2020-11-27, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Har ni ibland funderat på att tänka själva istället för att klistra in en massa tendentiösa skräpkällor hela tiden som förväntas göra jobbet åt er? Har ni nu med stöd av en sådan kommit fram till att det är fem minuter mellan mordplatsen och David Bagares? Tror jag skulle kunna skriva ihop en ren plojtext som går ut på att Skandiamannen är skyldig och ni skulle bums börja citera den.
Förvisso tror jag att få skribenter här har bemödat sig att göra en sådan oerhört gedigen genomgång som just tunnelgatan har gjort.
Det är bland de mest genomarbetade och genomtänkta vi har att luta oss mot.
Jag förstår att du inte håller med eftersom tesen är att SE är skyldig.
Å andra sidan finns ju också tesen SE oskyldig också med i bilden som alternativ,
Även om tunnelgatan logiskt nog kommit fram till samma slutsats som några av oss andra logiskt tänkande personer.
Citera
2020-11-27, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Känns ändå som att det skulle ha varit svårt för honom att ordna ett. Det är väl samtalet med väktarna som skulle kunnat vara lösningen.

Han skulle väl som oskyldig kunna hänvisa till nån form av interaktion med andra på platsen som de i sin tur kunde bekräfta. Åter igen. Engström var inte misstänkt då och inga frågor ställdes som utgick ifrån att han var särskilt intressant. När det ständigt påpekas att han inte pekas ut av någon är det lika trivialt som att ingen annan specifik person på mordplatsen skärskådas och särskilt berörs i utfrågningar av vittnen. Hela tiden har ni nutidsblick på det som försiggick för snart 35 år sedan. Som om Palme-mordet uppmärksammades i samma stund ni fick upp ögonen för det. Vilket jag ibland får uppfattningen skedde då Stig Engström fördes på tal.
Citera
2020-11-27, 23:50
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Har ni ibland funderat på att tänka själva istället för att klistra in en massa tendentiösa skräpkällor hela tiden som förväntas göra jobbet åt er? Har ni nu med stöd av en sådan kommit fram till att det är fem minuter mellan mordplatsen och David Bagares? Tror jag skulle kunna skriva ihop en ren plojtext som går ut på att Skandiamannen är skyldig och ni skulle bums börja citera den.
Nej inte fem minuter mellan mordplatsen och DB, fem minuter mellan DB och mordplatsen "medsols". Vi vet inte vilken väg SE tagit sig tillbaka men jag tror skribenten bakom tunnelgatan.se har provsprungit eller gått den väg hen skissade på. Hen är mycket noggrann med detaljer som du märker om du läser vad hen skriver.
Citera
2020-11-27, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sankmark
Ingen har sett en 52årig med runt fryntligt ansikte och jättegubbkeps på huvudet som gärningsman.

LJ såg en keps som följde huvudet och han såg ingen skärm! (låter som mössa eller barhuvad) YN har pekar ut CP och inte pekat ut SE trots stora ansträngningar från KP.

Och dessa två, LJ och YN, ska vara KP:s huvudvittnen. Ärligt talat, svagare indicier får man leta efter.

Jag ger Skandiamannen 0% ...och då har jag inte räknat in allt SE kan säga om vad som händer på mordplatsen, fast han då enligt förespråkarna varit ute och sprungit på Norrmalm.
Jag ger honom lågt uppskattat 80%.
Citera
2020-11-27, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Du har synpunkter på att LJ inte såg väskan, YN inte sett kepsen, men inte att alla har missat den utåtriktade SE med keps och allt, detta under en tidsrymd på 20 minuter. I vittnenas fall handlade det om sekunder.

Du har köpt Holmérs mytomanspår med hull och hår. Nåja, jag har inte varit bättre själv, jag har gått på det till den 10 juni 2010, då den kloke KP redde ut begreppen.

Hör du till dem som sammanfattar KP:s insatser i juni som "kloka" hör du till ett ganska glesbefolkat gäng. Till och med SE-ktmedlemmarna vädrade ju viss besvikelse efter det debaclet. Men det är så klart lite fint att han lyckades beröra några själar där ute.
Citera
2020-11-28, 00:03
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
För mig är ett alibi som att vara gravid, det är antingen eller. Har du ett alibi så är det 100% annars är det något annat. Jag anser att SE inte har ett.

Ja, alibi är antingen 1 eller 0..
Likaså GM... antingen är han GM eller inte...
Och bara för att man inte har alibi betyder inte att man är GM som vissa verkar tro...

