2020-11-26, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Var har jag ens skrivit att evolutionsteorin skulle vara en "snilleblixt ur tomma intet"?

Jag tog upp Darwin som ett övertydligt exempel på hur kyrkan INTE gillat vetenskap och gått emot vetenskap. Kyrkan kämpade väl emot Darwins teorier väldigt länge, precis som den fortsatt idag gör det på en del håll.

Och Darwin själv var för övrigt både misogynist och rasist, eftersom dessa båda tankeriktningar var normen under hans tid, rejält sanktionerat av kyrkan.

Han var alltså briljant nytänkare då det kom till att sätta ihop evolutionsteorin, men en usel bakåtsträvare då det kommer till kvinnosyn och syn på andra människor med annan hudfärg.

Jaja, det kan ju stämma där har förekommit dispyter med kyrkan, men vetenskapen är ju heller inte utan synd.

Alla var nog rasister på den tiden i alla länder. Men i Europa gjorde vi vetenskap av den, men det var nog för att vi formade vetenskapen här.
Citera
2020-11-26, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Nej, kristna tror inte på en doktrin som påpekar att staten bör styras av sharia. Matheus-evangeliet 22:21.

dina ord:

"Muslimer är ingen art, det är människor som tror på en vis doktrin som sätter stor fokus på att samhället ska styras av religionen. Inte mer och inte mindre."

Kristna har under extrem lång tid i sin religions existens trott på doktrinen att samhället ska styras av religionen. Många gör det fortsatt idag.

Lustigt att du sitter och gnäller på mig att vara en halmdockebyggare eller kass debattör, du kan ju fan inte ens hålla koll på vad du själv skrivit.
Citera
2020-11-26, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Jaja, det kan ju stämma där har förekommit dispyter med kyrkan, men vetenskapen är ju heller inte utan synd.

Alla var nog rasister på den tiden i alla länder. Men i Europa gjorde vi vetenskap av den, men det var nog för att vi formade vetenskapen här.

Ingen är utan fel, inte heller vetenskapen.

Och rasbiologin var alltså ingen vetenskap, då den inte alls förhöll sig vetenskapligt till ämnet, utan famlade i total blindo.

men, jag vidhåller att den är ett rejält bättre verktyg förhålla sig till då man ska forma ett samhälle, gällande ex trådens ämne familjen, än någon patriarkal religion, eller någon konservativas längtan tillbaka till något förtryckande samhälle.
Senast redigerad av Merapi 2020-11-26 kl. 14:02.
Citera
2020-11-26, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Att de gav sig på Linné visar ju bara hur verklighetsfrånvänd rörelsen snart blev.
Det är dock intressant i sammanhanget att även Linné redan på sin tid anade att evolutionen fanns.
Men han blev avrådd att publicera dessa tankar och lämnade det åt senare generationer.
Så då fick Darwin ta smällen istället.

Jo, man hittade ju fossil från utdöda djur... högt upp i alperna dessutom. Hissnande perspektiv det måste ha gett!

Som när Gallileus började se ut i rymden med teleskop och fick se planeterna på allvar. Wow!!

Eller den första blicken i ett mikroskop!!

Vilken fantastisk tid att upptäcka saker.
Citera
2020-11-26, 14:04
Medlem
Citat:

men, jag vidhåller att den är ett rejält bättre verktyg förhålla sig till då man ska forma ett samhälle, gällande ex trådens ämne familjen, än någon patriarkal religion, eller någon konservativas längtan tillbaka till något förtryckande samhälle.

Jag är inte vetenskapsfientlig. Men mycket är ju rent hittepå som ni samhällsvetare håller på med. Och tvärsäkra reformister blir ni.

Strålande idé att i vetenskapens namn utbilda Svartenbrandt till lågstadielärare.

Man kan ta det lite försiktigt...
Citera
2020-11-26, 14:12
Medlem
Citat:
Jag är inte vetenskapsfientlig. Men mycket är ju rent hittepå som ni samhällsvetare håller på med. Och tvärsäkra reformister blir ni.

Strålande idé att i vetenskapens namn utbilda Svartenbrandt till lågstadielärare.

Man kan ta det lite försiktigt...

Jag är inte samhällsvetare.
och i vetenskapns namn? Svartenbrant valde väl själv att utbilda sig.
Citera
2020-11-26, 14:18
Medlem
Citat:
Jag är inte samhällsvetare.
och i vetenskapns namn? Svartenbrant valde väl själv att utbilda sig.

Någonting är du i alla fall... sociologin och genus faller väl under samhällsvetenskaplig fakultet.

De bara chansar de idioterna.... de vet inte vad de sysslar med, de är inte bättre än kyrkans präster.

Svartenbrandt fick en gräddfil in på utbildningen. Tror du han kommit in om han sökt som alla andra?

Clark blev journalist i samma veva i krimvården.

Idén var så jävla dum, att man trodde man kunde bota psykopati genom att vara snäll.
Citera
2020-11-26, 14:24
Medlem
Citat:
Någonting är du i alla fall... sociologin och genus faller väl under samhällsvetenskaplig fakultet.

