Citat:
Ursprungligen postat av
ZiggeZiggarett
Kursivt: verkligen? Det kan man nog hävda, likaväl som att man kan hävda att konservativa inte ser konserverandet som ett egenvärde, även det har ju en pragmatisk motivering.
Nej, det är liksom inte som att vi har en ideologi som heter förändringism som statuerar att samhället ska befinna sig i ständig förändring. Det finns definierade mål, en klassisk liberal förväntas till exempel sträva efter frihet och dennes metod kan således förväntas vara radikal i ett ofritt samhälle men bevarande i ett fritt dito. Tittar man på klassisk konservatism så är det en del av själva ideologin att bevara eller förändra långsamt, ideologins argument bygger på att det finns ett värde i stabilitet och kontinuitet och att man inte bara kan omkullkasta den rådande ordningen även om man är missnöjd, utan att man isåfall bör ägna sig åt småskaliga reformer. Jag begriper inte att jag måste skriva ut vad ni borde ha lärt er i grundskolan men ideologins namn kommer alltså av detta, att
konservera, att bevara samhället. Men i rikspuckon tänker inte bara hävda att det där med bevarande inte är så viktigt, utan ni tänker aktivt ignorera att det någonsin var ett kännetecknande drag för ideologin? Och sedan tänker ni grina över att någon vill kalla er ett annat namn, samtidigt som ni beter är som att ni på fullt allvar är totalt jävla okunniga om ideologins historia?

Ni är för kul.
Citat:
Era?
Jag är liberalkonservativ med dragning åt det liberala snarare än det konservativa. Men är man liberal modell 80-90-tal känner man inte igen sig i dagens liberala diskurs. Ibland kan jag tycka KD står för den mest liberala hållningen, haha Jag är inte abortmotståndare i den meningen hursomhelst. Jag häckar här för att lära mig hur konservativa tänker.
Fetat: samma sak med många frågor vänsterut. Lika bra att lägga ner småpartierna och sätta munkavel på Sjöstedt?
De som anför ständiga krav på att högerpopulisterna ska få skräna i tid och otid i "demokratins" eller "yttrandefrihetens" namn är deras allierade. Låt ingen människa dupera sig till att tro annat.
Jag kräver inte att vi ska lägga ner några partier (inte sagt att det vore mig emot heller), men de här kraven på att vissa grupper ska få utrymme för att hävda sina åsikter oavsett om intresse finns eller inte bara för att de är provokativa? Fy helvete.