2020-06-18, 13:59
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scion
Du har hittat tre fall och det ena måste i ärlighetens namn bedömas som osäkert, med tanke på hur mycket skrot och skräp som Hellström hade så är det nog knappast säkerställt redan nu att DNA-spåret kommer från gärningsmannen.

Så vi kan säga att du hittat två säkra fall av minst 500 olösta mord som vi har. Du tycker det är "jättemånga"?
Det finns fler olösta mord där det finns DNA från förövaren. Till exempel:

Visby, 1996
(FB) Mordet på Visbyhotel
Wikipedia: Mordet på Wisby Hotell

Tygaffärsmordet, 2005
(FB) Mordet på Marie Johansson i Göteborg 2005
Polisen: Kalla fall - Stuvkällaren
Citera
2020-06-18, 14:16
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Det finns fler olösta mord där det finns DNA från förövaren. Till exempel:

Visby, 1996
(FB) Mordet på Visbyhotel
Wikipedia: Mordet på Wisby Hotell

Tygaffärsmordet, 2005
(FB) Mordet på Marie Johansson i Göteborg 2005
Polisen: Kalla fall - Stuvkällaren

Precis. Finns många fall! Just tygaffärsmordet vill jag väldigt gärna se en lösning på! Ett mord som jag har svårt att släppa.
Citera
2020-11-23, 00:33
Medlem
PeterNosters avatar
NFC har ju i dagarna gjort en utvärdering av linköpingsmordet och rekommenderar arbetssättet.
Citera
2020-11-23, 15:09
Lyssnade på P3 Dokumentär igår om Linköpingsmorden, klart intressant med att man kan lösa brott med hjälp av släktforskningsregister. Hur pass nära släkt måste man vara för att kunna matchas DNA i brott-släktforskning? Jag ska snart skicka in ett DNA-prov o läsa på mera om hur det funkar, då jag sysslar med släktforskning. Har inget att dölja själv, sysslar inte med olagligheter längre, men t.ex. om min syster begår ett mord o lämnar DNA efter sig, ja, då syns det väl för det första att det är ett kvinnligt DNA, men att det ändå står nära mig?

Om min pappa begår ett mord o lämnar DNA, kan då jag åka dit för det, om inget annat bevisar mig oskyldig?

Om min 3-männing gör nått, kan han då åka fast tack vare mitt DNA i släktdatabasen? 4-männing?
OT - Donald Trump är min 22-männing (via en norsk kung på 1000-talet), kan man få såpass avlägset bekräftat?

Detta vill jag att det ska klaras upp, men det är väl föga troligt att man har nått DNA:
https://omni.se/t/mordet-pa-sexarige...6-a1b59720b2cc
Citera
2021-04-17, 14:36
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Precis. Finns många fall! Just tygaffärsmordet vill jag väldigt gärna se en lösning på! Ett mord som jag har svårt att släppa.

Jag också.
Citera
2023-06-26, 08:59
Medlem
PeterNosters avatar
Utredningen om biometriutredning i släktforskningsdatabaser är klar.
https://www.rotter.se/senaste-nytt/3981-biometri-3

Kan dock tidigast träda i kraft 1 januari 2025.

Får dock bara användas vid grova brott som mord och grov våldtäkt.
Visste inte att grov våldtäkt kunde ge livstids fängelse.

Peter Sjölund får arbetsförbud till dess.
Citera
2023-06-26, 09:04
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll

Tygaffärsmordet är löst men brottet hann bli preskiberat p.g.a. slarv.
Citera
2023-06-26, 09:08
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Tygaffärsmordet är löst men brottet hann bli preskiberat p.g.a. slarv.

