Citat:
Ursprungligen postat av
Merapi
Jag sitter i denna tråd och kritiserar konservativas; påhittade samhälle.
Som alltså gjort dels vissa arbeten till ”kvinnliga” och! märkligt nog just dessa arbeten till icke avlönande i samhället utan mer ett ”kall” som typ kvinnor ska efterfölja....som typ Uvens idé om kvinnors ”livsuppgift”.
Jag är alltså för ett samhällssystem där vi bär ansvar samt olika arbeten och kostnader gemensamt och inte skjuter allt som inte är så kul...på kvinnor.
Men notera att de jag pratar med ofta gärna vill återgå till detta system av att skjuta allt på kvinnor eller fattiga eller sjuka etc.
Du är så indoktrinerad i nuvarande samhällsstruktur att du är oförmögen att se saken ur ett annat perspektiv än ditt egna. Det gör att din kritik tar avstamp utifrån dagens samhällsordning och därför faller platt.
Som exempel kan vi ta den tröttsamma idén om att hemarbete, det du kallar ”icke avlönat”, skulle sakna värde. Det är en position som går att argumentera för utifrån dagens system där lönearbete, omfattande välfärdsstat baserad på arbete, och en individualistisk syn människan är normen. Detta har dock inte alltid varit normen. Att påstå att det inte var ett uppenbart värde, nära nog ett heltidsarbete, att ta hand om barn och hem så sent som på 50-talet är rent ut sagt stötande och förminskande av allt arbete som kvinnor utförde i hemmet.
En begränsad konservativ reform med fokus på äktenskap och familj skulle kunna vara att återinföra familjen som naturlig ekonomisk enhet och avskaffa den svenska lösningen med giftorättsgods och enskild äganderätt. Detta skulle leda till att familjen gemensamt äger värdet av familjens arbete och tillgångar och att det då inte spelar någon roll om det sker i eller utanför hemmet. Detta är själva sinnebilden för ett samhälle där vi bär ansvar gemensamt.
Naturligtvis måste detta följas av striktare regler för skilsmässa med skuldprövning vid en eventuell bodelning alternativt ett återinfört socialt stigma för lättsinniga skilsmässor.