Citat:
Det är givetvis inte enbart bevarande, och som jag skrev tidigare förväntar jag mig inte heller att konservativa bara okritiskt skulle godta vilka normer som än gäller för tillfället, på samma sätt som jag inte hade förväntat mig att de helt skulle åsidosätta ideologins antirevolutionära aspekter. Vad jag föreslår är ju istället att man skulle acceptera etablissemanget och ägna sig åt kontinuerliga reformer.
Progressivism är ju en mer lös term, något som vi använder för att positionera oss mot reaktionära rörelser, men det är inte som att det finns progressiva skrifter från 1800-talet där förändring framhålls som ett egenvärde på samma sätt som konservativa tänkare talar om bevarande. Vad vi menar när vi talar om progressiva värderingar i modern tid är ju i själva verket saker som feminism och antirasism, kanske känns det tydligare så, ni som inte vill förstå?
Progressivism är ju en mer lös term, något som vi använder för att positionera oss mot reaktionära rörelser, men det är inte som att det finns progressiva skrifter från 1800-talet där förändring framhålls som ett egenvärde på samma sätt som konservativa tänkare talar om bevarande. Vad vi menar när vi talar om progressiva värderingar i modern tid är ju i själva verket saker som feminism och antirasism, kanske känns det tydligare så, ni som inte vill förstå?
Jag tänker att orden reaktionär och progressiv hade en rimlig funktion i politiken för 100+ år sedan, men att orden förlorat en förklarande innebörd med de progressiva krafternas stora segrar.
Nutidens progressiva normkritiska röster blir bevarande och konserverande när/om de lyckas befästa de nya normer de ville införa.
Sedan kan man kanske tycka att termen konservativ blir en dålig benämning på idérörelsen, men ordet får ju sin förklaring om man kan politisk historia. Det är många ord som fungerar så när de skapats i annan tid.
De flesta konservativa tillhör etablissemanget, men kanske inte på det fakultet du studerar. Det är det normala att konservativa är en maktfaktor i samhället. Du skall nog inte se Flashback som den typiska rösten för konservatismen.
Men det är märkliga tider, där McCain och Schwarzenegger (eller Borg och Reinfeldt) närmast avfärdas som vänsterliberala här på Flashback.