2020-11-28, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Stockholm har nått sitt kapacitattak när det gäller testning, så regionen verkar ha svårt att göra någon större ökning. Det hela är dokumnterat i den sensate rapporten:
27 november: Lägesrapport om covid-19

Efterfrågan på bokningsbara tider för PCR-provtagning är stor och bokningsmöjligheten på 1177.se öppnar varje förmiddag för att pausa när dagens bokningsbara tider är slut. Under förra veckan räckte dock tiderna betydligt längre varje dag.
https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-halsa-och-vard/2020/11/27-november-lagesrapport-om-covid-19/

Fler frågor?
Du tolkar alltså inte sista meningen som att testningen utökas varje dag? Varför skulle annars tiderna räcka längre?
Citera
2020-11-28, 10:15
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Nej. Det finns absolut noll oroande med varken Sveriges eller övriga nordens dödssiffror kring Covid. Människor dog även innan Covid. Vi ser ingen massdöd. Det som är oroande är att pressen på sjukvården ökar. Inte att folk dör. Vi ligger inom normalspannet.

Om eller när en andel av covidsjuka, som behöver slutenvård, inte kan få ngn slutenvård då är alltför många, så kommer dödssiffrorna även att uppfylla dina krav.
Citera
2020-11-28, 10:23
Medlem
Uppsala's antal vårdade (sid 4) veckans dagar måndad-fredag sammanbundna till ett pdf-dokument.

Bläddra sida efter sida så syns utvecklingen.

https://docdro.id/vl8E78X

Ingen rolig bild framträder.
Citera
2020-11-28, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Om eller när en andel av covidsjuka, som behöver slutenvård, inte kan få ngn slutenvård då är alltför många, så kommer dödssiffrorna även att uppfylla dina krav.

Pandemin är över, det behövs inte ens ett vaccin.

https://www.google.se/amp/s/health.economictimes.indiatimes.com/amp/news/diagnostics/no-need-for-vaccines-covid-effectively-over-ex-pfizer-vp/79445839
Citera
2020-11-28, 10:33
Medlem
Citat:
Du tolkar alltså inte sista meningen som att testningen utökas varje dag? Varför skulle annars tiderna räcka längre?
För att fler människor provar att ringa lite senare än tidigare.
Då räcker testerna längre i tid per dag,

Fler frågor?
Citera
2020-11-28, 10:35
Medlem
Citat:
Nej. Det finns absolut noll oroande med varken Sveriges eller övriga nordens dödssiffror kring Covid. Människor dog även innan Covid. Vi ser ingen massdöd. Det som är oroande är att pressen på sjukvården ökar. Inte att folk dör. Vi ligger inom normalspannet.
Men kombinationen av lockdown och Covid-19 går nog inte att vifta bort. Lockdown leder ofta till stillasittande livsstil som i sin tur resulterar i övervikt, högt blodtryck osv som i sedan kommer att utvecklas till betydligt farligare patologier än Covid-19 i en del av befolkningen.
Citera
2020-11-28, 10:38
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag försökte hitta något positivt.

Det ser ut som att Östergötland har peakat i smittspridning... Jag tittar på "Antal nya fall (7-dagars medelvärde)". Det har sjunkit hyffsat kontinuerligt från 169 rapporterade per dag 11e november, till igår (27e november) 75 per dag. Detta är en mycket signifikant minskning av antalet rapporterade nya smittade per dag.

Eller kan även detta vara en skenbar minskning till följd av överskriden testkapacitet och omprioritering till vård och omsorg!? Minskningen har ju pågått två veckor...

Östergötland har landets i särklass högsta andel positiva tester. Den är på 31% enligt Platz. Eventuellt döljer sig något här... Har testkapaciteten nyligen sjunkit kraftigt i Östegötland?

https://platz.se/coronavirus/?lan=ostergotland
Det var mycket svårt att hitta teststatistik från ÖG men till slut fick jag tag i uppgifterna jag behövde genom att jämföra två pdf-er.

Antalet testade individer ÖG per 100 000 och vecka:

v44: 1200
v45: 1400
v46: 700
v47: 600

Dvs, antalet tester halverades i ÖG från v47 till v46. Samt ytterligare minskade något i v47. Det testutvecklingen är definitivt förklaringen till varför smittan i ÖG så tydligt tycks sjunka.

I ÖG testade man redan minst i landet v45. Men det räckte tydligen inte så man beslöt sig för att halvera sin testkapacitet... Är det Ivor Cummins som styr över testkapciteten i ÖG

https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/statistik-uppfoljning/smittsamma-sjukdomar/veckorapporter-covid-19/2020/covid-19-veckorapport-vecka-47-final.pdf
https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/statistik-uppfoljning/smittsamma-sjukdomar/veckorapporter-covid-19/2020/covid-19-veckorapport-vecka-45-final.pdf
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Lägg av! Det finns inget som tyder på att vi hade sämre utgångsläge. Det finns mer som tyder på att just frånvaron av kraftfulla åtgärder samtidigt som man spelade ner riskerna var det som fick Sverige att tyvärr gå förbi våra grannländer i dödstal. I Norge har det också visat sig att det inte har skilt sig nämnvärt åt mellan hur äldrevården är utformad med samma timanställda med bristande språkförmåga och annat. Så man kan säga att situationen på äldreboenden har korrelerat med smittspridningen i båda länderna.