De bara chansar de idioterna.... de vet inte vad de sysslar med, de är inte bättre än kyrkans präster.

Svartenbrandt fick en gräddfil in på utbildningen. Tror du han kommit in om han sökt som alla andra?

Clark blev journalist i samma veva i krimvården.

Idén var så jävla dum, att man trodde man kunde bota psykopati genom att vara snäll.
ja, jag är "någonting", men jag tänker inte avslöja vad detta "något" är på flashback, tack.

Med tanke på hur låga kraven är för att komma in på de flesta lärarutbildningar, och jag missätnker att Svartenbrand var rätt intelligent så lär hans möjligheter kunna ta sig in på någon lärarutbildning varit rätt hög.
tror heller ingen av dem var psykopat. Man är liksom inte psykopat per definition bara för att man är kriminell.
Citera
2020-11-26, 14:28
Medlem
Furiennas avatar
Citat:

Och rasbiologin var alltså ingen vetenskap, då den inte alls förhöll sig vetenskapligt till ämnet, utan famlade i total blindo.

Men det är kanske inte allas åsikt att det samhälle som du inte vill ha tillbaka var så förtryckande?
Det är nog en hisnande tanke för dig, som dock är sanning.
Citera
2020-11-26, 14:30
Medlem
Citat:
ja, jag är "någonting", men jag tänker inte avslöja vad detta "något" är på flashback, tack.

Med tanke på hur låga kraven är för att komma in på de flesta lärarutbildningar, och jag missätnker att Svartenbrand var rätt intelligent så lär hans möjligheter kunna ta sig in på någon lärarutbildning varit rätt hög.
tror heller ingen av dem var psykopat. Man är liksom inte psykopat per definition bara för att man är kriminell.

Detta var för 40 år sedan så det var lite bättre klass på lärarutbildningen.

Jo, Gamle Svarten satte rekord på psykopat-testet. Ingen i Sverige har haft lika många poäng.

Så det är inte som jag gissar.

Även Clark är åt det hållet.
Citera
2020-11-26, 14:41
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Jo, man hittade ju fossil från utdöda djur... högt upp i alperna dessutom. Hissnande perspektiv det måste ha gett!

Som när Gallileus började se ut i rymden med teleskop och fick se planeterna på allvar. Wow!!

Eller den första blicken i ett mikroskop!!

Vilken fantastisk tid att upptäcka saker.
Visst hittade man fossiler, fast man försökte förklara det med att de djuren inte hade kommit med på Noaks ark.
Och så finns ju teorin om att sagovarelser drakar och cykloper och gripar i själva verket bygger på fossilfynd.
Men när det gäller Linné, så började han tänka förbjudna tankar på grund av en blomma.

Citat:
På Linnés tid hade man en annorlunda syn på naturen än idag. Man antog att alla jordens arter var lika många och såg likadana ut som på den dag då Gud hade skapat dem. Att studera biologi var att studera Skapelsen. Gud hade inte skapat kaos, utan det fanns en ordning i naturen för människan att upptäcka.
Linné såg det som sin uppgift att söka efter naturens ordning. Han hade bland annat funnit ett mönster att inordna växtarterna i – sexualsystemet. Alla arter verkade till en början gå utmärkt att inordna enligt denna metod. Därför ansåg Linné sig ha funnit den stabila gudomliga ordningen i växtriket.

En dag stötte Linné emellertid på ett problem i form av en märklig växt. Den var nästan identisk med gulsporre, Linaria vulgaris, men hade en blomma som var helt annorlunda byggd. Det gjorde att den inte hamnade i samma klass som gulsporre i sexualsystemet. Han kallade växten för Peloria, vilket betyder monster på latin.

Eftersom Peloria inte passade in i sexualsystemet försökte Linné finna en lösning till problemet. Till sist kände han sig tvungen att snudda vid tanken att den underliga växten kanske rentav var ett exempel på att nya arter kunde uppstå i naturen. Då han skrev om detta fick han omedelbart ett brev från en präst som varnade honom för en sådan farlig tanke. Detta hände mer än 100 år innan Darwin presenterade sina teorier om arternas uppkomst.

Linné skrev aldrig mer om sina tankar, men planterade Peloria vid förstubron till sitt sommarhus i Hammarby. Där kunde han sitta på sommarkvällarna, röka sin pipa och fundera över detta underliga monster i Guds skapelse.

Jag kan ju hålla med dig också om att det måste ha varit spännande att vara vetenskapsman på den tiden.
Det är dock så att det också kunde vara så att man kunde råka illa ut.
Senast redigerad av Furienna 2020-11-26 kl. 14:44.
Citera
2020-11-26, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Men det är kanske inte allas åsikt att det samhälle som du inte vill ha tillbaka var så förtryckande?
Det är nog en hisnande tanke för dig, som dock är sanning.
Det är absolut ingen förvånande tanke att det finns människor som tycker att ex. icke rösträtt för kivnnor , eller abortförbud eller påtvingad hemmafruroll eller sexslaveri inte är förtryckande...för hey!!! kvinnor kan ju inte tänka och det är deras livsuppgift!

Inte förvånande alls faktiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in