2020-11-24, 20:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Att han lobbar för ett inbördeskrig i USA räknas inte?

De tycks oense, men håller det inom gränserna, vad berör det oss? Du får väl åka och kriga då, USA räddade oss från Hitler! Hela världen tittar på, Putin käkar popcorn!
Senast redigerad av Grumpyoldfart 2020-11-24 kl. 20:42.
2020-11-24, 20:42
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Vi kan ju stanna kvar på frågorna om fusk, så gott det går:

Val kan - där man hyllar principen med fria och öppna (transparenta) val - ofta påverkas i efterhand. Bara som exempel, i Sverige har felaktigheter i valproceduren upptäckts några gånger och i några fall har valsedlar kommit på driven och i värsta fall är de förlorade eller kan ha påverkats. Då kan man genomföra ett omval (heter så i detta läge).

Det Trump försöker genomföra är tydligen att a) diskvalificera röstningen som sådan, b) förhindra staterna (som det handlar om) att certifiera resultatet och (kanske, vi får se) driva de här frågorna så långt det går i högre rätt, ytterst SCOTUS. Att Trump (och andra) har rätt att ifrågasätta lagligheten i valet (valen, givet hur det ser ut i USA) har ingen ifrågasatt, men var och en kan ju själv bilda sig en uppfattning om det meningsfulla i att göra det.

Anledningen att detta skapar dålig stämning är ju att underlagen för äskandena är av dålig kvalitet. Att underrätterna dömer bort dem är ju inte ett tecken på mygel eller fusk, utan att de är så dåligt grundade.

Det finns ju ingen anledning för NÅGOT land att vattna ur säkerheten i något val. Balansen är förstås att göra det säkert, men samtidigt göra valet öppet och tillgängligt. I USA har man en del ideer som försvårar det senare, utan att underlätta det förra, till exempel att man registrerar sig för att rösta.
Amerikanen vill ju inte ha så mycket samhällsregeler, naturligtvis, och det är deras ensak. Men man får valsäkerhetsproblem på köpet.

Frågan om "köpt val" är inte lätt att svara på. I stora drag "köper" alla politiker sina röster, antingen med påminnelser om vad man gjort bra eller feta lösten om vad man tänker göra. Det senare är ganska vanligt. Det tål att påpekas att röstfusk och att köpa röster är straffbart här liksom i USA.

Att val är "köpta" i Venezuela eller Kina tror jag inte på. Det kostar för mycket, vem betalar och vem levererar? Där finns det enklare sätt. Skall du jämföra med de länderna (och en del andra), så måste vi tänka oss sådant som att Trump lagstiftat om att bara kandidater som (det enda) partiet godkänt är valbara.

Att Trump hade vunnit om det mesta varit annorlunda går ju inte att säga emot (det är ju en kontrafaktisk spekulation). Möjligen kan man fundera på vad som i så fall behövt vara annorlunda, och då landar man antagligen i Trumps person och de utspel han gjort som president.

Du börjar låta som en politiker
Jag pratar inte om omval. Jag pratar om att någon loggar in och för över 100 tusen röster från en kandidat till den andra och tar bort ytterligare 100 tusen från ena kandidaten. Jag pratar om skapa röster och skanna samma röst flera gånger om. Jag pratar om ge ut felaktiga pennor och kasta röstsedlar.

Att val är perfekta och resultatet som kommer ut är en verklig bild av befolkningens åsikt är bara en utopi.
Enda sättet att uppnå utopin är att MINST 3 oberoende av varandra säkrade metoder validerar resultatets äkthet.
Varför 3? 2 inte skulle understryka mer än att diskrepans finns mellan metoderna.
Just nu finns bara data från 1 metod om man nu ens kan säga det.
Utan relation till röstare gör att varje sedel som går i lådan blir godkänd, utan att kunna säkerhetsställa var, hur eller varför den lades i lådan.

Opponera att din utopi finns att ingen har personligt uppsåt utan allt är rätt, isf ja, då skulle man kunna ifrågasätta hela det juridiska haveriet som följer. Men metoden helgar inte menen här, ser man rök så finns det också eld och eldas gör det så in i kaklet där borta i brist på sätt att motbevisa mer än bara enskilda vittnesmål från egna partimedlemar då ingen som är där är utan färg.

Sen vad du inte tar upp är att folk är bias utanför sitt yrke.
Har man varit demokrat hela sitt liv, gjort karriär där, har sina bekanta inom partiet, blivit upplyft till på förtroendeuppdrag av partiet. Medvetenhet om resan och vad som finns att förlora, återspeglar sig ofta i beslut neråt vägen. Att säga att ett underlag är undermåligt beror ofta på var man väljer att sätta nivån.

