2020-11-27, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Mer talar isf för att datorn stod hemma hos henne och alla måsten pågick med hennes bostad som bas.

Man skickar ett mejl med länk till dokumentet eller mappen. Tre alternativ finns för den som får delningen.
Titta, kommentera eller redigera.
Ett dokument kan också vara offentligt på Drive eller delas så att alla som har länken kan gå in dokumentet/mappen.

Jag ska testa denna variant men om det skulle vara många man delat dokument (säg dokument delat till hundra personer) med så skulle ju webläsaren se ut som en julgran om den höll på att uppdatera varje gång någon läste dokumentet.
Ska fortsätta testa lite här och ha HD i åtanke som IT-assistent den kvällen.

HD är troligen medbrottsling till att undanröja Lena.
Hennes flummiga svar under förhör, eller bara det att hon ser till att det blir grundligt städat i Stefans hus, hon tar badrummet. Hennes eget badrum ser skitigt ut. Om hon nu var nyinflyttad, borde det väl vara glänsande rent hos henne? Inte vill man leva med någon annan persons smutsrester?
Varför är hon så på och drar med sin syskon och föräldrar för att storstäda i huset, hos sitt ex?
Han får väl ta rätt på sin egen skit, inte skulle jag städa så grundligt hos den som bedragit mig och gjort mig illa i så många år, städa bort älskarinnans sexkladd? Nej, så dumt så det finns inte.
Om Stefan nu inte klarar av att hålla hemmet i bra skick, kanske han är i behov av boendestöd? Han är ju nästan invalid emellanåt, pga ryggen som han har tramadol och morfin för hemma (har jag för mig att han nämner under rättegången) för att lindra smärtorna.. väldigt beroendeframkallande substanser. Hur ofta tar han dem? Hur ofta får han förnyade recept? Märkligt att han kan likt en akrobat svinga sig fram i jakt på geoburkar, överland och hav, upp och nerför berg... har de drogtestat riddaren på stålhästen?
Citera
2020-11-27, 10:38
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ja att webbsidor hämtar från cache är helt riktigt. Det borde den minst IT-kunnige i tråden veta vid det här laget.

Nu vet vi att det är Google Docs som är aktivt. Vi vet också att SD hade kunnat öppna det från månen om han bara hade tillgång till mobilt internet.
Hans dator skulle då kunna vara avstängd hemma och han väcker den till liv enligt mina senaste inlägg eller så är den igång och han kommer åt den remote eller skumpar runt i väskan och nåt väcks till liv. Eller inplastad i hans knä på mordplatsen osv osv. Isf den öppna fliken med Google Docs. Har inte tillgång till pc-laptop så jag kan inte göra ”locktestet”.
Jag har skrivit det tidigare, rent tekniskt är det här ganska okomplicerat. Webbsidan uppdaterades 23.34 av att locket öppnades (eller gick upp), eller att någon klickade på "Hämta sidan igen". Var datorn befann sig då vet jag inte. I TR-domen står att den rimligen bör varit hemma hos SD 00.00 eftersom ett dokument öppnades då. Om de förstått 23.34-händelsen bättre skulle man antagligen skrivit samma sak om 23.34. Att de inte förstår händelsen bättre beror på att IT-forensikern tyvärr blandat bort korten med synkloggningarna.
Citera
2020-11-27, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Hennes flummiga svar under förhör, eller bara det att hon ser till att det blir grundligt städat i Stefans hus, hon tar badrummet. Hennes eget badrum ser skitigt ut. Om hon nu var nyinflyttad, borde det väl vara glänsande rent hos henne? Inte vill man leva med någon annan persons smutsrester?
Varför är hon så på och drar med sin syskon och föräldrar för att storstäda i huset, hos sitt ex?
Han får väl ta rätt på sin egen skit, inte skulle jag städa så grundligt hos den som bedragit mig och gjort mig illa i så många år, städa bort älskarinnans sexkladd? Nej, så dumt så det finns inte.
Om Stefan nu inte klarar av att hålla hemmet i bra skick, kanske han är i behov av boendestöd? Han är ju nästan invalid emellanåt, pga ryggen som han har tramadol och morfin för hemma (har jag för mig att han nämner under rättegången) för att lindra smärtorna.. väldigt beroendeframkallande substanser. Hur ofta tar han dem? Hur ofta får han förnyade recept? Märkligt att han kan likt en akrobat svinga sig fram i jakt på geoburkar, överland och hav, upp och nerför berg... har de drogtestat riddaren på stålhästen?

Var golvbrunn(arna) skinande rena redan där vid undersökning runt 16/5?

