2020-11-24, 20:03
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Jag vet att det där är vad du inbillar dig. Jag har ju redan skrivit det. Men det är fint att du bekräftar att du inte vet vad du babblar om.

Klarar du av att förstå följande text?

”Conservative justices who hold a majority on the Supreme Court object to what they see as intrusions by federal judges who order last-minute changes to state election rules, even in the middle of the coronavirus pandemic. The power to alter absentee ballot deadlines and other voting issues rests with state legislatures, not federal courts, according to the conservative justices.”
SCOTUS motsätter sig med andra ord att federala domare yrkar på sena förändringar i regelverket i vissa stater, mitt i pandemin?

OK, enligt din källa ser SCOTUS att den lagstiftande församlingen på delstatsnivå hanterar dessa frågor, och inte federala domstolar. Minns du vilket det faktiska problemet i Pennsylvania var när de sent inkomna poströsterna var uppe och vände i SCOTUS? Jag vill minnas att guvernören i PA fattat beslut som inte förankrats i den lagstiftande församlingen i denna delstat. Federala domare ska inte lägga sig i. I dessa fall kan SCOTUS fälla avgörandet. Det är alltså denna konflikt ditt citat belyser.
Senast redigerad av Blot-Sven 2020-11-24 kl. 20:26. Anledning: styckeindelning.
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Trump ÄR pengar&makt, dock ej någon framstående strateg eller tänkare.
Han jobbar på auktoritet, inte lojalitet. Auktoritet funkar bara i mikro-ekonomier.
Finns intresseorganisationer som sitter på långt högre siffror och inflytande som köper sig in här.

Jag tycker Trumps ansats med högsta domstolen är en sorglig sida av det amerikanska valsystemet.
Däremot pekar allt på att valet var hans från första början om allt varit transparent, vilket gör att det här får ses som ett rimligt sätt att försvara rättvisan.

Raka frågor:
Ska val kunna påverkas efter folket har lagt sin röst? ja eller nej.. väldigt enkel fråga du duckar.
Ska Sverige också urvattna säkerheten för att öppna för intresseorganisationer att kunna köpa ett valresultat?
Vad skiljer ett köpt val i venezuela/kina mot ett köpt val i usa?

Vi kan ju stanna kvar på frågorna om fusk, så gott det går:

Val kan - där man hyllar principen med fria och öppna (transparenta) val - ofta påverkas i efterhand. Bara som exempel, i Sverige har felaktigheter i valproceduren upptäckts några gånger och i några fall har valsedlar kommit på driven och i värsta fall är de förlorade eller kan ha påverkats. Då kan man genomföra ett omval (heter så i detta läge).

Det Trump försöker genomföra är tydligen att a) diskvalificera röstningen som sådan, b) förhindra staterna (som det handlar om) att certifiera resultatet och (kanske, vi får se) driva de här frågorna så långt det går i högre rätt, ytterst SCOTUS. Att Trump (och andra) har rätt att ifrågasätta lagligheten i valet (valen, givet hur det ser ut i USA) har ingen ifrågasatt, men var och en kan ju själv bilda sig en uppfattning om det meningsfulla i att göra det.

Anledningen att detta skapar dålig stämning är ju att underlagen för äskandena är av dålig kvalitet. Att underrätterna dömer bort dem är ju inte ett tecken på mygel eller fusk, utan att de är så dåligt grundade.

Det finns ju ingen anledning för NÅGOT land att vattna ur säkerheten i något val. Balansen är förstås att göra det säkert, men samtidigt göra valet öppet och tillgängligt. I USA har man en del ideer som försvårar det senare, utan att underlätta det förra, till exempel att man registrerar sig för att rösta.
Amerikanen vill ju inte ha så mycket samhällsregeler, naturligtvis, och det är deras ensak. Men man får valsäkerhetsproblem på köpet.

Frågan om "köpt val" är inte lätt att svara på. I stora drag "köper" alla politiker sina röster, antingen med påminnelser om vad man gjort bra eller feta lösten om vad man tänker göra. Det senare är ganska vanligt. Det tål att påpekas att röstfusk och att köpa röster är straffbart här liksom i USA.

Att val är "köpta" i Venezuela eller Kina tror jag inte på. Det kostar för mycket, vem betalar och vem levererar? Där finns det enklare sätt. Skall du jämföra med de länderna (och en del andra), så måste vi tänka oss sådant som att Trump lagstiftat om att bara kandidater som (det enda) partiet godkänt är valbara.

Att Trump hade vunnit om det mesta varit annorlunda går ju inte att säga emot (det är ju en kontrafaktisk spekulation). Möjligen kan man fundera på vad som i så fall behövt vara annorlunda, och då landar man antagligen i Trumps person och de utspel han gjort som president.
Medlem
fasligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Men det betyder också att man inte har ambitionen att bevisa valfusk utan bara att man vill ogiltigförklara många av Bidens poströster med hänvisning till att lagar som tillät dessa poströster var okonstitutionella.

Föreställ dig att ett sådant mål kommer inför HD. Domstolen vet då att Biden vann men kan genom ett beslut av en handfull domare i praktiken ogiltigförklara valet och ge segern till förloraren.

Är det sannolikt att domstolen vill utnyttja den makten att på egen hand tillsätta president och vad kommer då hända i USA. Jag sätter sannolikheten till noll procent, helt oavsett hur pass okonstitutionella dessa lagar ansetts vara.

