2020-11-23, 18:45
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Eftersom de låga skatterna säkerställer låg arbetslöshet så är det givetvis så att fattigdom minskar något i länder med lägre skatter och låg minimilön. Det blir mer jämställd kamp mellan arbetare och ingen fack som skyddar somliga från att konkurrera mot de utan arbete.

Höga skatter innebär sedan inte någon skydd mot ojämn fördelning av rikedomar, då rika investerar sina pengar medan medelklassen och under bara konsumerar.

Arbetslöse får sitt bidrag att konsumera med, men vad hjälper det? Han vet ju att livet är skit ändå, och han känner att han själv är skit. Mängden alkisar och neddrogade är ju absurd hög i Sverige, vi har flest drogrelaterade död i hela Europa:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/narkotikadodligheten-i-sverige-hogst-i-europa

Vår arbetarklass mår alltså inte så jävla bra, och att ta till sig droger är väl bästa facit i hand på psykologisk ohälsa som finns.

Kanske gratis utbildning av politik är en sann politik som jag skulle gå med på möjliggör att fattiga kan klättra socialt.
Vad gör man om man är arbetslös eller alkis i ett lågskatteland och blir sjuk?
Vilket sjukhus tar emot den, som inte har råd att skaffa en sjukhusförsäkring?
Senast redigerad av Furienna 2020-11-23 kl. 18:48.
Citera
2020-11-23, 20:02
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Vad gör man om man är arbetslös eller alkis i ett lågskatteland och blir sjuk?
Vilket sjukhus tar emot den, som inte har råd att skaffa en sjukhusförsäkring?

Lågskatteländer har ofta ändå en minimal stat som erbjuder hjälp till de basala behoven och däri inkluderas sjukvård.

Sverige har ju färre sjuksängar per capita än Brasilien och Europas sämsta på många områden, vi har ju 200 tusen på kö för att genomgå livsviktiga operationer.

Frågan du alltså bör ställa är: vad gör man ifall man beror på staten men välfärdsstaten inte längre kan erbjuda alla tjänster som de lovat sina medborgare att erbjuda?
Citera
2020-11-23, 20:18
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Att sedan vi har 1500 hemlösa barn bara i Malmö vittnar ju om att staten inte alls är så bra heller på att ta hand om alla unga.

De där hemlösa barnen borde ha stannat i sina hemländer. Jag är så trött på att vi importerar missär och fattiga människor.
Citera
2020-11-23, 21:18
Medlem
Citat:
Och du låter precis som de kvinnor, som tyckte om att vara nedlåtande mot min mamma när vi var små.
Tycker du verkligen att det är slaveri att ta hand om sina egna barn?
Det är slaveri att arbeta för ingen egen lön och därmed bli helt beroende av någon annans välvilja.
Fattar du? Det har alltså inget att göra med vilken typ av arbete vi pratar om, det var lika mycket slaveri att utan ersättning och möjligheter plocka bomull 1800 i södra USA.
Citera
2020-11-23, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Jag uttrycker mig kanske otydligt men det var "reaktionism" som begrepp jag inte tycker funkar längre. Av de skäl jag anger, att det kan omfatta företrädare för alla ideologier i dagens Sverige. De sossar som vill tillbaka till Folkhemmet och Palmes glansdagar är väl reaktionärer mot nyliberalismen? Greider och Sjöstedt är reaktionärer?

I vardagligt tal är reaktionär ett skällsord mot värdekonservatism. Det är nog så man uppfattar det folkligt.

Men jag tycker ordet passerat bäst-före-datum redan för 50-60 år sedan.

Det är inte jag som är bäst skickad att definiera konservatism, jag skulle enkelt luta mig mot Wiki.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Konservatism
Men visade du inte med dina Sovjetexempel att precis samma problematik gäller för ordet "konservatism"?

