Citat:
Ursprungligen postat av
Einzelgaenger
Wow. När man inte längre kan skilja på lämplig/olämplig klädsel så är det försent. Att du sedan praktiserar "what-aboutism" gör inte saken bättre. Paula Bielers klädsel är säkerligen också olämplig för riksdagen. Vad är det du försöker säga?
Att många här precis samma vidriga retorik som man kan se från muslimer vilka tvingar på sina barn slöja.
Citat:
Ursprungligen postat av
ENTP
Det där är en direkt barnslig tanke. Vad du bär för kläder är en form av kommunikation, rätt och slätt. Går du omkring klädd som en prostituerad i rollen som rikdsagsledamot eller annan officiell tjänst så visar du på djupt bristande respekt och bristande fokus. Varför ska du prlmpt visa halva brösten och rumpan? Vad har det med ditt arbete att göra? Varför måste din kropps sexuella tilldragningskraft närvara i ditt arbete som representant för en del av det svenska folket?
Det är bara ett barn som hävdar den enskilde kvinnans "rätt" att klä sig lite hur som helst i vilken tjänst som helst gentemot det svenska statsskicket som institution.
SJälvklart är kläder en form av kommunikation. Men de kläder hon har är, enligt mig, inte som "en prostituerad". Och även om så skulle vara fallet, så anser jag att det fortfarande att det är vidrigt när män (och kvinnor?) här sitter och anser att hon "klär sig som en hora" på grund av kort kjol, trots att hon inte visar någon hud. Dadgostar visar inte halva brösten.
Citat:
Ursprungligen postat av
HerrGickhan
Jag vet inte vilken bild du menar på Bieler. Sedan är jag inte särskilt intresserad att diskutera saker utifrån att jämföra med andra. Det är som att diskutera en fortkörning med argumentet att man inte ska åka dit för att andra också kör för fort utan att åka dit.
Min fråga är varför Dadgostar behöver klä sig som hon gör på den bild som finns från 2014. Sedan att, som vissa gör, argumentera att ingen skulle invända mot en mans klädsel. Jo tjena, det står inskrivet att män ska ha kavaj i Riksdagen. Det är ju att sätta en norm.
Vad skulle hända om en man kom i kort kilt, ingen som reagerat?
Kanske syftade jag på den bilden av Bieler som jag länkade där hon bär klänning? Hon klädde sig förmodligen på det sättet för att hon helt enkelt kände för det. Behöver faktiskt inte vara konstigare än så. Beträffande att det står inskrivet att män ska ha kavaj i riksdagen, så finns det bara angivet att man ska ha vårdad klädsel samt att det "för männen innebär det kavaj eller kavajliknande kofta". Personligen kan jag dock ärligt talat anse att det känns lite daterat.
Citat:
Ursprungligen postat av
RickRozay
Är knälång kjol samma sak som burka? Jag syftade på kjolen i fråga, du medger inte att den var lite väl sexig?
Sett till hur Dadgostar klädde sig i övrigt så nej, jag anser inte att den klädseln var "lite väl sexig".
Citat:
Ursprungligen postat av
carminaburana
Var drar du själv gränsen, string? Topless kanske?
Om du ska på en första date eller ha ett affärsmöte, hur klär du dig? Som att du ska ut och ragga på stan en fredag med vänninorna i nån skithåla?
Nu ska du inte representera bara dig själv, utan hela Sveriges rike.
Det finns en viss kutym när det gäller officiella sammanhang som bör upprätthållas för fokus. Hon får gärna gå flanera spritt språngande naken på fritiden för min del, ju mer nallar desto bättre!
Att likställa det med religiös fundamentalism från mellanöstern visar bara på att du brister i argument. Skrattretande.
Jag kan ockspå tänka mig att du är den typen av person som hylllade feministerna i regeringen som hade på sig
https://samtiden.nu/wp-content/uploads/2017/02/svenska-ministrar-i-iran.jpg
Nej, jag är inte den typen som hyllade feministerna i regeringen. Tycker feminism idag till stora delar är nonsens och gilar varken V eller Dadgostar. Gilar dock inte heller när personer hävdar att någon klär sig som "en hora" baserat på en förbannad kjol som man dessutom valt att ha svarta strumpbyxor till som täcker benen. Hade hon kommit dit i en rejält urringad topp och bara ben, då hade jag kunnat köpa att det var ett tveksamt klädval precis som när Andreas Carlgren valde att sitta där i skinnjacka. Samtidigt hade iaf inte jag faktiskt inte haft något emot färre kostymer i riksdagen.
Angående var gränsen går, så anser jag att den går när man kommer dit med idiotiska politiska slagord (vilket Dinamarca gjorde) eller om man dyker upp i stringtrosor och bikini. Det samma ifall man t.ex. dyker upp i fläckiga kläder eller myskläder.
Jag likställer f.ö. inte vad folk säger här med religiös fundamentalism, men tongångarna påminner den jag kan höra från sådant håll där personer anser att kvinnor klär sig som prostituerade ifall de råkar visa lite för mycket.
Citat:
Ursprungligen postat av
RickRozay
För övrigt har du fulciterat mig och lagt ord i min mun, mitt exakta citat var:
Mitt svar till ditt citat, som var helt korrekt återgivet, var en medveten mindre omskrivning av det citerade citatet för att visa på hur absurt jag anser att det kan bli.