2020-11-24, 13:28
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detekarvisst
Du menar att kvinnor till sin natur är så svaga att de inte klarar av att göra ett fritt och självständigt val? För mig veterligt har det aldrig funnits ett förbud för kvinnor att yrkesarbeta i vår del av världen. Men om du menar att kvinnor är så oförmögna att ta självständiga beslut så vore det på sin plats att avskaffa nuvarande system med allmän och lika rösträtt. Möjligen borde kvinnor därtill omyndigförklaras.

Hon menar antagligen att staten bör vara kvinnors godman, då kvinnor helt klart tycks inte kunna utföra rätt livsval åt sig själva.

Staten är alltså kvinnans nya 1800-talsmake. Hon vill nog i jämlikhetens namn att även män ska sluta vara så jävla fria och att de också gifter sig med staten.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2020-11-24 kl. 13:30.
Citera
2020-11-24, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detekarvisst
Du menar att kvinnor till sin natur är så svaga att de inte klarar av att göra ett fritt och självständigt val? För mig veterligt har det aldrig funnits ett förbud för kvinnor att yrkesarbeta i vår del av världen. Men om du menar att kvinnor är så oförmögna att ta självständiga beslut så vore det på sin plats att avskaffa nuvarande system med allmän och lika rösträtt. Möjligen borde kvinnor därtill omyndigförklaras.

Nja snarare ör män så svaga att de inte klarar göra valet att ta hand om sin unge är viktigare än att skaffa social status.

Så visst, möjligen bör mäns rösträtt tas bort, de tenderar ju att välja fel och dessutom rösta på extremt skit.

Snälla du det har funnits massor av förbud för kvinnor att både utbilda sig och yrkesarbeta.
Lär dig lite historia tack.
Senast redigerad av Merapi 2020-11-24 kl. 13:44.
Citera
2020-11-24, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Hon menar antagligen att staten bör vara kvinnors godman, då kvinnor helt klart tycks inte kunna utföra rätt livsval åt sig själva.

Staten är alltså kvinnans nya 1800-talsmake. Hon vill nog i jämlikhetens namn att även män ska sluta vara så jävla fria och att de också gifter sig med staten.
Gruppen eller ”staten” bör hoppa in ja i alla de fall män som reproducerat sig totalt skiter i konsekvenserna.

Gruppen eller ”staten” bör också hjälpa till med gemensamma kostnader som gäller alla, ex. skola eller nu barnpassning.
Alla har fått detta i sin liv, då bör de bidra till att andra får detta också.
Den där patriarkala idén att enkom kvinnor ska stå för samt betala konstnärerna för mänsklig reproduktion bör alltså förkastas som det misogyna skit det nu är.
Citera
2020-11-24, 14:07
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Gruppen eller ”staten” bör hoppa in ja i alla de fall män som reproducerat sig totalt skiter i konsekvenserna.

Gruppen eller ”staten” bör också hjälpa till med gemensamma kostnader som gäller alla, ex. skola eller nu barnpassning.
Alla har fått detta i sin liv, då bör de bidra till att andra får detta också.
Den där patriarkala idén att enkom kvinnor ska stå för samt betala konstnärerna för mänsklig reproduktion bör alltså förkastas som det misogyna skit det nu är.

Jaja, inget nytt under solen. I vilket fall, staten måste fan ta och skärpa sig och bli bättre på att lära ut unga kvinnor om vart skåpet ska stå, mycket misogyn skit florerar just nu i unga kvinnors huvuden:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ny-undersokning-visar-manga-vill-bli-hemmafru

Citat:
Hemmafrutrenden i Sverige visade sig redan förra året när familjeliv.se gjorde sin undersökning. Då svarade sju av tio mammor att de ville vara hemma mer med sina barn. I år ställdes frågan om man skulle vilja vara hemmafru, och nästan hälften av de svarande svarade alltså ja.

Framförallt är det unga mammor mellan 18 och 29 år som vill vara hemma, i den gruppen svarade 53 procent ja. Men även i gruppen mammor mellan 30 och 44 så svarade 40 procent att de skulle vilja vara hemma om de fick möjlighet.