Wikipediasidan är ärligt talat rätt dåligt skriven för att beröra ett såpass stort ämne, men det är väl ingen överraskning när den redigeras av den sortens människor. Jag vidhåller dock att det som kallas för "konservatism" i Sverige 2020 inte kan förstås genom att man läser Edmund Burke. Deltagarna i den här tråden kan överhuvudtaget inte enas om vad konservatism är bortom allmänt hållet gnäll, inte heller vilka som borde få räknas in i "de riktiga konservativa". Det enda man är överens om är intressant nog att konservatismen inte har något särskilt krav på att bevara eller förändra långsamt, utan tvärtom kan vara radikal eller rentav revolutionär bara man är missnöjd med politiken idag. När man gör ett sådant tydligt avsteg från ideologins ursprungstankar och ignorerar hela principen om bevarande så tycks det iallafall för mig som att reaktionär är det mer lämpliga av de två orden. Vad man sedan kallar det är egentligen inte lika viktigt som att framhäva den här diskrepansen mellan "konservatism" idag och konservatism för 100 år sedan.

Precis som vanligt när jag startar en tråd här slutar det med att jag frågar mig: Ja vad fan hade du föräntat dig? Jag vet inte, men kanske hade jag trott att åtminstone någon skulle reflektera kritiskt över hur de uttrycker sig och kanske till och med försöka sig på att förena den klassiska konservatismens tankar om bevarande och inkrementell förändring med dagens rörelse, kanske reflektera kritiskt över om ifall det populistiska gnäll och skriande efter radikala förändringar som kännetecknar miljön idag verkligen är klädsamt för god konservatism. Inte att man skulle ge upp på att förändra samhället i riktning mot gamla värderingar men kanske att man skulle respektera det normsystem andra har skapat och tillämpa samma långsamma småskaliga förändringar som man gärna vill avkräva andra.

Vad tråden visar är väl att i slutändan är detta bara spel för gallerierna, och att man inte ska vara naiv nog att tro att de konservativa skulle spela efter sin egna regelbok när de väl ligger under. Varför skrev jag en så jävla lång trådstart? Fucking slöseri med tid.
Senast redigerad av Disciplina 2020-11-23 kl. 21:48.
Citera
2020-11-23, 22:29
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Det är slaveri att arbeta för ingen egen lön och därmed bli helt beroende av någon annans välvilja.
Fattar du? Det har alltså inget att göra med vilken typ av arbete vi pratar om, det var lika mycket slaveri att utan ersättning och möjligheter plocka bomull 1800 i södra USA.
Ingen är tvungen att bli hemmafru idag, men en riktig slav föds in i slaveriet eller blir kidnappad och såld in i slaveriet.
Där kan vi tala om att inte ha några möjligheter (även om vissa slavar på 1800-talet lyckades rymma till nordstaterna).
Jag hoppas att du förstår skillnaden nu...
Senast redigerad av Furienna 2020-11-23 kl. 22:36.
Citera
2020-11-23, 22:43
Medlem
Citat:
Ingen är tvungen att bli hemmafru idag, men en riktig slav föds in i slaveriet eller blir kidnappad och såld in i slaveriet.
Där kan vi tala om att inte ha några möjligheter (även om vissa slavar på 1800-talet lyckades rymma till nordstaterna).
Jag hoppas att du förstår skillnaden nu...
Om man konstruerar om samhället så som många av de konservativa gossarna vill, ex. minskar den offentliga sektorn, tar bort ex. möjligheterna till dagis och åkdringsvård för alla, tvingar kvinnor föda oönskade barn, så får du genast ett samhälle där vissa” tvingas.

Vilket just är både målet och medlet, om du förstår vad jag menar, för vissa, ofta just konservativa.
Senast redigerad av Merapi 2020-11-23 kl. 22:57.
Citera
2020-11-23, 23:52
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Om man konstruerar om samhället så som många av de konservativa gossarna vill, ex. minskar den offentliga sektorn, tar bort ex. möjligheterna till dagis och åkdringsvård för alla, tvingar kvinnor föda oönskade barn, så får du genast ett samhälle där vissa” tvingas.

Vilket just är både målet och medlet, om du förstår vad jag menar, för vissa, ofta just konservativa.
Det vet jag inte om jag håller med om.
Så länge som ett flertal yrken är öppna för kvinnor, så kan de välja att yrkesarbeta istället för att gifta sig.
Senast redigerad av Furienna 2020-11-24 kl. 00:27.
Citera
2020-11-24, 00:16
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Eftersom de låga skatterna säkerställer låg arbetslöshet så är det givetvis så att fattigdom minskar något i länder med lägre skatter och låg minimilön. Det blir mer jämställd kamp mellan arbetare och ingen fack som skyddar somliga från att konkurrera mot de utan arbete.