Ryggproblemen verkade mest vara på morgonen. Han åt aldrig frukost påklädd för dagen utan klädde på sig strumpor osv efter frukost och sen släppte det väl. Skulle han ut på äventyr hade han säkert tabletter med som en liten vän att hålla i handen.
Citera
2020-11-27, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Jag har skrivit det tidigare, rent tekniskt är det här ganska okomplicerat. Webbsidan uppdaterades 23.34 av att locket öppnades (eller gick upp), eller att någon klickade på "Hämta sidan igen". Var datorn befann sig då vet jag inte. I TR-domen står att den rimligen bör varit hemma hos SD 00.00 eftersom ett dokument öppnades då. Om de förstått 23.34-händelsen bättre skulle man antagligen skrivit samma sak om 23.34. Att de inte förstår händelsen bättre beror på att IT-forensikern tyvärr blandat bort korten med synkloggningarna.

Spelar ingen roll var datorn befann sig eller om locket öppnades.

Chrome Remote Desktop i mobilen så hade han kunnat stänga packlistan eller vad det var i Google Docs den vägen. Tar inte ens en minut. Jag testade igår och de stora .js filerna (23:34:16 filerna) för Google Docs hemskärm lyckades jag hämta från cache den vägen genom att uppdatera fliken på hemmadatorn vars ”skärmbild” då syns i mobilen. Man kan klicka upp och ner ett tangentbord i Chrome Remote Desktop och istället för muspekare så använder man fingret/touch på mobilskärmen.

Frågan är om SD städat i eventloggen då?
Senast redigerad av Avel 2020-11-27 kl. 10:56.
Citera
2020-11-27, 11:01
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Spelar ingen roll var datorn befann sig eller om locket öppnades.

Chrome Remote Desktop i mobilen så hade han kunnat stänga packlistan eller vad det var i Google Docs den vägen. Tar inte ens en minut. Jag testade igår och de stora .js filerna (23:34:16 filerna) för Google Docs hemskärm lyckades jag hämta från cache den vägen genom att uppdatera fliken på hemmadatorn vars ”skärmbild” då syns i mobilen. Man kan klicka upp och ner ett tangentbord i Chrome Remote Desktop och istället för muspekare så använder man fingret/touch på mobilskärmen.
Remotedesktopen har tidigare framförts som ett tänkbart alternativ, åtminstone tekniskt men kanske inte rimlighetsmässigt.

Nu verkar det som det alternativet får avfärdas på grund av att datorn inte haft kontakt med internet. Under förutsättning att vi tolkat Backup And Sync-loggen rätt.
Citera
2020-11-27, 11:11
Medlem
Citat:
Remotedesktopen har tidigare framförts som ett tänkbart alternativ, åtminstone tekniskt men kanske inte rimlighetsmässigt.

Nu verkar det som det alternativet får avfärdas på grund av att datorn inte haft kontakt med internet. Under förutsättning att vi tolkat Backup And Sync-loggen rätt.

Det förstår jag men den teorin verkar inte fått så mycket gehör. Då har rena fantasier fått mer gehör inte minst i tingsrätten.

De meddelanden som syns i sync-logen kan ha att göra med att Backup and Sync hämtar från Drive men inte kan ladda upp från lokalt till Drive ellee nåt liknande.

De här felmeddelanden känns igen va:

PauseReason.BLOCKING_ERRORS: 'pause_blocking_err'>: _HarvestStat(paused=0.0, trial=0.0, occurrences=0), <PauseReason.NETWORK_ERRORS: 'pause_net_err'>: _HarvestStat(paused=58.26881248794962, trial=2.873938311007805, occurrences=1), <PauseReason.USER: 'pause_user'>: _HarvestStat(paused=0.0, trial=0.0, occurrences=0), <PauseReason.OFFLINE: 'pause_offline'>:

Från detta supportärende hos Google:

https://support.google.com/drive/thread/7927394?hl=en

Som synes i texten får personen dessa problem även om datorn är online.

”If I grep for ERROR on sync_log.log these are the most recent ones, with the computer connected to the internet”

Här är ett liknande ärende:

https://support.google.com/photos/thread/21649623?hl=en

Observera att första ärendet ligger i Drive-supporten och det andra i Foto-supporten.
Citera
2020-11-27, 11:24
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Det förstår jag men den teorin verkar inte fått så mycket gehör. Då har rena fantasier fått mer gehör inte minst i tingsrätten.

De meddelanden som syns i sync-logen kan ha att göra med att Backup and Sync hämtar från Drive men inte kan ladda upp från lokalt till Drive ellee nåt liknande.

De här felmeddelanden känns igen va:

PauseReason.BLOCKING_ERRORS: 'pause_blocking_err'>: _HarvestStat(paused=0.0, trial=0.0, occurrences=0), <PauseReason.NETWORK_ERRORS: 'pause_net_err'>: _HarvestStat(paused=58.26881248794962, trial=2.873938311007805, occurrences=1), <PauseReason.USER: 'pause_user'>: _HarvestStat(paused=0.0, trial=0.0, occurrences=0), <PauseReason.OFFLINE: 'pause_offline'>:

Från detta supportärende hos Google:

https://support.google.com/drive/thread/7927394?hl=en

Som synes i texten får personen dessa problem även om datorn är online.

