2020-11-26, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulletbill
Nä det klart. Tryckluft vet jag inte hur man ska lösa. Enda jag kan komma på är en kamera..

Finns säkert bra sätt med sensorer eller trötthetsvarnare osv som funkar till alltmöjligt nuförtiden så det går säkert utveckla till att känna/se alkohol med. Bara det att bilen kör vingligt så skulle det kunna finnas (mjuk) autobroms för det. bilar läser ju av mittlinjen och mötande trafik idag och kan till och med väja själva om så behövs idag.
Citera
2020-11-26, 16:10
Avstängd
Citat:
Hur ser åkeriets ansvar ut i det hela??

Jag tvivlar stark på att detta var första gången han körde full.
Och om det inte var första gången borde man väl märkt någonting eller har företaget verkligen ingen koll??
Ja det slutar väl som vanligt..
Det är "arbetsgivarens fel"..
Den lågintelligente chaffisen är det enbart synd om, stackarn..eget ansvar och omdöme som vuxen..vad är det..
Citera
2020-11-26, 16:15
Medlem
Citat:
Allvar? Sjukt, dom skriver klart på deras hemsida att det inte "ska gå"

Dåligt!

Vi har dessa (https://laitis.se/alkolas-il7000.html) lås i våra firmabilar, det går inte med tryckluft, det är beprövat många gånger bara för roligt då en av våra kollegor hävdade att det går, han misslyckades och vi misslyckades, tryckluften är för kall. Alkolåset säger ifrån och man får vänta om det är 30 sekunder för att kunna försöka igen.

Provat både med kompressor och ”tryckluft på burk” sån där som man kan köpa för att blåsa rent t.ex i datorn osv.

Däremot så fungerar det på de med manuell växellåda att rulla igång bilarna, det går väl dock inte på en lastbil då allt är luftstyrt och kräver fullt tryck i tankarna för att kunna släppa på handbroms osv.

Men! Det går även att bygla ström direkt på startmotorn för att kringgå alkolåset. Samt att när låset monteras så får man kartongen kvar och i den ligger drägers monteringsanvisningar, så där kan man se hur det är inkopplat så det är ju bara att man kopplar förbi det på samma vis.

Men några sätt jag hört kan funka är t.ex att blåsa igenom en lång slang, då flyttar du luften i slangen genom låset med den luft du har i lungorna.

Fylla en ballong med kompressor, vänta tills luften blivit lite varmare, sen låta ballongen vara ”lunga”.

Samt det jag skrev ovan om att bygla ström och rullstart. Dessa är beprövade, bygla ström gjorde jag i samband med ett startmotorbyte och rullstart beprövades ofta på vintern när alkolåset blivit riktigt kallt så kan det stå och tänka länge som bara den (fast det står att det är jättesnabbt så är det inte jättesnabbt i närmare -20), står man då bara i någon lutning så rullar man igång bilen istället, när man åkt någon minut piper låset till och det står ”Ogiltig start”. Sen står det ”Trevlig resa.” Detta loggas dock i företagets lista med drägerrapporter som ej rapporterat användande av utrustning eller något sånt diffust.
Citera
2020-11-26, 19:12
Medlem
theshades avatar
Vet två alkisar som körde varor åt ett större svenskt bolag förr. De stal en hel del av grejerna de fraktade och den som var mest sliten satt i passagerarsätet och drack tills han fått upp tillräcklig peomille för att köra. Sen fick de bytas av igen om nån blev för full. De hade ett bra samarbete kan man säga. Hade man infört alkolås på den tiden så hade de nog kommit överens om att turas om med att vara den som skulle vara nykter på morgonen och blåsa igång bilen. Är nog svårt att skydda sig från alkoholiserade yrkesförare som verkligen inte vill ha hjälp själva.

En annan jobbade på bilverkstad och kunde ibland behöva provstarta bilar med alkolås i samband med service. Såg han att han fått in sådana så lade han dem sist i planeringen så han kunde få igång dem på eftermiddagen när han nyktrat till helt för han hade alltid promille till jobbet varje morgon.

Mörkertalet av rattfyllerister som kör påverkade regelbundet är nog enormt.

Folk som utvecklar alkoholism byter inte karriär eller börjar cykla till jobbet bara sådär för att de märker att de är fullare allt oftare och kanske rent av blåser positivt en morgon när de blir stoppade på väg till jobbet. De flesta förnekar varningssignalerna och tror/hoppas att de ska "skärpa till sig" snart, att de bara har en tuff period och ett år senare har de plötsligt kört rattfulla varenda dag utan att riktigt reflektera över det.

