2020-11-24, 19:16
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seaworthy
Ni har uppenbara problem med vad SCOTUS sysslar med. Om specifika ärenden på delstats nivå hamnar på deras bord kan dom fälla ett avgörande. I rent etiska problem kan det vara avgörande ifall en domare är konservativ eller liberal, men knappast när det kommer till val. Domarna sitter på livstid och riskerar knappast sitt anseende för en tillfällighet som Donald Trump.

Alla jönsar verkar tro att det är en samling ayatolla som är Trump-vänliga och vill ha honom som president. Jag tycker det är högst tveksamt att kalla Donald Trump för konservativ eller ens republikan.
Men nu talas det som bekant om att överge metoden med lawsuits på lägre nivå och försöka sig på att få SCOTUS att göra ett utlåtande om det lämpliga i att delstaterna i vissa fall fattat egna beslut tätt inpå valet, och att dessa beslut eventuellt inte varit förankrade på ett korrekt sätt. Ett orosmoment är dock att det kanske inte finns jättemånga gemensamma punkter de aktuella staterna emellan att hugga tag i. Och att det kan ses som liiite sent att komma dragande med detta nu, men jag föreslår att vi avvaktar. Utfallet är i alla fall avhängigt kvalitén på det som presenteras — inte domarnas tilltänkta "Trump-vänlighet" eller ej. Jag tror att de flesta av oss fattar att inte SCOTUS är politiskt färgad, men den kan fatta beslut i tvister som rör konstitutionen. Det är på så sätt bra om flera delstater kan stämma ett antal andra.

Trump är fö. nyttig för att han är okonventionell. Om han är "konservativ" eller inte är ointressant i alla fall för mig.
2020-11-24, 19:18
Medlem
Det här:https://www.wwnytv.com/2020/11/24/ghost-candidates-blamed-siphoning-votes-florida-senate-races/
vill jag nog kalla "foul play", eller varför inte "valfusk".
Omoraliskt och oärligt, men vad kan man annat vänta sig av republikaner, undrar

/T
2020-11-24, 19:24
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Nu ser det ju ut som att det är Trump som går "pengar&makt"-vägen, ungefär som han visat sig göra i många affärsmässiga sammanhang. Hela den mannens uppenbarelse är ju att han blåser på med all kraft och försöker skrämmas med juridiska grepp.

Men i detta fall förefaller det som att den strategin inte riktigt fungerar. Är Trump van vid affärer kan han ju göra felbedömningar vad gäller konstitutionell juridik och det verkar som han inte inser att domstolarna ställer samma krav på hans (ombuds) stämningar även om domarna är tillsatta av politiker.

Men använder man lagstiftningen orättfärdigt är det lika mycket "fusk" som det man har så förtvivlat svårt att göra sannolikt i rätten.

Trump ÄR pengar&makt, dock ej någon framstående strateg eller tänkare.
Han jobbar på auktoritet, inte lojalitet. Auktoritet funkar bara i mikro-ekonomier.
Finns intresseorganisationer som sitter på långt högre siffror och inflytande som köper sig in här.

Jag tycker Trumps ansats med högsta domstolen är en sorglig sida av det amerikanska valsystemet.
Däremot pekar allt på att valet var hans från första början om allt varit transparent, vilket gör att det här får ses som ett rimligt sätt att försvara rättvisan.

Raka frågor:
Ska val kunna påverkas efter folket har lagt sin röst? ja eller nej.. väldigt enkel fråga du duckar.
Ska Sverige också urvattna säkerheten för att öppna för intresseorganisationer att kunna köpa ett valresultat?
Vad skiljer ett köpt val i venezuela/kina mot ett köpt val i usa?
2020-11-24, 19:24
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Ok! En träffande beskrivning av detta tomma skal, när gissar du att Harris tar över?
Svårt, men låt mig tippa på 2022, alternativt lagom till valrörelsen 2024.
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Ni slänger er med inlägg om SCOTUS som en femåring som lärt sig ett nytt ord.

Det här är inget middagsbord där pappa SCOTUS bestämmer vem som har rätt i bråket mellan två bröder.

VAD skulle ETT avgörande kunna vara som är till Trumps fördel? Kan ni beskriva det? Har ni ens en aning om vad ni babblar om?
Men det är ju just så det är! Pappa SCOTUS. Man lämnar in klagomål på att de befintliga reglerna för pissröstning i ett antal stater inte tillkommit enligt konstens alla regler. Pappa SCOTUS konsulterar the US constitution per tolkning av den juridiska kompetens som sitter med runt matbordet.
2020-11-24, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tenor302
Det här:https://www.wwnytv.com/2020/11/24/ghost-candidates-blamed-siphoning-votes-florida-senate-races/
vill jag nog kalla "foul play", eller varför inte "valfusk".
Omoraliskt och oärligt, men vad kan man annat vänta sig av republikaner, undrar

/T

Valfusk?

Haha. Det där ju brilliant och visar ju även på hur låginformerade majoriteten av vänsterväljare är.

