne på en polisstation.

Lite långsökt men med tanke på att inte ens polisen kommit särskilt nära lösningen så får man spekulera indet som de inte hittat. Påhittig är han det vet vi.
Citera
2020-11-27, 19:44
Medlem
Citat:
Jag har haft galnare teorier än ovan så det är bara att köra på utanför boxen.

Det fladdrar ju så många mobiler i luften nu i dessa tider. Men de med fasta abonnemang sorterar man bort ja och sen får man väl kika på resten. Mycket barn, ungdomar och sämre bemedlade med kontantkort och i den djungeln kan man nog bara vara en i mängden. Men om man misstänkte att han klonade LW:s mobil via mobilt internet eller hämtade en säkerhetskopia av den till en ny enhet så hade man ju kollat varför nån dåre en hel natt dunkar tiotals med gigabyte på ett ”simpelt” kontantkort med surf. Sen ska ju såna här kort laddas men det går att köpa över disk.

En vidare tanke är ju att han lånat nån utrustning av svärfar, HD eller JG och nu när de förstått att han kan ha haft deras lånade utrustning igång i samband med detta så är de lätt skitnödiga rent ut sagt och städar villigt, minns inte, vet inte och raderar likt JG t o m inne på en polisstation.

Lite långsökt men med tanke på att inte ens polisen kommit särskilt nära lösningen så får man spekulera indet som de inte hittat. Påhittig är han det vet vi.

Tycker det är bra och intressanta inlägg du har.
Är det något som saknats här i tråden är just grävandet i de IT- relaterade frågorna.
SD är kunnig inom området och kan mer än gemene man vad det verkar. Att han skulle ha haft sin egen mobil med sig är väl uteslutet eftersom han vet att den lämnar spår (han lämnade den hemma den 11:e, tex).

Hur många gmail-adresser hade han? Man får väl bara ha en mejladress per google-konto?
Minns jag fel angående att han har gjort sökningar gällande både Android och Iphone (slutsats; han har två mobiler)..?
Det var så länge sen som jag läste FUP.
En geo-kompis frågade väl honom om han hade skaffat nytt konto? Varför hade han gjort det? Tyvärr minns jag inte heller vem det var som frågade, men minns att han fick frågan.
Citera
2020-11-27, 19:50
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Honan får hänga på tåget när det passar.

Hittat en intressant grej och det är att om jag kopplar bort internet och ”laddar om” Google Docs hemskärmen så byts hemskärm till det mycket enklare gränssnittet för Offline Mode.

När jag utan internet då laddar om browsern som nu bara funkar som ett ”ordprogram” så hämtas inte alla de filer som brukar hämtas när online med undantag för en fil.

Den som i SD:s dator heter:

...homescreen_binary_iIBn_core_sv.js

Det betyder att om den filen laddas själv utan de andra så är det ett garanterat bevis för att datorn varit utan internet när browsern hämtar från cache.

För att förenkla: Chrome kan hämta vissa filer från cache när datorn är helt bortkopplad från internet. I detta exempel gränssnittet/hemskärmen för Google Docs.

Finns det färska länkar till aktbilagorna förresten? De i trådstarten är döda.
Om datorn är offline så verkar det som det endast är två "offline_launcher" som får ny tidstämpel. I så fall har nog SD-datorn trots allt varit online klockan 23.34. De två nämnda offlinegrejerna verkar bara få ny tidsstämpel vid OFFLINE-läge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in