Att unga kvinnor inte fattar att barn är ett jobb som är mindre självförverkligande och ger mindre tillbaka än att göra karriär därute som typ personlig assistent. Dessa irrationella stackare måste omyndighetsförklaras och staten får hädanefter välja åt dem.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2020-11-24 kl. 14:11.
Citera
2020-11-24, 14:10
Medlem
Citat:
Jaja, inget nytt under solen. I vilket fall, staten måste fan ta och skärpa sig och bli bättre på att lära ut unga kvinnor om vart skåpet ska stå, mycket misogyn skit florerar just nu i unga kvinnors huvuden:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ny-undersokning-visar-manga-vill-bli-hemmafru
Att vilja vara hemma mer är INTE samma sak som att vilja bli hemmafru. Och ”nästan hälften” är INTE en majoritet. Vänligen lär dig tolka undersökningar rätt.
Citera
2020-11-24, 14:15
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Att vilja vara hemma mer är INTE samma sak som att vilja bli hemmafru. Vänligen lär dig tolka undersökningar rätt.

Citat:
I år ställdes frågan om man skulle vilja vara hemmafru, och nästan hälften av de svarande svarade alltså ja.

Framförallt är det unga mammor mellan 18 och 29 år som vill vara hemma, i den gruppen svarade 53 procent ja. Men även i gruppen mammor mellan 30 och 44 så svarade 40 procent att de skulle vilja vara hemma om de fick möjlighet.

Berätta hur tolkar du det? Staten kanske bör gå in och tolka det åt mig...men vafan! Svts expert tycks tolka på samma sätt som jag själv gör:

Citat:
Att så pass många svenska mammor säger sig vilja vara hemmafruar tycker Catrin Lundström ger en bild av att svenskarna inte är så jämställda som man vill tro. I stället ger det en bild av att kvinnor fortfarande inte orkar ta ansvar för ett heltidsjobb och samtidigt klara av livet hemma.

Citat:
Och ”nästan hälften” är INTE en majoritet. Vänligen lär dig tolka undersökningar rätt.

53% av unga kvinnor, tycks som om unga kvinnor går åt mer konservativ riktning än äldre kvinnor. Intressant.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2020-11-24 kl. 14:18.
Citera
2020-11-24, 14:27
Medlem
Citat:
Berätta hur tolkar du det? Staten kanske bör gå in och tolka det åt mig...men vafan! Svts expert tycks tolka på samma sätt som jag själv gör:

53% av unga kvinnor, tycks som om unga kvinnor går åt mer konservativ riktning än äldre kvinnor. Intressant.
Tycker väl Catrine Lindström gav ett svar på varför svaren på denna studie på x antal tillfrågade kvinnor, ser ut som de gör.

Sen tycker jag mig du borde ha fattat kvinnors som grupp generella åsikt av ett samhälle strukturerat att kvinnor ska bli hemmafruar, den åsikten dök upp redan på 60 talet och utvecklades till en mindre massrevolt i protest.

Borde kanske fått även dig att fatta ett och annat.

Sen? Vad med en undersökning där man frågar alla sönderstressade pappor om DE vill bli hemmamän och försörjda av någon annan.

Ska ALLA då få lov bli hemmafruar hela livet
Senast redigerad av Merapi 2020-11-24 kl. 14:37.
Citera
2020-11-24, 14:50
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:

Sen? Vad med en undersökning där man frågar alla sönderstressade pappor om DE vill bli hemmamän och försörjda av någon annan.

Ska ALLA då få lov bli hemmafruar hela livet

Menar du att alla människor inte ska få lov att bli försörjda av någon annan ifall de hittar en person som är villig att göra det?

Påminner mig om den här debatten: https://www.youtube.com/watch?v=TQas34criFo

"It is just wrong!" Säger kvinnliga intervjuaren med ett lyxjobb, så tänker jag alla kvinnor med skitjobb därute som tänker "that is what I call Mr. Right".
Citera
2020-11-24, 15:10
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Jag sitter i denna tråd och kritiserar konservativas; påhittade samhälle.
Som alltså gjort dels vissa arbeten till ”kvinnliga” och! märkligt nog just dessa arbeten till icke avlönande i samhället utan mer ett ”kall” som typ kvinnor ska efterfölja....som typ Uvens idé om kvinnors ”livsuppgift”.

Jag är alltså för ett samhällssystem där vi bär ansvar samt olika arbeten och kostnader gemensamt och inte skjuter allt som inte är så kul...på kvinnor.