Helt rätt, vänstern har ju alltid levt på folks dumhet så det var genialt sätt att kompensera det på.
Finns ju ingen anledning egentligen varför svagbegåvade och låginformerade väljare ska få rösta när de inte ens satt sig in tillräckligt för att veta exakt vem det är man röstar på, så knappast något fel.
2020-11-24, 19:33
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Men nu talas det som bekant om att överge metoden med lawsuits på lägre nivå och försöka sig på att få SCOTUS att göra ett utlåtande om det lämpliga i att delstaterna i vissa fall fattat egna beslut tätt inpå valet, och att dessa beslut eventuellt inte varit förankrade på ett korrekt sätt. Ett orosmoment är dock att det kanske inte finns jättemånga gemensamma punkter de aktuella staterna emellan att hugga tag i. Och att det kan ses som liiite sent att komma dragande med detta nu, men jag föreslår att vi avvaktar. Utfallet är i alla fall avhängigt kvalitén på det som presenteras — inte domarnas tilltänkta "Trump-vänlighet" eller ej. Jag tror att de flesta av oss fattar att inte SCOTUS är politiskt färgad, men den kan fatta beslut i tvister som rör konstitutionen. Det är på så sätt bra om flera delstater kan stämma ett antal andra.

Trump är fö. nyttig för att han är okonventionell. Om han är "konservativ" eller inte är ointressant i alla fall för mig.

Frågan om valfusk handlar inte om konstitutionen. Antingen bevisar man valfusk (stor eller liten skala) eller så gör man det inte. Om valfusk bevisats påverka valet så pass mycket att valet i delstaten inte går att lita på är jag säker på att delstaten kommer råda bot på det, utan SCOTUS.

Frågan är ju varför det inte händer något. Delstaterna certifierar ju sina val nu. Det är uppenbart att trumpkampanjen inte lyckas sy ihop något som går att driva i rätten. Framförallt inte något som skulle få en delstat att utlysa omval, än mindre att flera stater skulle göra det. För det är ju trots allt ett antal stater som måste tillfalla Trump.
2020-11-24, 19:33
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Men det betyder också att man inte har ambitionen att bevisa valfusk utan bara att man vill ogiltigförklara många av Bidens poströster med hänvisning till att lagar som tillät dessa poströster var okonstitutionella.

Föreställ dig att ett sådant mål kommer inför HD. Domstolen vet då att Biden vann men kan genom ett beslut av en handfull domare i praktiken ogiltigförklara valet och ge segern till förloraren.

Är det sannolikt att domstolen vill utnyttja den makten att på egen hand tillsätta president och vad kommer då hända i USA. Jag sätter sannolikheten till noll procent, helt oavsett hur pass okonstitutionella dessa lagar ansetts vara.

HD har redan gjort ett utslag gällande poströster i Pennsylvania. Där man fann poströster förenliga med konstitutionen.
2020-11-24, 19:47
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Men det är ju just så det är! Pappa SCOTUS. Man lämnar in klagomål på att de befintliga reglerna för pissröstning i ett antal stater inte tillkommit enligt konstens alla regler. Pappa SCOTUS konsulterar the US constitution per tolkning av den juridiska kompetens som sitter med runt matbordet.

Jag vet att det där är vad du inbillar dig. Jag har ju redan skrivit det. Men det är fint att du bekräftar att du inte vet vad du babblar om.

Klarar du av att förstå följande text?

”Conservative justices who hold a majority on the Supreme Court object to what they see as intrusions by federal judges who order last-minute changes to state election rules, even in the middle of the coronavirus pandemic. The power to alter absentee ballot deadlines and other voting issues rests with state legislatures, not federal courts, according to the conservative justices.”
2020-11-24, 19:49
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seaworthy
Frågan om valfusk handlar inte om konstitutionen. Antingen bevisar man valfusk (stor eller liten skala) eller så gör man det inte. Om valfusk bevisats påverka valet så pass mycket att valet i delstaten inte går att lita på är jag säker på att delstaten kommer råda bot på det, utan SCOTUS.

Frågan är ju varför det inte händer något. Delstaterna certifierar ju sina val nu. Det är uppenbart att trumpkampanjen inte lyckas sy ihop något som går att driva i rätten. Framförallt inte något som skulle få en delstat att utlysa omval, än mindre att flera stater skulle göra det. För det är ju trots allt ett antal stater som måste tillfalla Trump.
Jag säger inte att du har fel, men vi har två olika linjer nu när vi troligen går in i en ny fas.

Valfusk bevisas som du säger på delstatsnivå, om nu inte Powell lyckas presentera uppgifter som skakar om hela spelplanen. Jag vet ju inte var hon har sin ingång och på vilken nivå hon inleder sin process, men det ska bli spännande att följa.