Avgörande caset kommer med Powell under veckan, håll ögonen på den.
Senast redigerad av frdk 2020-11-24 kl. 21:26.
2020-11-24, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frymybrain
Ja det märks ju att du inte har läst Sidney Powells rapport om att samma team som ska stå bakom valfusket ska ha valfuskat allt ifrån demokrater OCH republikanska politiker, domare, borgmästare etc till makten? Det ska ha pågått i runt 60 år och är omfattande.

Läst rapporten.

Alla hos republikanerna står inte på Trumps sida.
Men hallå , märker du inte hur ditt resonemang börjar bli så långt från verkligheten att det mest likanar konspiration i megaformat. Alla är alltså emot Trump oavsett partitillhörighet och det har pågått i 6o år. Har inte republikanerna vunnit något val på hela 60 år? Inte visste jag heller att Nixon, Reagan mm var demokrater i sitt hjärta.
Och förstår jag dig rätt så anser både du och Sidney Powell att respekterade republikanska samhällsmedborgare inom politik och rättsväsende egentligen består av idel fuskare som i denna den tredje eller fjärde generationen av valfuskande republikaner även år 2020 går demokraternas ärende, huga huga.
Fast hur nu Powell kan veta allt det och ingen annan förtäljer inte historien eller?

Jaja, inte undra på att denna S. powell nu är ute i kylan efter ett kort besök i Trumpteamet.
2020-11-24, 20:46
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Här har du SCOTUS avgörande. https://www.supremecourt.gov/orders/courtorders/110620zr_g31i.pdf

SCOTUS fällde inget avgörande. Man meddelade att alla counties skulle följa instruktionerna från statssekreteraren i Pennsylvania.

Mitt citat belyser att det är delstaterna som själva reglerar processer kring val. Inte SCOTUS. “and other voting issues” står det i citatet.
Kruxet var att alla counties i delstaten inte hörsammat direktiv enligt den 28/10 om att hålla de sent inkomna poströsterna åtskilda och att räkna dem separat, OM man räknar dem. Statssekreteraren gick mycket riktigt ut med detta påbud — efter att SCOTUS haft frågan uppe. Den 1/11 har beslutet modifierats. Den 6/11 har SCOTUS informerats om detta, och att man skiter i direktiven i vissa counties. Därför denna "påminnelse".

Det var viktigt att separera poströsterna i fråga ifall de skulle förklaras ogiltiga. Hur blev det med den saken, förresten? Uteslöt man dem?
Senast redigerad av Blot-Sven 2020-11-24 kl. 21:32.
2020-11-24, 20:49
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IsraelWatch
"neutrala" glasögon. Lite affidavits oh bilderpå soptunnor är inte bevis , funkar bara om man har livlig fantasi.

Extraordinära anklagelser kräver extraordinära bevis.
Det ska helt enkelt inte finnas något tvivel på bevis. fram tills dess utgår vi ifrån att valet har gått rätt till.
HAde han haft bevis hade han presenterat det inför rätten, han ahr inte gjort det.

Har du lyssnat på den här?
https://www.youtube.com/watch?v=Y68pEknYyCM&t=9s

kommer den här veckan.
2020-11-24, 20:50
Medlem
Hbdunkars avatar
Ja nu är det tillbaka på ruta ett. "You make war, we get the refugges". Som Anders Borg sa lite skämtsamt.

https://m.youtube.com/watch?v=zU0_6yPVCPQ

Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Ja, jätteintressant! Biden kommer bli President, och folk kommer dö! Notera att Trump inte startade ett enda krig, och att Obama fick fredspris. Ur led är tiden!
2020-11-24, 20:58
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smultronkungen2
JAg fick en fråga av en användare om jag kunde förklara en sak och jag gjorde mig ett försök och där skrev jag också orden "det dom menar" så att det skulle bli tydligt vad som avsågs så jag kunde undvika att någon idiot skulle vilja diskutera detta vidare med mig och att lägga ord i min mun. Förstår att det är otydligt för dig, du verkar ha svårt att förstå. Men då säger vi så här, vi bortser från allt det och så får du rätt, jag tycker det. Håll gärna käften nu är du gullig eller kasta din dynga på en annan användare.

Duckar du i Powell-frågan också? Den inga i tråden vågar besvara) Frågan varför 450 000 Biden-röster i swing states är fuskröster för att man bara röstat i presidentvalet?