Jag har ingen aning om vad HD i Amerikas förenta stater vill eller inte vill men vad jag föreställer mig är att deras jobb är att checka av underhuggares förehavanden med vad konstitutionen faktiskt har att säga om saken. I de fall som är aktuella här förefaller det vara så att delstatsfunktionärer har förfarit egenmäktigt med gällande federala vallagar och hyfsat till dessa efter eget skön och lokala önskemål. Det finns två förklaringsmodeller till detta, som jag ser det, där den ena är att de nypåhittade vallagarna syftat till att just rigga valet till förmån för den ena men inte den andra kombatanten och den andra förklaringsmodellen är att ... ja vadå? Skojiga supermoderna maskiner man bara måste ha och att den där livsfarliga smittan inte ska få hindra folk som inte lyckats bestämma sig förrän på valdagen från att rösta bara för att de inte vågar köa på armslängds avstånd utomhus vid en vallokal på väg hem från jobb de vågat vara på? Åtminstone ett av dessa vägval (vilka givetvis bör utredas) häktar väl ihop med valfuskteorin, tänker jag. I sinom tid får vi svar.och jag betraktar utvecklingen med storögt intresse.
2020-11-24, 20:12
Bannlyst
Trump kommer gå till historien, som den som öppnade ögonen på gemene man, vad som pågår i de lägre kretsarna i vårt samhälle, the swamp! Han myntade fake news, ett konto på twitter, så hela världen fick insyn i det galna vita huset, förslagsvis, det mäktigaste huset, i hela världen!

Att han sedan, på amerikanskt manér är fåfäng, och därmed orange i ansiktet, har såklart mindre betydelse i sammanhanget. Jag förstår till fullo, varför Trump är farlig för de mäktiga, och varför man vill stjäla valet. Det intressanta i sammanhanget är de nyttiga idioterna, antifa, som egentligen borde rösta på Trump, om de på allvar ägde en hjärna!

Skål ta mig fan!
2020-11-24, 20:18
Medlem
shaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siister
Så när du skrev "Var någonstans erkänner dem det ? Skicka gärna med en länk så man får läsa ditt påstående." var du inte alls intresserad av att få en länk?

Blandade ihop dig med Aloc då du svarade så tänkte jag inte på vem som svarade.

Svaret var till honom. Men tack för länken
2020-11-24, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DonaldTrummp
DJT poströstade (förtidsröstade) på sig själv. Vågar man verkligen ogiltigförklara DJTs röst?
I hur många val internationellt har oppositionen fuskat sig till en valvinst?

Mike Pence

Trump poströstade inte, han förtidsröstade. Det är poströstandet som det bråkas om.
2020-11-24, 20:21
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
SCOTUS motsätter sig att federala domare kräver förändringar i regelverket i vissa stater, mitt i pandemin? OK, enligt din källa ser SCOTUS att den lagstiftande församlingen på delstatsnivå hanterar dessa frågor, och inte federala domstolar.

Minns du vilket problemet i Pennsylvania var när de sent inkomna poströsterna var uppe och vände i SCOTUS? Utan domslut? Jag vill minnas att guvernören i PA fattat beslut som inte förankrats i den lagstiftande församlingen i denna delstat. Federala domare ska inte lägga sig i. I dessa fall kan SCOTUS fälla avgörandet. Det är detta problem ditt citat belyser.

Här har du SCOTUS avgörande. https://www.supremecourt.gov/orders/courtorders/110620zr_g31i.pdf

SCOTUS fällde inget avgörande. Man meddelade att alla counties skulle följa instruktionerna från statssekreteraren i Pennsylvania.

Mitt citat belyser att det är delstaterna som själva reglerar processer kring val. Inte SCOTUS. “and other voting issues” står det i citatet.
2020-11-24, 20:26
Medlem
HomoDeuss avatar
https://buildbackbetter.gov/

Observera .gov.
2020-11-24, 20:34
Bannlyst
Citat:

Observera .gov.

Ja, jätteintressant! Biden kommer bli President, och folk kommer dö! Notera att Trump inte startade ett enda krig, och att Obama fick fredspris. Ur led är tiden!
2020-11-24, 20:34
Medlem
fasligts avatar
Det vore ju underhållande om det slutligen visar sig bli Big Techs gossarna Ruda som släpper Kraken på Träskpaddorna. Techsnillen av olika slag verkar i alla fall jobba hårt på det, inte bara kodapan och hans kompisar. Här är lite intressant, om det inte varit uppe tidigare.
BREAKING: Patrick Byrne, PhD & Founder of http://Overstock.com, says that based on what he’s seen, forensically, he is “100% confident” that the election was rigged. States that he’s had the evidence for 15-16 days. “I could get in front a judge, and if I could bring a couple

of hackers & explain things in my own language, there is no honest judge in America who wouldn’t get it. It’s open & shut.

We have a bunch of retired law enforcement, military intelligence & other forms of intelligence ... we even have retired judges advising.”

Byrne goes on to say that he is currently working to communicate all of this information to lawyers [ie. @SidneyPowell1
] to help them understand precisely what happened so that it can be accurately explained & presented utilizing the legal process. Focus is on 6 counties.
Flag of United States
https://twitter.com/Rothbard1776/status/1331107771018842114

Här ett svar i tråden:
He can add it to http://hereistheevidence.com and/or contact @Barnes_Law
. He'll get a no BS evaluation of what can be done with it legally.
https://twitter.com/thingcreator/status/1331117165597007874

Vi får se vad som kommer fram
2020-11-24, 20:36
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:

Observera .gov.

Det är med "From day one" har man hört många gånger.
Oftast brukar det bli "At year 4".
2020-11-24, 20:38
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Ja, jätteintressant! Biden kommer bli President, och folk kommer dö! Notera att Trump inte startade ett enda krig, och att Obama fick fredspris. Ur led är tiden!

Att han lobbar för ett inbördeskrig i USA räknas inte?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in