Citat:
Ursprungligen postat av
Vresrosen
Ursäkta, men nu blandar jag mig diskussionen. Jag är förvirrad. Du måste hjälpa mig. Juridiken i detta fall är helt ny för mig när Ebba, Sjönära & co tillämpar juridik.
Vad är det för pappersarbete Sjönära stod för?
Hur avgränsar du pappersarbete från en mäklares normala arbetsuppgifter?
Nu frågade du ju inte mig men då jag nyligen sålt två hus via två separata mäklare på olika orter och använt mig av både fulltjänst och just skrivaruppdrag, som även det räknas som ett normalt förfarande dock en något enklare tjänst kan jag ge dig en kort upplysning. Kanske ingår något mer som jag för tillfället inte kan dra mig till minnes men i korthet....
Skrivaruppdrag innebar värdering av huset, möte med mig som säljare tillsammans med köpare, hjälp med div. pappersarbeten rörande formalia så som kontraktsskrivandet, handpenning tillhanda på överkommen dag mm. Kallelse till möte vid överlåtelse där köpebrev samt överlämning av nycklar skedde. Kostnad 30 000
Fulltjänst allt ovan samt ordnande av fotografering inför annonsering, annonsering i press och på Hemnet, kontakter med intresserade spekulanter, visningar samt skötsel av budgivningar i kontinuerlig dialog med mig som säljare. Kostnad 63 000 (fast pris tillämpades av firman oavsett slutpris på huset). Många mäklare har provisionsbaserad kostnad baserad på slutpris vilket du förståss redan vet.
Vad Sjönära bestod Ebba med i form av hjälp är inte klarlagt ännu vad jag vet.