2020-11-27, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Nej, knappast ett ristat i sten i alla fall.

Utstämplingstiden ger honom inget alibi. Men den säger inte mycket över huvud taget så den kan man torka sig i röven med.

Det han säger om vad som sker på mordplatsen tycker jag inte är tillräckligt anmärkningsvärt för att ge honom alibi. Han kan vara duktig på att gissa och folk är rätt bra på att snappa upp saker de anser sig ha nytta av.

Så hur värderar du chansen att han är mördaren? 25%? 40%?
Citera
2020-11-27, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Så hur värderar du chansen att han är mördaren? 25%? 40%?

7,2?
Citera
2020-11-27, 15:28
Medlem
Citat:
7,2?

Du är alltså rätt säker på att han är oskyldig.
Citera
2020-11-27, 15:31
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Men det är ju lite det här som hela tiden återkommer. Tron att det finns en heltäckande bild av hur det ser ut på mordplatsen. Att korsningen är nån sorts spelplan med ett givet antal pjäser som kan placeras ut och låsas i olika väderstreck och inre och yttre ringar och allt vad det är. Till och med vilka som finns på andra sidan gatan anses klarlagt i ett sånt här tänk. Palme-mordet som Cluedo. Om man bara läser vittnesmålen så har man ringat in vilka som var där, hur de rörde sig, när de anlände, försvann därifrån o s v. Detta om en plats som flertalet vittnen beskriver som kaotisk och ett virrvarr av folk.

Vi vet så klart inte vilka som finns på plats en minut efter mordet. De vi känner till är de som går igen i vittnesmålen, deras egna eller andras. För det senare gäller att de har gjort något iögonfallande eller är bekanta med uppgiftslämnaren. Det görs en stor sak av att ingen nämner Engström, men det talas mindre om att ingen har särskilt mycket att säga om övrigt folk på plats över huvud taget. Vi kan åter ta Bengt Palm som exempel. Hade han inte självmant hört av sig hade ingen vetat vem han är idag. Och då anser han sig ändå ha varit bland de första på plats.
Men du anser att han befunnit sig i den "inre ringen" vid någon tidpunkt?

Citat:
Tid: 23.22.20.
Lägesbeskrivning:

En inre ring med OP, LP, SG, AH och KJ.

En yttre ring med PW, CW, AE, GI, LB, MR, UR, SK och BP.

I bilarna finns HJ, LL, JA.

På trottoaren norr om Dekorima finns AB och JÅS.

På andra sidan vägen finns AD, IM, HL, SL och SR.
Citera
2020-11-27, 15:34
Medlem
Citat:
Du är alltså rätt säker på att han är oskyldig.

Men vad fan. Allt över 5% tycker jag är generöst. Låg väl på promillenivå för tio år sen så nog fan är jag tänjbar. Det som är lite trist bara är att jag var uppe på mer än väl tvåsiffrigt före presskonferensen. Hoppades och ville tro där. Det hade man så klart inget för. Det är ju trots allt 2020.
Citera
2020-11-27, 15:36
Medlem
Citat:
Men vad fan. Allt över 5% tycker jag är generöst. Låg väl på promillenivå för tio år sen så nog fan är jag tänjbar. Det som är lite trist bara är att jag var uppe på mer än väl tvåsiffrigt före presskonferensen. Hoppades och ville tro där. Det hade man så klart inget för. Det är ju trots allt 2020.

Vad är det som gör att du anser att han kan vara mördaren?
Citera
2020-11-27, 15:38
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Då borde CP-åklagarna kallat henne som vittne.
CP-försvararna verkar inte heller ha kallat YN som vittne till rättegången, vilket är lite märkligt.

Finns det förresten någon bra teori om varför CP-försvararna kallade Stig Engström som vittne?
Citera
2020-11-27, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Men du anser att han befunnit sig i den "inre ringen" vid någon tidpunkt?

Jag tror att han... är på platsen. Han kan ha varit framme vid kroppen och dragit i ett ben, föreslagit framstupa sidoläge eller gjort nåt annat som får honom att känna sig som Florence Nightingale efteråt. Kanske försöker få kontakt med Lisbeth. Annars tror jag mest han bara är där. Det finns ju liksom inte mycket annat att göra. Att han inte knallar därifrån efter fem minuter får man väl också förstå. Det är en stor grej. Tyvärr missade Engström den nästan helt. Det tror jag inte han var så bekväm med.

Vad hade ni gjort? Dragit ihop till en ringdans?
Citera
2020-11-27, 15:48
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
CP-försvararna verkar inte heller ha kallat YN som vittne till rättegången, vilket är lite märkligt.

Finns det förresten någon bra teori om varför CP-försvararna kallade Stig Engström som vittne?
Det närmaste jag sett är att man ansåg att det inte var gärningsmannen hon mötte

https://magasinetfilter.se/kommentar/det-avgorande-misstaget/.

Jag kanske har skrivit det tidigare men hur som helst, om det inte var GM eller SE så hade vi tre män med fladdrande rockar och handlovsväskor runt kvarteret

SE, GM och XX.
(GM hade åtminstone konstaterad fladdrande rock, väska möjligen oklart)
Senast redigerad av MrBarnaby 2020-11-27 kl. 15:54.
Citera
2020-11-27, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos

Ja, de högg väl på Engströms påstående att Lisbeth pratade om flera gärningsmän. "Dom har skjutit mig också..." o s v.
Citera
2020-11-27, 16:01
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ja, de högg väl på Engströms påstående att Lisbeth pratade om flera gärningsmän. "Dom har skjutit mig också..." o s v.
Det där om två gärningsmän hade hon ju sagt till polisen (inte till Engström):

Alltså allvarligt, varför kallade försvaret Engström som vittne? Han hade ju inte sett någonting. Kan advokaten Arne Liljeros avsikt ha varit att försöka föra över misstankarna från CP till SE?
Senast redigerad av Draifos 2020-11-27 kl. 16:13.
Citera
2020-11-27, 16:09
Medlem
Citat:
Vad är det som gör att du anser att han kan vara mördaren?

Ja, det är ju svårt att avfärda honom helt. Han har som sagt knappast alibi.

Men vi måste komma ihåg också att han aldrig blivit avkrävd ett. Han hade kanske kunnat fixa fram ett på en pisskvart om Petersson basade -86 och plockat in honom. Nu pratar ju många om honom som att han satt och försökte svära sig fri från misstankar. Att det är suspekt att han inte lyckades rentvå sig själv typ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in