2020-11-23, 21:01
Medlem
JSelwyns avatar
Om nu V och dess ledning är så långsint(a), så bör ju dom komma ihåg hur kommunismen har behandlat sin befolkning.

Jag tycker inte att längden på kjolen är mycket att orda om. Det är väl bara trevligt att någon klär sig någorlunda modernt om än för sju år sedan. Fast jag hade ju sett att Nooshi visade mer på klyftan i samhället
Citera
2020-11-23, 21:12
Medlem
Zaedrewss avatar
Dadgostars första stora grej som partiledare blir alltså detta med kortkort! Nästan för bra att vara sant. För varenda kvinna som ser hur kort kjolen var kommer tycka att var helt på sin plats med en snäll tillrättavisning. Vilket det var.

Som ny kanske man inte exakt vet vilka regler som gäller, så hon fick bara veta vad som gäller. Precis som en ny manlig ledamot måste springa och köpa en kostym om han inte har det innan. Det är ju väldigt mycket mera strängt för de manliga ledamöterna. För kvinnorna gäller propert klädd. Precis som det är på säg en bank. Det var antingen det eller att hon exakt visste och ville provocera så att Söder i sin roll var tvungen att ta upp det. Så hon kan gråta ut om det. Likt han visst var tvungen att göra det när Eskil kom till kammaren i skinnväst. Eskil grät nog inte utan bytte till nästa gång.
Citera
2020-11-23, 21:15
Medlem
Lost.Villains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bum1
Det var illa för SD.

Lite klass tycker jag ändå man kan hålla.

Precis. Nästa framträdande hoppas jag att Nooshi tar på sig kjolen, högklackat, en urringad glittertopp och rött läppstift. Riktig zigenarklass.
Citera
2020-11-23, 21:35
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lost.Villain
Precis. Nästa framträdande hoppas jag att Nooshi tar på sig kjolen, högklackat, en urringad glittertopp och rött läppstift. Riktig zigenarklass.

Kjolen täckte knappt rumpan så jag tycker hon kan köra utan i bara stringtrosor. I övrigt funkar det bra med ditt förslag!
Citera
2020-11-23, 21:38
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Dagostar vet verkligen vad som eldar på i de egna leden. Mot gubbar. För korta kjolar. För kvinnor. Mot SD. Längtar redan efter hennes nästa utspel, om abort eller flyktingar eller HBTQ. Corona eller elnätet är nog inget för henne att diskutera.

Någon som Vet om det finns kvar några äldre kommunistiska arbetar-män typ Wollter i V? De var ju den stora massan medlemmar i V förr i tiden, LKAB-arbetare i Svappavaara. men jag gissar att det bara finns kvinnor och män 18-28 kvar som aldrig arbetat med händerna? Utspel som detta kan inte intressera äldre arbetare det minsta.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-11-23 kl. 21:41.
Citera
2020-11-23, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Wow. När man inte längre kan skilja på lämplig/olämplig klädsel så är det försent. Att du sedan praktiserar "what-aboutism" gör inte saken bättre. Paula Bielers klädsel är säkerligen också olämplig för riksdagen. Vad är det du försöker säga?

Att många här precis samma vidriga retorik som man kan se från muslimer vilka tvingar på sina barn slöja.

Citat:
Ursprungligen postat av ENTP
Det där är en direkt barnslig tanke. Vad du bär för kläder är en form av kommunikation, rätt och slätt. Går du omkring klädd som en prostituerad i rollen som rikdsagsledamot eller annan officiell tjänst så visar du på djupt bristande respekt och bristande fokus. Varför ska du prlmpt visa halva brösten och rumpan? Vad har det med ditt arbete att göra? Varför måste din kropps sexuella tilldragningskraft närvara i ditt arbete som representant för en del av det svenska folket?

Det är bara ett barn som hävdar den enskilde kvinnans "rätt" att klä sig lite hur som helst i vilken tjänst som helst gentemot det svenska statsskicket som institution.

SJälvklart är kläder en form av kommunikation. Men de kläder hon har är, enligt mig, inte som "en prostituerad". Och även om så skulle vara fallet, så anser jag att det fortfarande att det är vidrigt när män (och kvinnor?) här sitter och anser att hon "klär sig som en hora" på grund av kort kjol, trots att hon inte visar någon hud. Dadgostar visar inte halva brösten.

Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag vet inte vilken bild du menar på Bieler. Sedan är jag inte särskilt intresserad att diskutera saker utifrån att jämföra med andra. Det är som att diskutera en fortkörning med argumentet att man inte ska åka dit för att andra också kör för fort utan att åka dit.

Min fråga är varför Dadgostar behöver klä sig som hon gör på den bild som finns från 2014. Sedan att, som vissa gör, argumentera att ingen skulle invända mot en mans klädsel. Jo tjena, det står inskrivet att män ska ha kavaj i Riksdagen. Det är ju att sätta en norm.

Vad skulle hända om en man kom i kort kilt, ingen som reagerat?

Kanske syftade jag på den bilden av Bieler som jag länkade där hon bär klänning? Hon klädde sig förmodligen på det sättet för att hon helt enkelt kände för det. Behöver faktiskt inte vara konstigare än så. Beträffande att det står inskrivet att män ska ha kavaj i riksdagen, så finns det bara angivet att man ska ha vårdad klädsel samt att det "för männen innebär det kavaj eller kavajliknande kofta". Personligen kan jag dock ärligt talat anse att det känns lite daterat.

Citat:
Ursprungligen postat av RickRozay
Är knälång kjol samma sak som burka? Jag syftade på kjolen i fråga, du medger inte att den var lite väl sexig?

Sett till hur Dadgostar klädde sig i övrigt så nej, jag anser inte att den klädseln var "lite väl sexig".

Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Var drar du själv gränsen, string? Topless kanske?

Om du ska på en första date eller ha ett affärsmöte, hur klär du dig? Som att du ska ut och ragga på stan en fredag med vänninorna i nån skithåla?

Nu ska du inte representera bara dig själv, utan hela Sveriges rike.

Det finns en viss kutym när det gäller officiella sammanhang som bör upprätthållas för fokus. Hon får gärna gå flanera spritt språngande naken på fritiden för min del, ju mer nallar desto bättre!

Att likställa det med religiös fundamentalism från mellanöstern visar bara på att du brister i argument. Skrattretande.

Jag kan ockspå tänka mig att du är den typen av person som hylllade feministerna i regeringen som hade på sig

https://samtiden.nu/wp-content/uploads/2017/02/svenska-ministrar-i-iran.jpg

Nej, jag är inte den typen som hyllade feministerna i regeringen. Tycker feminism idag till stora delar är nonsens och gilar varken V eller Dadgostar. Gilar dock inte heller när personer hävdar att någon klär sig som "en hora" baserat på en förbannad kjol som man dessutom valt att ha svarta strumpbyxor till som täcker benen. Hade hon kommit dit i en rejält urringad topp och bara ben, då hade jag kunnat köpa att det var ett tveksamt klädval precis som när Andreas Carlgren valde att sitta där i skinnjacka. Samtidigt hade iaf inte jag faktiskt inte haft något emot färre kostymer i riksdagen.

Angående var gränsen går, så anser jag att den går när man kommer dit med idiotiska politiska slagord (vilket Dinamarca gjorde) eller om man dyker upp i stringtrosor och bikini. Det samma ifall man t.ex. dyker upp i fläckiga kläder eller myskläder.

Jag likställer f.ö. inte vad folk säger här med religiös fundamentalism, men tongångarna påminner den jag kan höra från sådant håll där personer anser att kvinnor klär sig som prostituerade ifall de råkar visa lite för mycket.

Citat:
Ursprungligen postat av RickRozay
För övrigt har du fulciterat mig och lagt ord i min mun, mitt exakta citat var:

Mitt svar till ditt citat, som var helt korrekt återgivet, var en medveten mindre omskrivning av det citerade citatet för att visa på hur absurt jag anser att det kan bli.
Senast redigerad av yokisuci 2020-11-23 kl. 21:48.
Citera
2020-11-23, 21:45
Medlem
Kjolen är kort nog för att visa hennes dagostar, det nya ordet för kameltå.
Citera
2020-11-23, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bortmedfifittor
Har du sett kjolen ifråga? Har du förståelse för att det finns en dresskodex i yrkessammanhang?