”If I grep for ERROR on sync_log.log these are the most recent ones, with the computer connected to the internet”

Här är ett liknande ärende:

https://support.google.com/photos/thread/21649623?hl=en

Observera att första ärendet ligger i Drive-supporten och det andra i Foto-supporten.
Ja det där ska egentligen inte jag fördjupa mig mer i. Jag tror det var Honan6 som noterat det, jag tyckte det var konstigt. Det här var ganska enkelt att testa, jag stängde av routern under några minuter och fick i stort sett samma loggning som finns i fupens sync_log. Både när den gick in i OFFLINE-läge och när den var tillbaka ONLINE. Därav drog jag slutsatsen att datorn sannolikt varit OFFLINE 23.20-02.29.
Citera
2020-11-27, 11:36
Medlem
Citat:
Ja det där ska egentligen inte jag fördjupa mig mer i. Jag tror det var Honan6 som noterat det, jag tyckte det var konstigt. Det här var ganska enkelt att testa, jag stängde av routern under några minuter och fick i stort sett samma loggning som finns i fupens sync_log. Både när den gick in i OFFLINE-läge och när den var tillbaka ONLINE. Därav drog jag slutsatsen att datorn sannolikt varit OFFLINE 23.20-02.29.

Honan får hänga på tåget när det passar.

Hittat en intressant grej och det är att om jag kopplar bort internet och ”laddar om” Google Docs hemskärmen så byts hemskärm till det mycket enklare gränssnittet för Offline Mode.

När jag utan internet då laddar om browsern som nu bara funkar som ett ”ordprogram” så hämtas inte alla de filer som brukar hämtas när online med undantag för en fil.

Den som i SD:s dator heter:

...homescreen_binary_iIBn_core_sv.js

Det betyder att om den filen laddas själv utan de andra så är det ett garanterat bevis för att datorn varit utan internet när browsern hämtar från cache.

För att förenkla: Chrome kan hämta vissa filer från cache när datorn är helt bortkopplad från internet. I detta exempel gränssnittet/hemskärmen för Google Docs.

Finns det färska länkar till aktbilagorna förresten? De i trådstarten är döda.
Citera
2020-11-27, 12:08
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ja som en ”duktig idiot” som isf fixar med datorn ovetandes med hans syfte. Tar inte med i mina tester att HD är helt med på tåget för då finns oändliga möjligheter för att skapa aktiviteten i hand dator.

Det räcker ju att han säger att han gjort en itinerary och en packlista eldyl som hon kan nå genom att logga på hans konto med hans email o lösen. Om det nu lurar polisen. Kanske behövs VPN el nåt? Heter det så?

Men det måste ju rimligen handla om vilket register polisen sen gräver i och att de vet vad de letar efter. Finns det en händelse så finns det ett spår, skulle jag säga.
Citera
2020-11-27, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det räcker ju att han säger att han gjort en itinerary och en packlista eldyl som hon kan nå genom att logga på hans konto med hans email o lösen. Om det nu lurar polisen. Kanske behövs VPN el nåt? Heter det så?

Men det måste ju rimligen handla om vilket register polisen sen gräver i och att de vet vad de letar efter. Finns det en händelse så finns det ett spår, skulle jag säga.

Ja du har rätt. Finns många sätt att nå hans dator.

Ibland får ju forensiker leta efter något som finns. Ibland efter nåt som saknas. Ibland ska något inte finnas om något annat saknas. Och alla varianter på det.

Tyvärr går inte datorns loggar m.m analysera som ett blodprov. Här är vi utlämnade till forensiker som söker på vissa ord i sms osv och sitter och kikar lite här och där i loggar och sen får de inte fortsätta gör det tar för stora resurser.

En drömtillvaro vore ju att slänga in allt i en programvara där man ställt vissa förutsättningar.

Datorn online/offline
Datorn fjärrstyrd/lokalt styrd osv osv

Då få rapporter om att något är ”skumt” i datorn utifrån då t.ex utsago i förhör vore ju rena drömmen. I viss mån finns det säkert andra sammanhang (NSA mfl) men inte när underbemannade svenska polisen ska lattja runt med sånt här.

Det man måste i det här fallet är att försöka tolka vad som är åklagarens huvudteori vad som hänt.

Alltså SD vaknade 14/5 och vad hände sen. Alltså inte tidslinjen utan en hypotetisk ”gärningslinje”.

Framgick kanske av slutanförandet av åklagarna hur de menar detta har hänt? Men jag har inte hört eller sett nåt sånt än om det finns.

