2020-11-26, 20:29
Medlem
Tänk om man kunde veta på sekunden vilken tid SE anlände till mordplatsen, men det lär man väl aldrig kunna klarlägga exakt

Om man tänker sig att SE stämplar ut 23,19,00 och nästan rusar ut
Ute 23,19,10 går i rask takt framme vid mordplatsen 23,19,55

Stämplar ut 23,19,55 framme vid mordplatsen 23,20.55 , det fungerar också som gm men det blir tight.

Stämplar ut 23,19 pratar 1-2 minuter innan han går
Pratar han 1 minut med vakten blir det väldigt svårt att hinna pratar han 2 minuter blir det omöjligt
Senast redigerad av Sumer 2020-11-26 kl. 21:16.
Citera
2020-11-26, 21:04
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Ok. Det är här jag blir fundersam varför ingen annan ser LJ? Eller att SE meddelar att han ser den han tror är gärningsmannen?

Ja att ingen ser SE är ju det man vill se som märkligt och jag kan delvis hålla med.
Edit: Ingen annan ser LJ? Jo Lisbeth se LJ... Och fler borde ju ha sett LJ om det tittade in just då när han blickade ned mot Sveavägen... Förklaringen är väl att de flesta hade fokus på mordplatsen.

Samtidigt har ingen sett Bengt Palm heller...
Ersson och Israelsson och ev. någon av dessa hjälpte till med framstupa sidoläge nämns inte heller av någon.
(De har ju givetvis alibi av varandra)
Här är någon föreställning av att vi läser en bok där händelseförlopp beskriv kronologiskt och att alla detaljer är med.

Att SE för en stund tror att LJ skulle vara GM rimmar ju med att Lisbeth nämner den mörkblå täckjackan, men här har vi ju ingen aning och SE har inte utvecklat varför.

Gällande din fråga om skotten/skottet, så är jag även öppen för att det inte ens är ett skott han hör utan just är en avgassmäll. Men samtidigt så har vi ju stödet i att även andra upplevt ljudet från skotten "konstigt" som smällare...
Senast redigerad av MOPspanaren 2020-11-26 kl. 21:07.
Citera
2020-11-26, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja att ingen ser SE är ju det man vill se som märkligt och jag kan delvis hålla med.
Edit: Ingen annan ser LJ? Jo Lisbeth se LJ... Och fler borde ju ha sett LJ om det tittade in just då när han blickade ned mot Sveavägen... Förklaringen är väl att de flesta hade fokus på mordplatsen.

Samtidigt har ingen sett Bengt Palm heller...
Ersson och Israelsson och ev. någon av dessa hjälpte till med framstupa sidoläge nämns inte heller av någon.
(De har ju givetvis alibi av varandra)
Här är någon föreställning av att vi läser en bok där händelseförlopp beskriv kronologiskt och att alla detaljer är med.

Att SE för en stund tror att LJ skulle vara GM rimmar ju med att Lisbeth nämner den mörkblå täckjackan, men här har vi ju ingen aning och SE har inte utvecklat varför.

Gällande din fråga om skotten/skottet, så är jag även öppen för att det inte ens är ett skott han hör utan just är en avgassmäll. Men samtidigt så har vi ju stödet i att även andra upplevt ljudet från skotten "konstigt" som smällare...

Lisbeth ser antagligen LJ men nog borde någon annan under den tiden också vänt sig om och därmed fått syn på honom? Varför reagerar inte SE/LP på mannen och säger något som de andra hör? SE antar ju att det är mördaren?

När det gäller skotten så hör han alltså en smäll som låter som en avgassmäll. Logiskt borde han ha hört två eller ingen?

Finns som sagt många konstigheter men klart är att de inte på något sett bevisar att SE är gärningsmannen.
Citera
2020-11-26, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Det där låter som ren desinformation.
Eftersom det är fastställt att utredningsgruppen programenligt gick på pumpen i sina efterforskningar om samtalet från fjällstugan för 35 år sedan - så återstår bara ett eventuellt vittnesmål från tredje person, som påstår att ex-frugan ringt; antingen för att bekänna sin delaktighet, eller för att lägga ut villospår.
Typ:

”Vi har det jättefint i Kringelfjorden, men först var Stisse nere vid en sjö i Hedemora med isborr och fiskeväska, och lurade alla att han skulle angla gädda, men egentligen stoppade gubben revolvern i hålet”...hehehe...

