2020-11-25, 14:30
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Det är min egen erfarenhet också; att om man bär munskydd så har det effekt på andra vilket gör att de respekterar den sociala distanseringen bättre.

"Falsk säkerhet" är enligt min mening "skitsnack".

Japp, håller fullständigt med dig=)
Citera
2020-11-25, 14:31
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Det är min egen erfarenhet också; att om man bär munskydd så har det effekt på andra vilket gör att de respekterar den sociala distanseringen bättre.

"Falsk säkerhet" är enligt min mening "skitsnack".

Absolut rätt. Om jag ser någon med munskydd ser jag till att hålla mig långt från den. För mig är det en signal om att personen känner sig krasslig och, likt en doktor i samma situation, bär munskydd för att inte smitta närvarande.
Citera
2020-11-25, 14:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av teufelchen
Elgh är väl inte något bättre heller, han satt i ett radio inslag i mars tror jag det var och talade om att vi skulle få 10.000tals döda om vi fick samhälls spridning, så han drar skit ur arslet utan belägg precis som dom andra media professorerna.

Om det är något man insett under den här pandemin så är det att den grupp människor som anses vara samhällets smartaste och mest välutbildade i själva verket i många fall är korkade.
Citera
2020-11-25, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Ok jag visste inte att de pågår en sådan dialog mellan FHM och regionerna. Dock verkar det på det citerade som att beslut ej har fattats ännu i frågan utan snarare att diskussioner pågår.

Citat:
Om FHM öppnar för att man i arbetet ska kunna bära munskydd i vissa situationer
så är steget inte långt till att allmänheten också ska bära munskydd i de situationer det inte är möjligt att hålla avstånd.

FHM har aldrig förbjudit någon att bära munskydd.
Citera
2020-11-25, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Frågan är om inte siffran 10.000 döda innan 2021 trots allt är möjlig?

Vi är uppe i 6550 och smittan tycks bara öka. Om man fortsätter ligga runt 100 döda i en månad så är vi ju där....

Jag tror att vi redan är där. En överdödlighet på 6500 fram till augusti. Varför skulle det vara bättre augusti-december?
Citera
2020-11-25, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Absolut rätt. Om jag ser någon med munskydd ser jag till att hålla mig långt från den. För mig är det en signal om att personen känner sig krasslig och, likt en doktor i samma situation, bär munskydd för att inte smitta närvarande.

Om alla måste bära dem så kanske du inte ser det på det sättet?
Citera
2020-11-25, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Jag tror att vi redan är där. En överdödlighet på 6500 fram till augusti. Varför skulle det vara bättre augusti-december?

Du tror det har dött 10 000 i covid i Sverige?

Hsr du siffror som styrker din överdödlighet?
Citera
2020-11-25, 14:37
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
FHM har aldrig förbjudit någon att bära munskydd.

Det är det ingen som påstått heller. Ursprungsfrågan var huruvida FHM börjar svänga till att rekommendera munskydd i vissa situationer eller inte.
Citera
2020-11-25, 14:39
Medlem
Hrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aftonbladet
Ingen överdödlighet i Sverige - trots ökad smitta

– Nu finns det visserligen en viss eftersläpning i våra data, men vi kan se att den ökade smittspridningen och det ökade antal döda inte syns i dödsstatistiken, säger Tomas Johansson.

– Vi har fått vissa indikationer att det kan ha ökat lite grann, men fortfarande på en ganska normal nivå.
/.../
– Om vi har en kraftigare influensa, är det betydligt fler som dör.

Sverige hade en kraftig överdödlighet i april till och med juni. Då var överdödligheten runt 25 procent. Efter juli har dödstalen successivt gått ner och kurvan juli till oktober är att betrakta som normal, med snudd på underdödlighet.

– Under andra kvartalet hade vi väldigt hög överdödlighet av covid-19, och personer som kanske skulle ha dött senare under 2020 har redan avlidit, vilket gör att det blir ett litet vakuum, säger Tomas Johansson.

Aftonbladet:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/7K7GXK/ingen-overdodlighet-i-sverige-trots-okad-smitta

Minsann. Kanske ingen större skräll iofs
Citera
2020-11-25, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Decemberregn
Men hon gjorde väl ett nytt test?

Efter att hon redan hade hunnit bli smittad och efter att kroppen då startat producera nya antikroppar.
Citera
2020-11-25, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Enl. henne så var det efter andra gången hon testade för antikroppar med positivt utslag som hon blev sjuk igen:
/.../
Månaderna gick. Under sommaren och tidiga hösten var smittspridningen låg. Så under höstlovet blev Mathildas man plötsligt sjuk. Han förlorade smak- och luktsinne, fick lite feber och hade ont i kroppen.

– Min man blir sällan sjuk. Men den här gången blev det bara värre och värre med symtomen. När han varit sjuk i två dagar bestämde jag mig för att gå och se om jag fortfarande hade antikroppar, säger Mathilda.

Det hade hon, och på kliniken konstaterade man att det återigen gav ett tydligt utslag, sju månader efter att hon testade sig första gången.

Men redan samma kväll började även Mathilda att må dåligt. Hon fick feber, vad hon beskriver som en fruktansvärd huvudvärk, blev illamående och drabbades av nackstelhet.

– Efter det blev jag hostig, förkyld, fick smak- och luktbortfall och blev väldigt trött. Jag blev betydligt sjukare den här gången, men utan andningsbesvär.

Den här gången testade hon sig för pågående infektion och fick det bekräftat: det var covid-19. Att hon blivit återinfekterad trots att hon har antikroppar tycker hon är oroande.

– Många som haft corona tror ju att de är immuna och inte kan få det igen, särskilt om man har antikroppar. Jag vill varna folk att vara försiktiga.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dlmlKA/mathilda-40-hade-antikroppar--blev-sjuk-i-corona-samma-dag

Möjligtvis då falskt positivt andra gången.

Jorden är väl platt där.

Allvarligt talat:

Sverige släpar tyvärr efter i rapporteringen så man kan inte dra några slutsatser bara sådär på ourworldindata.org

Hon hade ju redan blivit smittad igen och därmed så hade immunförsvaret redan börjat producera nya antikroppar.
Citera
2020-11-25, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hras
Minsann. Kanske ingen större skräll iofs

Och ändå så sjunker medelåldern i Sverige detta året. En av de två uppgifterna är alltså bara en statistisk konstruktion...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in