Enligt min mening kan SD ha tagit sig till brottsplatsen, mördat LW, och sen fixat runt hela natten efter.

ALLA digitala spår kan han ha lämnat efter sig om han så var i Arboga hela natten. Han kan ha cyklat/promenerat till en sjö och hällt klorin över hela sig och skrubbat sig vid sjön i timmar med mobil och dator kopplat till ett sim-kort med ”burnersyfte”. Ja han kan ha kört hela remote-grejen från en mobil anskaffad bara för detta syfte. Sen att städa efter en sån uppkoppling fixar man bara efter att ha googlat runt en stund och pluggat på lite.

SD hade en NAS (typ lagringsdator med hårddisk och nätverk som ofta används i hem som backup eller ”musik- och filmarkiv” så han hade rätt bra koll på det här att koppla nätverk m a o.

Sen det här att gömma kläder och mobil. Snubben har ju gjort det till sin livsuppgift att gömma och hitta saker till förbannelse. Den är borta forever.

Finns flera nivåer här. Är han ett kriminellt master mind som skruvar bort antenner på LW:s mobil 00:41, lägger ut villospår som sex på sadel och cykelväxel test när han i själva verket promenerat, kört Wake on WAN för att väcka sin dator hemma fastän den är helt AVSTÄNGD, manipulerat/skrämt både HD och evtl andra till tystnad osv osv.

Eller är det ett vansinnesdåd triggat av chokladtårta/loggremsa eller nåt meddelande han har raderat som gör att han möter upp henne, slår ihjäl, och sen har sån satans tur att trots att allt pekar på honom så kommer han lyckas bli friad från detta?

Jag läser fortfarande ikapp men den analysen jag gör är att SD är en intelligent fullblodspsykopat som gjort en plan.

Hans svaghet är det empatiska.
Han kan ju ställa sig ett par frågor när han gör konsekvensanalys.

Vem kommer högst troligt bli huvudmisstänkt?

Är detta bästa sättet att dölja förhållandet med LW? ( facit har vi där...)

Kan jag förklara allt för polis och åklagare hur de än vänder och vrider på allt och vänder på varje sten av det sociala och digitala?

Slutsatsen är att han var bra sugen på att hon skulle dö där så han var beredd på att bli misstänkt och sen ta puckarna som de kom.
Citera
2020-11-27, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam

Den intensiva städningen är skum, absolut. Han borde ha klarat av den själv men nu skulle det vaskas ordentligt, rent pedantiskt. Lutar mer och mer åt att HD visste betydligt mer än man anade från början. En iskall person.
Citera
2020-11-27, 13:23
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Var golvbrunn(arna) skinande rena redan där vid undersökning runt 16/5?

Ryggproblemen verkade mest vara på morgonen. Han åt aldrig frukost påklädd för dagen utan klädde på sig strumpor osv efter frukost och sen släppte det väl. Skulle han ut på äventyr hade han säkert tabletter med som en liten vän att hålla i handen.

Nej, det var vid us 5/6- 18.

A 157B/285
"Anledning till
undersökningen:
Begäran om: "
"Anmälan om mord. Betesvägen 14B, kompletterande och
begränsad undersökning.
Eftersökande av blod i badrum. Eftersökande av jeansshorts,
röd fiber/snöre, cykelhjälm, jacka med orange detaljer,
mobiltelefon Samsung 87, beslagtagande av datalagringsenhet
NAS samt undersökning av värmepannans
förbrännings utrymme.
"
//
"Hela badrummet granskades efter blod med stöd av ljuskälla. Inget blod iakttogs. En
handduk hängde vid duschhöman. På den iakttogs besudlingar. Den beslagtogs.
Duschhöman var betydligt renare än övriga ytor i badrummet. På väggar och golv
iakttogs att de torkats av med tvål eller rengöringsmedel som strukits över ytorna.
Duschblandarens ovansida var avtorkad.
På gallret till golvbrunnen låg ett rött strå liknande de som finns på diskborstar. En
diskborste med sådana strån hade tidigare iakttagits liggandes på trappan utanför
ytterdö1Ten. Då golvbrunnens galler lyftes upp iakttogs att där var anmärkningsvärt vitt
och rent. Endast några enstaka gruskorn hade samlats där. Förprövning med
leukomalakit grön reagens gjordes från golvbrunnens insida. Resultatet var positivt,
"som för blod". Ett tops från golvbnmnens insida säkrades som spår S086.
Vatten.låset togs ur och det och golvbrunnens galler togs i beslag. Diskborstarna från
trappan togs i beslag.
"

A160/23

5702/23383-18/S086
"Tops. Golvbrunnens insida, badrum nedan dusch"

DNA ---Blod kunde inte påvisas. Topsen undersöktes avseende
sekret/DNA, men vid utförd DNA-analys kunde DNA som kan
jämföras mot person inte påvisas.
"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera