Citat:
Ursprungligen postat av
Kukduken
Jag håller med. Hela hans namn är skitcoolt. Det rullar så jäkla bra i munnen om en superstjärna och kulturell ikon.

Ja, Diego Armando Maradona sitter hur bra som helst på tungan. Det är ett sånt där badass namn som, om man inte vet vem det är, lätt kan få för sig är någon larger than life politker eller romersk kejsare eller liknande (visserligen hette de inte Diego på den tiden, men "Armando Maradona" låter som något från sen italiensk medeltid). Poängen är att hela hans namn är klockrent för en idrottslegend. Hade liksom inte funkat om han hette Clas-Olof Bertilsson, Abdullah Mustafa Aziz eller liknande skrattretande etniska namn, däremot låter Maradona hur klassiskt som helst. Hans namn är liksom en
instant classic.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kukduken
Jag har aldrig sett något liknande om någon sportstjärna tidigare. Argentina och Napoli är i känslomässigt uppror. Och resten av världen följer efter, om än inte lika tätt sammankopplat.
Det visar hur unik han var/är.
Ja, det känns som att 1900-talet har dött nu. Världen är sig inte lik nu utan Maradona.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kukduken
Gillar man och följer fotboll har man någon slags relation till Maradona. Han är heller inte i en tid som är omöjlig att förstå eller relatera till. Hans bravader finns inspelade och han är fortfarande extremt levande.
Jag var alldeles för liten för att kunna följa honom när han var aktiv, men ändå har jag en bild av honom och "minne".
Jag minns själv Maradona från VM 94, när han stängdes av för doping efter att han såg minst sagt aggressiv ut

i samband med att han skrek efter att ha gjort mål och framstod som en dåre

På den tiden skämtade vi att han stängdes av för anabola, men på senare år har jag läst att dopingsubstansen han stängdes av för, tydligen var efedrin eller något liknande, minns inte riktigt vad det var, men tydligen inte anabola.
Hur som helst så var Maradona en bad boy och äkta alfahanne. Just det att Maradona inte var särskilt lång ger honom extra alfahanne poäng också. Jag menar, det är en sak om en lång kille dominerar andra män inom idrott eller slagsmål, okej, en lång kille kan liksom vara alfahanne också så sett, men när en kort snubbe kommer där och kör över alla långa som korta, ja då är det liksom respekt och man måste ge honom pluspoäng på alfahanne skalan.
Jag minns inte själv jättemånga matcher med Maradona eftersom jag är född i mitten av 80-talet och har aldrig gillat att kolla på fotboll, även när jag faktiskt var beroende av att spela och träna fotboll, och så blev Maradona avstängd just under den tiden när jag kollade som mest på fotboll (inte för att det var särskilt mycket, bara lite VM-tittande, aldrig följt Champions League och liknande slöseri på tid), men av det jag har sett av Maradona på senare år när han leker med bollen, det är helt otroligt. Snacka om att ha total precision, träffsäkerhet osv. Många andra duktiga fotbollsspelare har bra kondition, skjuter hårt och någorlunda träffsäkert, kan dribbla lite osv, men Maradona, han var liksom duktig på allt det där och en fotbollskonstnär som bonus vid sidan om. Och detta utan att ta fotbollen på särskilt stort allvar egentligen, jag menar, han tyckte det var roligare att knulla horor, snorta kokain och leva gangstershit med maffian

Tänk om han faktiskt hade tagit fotboll på blodigt allvar som andra mindre begåvade världens bästa fotbollsspelare gör idag. Det hade liksom aldrig gått att vinna en match där Maradona var med på plan.
Citat:
Ursprungligen postat av
Baast
Ni får skilja mellan störst och bäst. Maradona var störst, Messi är förmodligen en bättre fotbollsspelare (i princip all statistik talar för det).
Maradona är ju både störst och bäst inom fotboll. Tror inte vissa av er förstår hur stor Maradona är. Världens bästa fotbollsspelare kommer och går med åren; det är alltid någon ny snubbe som rankas bäst beroende på statistiken osv. Däremot Maradona, han var verkligen något utöver det vanliga. Han var liksom ett med bollen. Maradona är liksom fotbollens motsvarighet till Harlem Globetrotters, fast med fötterna. Det är liksom rena bollkonsten när Maradona trixar med bollen.
Maradona Can Juggle a Fireball || Crazy Freestyle ||
https://www.youtube.com/watch?v=-PLx4hw29hw