Men...
Om du läste vad jag skrev så handlade det om uppgifter som OM dom vore sanna, så innebar dessa alibi...
Jag har inte påstått att uppgifterna är sanna..,..
Citera
2020-11-28, 00:12
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Hör du till dem som sammanfattar KP:s insatser i juni som "kloka" hör du till ett ganska glesbefolkat gäng. Till och med SE-ktmedlemmarna vädrade ju viss besvikelse efter det debaclet. Men det är så klart lite fint att han lyckades beröra några själar där ute.
Visst var det en besvikelse på ett sätt, teknisk bevisning går tyvärr inte att få fram med dagens teknik. KP har redogjort för vad han skulle gjort 1986, det vill säga när den misstänkte fortfarande levde. KP gjorde ett bra jobb, föregångarna usla.

I den återupptagna förundersökningen i Kevinfallet hittade man också en misstänkt men även den var man tvungen att lägga ner. I det fallet levde visserligen den misstänkte men var minderårig när brottet begicks.

Gemensamt för dessa utredningar var att det var de gamla utredningarna som var urusla, de nya gjorde däremot efter omständigheterna ett bra jobb.
Senast redigerad av MrBarnaby 2020-11-28 kl. 00:18.
Citera
2020-11-28, 00:13
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Visst är det så, bra liknelse. Och dessutom såg han alltså till att redan vid det första polisförhöret kunna visa upp ett fejkat positivt graviditetstest. Jag tycker att det är särskilt svårt att förklara det här trixandet med utstämplingstiderna med att han bara skulle ha varit en knäppskalle som var ute efter att få uppmärksamhet och göra sig märkvärdig.

Dessa alibi och efterkonstruktioner kan först bli aktuella efter att vi kan stryka alla gissningar som gärningsmannen Stig borde kunna känna till...
Citera
2020-11-28, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Förvisso tror jag att få skribenter här har bemödat sig att göra en sådan oerhört gedigen genomgång som just tunnelgatan har gjort.
Det är bland de mest genomarbetade och genomtänkta vi har att luta oss mot.
Jag förstår att du inte håller med eftersom tesen är att SE är skyldig.
Å andra sidan finns ju också tesen SE oskyldig också med i bilden som alternativ,
Även om tunnelgatan logiskt nog kommit fram till samma slutsats som några av oss andra logiskt tänkande personer.

Grundhypotesen är att Engström är skyldig och i nåt skrattretande försök till objektivitet häftas det på en radda vantolkningar av det som inte stödjer den egna övertygelsen. Men jag förstår så klart att ni tycker det här är rent bibliskt.
Citera
2020-11-28, 00:20
Medlem
Citat:
Nej inte fem minuter mellan mordplatsen och DB, fem minuter mellan DB och mordplatsen "medsols". Vi vet inte vilken väg SE tagit sig tillbaka men jag tror skribenten bakom tunnelgatan.se har provsprungit eller gått den väg hen skissade på. Hen är mycket noggrann med detaljer som du märker om du läser vad hen skriver.

Hen är mycket noggrann med att framställa sitt icke-binära förstånd som tämligen urholkat.
Citera
2020-11-28, 01:48
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Jaså det var den Hultman. Lambertz däremot har i den här frågan hamnat på samma sida som Mattias Göransson som färdigställde Hannes Råstams bok om Quickskandalen.
Jan Guillo tror liksom Kristina Hultman fortfarande att det var CP:
Författaren Jan Guillou står fast vid Christer Pettersson som Palmes mördare.
https://www.expressen.se/nyheter/guillous-kritik-mot-palmebeskedet/
Hultman lär väl som medlem av Quicklaget inte ha så stort inflytande på den allmänna opinionen, men många kan nog ha tagit intryck av att Guillo och Leif GW dissade Stig Engström-hypotesen.

Citat:
Hör du till dem som sammanfattar KP:s insatser i juni som "kloka" hör du till ett ganska glesbefolkat gäng.
Ja, bara 19% av befolkningen tror att det var Stig Engström (undersökning gjord 10–12 juni):
Majoritet osäkra på Engström som mördare
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/majoritet-osakra-pa-engstrom-som-mordare
Senast redigerad av Draifos 2020-11-28 kl. 02:47.
Citera
2020-11-28, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja, alibi är antingen 1 eller 0..
Likaså GM... antingen är han GM eller inte...
Och bara för att man inte har alibi betyder inte att man är GM som vissa verkar tro...

Men...
Om du läste vad jag skrev så handlade det om uppgifter som OM dom vore sanna, så innebar dessa alibi...
Jag har inte påstått att uppgifterna är sanna..,..

Han är inte skyldig för att han inte har ett alibi, så är det absolut. Å andra sidan har jag svårt att se logiken att totalt avfärda honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in