2020-11-27, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Det finns minst två sätt som SD kan ha kommit åt sin dator och uppdaterat websida 23:3

4:16 osv.

Han kan ha gjort vad som helst i sin dator. Skickat mejl och öppnat filer.

Lösningen heter Chrome Remote Desktop.
Vad krävs för att åstadkomma en cachehämtning av de berömda filerna då?

Mobiltelefon, läsplatta eller dator.

Google-konto.

Chrome Remote Desktop appen i mobilen.

Chrome Remote Desktop installerat på datorn.

Efter installation så väljer man en sexsiffrig kod som används i appen för att få fjärråtkomst till datorn.

Mobilen kan vara uppkopplat med mobilt internet.

Datorn kan vara på hemmets wifi eller annat internet.

Så snart man slagit koden dyker datorns ”skärm” upp i t.ex mobilen.

Sen är det bara att köra på och mejla och surfa och ja göra precis vad man vill i datorn.

Jag öppnade Google Docs då efter fjärråtkomst enligt ovan, uppdaterade websidan, och kollade sen cache och visst fasen låg samma typ av fil (...core.sv.js) som hämtats i SD:s dator där.
Bevis i form av skärmdump finns.

Vilka övriga spår detta kan lämna i datorn går jag inte in på här men SD hade mer än timmar på sig att städa.

Med ovan nämnda fjärråtkomst skulle han i princip kunna komma åt LW:s dator i köket och öppna mejlen. Lösenordet kan ha varit sparat i browsern för mail.one.com. Bara att klicka på logga in så är man inne i inkorgen.

Sen finns det ett annat sätt. Det heter Wake on WAN. Man väcker datorn som är avstängd hemma med en lite mer krånglig variant.

Så här går det till:

https://youtu.be/nDMCczroU6U

Obs! Gammal video. Finns mer raffinerade men i princip gratis appar och lösning för detta idag.

Datorn är på hemmanätverket och mobilen är på 4g eller motsvarande.
Går inte in på hur det funkar men den nyfikne kan läsa här eller bara googla runt på Wake on WAN:

https://uk.pcmag.com/gallery/122955/how-to-turn-your-computer-on-from-across-the-house

Det har även pratats om gläntande laptoplock.

En laptop behöver inte ”stängas ner” när locket stängs. Den kan vara i full gång. Alltså kunde även SD springa runt med en laptop igång i väskan. De kan bli lite överhettade i längden dock.

Mer hur det funkar med ”locket” här:

https://www.howtogeek.com/howto/25230/beginner-geek-change-what-windows-does-when-you-shut-your-laptops-lid/

https://uk.pcmag.com/windows-10/121850/how-to-run-your-laptop-with-the-lid-closed

Vad tror ni om detta? Hur IT-kunnig är SD? Mer än han vill tillkännage?

Tillägg: Lite överkurs. Hur han kan ha städat om han använt (Chrome) Remote Desktop.

I eventloggen så har han hittat en sån här aktivitet i sin dator han gjorde fjärråtkomst till:

Channel IP for client: saabstwfanwhatever@gmail.com/chromotingXXXXXXXX ip='192.xxx.56.1:502xx' host_ip='192.xxx.56.1:502xx' channel='video' connection='stun'.

Det går att radera aktiviteter i loggen.

MEN det går även att göra en ”restore” tror jag om man har tillgång till backupen i nåt moln eller liknande. Och då alltså få tillbaka den loggade aktiviteten för granskning. Men säkert puts väck.

Jag vill bara påminna om att under förhör med HD så framkom det att hon har tillgång till vissa delar av Stefans Google doc.
Hon har, enligt förhör, öppnat ett av Stefans dokument hemifrån på mordkvällen.
Stefan hade sparat information om USA resan som hon hade tillgång till. Hon ville uppdatera sig om USA resan på kvällen och uppdatera sig innan avfärd.
För mig ser det ut som att det är Hannas aktivitet som märks på Stefans dator.
Medans hon läser slår Stefan ihjäl Lena..... Han har inget alibi för mordnatten.
Citera
2020-11-27, 08:29
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medimera
Jag vill bara påminna om att under förhör med HD så framkom det att hon har tillgång till vissa delar av Stefans Google doc.
Stefan hade sparat information om USA resan som hon hade tillgång till. Hon ville uppdatera sig om USA resan på kvällen och uppdatera sig innan avfärd.
Medans hon läser slår Stefan ihjäl Lena..... Han har inget alibi för mordnatten.