Höga skatter innebär sedan inte någon skydd mot ojämn fördelning av rikedomar, då rika investerar sina pengar medan medelklassen och under bara konsumerar.

Arbetslöse får sitt bidrrag att konsumera med, men vad hjälper det? Han vet ju att livet är skit ändå, och han känner att han själv är skit. Mängden alkisar och neddrogade är ju absurd hög i Sverige, vi har flest drogrelaterade död i hela Europa:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/narkotikadodligheten-i-sverige-hogst-i-europa

Vår arbetarklass mår alltså inte så jävla bra, och att ta till sig droger är väl bästa facit i hand på psykologisk ohälsa som finns.

Kanske gratis utbildning av politik är en sann politik som jag skulle gå med på möjliggör att fattiga kan klättra socialt.

Alkoholismen absurt hög i Sverige? Vad fan drar du ur för dynga ur arslet?

https://worldpopulationreview.com/country-rankings/alcoholism-by-country

6.32 % alkoholism bland män i Sverige, jämför med Gudfruktiga Ungern som har bedrövliga 15.29 %!

Jag är trött på att du hittar på saker för att få det till att svenska människor beter sig sämre än andra.
Citera
2020-11-24, 00:29
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Jag är trött på att du hittar på saker för att få det till att svenska människor beter sig sämre än andra.
Absolut. Det verkar som att han bara vill framhålla Sverige som något dåligt p.g.a. socialdemokratin.
Senast redigerad av Furienna 2020-11-24 kl. 00:53.
Citera
2020-11-24, 00:41
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
De där hemlösa barnen borde ha stannat i sina hemländer. Jag är så trött på att vi importerar missär och fattiga människor.

Visst, jag klumpade väl ihop alkoholism och neddrogade, när vi egentligen minskat ordentligt på alkoholismen i Sverige, men är det inte illa nog då att vi har flest drogrelaterade dödsfall i hela Europa?

6,32% alkoholism är ganska högt ändå, det är något över medeln tycks det.

Ryssland, Ungern och andra Östländer spelar givetvis egen liga, men ifall vi frånräknar Östeuropa så är vi ju 4e värst i Västeuropa efter fylleländer som Norge, Storbrittanien och Finland.

Frankrike och Tyskland ligger på 4% och Spanien och Italien ligger på 0-1%.

Lägg dessutom till att vi har Världens femte högsta kvinno-alkoholism, vilket antagligen är än mer förödande för familjer, då modern är en absolut nyckelfigur i barns uppväxt.

Schweiz som är germanska landet med lägst skatter har ca hälften av Sveriges andel alkoholister bland kvinnor och män.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2020-11-24 kl. 00:55.
Citera
2020-11-24, 01:02
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Visst, jag klumpade väl ihop alkoholism och neddrogade, när vi egentligen minskat ordentligt på alkoholismen i Sverige, men är det inte illa nog då att vi har flest drogrelaterade dödsfall i hela Europa?

6,32% alkoholism är ganska högt ändå, det är något över medeln tycks det.

Ryssland, Ungern och andra Östländer spelar givetvis egen liga, men ifall vi frånräknar Östeuropa så är vi ju 4e värst i Västeuropa efter fylleländer som Norge, Storbrittanien och Finland.

Frankrike och Tyskland ligger på 4% och Spanien och Italien ligger på 0-1%.

Lägg dessutom till att vi har Världens femte högsta kvinno-alkoholism, vilket antagligen är än mer förödande för familjer, då modern är en absolut nyckelfigur i barns uppväxt.

Schweiz som är germanska landet med lägst skatter har ca hälften av Sveriges andel alkoholister bland kvinnor och män.

Drogkonsumtionen i Europa har ökat på grund av alla hemlösa knarkande migranter.

Du sa nåt om 1000 hemlösa barn i Malmö, dessa barn borde ha stannat i sina hemländer istället för att förstöra våra gatubilder.

Du lär förresten gilla det här inlägget:

(FB) Konservatism och asketism
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in