Men notera att de jag pratar med ofta gärna vill återgå till detta system av att skjuta allt på kvinnor eller fattiga eller sjuka etc.
Strix tycker ju att alla män ska göra militärtjänst och alltså gärna gå ut i krig också.
Du tycker ju kanske att det är roligare att vara soldat än hemmafru, men jag skulle ha valt att sköta om mina barn.
Men det är hur som helst så att Strix gång på gång har förtydligat att män också bör vara skötsamma och plikttrogna.
Så du har fel i att han vill lämna över allt ansvar på kvinnor.
Han tycker ju kanske att män och kvinnor ska ha olika roller i livet.
Men det är inte samma sak som att männen bara lever livets glada dagar medan kvinnorna lider i tystnad.
Citera
2020-11-24, 15:25
Medlem
Citat:
Menar du att alla människor inte ska få lov att bli försörjda av någon annan ifall de hittar en person som är villig att göra det?

Påminner mig om den här debatten: https://www.youtube.com/watch?v=TQas34criFo

"It is just wrong!" Säger kvinnliga intervjuaren med ett lyxjobb, så tänker jag alla kvinnor med skitjobb därute som tänker "that is what I call Mr. Right".

Nej det jag menar att vi fan inte ska bygga en struktur dom GÖR att vissa bara har det alternativet.

Du ex. vill dra in massa skatter vilket leder till underfinansierad offentlighet vilket leder till att många människor inte får den hjälp de behöver barn, gamla, sjuka, handikappade etc och VEM ska hjälpa dem då? Utan ersättning?
Du?
Citera
2020-11-24, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Strix tycker ju att alla män ska göra militärtjänst och alltså gärna gå ut i krig också.
Du tycker ju kanske att det är roligare att vara soldat än hemmafru, men jag skulle ha valt att sköta om mina barn.
Men det är hur som helst så att Strix gång på gång har förtydligat att män också bör vara skötsamma och plikttrogna.
Så du har fel i att han vill lämna över allt ansvar på kvinnor.
Han tycker ju kanske att män och kvinnor ska ha olika roller i livet.
Men det är inte samma sak som att männen bara lever livets glada dagar medan kvinnorna lider i tystnad.

Visst han tycker nog det ör ett fin-fint byte av tjänster.

Jag tycker inte någon av dessa två områdenbehöver vara könsbundna.

Strix har inga som helst lagförslag hur män ska tvingas ta ansvar för sina icke önskvärda barn.
Detta rycker han ör ett”kvinnligt” problem.
Citera
2020-11-24, 16:02
Medlem
Citat:
Jag sitter i denna tråd och kritiserar konservativas; påhittade samhälle.
Som alltså gjort dels vissa arbeten till ”kvinnliga” och! märkligt nog just dessa arbeten till icke avlönande i samhället utan mer ett ”kall” som typ kvinnor ska efterfölja....som typ Uvens idé om kvinnors ”livsuppgift”.

Jag är alltså för ett samhällssystem där vi bär ansvar samt olika arbeten och kostnader gemensamt och inte skjuter allt som inte är så kul...på kvinnor.

Men notera att de jag pratar med ofta gärna vill återgå till detta system av att skjuta allt på kvinnor eller fattiga eller sjuka etc.

Du är så indoktrinerad i nuvarande samhällsstruktur att du är oförmögen att se saken ur ett annat perspektiv än ditt egna. Det gör att din kritik tar avstamp utifrån dagens samhällsordning och därför faller platt.

Som exempel kan vi ta den tröttsamma idén om att hemarbete, det du kallar ”icke avlönat”, skulle sakna värde. Det är en position som går att argumentera för utifrån dagens system där lönearbete, omfattande välfärdsstat baserad på arbete, och en individualistisk syn människan är normen. Detta har dock inte alltid varit normen. Att påstå att det inte var ett uppenbart värde, nära nog ett heltidsarbete, att ta hand om barn och hem så sent som på 50-talet är rent ut sagt stötande och förminskande av allt arbete som kvinnor utförde i hemmet.

En begränsad konservativ reform med fokus på äktenskap och familj skulle kunna vara att återinföra familjen som naturlig ekonomisk enhet och avskaffa den svenska lösningen med giftorättsgods och enskild äganderätt. Detta skulle leda till att familjen gemensamt äger värdet av familjens arbete och tillgångar och att det då inte spelar någon roll om det sker i eller utanför hemmet. Detta är själva sinnebilden för ett samhälle där vi bär ansvar gemensamt.

Naturligtvis måste detta följas av striktare regler för skilsmässa med skuldprövning vid en eventuell bodelning alternativt ett återinfört socialt stigma för lättsinniga skilsmässor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in