Det är varken religiöst eller fundamentalistiskt att följa regler på en arbetsplats och har inget med ens värderingar att göra.

Ja, jag har sett den. Har du sett övriga kläder som hon har på sig och framförallt de citaten jag citerade?
Mitt största problem är inte att folk anser att hon kunde valt mer lämpliga kläder till sammanhanget. Jag förstår att folk reagerar när någon avviker från den rådande klädkoden. Det är det att väldigt många menar att hon klär sig som en prostituerad, drar jämförelser med att dyka upp speedos, anser att man inte kan ha arabisk könsbehåring om man bär kort kort, att hon klär sig slampigt och så vidare som jag framförallt reagerar på. Den retoriken och sådana paralleler får mig på att tänka på t.ex. muslimer som anser att deras dotter blvit blivit en slampa för att denna nu väljer att bära ett linne och därmed visa axlarna.
Senast redigerad av yokisuci 2020-11-23 kl. 21:58.
Citera
2020-11-23, 22:04
Medlem
DvaergensHaemnds avatar
Typiskt vänsterretorik när man inte klarar av att debattera de stora frågorna framgångsrikt. För övrigt kanske plenissalen behöver mer urringning och korta kjolar för att balansera allt ideologiskt hyckleri?
Citera
2020-11-23, 22:07
Medlem
tongzhis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Dagostar vet verkligen vad som eldar på i de egna leden. Mot gubbar. För korta kjolar. För kvinnor. Mot SD. Längtar redan efter hennes nästa utspel, om abort eller flyktingar eller HBTQ. Corona eller elnätet är nog inget för henne att diskutera.

Någon som Vet om det finns kvar några äldre kommunistiska arbetar-män typ Wollter i V? De var ju den stora massan medlemmar i V förr i tiden, LKAB-arbetare i Svappavaara. men jag gissar att det bara finns kvinnor och män 18-28 kvar som aldrig arbetat med händerna? Utspel som detta kan inte intressera äldre arbetare det minsta.

Nu är jag inte helt säker på att Fanny Widmans podcast ”Fannys förebilder” riktar sig till väljargruppen "äldre kommunistiska arbetar-män som arbetar med händerna i LKAB-gruvan i Svappavaara" och vad dessa skulle tycka om kjolen är oklart.

Eftersom Wollter aldrig varit aktiv i V så är det heller inte förvånande att han inte är "kvar" i V.

EDIT: Lite roligt att du tar avsaknaden av Wollter i V, trots att han aldrig varit där, som exempel. Wollter var Marxist-Leninist och Nooshis föräldrar kom till Sverige som politiska flyktingar eftersom de var engagerade på "fel" sida i den Iranska revolutionen, dvs. kommunisterna vilka var långt närmare KPML än V politikt. Med Nooshi kan man alltså säga att V är närmare Wollter än någonsin.
Senast redigerad av tongzhi 2020-11-23 kl. 22:37.
Citera
2020-11-23, 22:09
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raketer
Vänsterpartiets partiledare Dadgostar har gått ut med att dåvarande andra vice talman Björn Söder (SD) ska ha anmärkt på att hennes kjol var för kort efter en riksdagsdebatt 2014.

https://www.expressen.se/nyheter/dadgostar-bjorn-soder-sa-att-jag-hade-for-kort-kjol/

Frågor:
Var kjolen för kort enligt er?
Bör det vara en talmans roll att patrullera kvinnors klädsel på detta vis?
Bör riksdagen kännas som en medeltida marknad?

Dagostar kan kanske verka distraherande på riksdagsMÄNNEN om hon inte har tillräckligt lång kjol?
Talmannen ska enligt sitt jobb "tillrättavisa" ledamöterna. Kan vi få se bilder på henne när hon hade på sig den för korta kjolen?

(Hon är rätt söt, kan tänka mig att för sex år sedan var hon ännu sötare..)
Hehe.
Citera
2020-11-23, 22:24
Medlem
No-n-sences avatar
Inget kan väl vara mer demokratisk satt än klädkoden i Sveriges Riksdag.

Men så är det med vänstermänniskor, dom vill bara följa demokratiska regler dom gillar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in