2020-11-26, 14:19
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Här och på övriga forum bara måste man acceptera sånt, och jag är inte heller själv alltid perfekt. Men man måste också få gnälla.
Det är sant. Jag brukar inte vara petimeter, men.. . Hehe.
Citera
2020-11-26, 14:25
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Det är sant. Jag brukar inte vara petimeter, men.. . Hehe.
Tusan, jag lyssnade på en en podd precis som handlade om det här, ett nysläppt avsnitt, men hittar inte.

Jopp, letade lite mer: "Om språk och språkpoliser med Sara Lövestam": https://poddtoppen.se/podcast/1038870950/allt-du-velat-veta/279-om-sprak-och-sprakpoliser-med-sara-lovestam
Citera
2020-11-26, 14:52
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Men någon vits fanns det med att vi fick ett riksspråk.

Fast det ändras (anpassas) hela tiden till hur språket används.
Citera
2020-11-26, 14:56
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Fast det ändras (anpassas) hela tiden till hur språket används.
Såklart, men varför skriver vi idag men inte iförrgår?
Citera
2020-11-26, 14:58
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Att en sak känns acceptabel betyder inte att jämförbara saker känns lika acceptabla. Ta ikväll och i kväll, där jag har mycket svårt för ikväll. Däremot har jag inte något problem med idag.

Jag skriver idag, igår, ikväll, imorse, imorgon men däremot i förrgår. I natt/inatt vacklar. Jag skriver dessutom överhuvudtaget och vacklar mellan så här och såhär. Jättesvårt att motivera varför.
Citera
2020-11-26, 15:03
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Såklart, men varför skriver vi idag men inte iförrgår?

Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Jag skriver idag, igår, ikväll, imorse, imorgon men däremot i förrgår. I natt/inatt vacklar. Jag skriver dessutom överhuvudtaget och vacklar mellan så här och såhär. Jättesvårt att motivera varför.

Det enkla svaret är väl, som jag skrivit i ett inlägg ovanför, att det är känsloaspekter som ligger till grund. Det vill säga hur det ser ut när man skriver och kopplingen till hur man vanligen uttalar orden rent rytmiskt.

Jag tycker för egen del inte att »imorse« ser snyggt ut.
Citera
2020-11-26, 15:06
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Det enkla svaret är väl, som jag skrivit i ett inlägg ovanför, att det är känsloaspekter som ligger till grund. Det vill säga hur det ser ut när man skriver och kopplingen till hur man vanligen uttalar orden rent rytmiskt.

Jag kom på att jag nog vacklar och ibland skriver i morse också, men jag skriver ihop några av dessa uttryck mer än jag gjorde förr. Jag har i och för sig kunnat skriva sedan jag var 3 år, så jag har väl ändrat många aspekter av mitt sätt att skriva på de snart 47 åren.
Citera
2020-11-26, 15:08
Medlem
constants avatar
Citat:
I morse skulle väl vara ännu värre: . .-.. .-.. . .-. / .... ..- .-. ..--.. (översättningsprogrammet skötte sig illa).
Citera
2020-11-26, 15:28
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
I morse skulle väl vara ännu värre: . .-.. .-.. . .-. / .... ..- .-. ..--.. (översättningsprogrammet skötte sig illa).

Ior har lärt sig morse iår.
Citera
2020-11-26, 15:32
Medlem
constants avatar
Citat:
Ior har lärt sig morse iår.
Lyssna på podden! Där får du veta varför vi irriterar oss :-)
Citera
2020-11-26, 17:12
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Tusan, jag lyssnade på en en podd precis som handlade om det här, ett nysläppt avsnitt, men hittar inte.

Jopp, letade lite mer: "Om språk och språkpoliser med Sara Lövestam": https://poddtoppen.se/podcast/1038870950/allt-du-velat-veta/279-om-sprak-och-sprakpoliser-med-sara-lovestam
Tack och bock!
Citera
2020-11-26, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon

Särskrivning är ett känt fenomen, googla det?
Precis som jag inte skulle skriva t.ex kassaapparater om jag menade kassa apparater. Blir en helt annan grej om man skriver fel.

Just my two cents..

//Z
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in