Eller:
”Jag ringde just till jourhavande präst, och låtsades som om jag varit på snickarbacken och såg mördaren hoppa in i en blå Opel, men Stisse hade ju inga medhjälpare, utan gick tillbaka till jobbet och tog en kaffetår och ringde mig” ...hehehe...

Oavsett vad, så kommer inte det eventuella vittne som påstår att frugan bekänt att ha någon trovärdighet ur bevishänseende.
Nej en tredjehandsuppgift är inte så trovärdig.
Att man inte kunnat styrka att ME ringde behöver inte betyda att hon inte gjort det.
Om uppgiften inte kan verifieras alls så blir det ju bara spekulationer som inte leder nånvart.
Vi får se om media lyckas hitta nåt som polisen inte hittade.
Citera
2020-11-26, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sankmark
Nja, vet inte om han ändrar sig, tycker snarare det är så att i och med att tiden går så blir det mer frågor på förhören som gör att mer framkommer. Det är väl ingen som frågar i de första förhören, typ i vilken ordning polis ambulans kommer. De är ingen som frågor eller ens reflekterar vad han har för väska med sig i första förhören. De är ju inget han döljer. Förhören styr i stort vad som ska komma fram. Ju mer frågor ju mer svar.
Delvis har du faktiskt rätt som omväxling.Givetvis har det betydelse vilka frågor som ställdes i respektive förhör.

Sedan är det klart att SE precis som andra vittnen omedvetet påverkas lite av sånt man läst i tidningar eller sett på tv.

Dock är det märkligt att han plötsligt minns vittnen som han inte nämnt tidigare sedan de figurerat i media.
Placerar sig själv lite annorlunda än han gjort i tidigare förhör o.s.v.
Det förefaller som han ändrar sina uppgifter för att de ska stämma bättre med saker som framkommit i medierna.För att få sin berättelse att gå ihop bättre(vilket den ändå inte riktigt gör).
Det tycker iaf jag är rätt uppenbart.
Citera
2020-11-26, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
"Enligt promemorian hade Hamrén och Ström åkt ut till Nieminen på hennes arbetsplats Domus i Skärholmen för en bandad fotokonfrontation. Istället för att visa Nieminen polisens egna bilder från april 1986 – där Engström visade sig framifrån och i profil med de kläder han burit mordkvällen – visade de henne av oklar anledning en bild från Expressen i samma månad. På den bar Engström en elegantare, dubbelknäppt och tjockare rock än den han burit mordkvällen.

Nieminen mindes den springande mannens rock som uppknäppt och att den fladdrade »hemskt mycket«, därav slöt hon sig till att den rocken varit tunnare än den hon nu fick se. Därtill bar Engström halsduk på Expressens bild, vilket hon inte mindes huruvida den springande mannen hade gjort. I övrigt liknade Engström i allt väsentligt mannen hon sett på David Bagares gata: längden på rocken, kroppsformen, skorna och den lilla handledsväskan. Emellertid hade Nieminen uppfattat den springande mannen som cirka 185 centimeter lång medan hon nu uppskattade Engströms längd till 180. Hursomhelst: Engström var 182 centimeter lång.

Förhöret var över på i runda slängar sex (!) minuter. I allt väsentligt hade alltså Nieminen konstaterat att mannen på bilden överensstämde väl med den person hon mött. Den enda egentliga avvikelsen – tjockleken på rocken – hade utredarna själva bäddat för genom att visa henne en felaktig bild. Likafullt slog Ström fast: »Det var med all sannolikhet inte Stig Engström som Yvonne Nieminen mötte på David Bagares gata.« En halsbrytande slutsats.
"

https://magasinetfilter.se/kommentar/det-avgorande-misstaget/
Kan det bli tydligare än så?
Det mesta talar för att det var SE som hon såg,
Inte fan såg hon CP iaf.
Citera
2020-11-26, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Underbart! Tack för bra svar.

Men personligen luktar det ju inte mindre efterkonstruktion för det utan snarare mer. SE var ju i HR som vittne men tar alltså tillfället i akt att förhandla fram "ett alibi"? Uppemot 4 år efter mordet...