En annan möjlighet för Trump och hans juridiska team är dock att framhålla att valet inte förrättats på ett sätt som är förenligt med konstitutionen, ex. i relation till principen om likabehandling. Var det inte 14th amendment som kunde vara intressant här, eller hur var det? Även first amendment, tycker jag mig ha läst, men jag kan ha fel. Detta är i alla händelser ett annat spår som inte har med valfusket att göra, men som fyller samma funktion om man driver det hela i mål — att få Trump att sitta kvar som president i ytterligare fyra år. Denna process bör kanske avhandlas i en annan tråd. Vad vet jag.
2020-11-24, 19:53
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:
Jag säger inte att du har fel, men vi har två olika linjer nu när vi troligen går in i en ny fas.

Valfusk bevisas som du säger på delstatsnivå, om nu inte Powell lyckas presentera uppgifter som skakar om hela spelplanen. Jag vet ju inte var hon har sin ingång och på vilken nivå hon inleder sin process, men det ska bli spännande att följa.

En annan möjlighet för Trump och hans juridiska team är dock att framhålla att valet inte förrättats på ett sätt som är förenligt med konstitutionen, ex. i relation till principen om likabehandling. Var det inte 14th amendment som kunde vara intressant här, eller hur var det? Även first amendment, tycker jag mig ha läst, men jag kan ha fel. Detta är i alla händelser ett annat spår som inte har med valfusket att göra, men som fyller samma funktion om man driver det hela i mål — att få Trump att sitta kvar som president i ytterligare fyra år. Denna process bör kanske avhandlas i en annan tråd. Vad vet jag.
När skall ni börja förstå det enda som finns är och förblir indicier inget annat och Powell är stor i orden det är vad hon är bra på, Så nog kommer resultatet stå sig iom detta valfusk existerar inte mer än i Trumps och hans rådgivares hjäron!
2020-11-24, 19:55
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IsraelWatch
Problemet är att ni börjar från fel ände. Ni ahr redan bestämt er för att det har fuskats och sen letar efter långsökta "bevis".
Så fungerar inte verkligheten.
Man gör en utredning och hittar bevis för fusket innan man skriker fusk.
Vi utgår ifrån att allt har gått rätt till fram till den dagen Trump kommer med bevis.
Det är det enda vi kan göra. Har han bevis så kommer det att komma fram.

Finns rätt mycket bevis där ute om man ser med neutrala glasögon.
Sen i hur stor skala kan man sia om, men ATT det har förekommit i viss utsträckning kan väll ingen förneka längre.
Så länge säkerheten är så låg som den är så tar folk sig rättigheter bevisligen.

Men det är en annan femma att se fusket i de tusentals vittnesmål till att faktiskt bevisa svart på vitt att det här är helt utom rimligt tvivel ställt att si och så många sedlar faktiskt är falska och ska strykas, omvänd bevisbörda gör det otroligt svårt plocka isär från utsidan specielllt när konstitutionen har inbyggt att en presidentens alltid tillträder 20 januari, tills dess är öppet juridiskt krig om tolkningen av resultatet, har alltid varit så.
Det vet man och den fuskande parten har alltid den fördelen på sin sida som ökar initiativet till fusk.

Oavsett vem som ramlar ut som president så är Sidney Powell:s case nått helt annat, hon kommer hugga halsen av röstsystemet och ställa både republikaner och demokrater inför riksrätt för brott som har begåtts.
Det ärendet står över bråket om president hit och dit.. och kommer säkert ta en lång efter nya presidenten har tillträtt innan det är avslutat men det är vad som kommer säkerhetsställa säkra val i framtiden.
2020-11-24, 19:59
Medlem
IsraelWatchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Finns rätt mycket bevis där ute om man ser med neutrala glasögon.
Sen i hur stor skala kan man sia om, men ATT det har förekommit i viss utsträckning kan väll ingen förneka längre.
Så länge säkerheten är så låg som den är så tar folk sig rättigheter bevisligen.

Men det är en annan femma att se fusket i de tusentals vittnesmål till att faktiskt bevisa svart på vitt att det här är helt utom rimligt tvivel ställt att si och så många sedlar faktiskt är falska och ska strykas, omvänd bevisbörda gör det otroligt svårt plocka isär från utsidan specielllt när konstitutionen har inbyggt att en presidentens alltid tillträder 20 januari, tills dess är öppet juridiskt krig om tolkningen av resultatet, har alltid varit så.
Det vet man och den fuskande parten har alltid den fördelen på sin sida som ökar initiativet till fusk.

Oavsett vem som ramlar ut som president så är Sidney Powell:s case nått helt annat, hon kommer hugga halsen av röstsystemet och ställa både republikaner och demokrater inför riksrätt för brott som har begåtts.
Det ärendet står över bråket om president hit och dit.. och kommer säkert ta en lång efter nya presidenten har tillträtt innan det är avslutat men det är vad som kommer säkerhetsställa säkra val i framtiden.

"neutrala" glasögon. Lite affidavits oh bilderpå soptunnor är inte bevis , funkar bara om man har livlig fantasi.

Extraordinära anklagelser kräver extraordinära bevis.
Det ska helt enkelt inte finnas något tvivel på bevis. fram tills dess utgår vi ifrån att valet har gått rätt till.
HAde han haft bevis hade han presenterat det inför rätten, han ahr inte gjort det.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in