Han kanske räknade med att hon skulle vara mer aktiv o synbart ge honom alibi? Klurigt.
Citera
2020-11-27, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Han kanske räknade med att hon skulle vara mer aktiv o synbart ge honom alibi? Klurigt.

Man undrar ju om de har kollat HDs aktiviteter jämte SDs datoraktiviteter.
Citera
2020-11-27, 09:46
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Hanna måste i så fall använt Stefans dator, 23-34-aktiviteten går inte att framkalla via någon fjärrenhet. Först måste man förstå vad "23.34-aktiviteten" är för något, sedan laddar man ner något lämpligt IT-forensiskt verktyg och testar.
Citera
2020-11-27, 09:51
Medlem
Citat:

Mer talar isf för att datorn stod hemma hos henne och alla måsten pågick med hennes bostad som bas.

Man skickar ett mejl med länk till dokumentet eller mappen. Tre alternativ finns för den som får delningen.
Titta, kommentera eller redigera.
Ett dokument kan också vara offentligt på Drive eller delas så att alla som har länken kan gå in dokumentet/mappen.

Jag ska testa denna variant men om det skulle vara många man delat dokument (säg dokument delat till hundra personer) med så skulle ju webläsaren se ut som en julgran om den höll på att uppdatera varje gång någon läste dokumentet.
Ska fortsätta testa lite här och ha HD i åtanke som IT-assistent den kvällen.
Citera
2020-11-27, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Hanna måste i så fall använt Stefans dator, 23-34-aktiviteten går inte att framkalla via någon fjärrenhet. Först måste man förstå vad "23.34-aktiviteten" är för något, sedan laddar man ner något lämpligt IT-forensiskt verktyg och testar.

Inte med ”fjärrsynk” men den går att framkalla med Chrome Remote Desktop. Då kan HD sitta hemma och lattja med SD:s dator. Men då ska det finnas en bra förklaring till det och tyvärr då även bevis.

Jag kan förstå att forensikerna inte tänkt på Wake on WAN (eller LAN) men Chrome Remote Desktop eller liknande borde de ha kalkylerat med i egna rapporten som ett sätt att skapa aktiviteten i cache.

Tillägg: En sån fil som är aktuell 23:34 hämtas inte när man öppnar ett dokument i Google Docs. Den hämtas när man stänger dokumentet.

SD kan alltså ha stängt dokumentet, direkt i datorn eller via Remote, vid denna tidpunkt. I tid då strax efter att LW dör men före hennes mobil ”dör”.

Jag funderar på om SD lärt sig nåt hack för att manipulera/paja LW:s mobils antenn. Ska kika på detta.

Hur lång tid tar det att öppna en Samsung och koppla bort antenner osv:

https://www.idoc.eu/guides/en/samsung/galaxy-s7/replacing-the-antennas/432
Senast redigerad av Avel 2020-11-27 kl. 10:10.
Citera
2020-11-27, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot

Ja som en ”duktig idiot” som isf fixar med datorn ovetandes med hans syfte. Tar inte med i mina tester att HD är helt med på tåget för då finns oändliga möjligheter för att skapa aktiviteten i hand dator.
Citera
2020-11-27, 10:14
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Inte med ”fjärrsynk” men den går att framkalla med Chrome Remote Desktop. Då kan HD sitta hemma och lattja med SD:s dator. Men då ska det finnas en bra förklaring till det och tyvärr då även bevis.

Jag kan förstå att forensikerna inte tänkt på Wake on WAN (eller LAN) men Chrome Remote Desktop eller liknande borde de ha kalkylerat med i egna rapporten som ett sätt att skapa aktiviteten i cache.

