Citat:
Ursprungligen postat av
Mulla Krekar
Lyssnade på P3 Dokumentär igår om Linköpingsmorden, klart intressant med att man kan lösa brott med hjälp av släktforskningsregister. Hur pass nära släkt måste man vara för att kunna matchas DNA i brott-släktforskning? Jag ska snart skicka in ett DNA-prov o läsa på mera om hur det funkar, då jag sysslar med släktforskning. Har inget att dölja själv, sysslar inte med olagligheter längre, men t.ex. om min syster begår ett mord o lämnar DNA efter sig, ja, då syns det väl för det första att det är ett kvinnligt DNA, men att det ändå står nära mig?
Om min pappa begår ett mord o lämnar DNA, kan då jag åka dit för det, om inget annat bevisar mig oskyldig?
Om min 3-männing gör nått, kan han då åka fast tack vare mitt DNA i släktdatabasen? 4-männing?
OT - Donald Trump är min 22-männing (via en norsk kung på 1000-talet), kan man få såpass avlägset bekräftat?
Detta vill jag att det ska klaras upp, men det är väl föga troligt att man har nått DNA:
https://omni.se/t/mordet-pa-sexarige...6-a1b59720b2cc
Finns en del som påstår att de är släkt med den ena eller andre historiska personen. De bedriver en rätt kreativt forskning då. Översatt, de snackar skit.
Norsk kung på 1000 -talet? Visst... Jag är släkt med Jesus i rakt nedstigande led. Regentlängderna på den tiden är en blandning av sagor, fakta och sägner. Vikingarna efterlämnade väldigt lite i skrift.
Man vet ju inte ens om ynglingaätten med hela regentlängden ens har funnits, eller om den är uppdiktad. Det är ju inte heller så att kungamakten gick i en rak blodslinje på den tiden. En kung tappade huvudet, en annan tog över. Allt dokumenterat via muntlig tradition under ett par hundra år innan någon skriver en sång om skiten och kryddar med den egna fantasin. Vid släktforskning är det inte vilka krig någon deltagit i utan vilka barnen var, och vilka deras barn i sin tur var osv.
Bästa dokumentationen tror jag du får från munkar i omgivande länder från den tiden. Men de hade inte jättebra koll på läget heller.
Nära släktingar är jätteenkelt att lösa ut. Men det är väldigt få.
1600-talet som någon angav... Njä... Det är för långt bort om det inte är en rak mans-linje eller något annat överraskande.
Lite fakta och lite killgissning. Men Från 1800-talets början inklusive slutet av 1700-talet och framåt borde gå att lösa hyfsat om du har en bra databas med referenspersoner.
Det du gör är att du har några personer som är släkt med varandra och gärningsmannen via dna. Beroende på hur stor likheten är kan du avgöra ungefär hur nära eller långt bort den gemensamma anfadern de är. Sen backar du de kända personerna tills du når en gemensam anfader. Sen kör du den gemensamma anfadern framåt i tiden för att titta vilka idag levande släktingar den har som skulle kunna matcha gärningsmannen.
Det som stökar till det är att du ska ha en bra databas med dna. Ju längre tillbaka desto större blir osäkerheten både i skriftliga källor men sedan även att slumpen i dna:t gör att du får falska träffar på släktskap.
Det som vore intressant att lösa via dna är Zodiac? Det var en seriemördare som faktiskt hade något bakom pannbenet. Tror att man har något taskigt dna på honom via något frimärke man tror att han slickat på?