2020-11-27, 13:37
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Det största misstaget var att SE uppenbarligen avfördes på felaktiga grunder eller för att vara mer exakt, YN:s vittnesmål avfärdades på felaktiga grunder 1986.

Vet inte det. YN pekade ut CP under en fotokonfrontations som en tidning gjorde. "Kroppsbyggnad och klädsel", åberopa hon. CP och SE är ju varandras motpoler. Känns som YN:s vittnesmål avfördes på riktiga grunder.
Citera
2020-11-27, 13:41
Medlem
Citat:
Ja enligt sin egen utsago åtminstone och då borde han ingå i den "inre ringen". Nu är det så att ingen sett vare sig gubben, jättekepsen eller väskan, så han måste ha snackat skit. Frågan är var han befann sig?

Jag tror att han skulle korsa Malmskillnadsgatan.

Jag tycker att detta är något som borde få dem som är säkra på att SE är oskyldig att åtminstone reagera.
Citera
2020-11-27, 13:42
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sankmark
Vet inte det. YN pekade ut CP under en fotokonfrontations som en tidning gjorde. "Kroppsbyggnad och klädsel", åberopa hon. CP och SE är ju varandras motpoler. Känns som YN:s vittnesmål avfördes på riktiga grunder.
Nja det där utpekandet av CP var det mycket oklara omständigheter kring.

https://magasinetfilter.se/granskning/den-osannolika-mordaren-kallmaterial-och-noter/

Citat:
6. Vittnesförhör: Yvonne Nieminen och Ahmed Zahir.
Nieminen och Zahir var de sista som med hyfsad säkerhet såg gärningsmannen. För Nieminen fick händelsen ett olustigt efterspel när Christer Pettersson hade anhållits och en reporter på Kvällsposten hävdade att hon pekat ut Pettersson som den man hon och Zahir mött på David Bagares gata. Det var inte sant.
Citera
2020-11-27, 13:48
Medlem
sankmarks avatar
Citat:

https://magasinetfilter.se/granskning/den-osannolika-mordaren-kallmaterial-och-noter/

Länkar du till Filter :-)

På vilket sätt är YN utpekande av CP inte sant? Hon har ju pekat ut honom till tidningen.

Menar Du för att Filter skriver att det inte är sant och utan att de motiverar varför det inte är sant. :-)
Citera
2020-11-27, 13:56
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sankmark
Länkar du till Filter :-)

På vilket sätt är YN utpekande av CP inte sant? Hon har ju pekat ut honom till tidningen.

Menar Du för att Filter skriver att det inte är sant och utan att de motiverar varför det inte är sant. :-)
Jag grävde i det där tidigare och hittade, försiktigt uttryckt, "oklarheter" kring CP-utpekandet. Jag ska gräva fram det på nytt men inte nu, du kan leta själv under tiden.

Edit: Vi behöver nog inte leta vidare. Om Nieminen skulle pekat ut CP skulle hon självklart blivit kallad som vittne vid CP-rättegångarna.
Senast redigerad av MrBarnaby 2020-11-27 kl. 14:22.
Citera
2020-11-27, 14:42
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Jag uttryckte mig väl dåligt. Det jag menade var att du pekade på författarnas synpunkter kring en fråga vi diskuterade, vilket inte har något med mina synpunkter att göra.
Det här med Stig Engströms alibi är den tydligaste och mest konkreta invändningen mot åklagarens hypotes, åtminstone om man ser till vad kunnigt folk har gett uttryck för ute i debatten. Och det intressanta med den här invändningen är alltså att den tycks bygga på en utstämplingstid som Stig Engström själv har tillhandahållit, efter att först ha modifierat den till sin egen fördel.

Sedan vad du själv har för uppfattning i den här frågan har jag inte riktigt fått klart för mig. Menar du att Stig Engström har alibi, eller menar du att han inte har det?
Citera
2020-11-27, 14:44
Medlem
Citat:
Det största misstaget var att SE uppenbarligen avfördes på felaktiga grunder eller för att vara mer exakt, YN:s vittnesmål avfärdades på felaktiga grunder 1986.

Du har skrivit att SE snackar mycket skit och där är vi överens. Var placerar du SE vid den här tidpunkten?

https://tunnelgatan.se/skyldig.htm

Men det är ju lite det här som hela tiden återkommer. Tron att det finns en heltäckande bild av hur det ser ut på mordplatsen. Att korsningen är nån sorts spelplan med ett givet antal pjäser som kan placeras ut och låsas i olika väderstreck och inre och yttre ringar och allt vad det är. Till och med vilka som finns på andra sidan gatan anses klarlagt i ett sånt här tänk. Palme-mordet som Cluedo. Om man bara läser vittnesmålen så har man ringat in vilka som var där, hur de rörde sig, när de anlände, försvann därifrån o s v. Detta om en plats som flertalet vittnen beskriver som kaotisk och ett virrvarr av folk.