Tillägg: En sån fil som är aktuell 23:34 hämtas inte när man öppnar ett dokument i Google Docs. Den hämtas när man stänger dokumentet.

SD kan alltså ha stängt dokumentet vid denna tidpunkt.
Händelsen har egentligen inget med själva dokumentet att göra, det är webbsidan som uppdateras. Bilder som hör till sidan, javaskript etc hämtas från webbläsarens cacheminne. Det är därför jag ser samma saker hämtas på min dator som de som hämtades på SD-datorn, trots att vi har olika dokument. En sådan hämtning sker om det finns en öppen flik i webbläsaren (kan vara vad som helst, behöver inte ha något med Google Docs att göra) när datorn väcks till liv, eller om man klickar på "Hämta sidan igen" knappen.
Citera
2020-11-27, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Händelsen har egentligen inget med själva dokumentet att göra, det är webbsidan som uppdateras. Bilder som hör till sidan, javaskript etc hämtas från webbläsarens cacheminne. Det är därför jag ser samma saker hämtas på min dator som de som hämtades på SD-datorn, trots att vi har olika dokument. En sådan hämtning sker om det finns en öppen flik i webbläsaren (kan vara vad som helst, behöver inte ha något med Google Docs att göra) när datorn väcks till liv, eller om man klickar på "Hämta sidan igen" knappen.

Ja att webbsidor hämtar från cache är helt riktigt. Det borde den minst IT-kunnige i tråden veta vid det här laget.

Nu vet vi att det är Google Docs som är aktivt. Vi vet också att SD hade kunnat öppna det från månen om han bara hade tillgång till mobilt internet.
Hans dator skulle då kunna vara avstängd hemma och han väcker den till liv enligt mina senaste inlägg eller så är den igång och han kommer åt den remote eller skumpar runt i väskan och nåt väcks till liv. Eller inplastad i hans knä på mordplatsen osv osv. Isf den öppna fliken med Google Docs. Har inte tillgång till pc-laptop så jag kan inte göra ”locktestet”.

Sen har jag kollat.
...core.sv.js hämtas inte när en dator står på ”över natten”.
Senast redigerad av Avel 2020-11-27 kl. 10:26.
Citera
2020-11-27, 10:24
Medlem
Citat:
Ja att webbsidor hämtar från cache är helt riktigt. Det borde den minst IT-kunnige i tråden veta vid det här laget.

Nu vet vi att det är Google Docs som är aktivt. Vi vet också att SD hade kunnat öppna det från månen om han bara hade tillgång till mobilt internet.
Hans dator skulle då kunna vara avstängd hemma och han väcker den till liv enligt mina senaste inlägg eller så är den igång och han kommer åt den remote eller skumpar runt i väskan och nåt väcks till liv. Eller inplastad i hans knä på mordplatsen osv osv. Isf den öppna fliken med Google Docs. Har inte tillgång till pc-laptop så jag kan inte göra ”locktestet”.

Ja eller så har HD läst klart och stänger dokumentet. Jag har för mig att hon har uppgett att det är runt denna tid, n
Citera
2020-11-27, 10:25
Medlem
Citat:

Ja eller så har HD läst klart och stänger dokumentet. Jag har för mig att hon har uppgett att det är runt denna tid, när barnen lagt sig, som hon tittar på informationen en sista gång innan resan.
Citera
2020-11-27, 10:29
Medlem
Citat:
Ja eller så har HD läst klart och stänger dokumentet. Jag har för mig att hon har uppgett att det är runt denna tid, när barnen lagt sig, som hon tittar på informationen en sista gång innan resan.

Då talar mycket för att hon hade SD:s dator. Inte konstigt hon har svårt att minnas.

SD kan ha hängt hemma hos HD med alla måsten och haft koll på LW nära? Inte orimligt va?
Men då måste både han och hon fabulera och tokljuga i förhör. Vilket de ju gör.

Det som måste med till hovrätten är inte bara att han brukade ha med datorn ut utan även infon att komma åt hans dator remote och skapa aktiviteten i cache.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in