Citat:
Ursprungligen postat av
Sumeg
Bra att din impuls är att vara konträr och ifrågasätta. I denna fråga är du dock på samma sida som makten och lögnen. Tänk Schyffert, Gardell, Ernman och Reinfeldt i högform år 2013... Resten av världen skrattar eller tar sig åt pannan vad gäller vår pandemihantering, precis som med invandringen. Titta du på din data, så ser du varför.
Svensken är djupt välfärdsskadad och sedan 70-talet och Palme har vi en grandios och utopisk självbild. Det verkar viktigare för svensken att vi gör annorlunda och är exceptionella snarare än att vi gör rätt.
Det verkar som somliga inte begriper (eller låtsas att de inte begriper) att de covidsjuka som slutenvårdas är ordentligt sjuka.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sumeg
Jag har varit med om ett tvåsiffrigt antal influensasäsonger i akutvården. Visst, det kan bli jäkligt svettigt och pressat emellanåt men detta är något helt väsenskilt. Dödstalen speglar dåligt belstningen på vården. I min region är samtliga sjukhus i förstärkningsläge. All elektiv vård är, återigen, uppskjuten. Sjukhusen har akut varit tvungna att omorganisera hela verksamheten för att möta panemin, skapa platser åt covidhorderna. Intensivvårdspersonal går på katastrofavtal. Att vården än så länge mäktar med beror på att personalen gör stora uppoffringar. Detta är högst konkret och vad som också är uppenbart är att du är en skrivbordsgeneral helt utan markkontakt.
Sjukvården belastas, då de covidsjuka är så sjuka och så många - som du skriver "covidhorderna".
Vad tror du, att man kommer att göra om det hela blir övermäktigt?
Det rationella vore en brutal triage - typ inga covidsjuka över 60 år (eller 50 år) får ngn slutenvård.
Men, det vore kanske alltför transparent? I ett sådant läger skulle det ju handla om att i möjligaste mån försöka dölja, att regeringens/FHMs unika handläggning till sist hade knäckt sjukvårdens kapacitet.
Hur tror du, att sjukvården skulle hantera ett läge, där det inte längre finns ngr platser för covidsjuka, som behöver slutenvård? I Sverige planeras det.. så jag utgår från att sådana planer nu finns på ritbordet.