Är man gravt alkoholiserad så är man liksom i en dimma och lever bara till nästa fylla. Allt däremellan är liksom nödvändigt ont man måste ta sig igenom och man hoppas att ingen ska märka nåt. Man börjar gå över gränser man aldrig trodde man skulle göra och edtersom man aldrig är riktigt nykter så inser man inte vad man håller på med. Man kanske snattar på fyllan, tar med sig en kvarting till jobbet för ingen märker ändå något. Sen plötsligt har man kört ihjäl nån och undrar hur det blev så.
Senast redigerad av theshade 2020-11-26 kl. 19:15.
Citera
2020-11-26, 19:31
Medlem
Kalliss avatar
Tror det kallas - Déjà vu...
https://www.expressen.se/kvallsposten/hel-familj-utplanad-vid-krock-med-lastbil/
Citera
2020-11-26, 19:52
Medlem
Åkerier som inte lyckas hålla sin personal nykter borde svartlistas eller att den ansvariga arbetsledaren åker på något med, det låter hårt men jobbet är för farligt för att man endast ska skuldbelägga föraren, speciellt med de skitstraff som delas ut för dessa tragedier.
Citera
2020-11-26, 20:10
Medlem
VodkaDrunkenskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Effetheman
Vi har dessa (https://laitis.se/alkolas-il7000.html) lås i våra firmabilar, det går inte med tryckluft, det är beprövat många gånger bara för roligt då en av våra kollegor hävdade att det går, han misslyckades och vi misslyckades, tryckluften är för kall. Alkolåset säger ifrån och man får vänta om det är 30 sekunder för att kunna försöka igen.

Provat både med kompressor och ”tryckluft på burk” sån där som man kan köpa för att blåsa rent t.ex i datorn osv.

Däremot så fungerar det på de med manuell växellåda att rulla igång bilarna, det går väl dock inte på en lastbil då allt är luftstyrt och kräver fullt tryck i tankarna för att kunna släppa på handbroms osv.

Men! Det går även att bygla ström direkt på startmotorn för att kringgå alkolåset. Samt att när låset monteras så får man kartongen kvar och i den ligger drägers monteringsanvisningar, så där kan man se hur det är inkopplat så det är ju bara att man kopplar förbi det på samma vis.

Men några sätt jag hört kan funka är t.ex att blåsa igenom en lång slang, då flyttar du luften i slangen genom låset med den luft du har i lungorna.

Fylla en ballong med kompressor, vänta tills luften blivit lite varmare, sen låta ballongen vara ”lunga”.

Samt det jag skrev ovan om att bygla ström och rullstart. Dessa är beprövade, bygla ström gjorde jag i samband med ett startmotorbyte och rullstart beprövades ofta på vintern när alkolåset blivit riktigt kallt så kan det stå och tänka länge som bara den (fast det står att det är jättesnabbt så är det inte jättesnabbt i närmare -20), står man då bara i någon lutning så rullar man igång bilen istället, när man åkt någon minut piper låset till och det står ”Ogiltig start”. Sen står det ”Trevlig resa.” Detta loggas dock i företagets lista med drägerrapporter som ej rapporterat användande av utrustning eller något sånt diffust.
Har jag svårt att tro. De moderna systemen brukar kräva ett ganska hårt tryck i blåset, tvivlar på att du får upp det med en ballong?
Citera
2020-11-26, 20:16
Medlem
BosseBetongs avatar
Det finns alkolås som kräver att man andas ut OCH in. Försök att lura den.

Sen får man ut logg på misslyckade blåsningar vid kalibrering. Hur ofta de måste kalibreras kommer jag inte ihåg, men har för mig att det är 2 ggr / år på tunga fordon.

Alla seriösa åkerier har alkolås på sina fordon. Många upphandlingar har med det som krav.
Citera
2020-11-26, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VodkaDrunkenski
Har jag svårt att tro. De moderna systemen brukar kräva ett ganska hårt tryck i blåset, tvivlar på att du får upp det med en ballong?

Hårt tryck får du nog upp om du trycker på ballongen t.ex men som jag skrev är det bara vad det är jag hört ska fungera.
Citera
2020-11-26, 20:25
Moderator
Chantres avatar
"Lastbilschaufförens arbetsgivare säger att de har nolltolerans mot alkohol och droger och att det fanns alkolås i berörd lastbil.

– Någonting har fallerat och utredningen får visa vad. Det ska inte kunna ske. Jag saknar ord för det, säger företagets vd.

Men den aktuelle lastbilschauffören har tidigare dömts för rattfylleri. "

Inte mycket koll på grejerna i det åkeriet.
Citera
2020-11-26, 20:27
Medlem
VodkaDrunkenskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BosseBetong
Det finns alkolås som kräver att man andas ut OCH in. Försök att lura den.

Sen får man ut logg på misslyckade blåsningar vid kalibrering. Hur ofta de måste kalibreras kommer jag inte ihåg, men har för mig att det är 2 ggr / år på tunga fordon.

Alla seriösa åkerier har alkolås på sina fordon. Många upphandlingar har med det som krav.
1 år körde vi. Stämmer att man får ut logg.
Citera
2020-11-26, 20:47
Medlem
Lillstarks avatar
Tunga lastbilar och bussar brukar ha en start och en stoppknapp vid motorn för att mekaniker ska kunna provstarta vid felsökning, tippar man hytten ett par decimeter kommer man åt denna knapp och kan starta motorn utan att man har blåst i alkolåset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in