De som är mest tydligt är utvecklingen nu. I Norge idag på morgonen är trenden synkende:

https://www.vg.no/spesial/2020/corona/

Vi däremot går mot mörkare tidigt även efter FHM:s prognoser. Jag tror att mycket av detta har att göra med att vi har haft en stor puttrande smittspridning på låg nivå över hela landet p.g.a. av brister i vår strategi som hängt med sedan i våras. Det tillsammans med helt otillräckliga åtgärder och rent av ovetenskapligt nonsens kommer att göra att Sveriges statistik inte blir något att skriva hem om.
Det där är trams. Länderna skiljdes åt i strategi så sent som i mitten av mars. Dödstalen fram till slutet av mars speglar vad som inträffade innan man gjorde det här vägvalet. Sverige hade vid det laget nästan tio gånger så många döda per capita som grannländerna, inklusive Tyskland.

Att överhuvudtaget sätta likhetstecken mellan Sverige och våra nordiska grannländer, som de gör i studien, är ren okunskap. Nån sorts fördom kring att man även i Stockholm sitter ihop vid höften med Norge.

I själva verket har inte Stockholm något omfattande socialt utbyte med våra nordiska grannar. Jag har bott i Stockholm hela livet, och jag har aldrig varit i Finland. I Norge och Danmark har jag inte varit sedan vi gick med i EU. Stockholmare semestrar inte i Köpenhamn eller Oslo, eftersom det är lika jobbigt för oss att åka dit som till London, Berlin eller Paris.

Jag kan inte heller komma ihåg när jag hörde danska eller norska i Stockholm. Norska och danska turister besöker nästan uteslutande västra Sverige. Till Stockholm kommer främst inhemska turister, samt utomnordiska besökare från Storbritannien, Tyskland, USA, Frankrike, Italien och Kina.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
De som är mest tydligt är utvecklingen nu. I Norge idag på morgonen är trenden synkende:

https://www.vg.no/spesial/2020/corona/

Och antalet som testar sig dyker, och antalet döda ökar...

Varför testar man sig i alltmindre grad, kan vara att smittan avtar, eller kanske att man inte vill ha ett positivt covid test ifall man vill gå på fest, utan positivt så kan man inte bli bötfälld...

Är inte så säker på att Erna lyckats avskräcka från mingel.
Citera
2020-11-28, 10:39
Medlem
Med 400 649 döda i corona är Europa nu den näst värst drabbade regionen i världen, efter Latinamerika och Karibien.

Av de hundratusentals dödsfallen skedde 36 147 enbart under den senaste veckan – Europas värsta sju dagar totalt sedan pandemin började, konstaterar nyhetsbyrån AFP.

Storbritannien står för flest dödsfall, med 57 551 döda och nästan 1,6 miljoner smittade. Här rapporterar Sky News att de hårda restriktionerna nu kan förlängas fram till påsk år 2021. Detta även om en storskalig vaccination kommer igång i januari.

– Det skulle ändå dröja till påsk innan livet förändras ordentligt och åtgärderna kommer att vara kvar tills dess. Regeringen har också varit mycket tydlig att begränsningarna kommer att ligga fast fram till januari och fortsatt därefter, säger en myndighetskälla till tidningen.

Näst värst drabbat är Italien, som pekats ut som ground zero för virusutbrottet i Europa i mars. Här har 53 677 personer dött och 1,5 miljoner har smittats. Därefter följer Frankrike med 51 914 dödsfall och 2,2 miljoner smittade.

Näst därefter kommer Spanien med 44 668 dödsfall och 1,6 miljoner smittade, följt av Ryssland med 39 068 rapporterat döda och 2,2 miljoner smittade.

Totalt har 17,6 miljoner personer hittills bekräftats smittade i Europa.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/86Gygd/dodligaste-coronaveckan-i-europa-hittills
Citera
2020-11-28, 10:40
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det där är trams. Länderna skiljdes åt i strategi så sent som i mitten av mars. Dödstalen fram till slutet av mars speglar vad som inträffade innan man gjorde det här vägvalet. Sverige hade vid det laget nästan tio gånger så många döda per capita som grannländerna, inklusive Tyskland.

Att överhuvudtaget sätta likhetstecken mellan Sverige och våra nordiska grannländer, som de gör i studien, är ren okunskap. Nån sorts fördom kring att man även i Stockholm sitter ihop vid höften med Norge.

I själva verket har inte Stockholm något omfattande socialt utbyte med våra nordiska grannar. Jag har bott i Stockholm hela livet, och jag har aldrig varit i Finland. I Norge och Danmark har jag inte varit sedan vi gick med i EU. Stockholmare semestrar inte i Köpenhamn eller Oslo, eftersom det är lika jobbigt för oss att åka dit som till London, Berlin eller Paris.

Jag kan inte heller komma ihåg när jag hörde danska eller norska i Stockholm. Norska och danska turister besöker nästan uteslutande västra Sverige. Till Stockholm kommer främst inhemska turister, samt utomnordiska besökare från Storbritannien, Tyskland, USA, Frankrike, Italien och Kina.
Jag förstår egentligen inte vad du vill säga men lite egen är du i ditt resande.
Citera
2020-11-28, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
För att fler människor provar att ringa lite senare än tidigare.
Då räcker testerna längre i tid per dag,

Fler frågor?
Nej ditt svar räckte. Snacka om ett desperat försök att dribbla bort sagda mening, men förstår det är svårt att förklara på annat sätt än utökad testning. Klart folk försöker boka tid senare nu i Stockholm. Klockren analys
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in