Citat:
Ursprungligen postat av
Bulletbill
Allvar? Sjukt, dom skriver klart på deras hemsida att det inte "ska gå"
Dåligt!
Vi har dessa (
https://laitis.se/alkolas-il7000.html) lås i våra firmabilar, det går inte med tryckluft, det är beprövat många gånger bara för roligt då en av våra kollegor hävdade att det går, han misslyckades och vi misslyckades, tryckluften är för kall. Alkolåset säger ifrån och man får vänta om det är 30 sekunder för att kunna försöka igen.
Provat både med kompressor och ”tryckluft på burk” sån där som man kan köpa för att blåsa rent t.ex i datorn osv.
Däremot så fungerar det på de med manuell växellåda att rulla igång bilarna, det går väl dock inte på en lastbil då allt är luftstyrt och kräver fullt tryck i tankarna för att kunna släppa på handbroms osv.
Men! Det går även att bygla ström direkt på startmotorn för att kringgå alkolåset. Samt att när låset monteras så får man kartongen kvar och i den ligger drägers monteringsanvisningar, så där kan man se hur det är inkopplat så det är ju bara att man kopplar förbi det på samma vis.
Men några sätt jag hört kan funka är t.ex att blåsa igenom en lång slang, då flyttar du luften i slangen genom låset med den luft du har i lungorna.
Fylla en ballong med kompressor, vänta tills luften blivit lite varmare, sen låta ballongen vara ”lunga”.
Samt det jag skrev ovan om att bygla ström och rullstart. Dessa är beprövade, bygla ström gjorde jag i samband med ett startmotorbyte och rullstart beprövades ofta på vintern när alkolåset blivit riktigt kallt så kan det stå och tänka länge som bara den (fast det står att det är jättesnabbt så är det inte jättesnabbt i närmare -20), står man då bara i någon lutning så rullar man igång bilen istället, när man åkt någon minut piper låset till och det står ”Ogiltig start”. Sen står det ”Trevlig resa.” Detta loggas dock i företagets lista med drägerrapporter som ej rapporterat användande av utrustning eller något sånt diffust.