Vi vet så klart inte vilka som finns på plats en minut efter mordet. De vi känner till är de som går igen i vittnesmålen, deras egna eller andras. För det senare gäller att de har gjort något iögonfallande eller är bekanta med uppgiftslämnaren. Det görs en stor sak av att ingen nämner Engström, men det talas mindre om att ingen har särskilt mycket att säga om övrigt folk på plats över huvud taget. Vi kan åter ta Bengt Palm som exempel. Hade han inte självmant hört av sig hade ingen vetat vem han är idag. Och då anser han sig ändå ha varit bland de första på plats.
Citera
2020-11-27, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Men det är ju lite det här som hela tiden återkommer. Tron att det finns en heltäckande bild av hur det ser ut på mordplatsen. Att korsningen är nån sorts spelplan med ett givet antal pjäser som kan placeras ut och låsas i olika väderstreck och inre och yttre ringar och allt vad det är. Till och med vilka som finns på andra sidan gatan anses klarlagt i ett sånt här tänk. Palme-mordet som Cluedo. Om man bara läser vittnesmålen så har man ringat in vilka som var där, hur de rörde sig, när de anlände, försvann därifrån o s v. Detta om en plats som flertalet vittnen beskriver som kaotisk och ett virrvarr av folk.

Vi vet så klart inte vilka som finns på plats en minut efter mordet. De vi känner till är de som går igen i vittnesmålen, deras egna eller andras. För det senare gäller att de har gjort något iögonfallande eller är bekanta med uppgiftslämnaren. Det görs en stor sak av att ingen nämner Engström, men det talas mindre om att ingen har särskilt mycket att säga om övrigt folk på plats över huvud taget. Vi kan åter ta Bengt Palm som exempel. Hade han inte självmant hört av sig hade ingen vetat vem han är idag. Och då anser han sig ändå ha varit bland de första på plats.

Vad jag förstår så anser du att SE inte har alibi, är det korrekt uppfattat?
Citera
2020-11-27, 15:06
Medlem
Citat:

Citat:
6. Vittnesförhör: Yvonne Nieminen och Ahmed Zahir.
Nieminen och Zahir var de sista som med hyfsad säkerhet såg gärningsmannen. För Nieminen fick händelsen ett olustigt efterspel när Christer Pettersson hade anhållits och en reporter på Kvällsposten hävdade att hon pekat ut Pettersson som den man hon och Zahir mött på David Bagares gata. Det var inte sant.

Thomas Pettersson som vi känner honom. Reportern på Kvällsposten hävdar inte alls att hon pekat ut Christer Pettersson. Artikeln finns på nätet, men TP räknar så klart inte med att nån ska kolla upp den. Genom att göra en halmgubbe av artikeln kan han avfärda den och skynda vidare... till att själv göra det han anklagar KP för. Fan, vad sopig han är på sina ställen. Och honom citerar ni gång på gång som om det var höjden av klokhet.

http://www.itdemokrati.nu/36an/mpv557.png
Senast redigerad av Bemp 2020-11-27 kl. 15:17.
Citera
2020-11-27, 15:13
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Thomas Pettersson som vi känner honom. Reportern på Kvällsposten hävdar inte inte alls att hon pekat ut Christer Pettersson. Artikeln finns på nätet, men TP räknar så klart inte med att nån ska kolla upp den. Genom att göra en halmgubbe av artikeln kan han avfärda den och skynda vidare... till att själv göra det han anklagar KP för. Fan, vad sopig han är på sina ställen. Och honom citerar ni gång på gång som om det var höjden av klokhet
http://www.itdemokrati.nu/36an/mpv557.png
Då borde CP-åklagarna kallat henne som vittne.
Citera
2020-11-27, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Vad jag förstår så anser du att SE inte har alibi, är det korrekt uppfattat?

Nej, knappast ett ristat i sten i alla fall.

Utstämplingstiden ger honom inget alibi. Men den säger inte mycket över huvud taget så den kan man torka sig i röven med.

Det han säger om vad som sker på mordplatsen tycker jag inte är tillräckligt anmärkningsvärt för att ge honom alibi. Han kan vara duktig på att gissa och folk är rätt bra på att snappa upp saker de anser sig ha nytta av.
Citera
2020-11-27, 15:22
Medlem
Citat:
Då borde CP-åklagarna kallat henne som vittne.

Borde de kanske, men hon har ju inte mycket att komma med. Säger om Pettersson det hon säger om Engström. "Det kan vara han". En SE-åklagare hade inte kommit långt med henne heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in