Nåja min vågskål väger klart tyngre åt hållet att detta är ett svikande minne. Även i det fall SE skulle vara GM...
Jag tvivlar starkt på att SE kan ha glömt sin utstämplingstid,
Mordet var det största som hände i hans liv(sannolikt sparade han en massa urklipp och material kring mordet).
Jag har väldigt svårt att se att han skulle glömt sin utstämplingstid,

Givetvis kan varken du eller jag veta säkert men det förefaller rätt troligt att han mindes detta.
Han låg ju på hårt för att få sin utstämplingstid kanske för att kunna använda sig av den i samband med intervjuer etc.
OM han mindes men ändå sade nåt annat i rätten så ja vad det beror på kan man bara spekulera kring såklart.

SE var som sagt inte misstänkt för mordet då och behövde väl egentligen inte ett alibi.
Det är svårt att veta vad som rörde sig i hans huvud.

Vi vet givetvis inte hur hans minne påverkades av hans alkoholmissbruk heller.
Citera
2020-11-26, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Nej en tredjehandsuppgift är inte så trovärdig.
Att man inte kunnat styrka att ME ringde behöver inte betyda att hon inte gjort det.
Om uppgiften inte kan verifieras alls så blir det ju bara spekulationer som inte leder nånvart.
Vi får se om media lyckas hitta nåt som polisen inte hittade.
Bra, då har vi ändå lite grovt ringat in vad dina förväntningar ligger.
Det handlar alltså om tanten som antingen bekänt, eller lagt ut ett genomskinligt villospår.
Detta samtal från stugan gjordes två dagar innan det datum då palmegruppen trodde att SE var i Norrtälje och köpte en ny handledsväska....😂😂😂
Senast redigerad av MacMackay 2020-11-26 kl. 22:13.
Citera
2020-11-26, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Ok. Det är här jag blir fundersam varför ingen annan ser LJ?

Enligt somligas logik bör det här betyda att Jeppsson inte fanns där.
Citera
2020-11-26, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Jag tvivlar starkt på att SE kan ha glömt sin utstämplingstid,
Mordet var det största som hände i hans liv(sannolikt sparade han en massa urklipp och material kring mordet).
Jag har väldigt svårt att se att han skulle glömt sin utstämplingstid,

Givetvis kan varken du eller jag veta säkert men det förefaller rätt troligt att han mindes detta.
Han låg ju på hårt för att få sin utstämplingstid kanske för att kunna använda sig av den i samband med intervjuer etc.
OM han mindes men ändå sade nåt annat i rätten så ja vad det beror på kan man bara spekulera kring såklart.

SE var som sagt inte misstänkt för mordet då och behövde väl egentligen inte ett alibi.
Det är svårt att veta vad som rörde sig i hans huvud.

Vi vet givetvis inte hur hans minne påverkades av hans alkoholmissbruk heller.

Om han nu inte glömt utstämplingstiden, varför säger han då 23.23 i Hovrätten? Det finns väl ingen annan rimlig förklaring.
Citera
2020-11-26, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Om han nu inte glömt utstämplingstiden, varför säger han då 23.23 i Hovrätten? Det finns väl ingen annan rimlig förklaring.
Det låter vi vara osagt.
Han är svår att förstå sig på.
OM inte hans drickande påverkad minner negativt så har jag svårt att tro att han hade glömt tiden men jag kan givetvis inte veta.Inte du heller.
Han var inte misstänkt och behövde inget alibi egentligen men kanske hade han ändå såna tankar?
Citera
2020-11-26, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Bra, då har vi ändå lite grovt ringat in vad dina förväntningar ligger.
Det handlar alltså om tanten som antingen bekänt, eller lagt ut ett genomskinligt villospår.
Detta samtal från stugan gjordes två dagar innan det datum då palmegruppen trodde att SE var i Norrtälje och köpte en ny handledsväska....😂😂😂
Det skrev jag iofs aldrig det är din slutsats.
Jag konstaterade bara att vi inte kan utesluta att hon ringt bara för att det inte kan bevisas 30 år senare.

Det är lite märkligt att hon i förhör inte säger sig ha känt till att Stig figurerar i media som t.ex, Aktuellt eller att han vittnade i rätten o.s.v.
Det gör att man ändå inte tro på hennes ord i förhören helt och fast.

Jag vet inte vem som ringde in tipset och det är ytterst tveksamt om vi nånsin får veta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in