Jag trodde väl det.
2020-11-24, 21:00
Medlem
Svara inte på detta inlägg, för nu är det färdigflashbackat för gott.

Citat:
Ursprungligen postat av Frymybrain
Ja, kul att du la ner den tiden. Men då dessa människor som certifierar det hela är valda av politiskt valda ledare så väljer dom sina människor.

Audit all.

1. Certifieringen är alltså ett myndighetsbeslut med samma rättsliga ställning som typ en svensk miljöbot utfärdad av någon på länsstyrelsen med det specifika kravet att fyra representanter från länsstyrelsens styrelse, varav två från vardera block ska signera beslutet, etc.

1.1. Det är alltså ett beslut som enkelt kan ändras *ifall* det finns någon grund för saken.

1.2. Ifall man inte tror på beslutet är det antagligen bara att åka dit och sätta igång att auditera. Vallängder och signerade kuvert torde vara motsvarande allmän handling även i USA. Antagligen är det precis som i Sverige fullt möjligt att kontrollräkna valet i efterhand och kontrollera ifall röstande verkligen är röstberättigade.

Citat:
Här har du SCOTUS avgörande. https://www.supremecourt.gov/orders/courtorders/110620zr_g31i.pdf

SCOTUS fällde inget avgörande. Man meddelade att alla counties skulle följa instruktionerna från statssekreteraren i Pennsylvania.

Mitt citat belyser att det är delstaterna som själva reglerar processer kring val. Inte SCOTUS. “and other voting issues” står det i citatet.

1. SCOTUS utfärdade en order till myndigheterna i PA eftersom dessa inte ansåg sig lagligen bundna att behöva följa instruktioner från statssekreteraren samt det påstods att instruktionerna hade ett bevisvärde för rösträkningsfrågor.

2. Hur du har kommit till övriga slutsatser är magi.

Svara inte på detta inlägg för nu är det totalt färdig flashbackat.
2020-11-24, 21:00
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Eftersom det är oerhört avvikande från normalt röstbeteende är det en av många indikationer på allvarligt valfusk. Bevisen kommer ju presenteras inom kort, annars är det bara att skita i det. Slappna av nu!

Vad menar du med oerhört avvikande från normalt röstbeteende? Varför är det oerhört avvikande i detta val att folk bara har röstat i presidentvalet?
2020-11-24, 21:02
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Kruxet var att alla counties i delstaten inte hörsammat direktiv enligt den 28/10 om att hålla de sent inkomna poströsterna åtskilda och att räkna dem separat, om man räknar dem. Statssekreteraren gick mycket riktigt ut med detta påbud — efter att SCOTUS haft frågan uppe. Den 1/11 har beslutet modifierats. Den 6/11 har SCOTUS informerats om detta, och att man skiter i direktiven i vissa counties. Därför denna "påminnelse".

Det var viktigt att separera rösterna i fråga ifall de skulle förklaras ogiltiga. Hur blev det med det, förresten? Uteslöt man dem?

Räknade. Inte uteslutna. Statssekreteraren gick ut med påbudet den 28:e Oktober, INNAN SCOTUS, vilket uttryckligen står i ordern från SCOTUS.

(Nov. 1, 2020) Until today, this Court was not informed that the guidance issued on October 28
2020-11-24, 21:12
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Räknade. Inte uteslutna. Statssekreteraren gick ut med påbudet den 28:e Oktober, INNAN SCOTUS, vilket uttryckligen står i ordern från SCOTUS.

(Nov. 1, 2020) Until today, this Court was not informed that the guidance issued on October 28
Så vitt jag minns var frågan uppe i SCOTUS i oktober, innan valet, och att den inte kunde avgöras eftersom det blev 3–3 i omröstningen, eller något i den stilen, varför det föll på statssekreteraren att kommunicera beslutet att hålla de aktuella poströsterna åtskilda. Jag kan dock ha fel.

Vi får helt enkelt avvakta och se om fler case i samma stil hamnar hos SCOTUS, och hur det i så fall slutar. Om du läser Breitbart-texten som scrollock länkade till låter det som man ser en bombsäker metod i att låta stater där Trump vann dra stater där Team Trump ifrågasätter valresultatet inför rätta. Detta gör man i så fall inte i en delstatsdomstol.
2020-11-24, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Enda sättet att uppnå utopin är att MINST 3 oberoende av varandra säkrade metoder validerar resultatets äkthet.
Om man har makten i 4 år och struntar i att göra en regel som du skriver så tyder det på stor inkompetens.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in