Ja det trodde jag faktiskt aldrig! Skönt att det är ”löst” men upprörande att inte få veta mer och att hon inte kommer förhöras eller dömas.
Citera
2023-06-26, 09:23
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Lyssnade på P3 Dokumentär igår om Linköpingsmorden, klart intressant med att man kan lösa brott med hjälp av släktforskningsregister. Hur pass nära släkt måste man vara för att kunna matchas DNA i brott-släktforskning? Jag ska snart skicka in ett DNA-prov o läsa på mera om hur det funkar, då jag sysslar med släktforskning. Har inget att dölja själv, sysslar inte med olagligheter längre, men t.ex. om min syster begår ett mord o lämnar DNA efter sig, ja, då syns det väl för det första att det är ett kvinnligt DNA, men att det ändå står nära mig?

Om min pappa begår ett mord o lämnar DNA, kan då jag åka dit för det, om inget annat bevisar mig oskyldig?

Om min 3-männing gör nått, kan han då åka fast tack vare mitt DNA i släktdatabasen? 4-männing?
OT - Donald Trump är min 22-männing (via en norsk kung på 1000-talet), kan man få såpass avlägset bekräftat?

Detta vill jag att det ska klaras upp, men det är väl föga troligt att man har nått DNA:

Du har ju 50% av din fars DNA och 50% av din mors. Det har ju förhoppnigsvis inte din far.

Det går att hitta dig från en ana från runt år 1600 eller när man började registrera folk.
DNA-träff kan du ju bara få från någon som testat sig. Från en eller flera sådana träffar måste man ju forska i kyrkböcker och folkräkningar. Det underlättar ju om någon redan gjort det annars gör släktforskningsbolaget det åt dig.
Citera
2023-06-26, 11:01
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:

I kapitel 19 i detta dokument beskrivs hur testen går till:
https://www.regeringen.se/contentass...ou-2023-32.pdf

Citat:
I det tredje steget (träfflista och traditionell släktforskning) får polisen en träfflista över de användare i släktforskningsdatabasen som
visat sig ha ett släktskap med den person som dna-datan kommer
från. Av träfflistan framgår vilken grad av släktskap som finns för
varje träff. De olika träffarna bearbetas sedan vidare genom traditionell släktforskning. Med utgångspunkt upp till fyra eller fem generationer tillbaka kartläggs släktbanden8
och ett släktträd sammanställs.

Syftet är att få fram en mycket begränsad lista med personer som har
relevant släktskap med personerna på träfflistan och som kan vara
intressanta att utreda vidare.

Fyra till fem generationer kollas upp.

Vissa släkter kan man spåra längre tillbaks typ adel och präster.
Själv har jag 18 generationer i mitt träd.

När man fått fram grad av släktskap kan man kolla här hur nära släkt man är statistiskt:
https://dnapainter.com/tools/sharedcmv4

Graden anges i centimorgan, cM.

Exempel:
Om du har 73 cM gemensamt med en testad person så kan den med största sannolikhet vara din 3:de kusin, 3C.
Men området är mellan 0 - 234 cM så det är ganska stor osäkerhet. Men 73 kan ju även vara din 2:da kusin då 73 ligger mellan 41 - 592.
Senast redigerad av PeterNoster 2023-06-26 kl. 11:06.
Citera
2023-06-26, 13:32
Medlem
fido1986s avatar
Citat:

Finns en del som påstår att de är släkt med den ena eller andre historiska personen. De bedriver en rätt kreativt forskning då. Översatt, de snackar skit.

Norsk kung på 1000 -talet? Visst... Jag är släkt med Jesus i rakt nedstigande led. Regentlängderna på den tiden är en blandning av sagor, fakta och sägner. Vikingarna efterlämnade väldigt lite i skrift.

Man vet ju inte ens om ynglingaätten med hela regentlängden ens har funnits, eller om den är uppdiktad. Det är ju inte heller så att kungamakten gick i en rak blodslinje på den tiden. En kung tappade huvudet, en annan tog över. Allt dokumenterat via muntlig tradition under ett par hundra år innan någon skriver en sång om skiten och kryddar med den egna fantasin. Vid släktforskning är det inte vilka krig någon deltagit i utan vilka barnen var, och vilka deras barn i sin tur var osv.

Bästa dokumentationen tror jag du får från munkar i omgivande länder från den tiden. Men de hade inte jättebra koll på läget heller.

Nära släktingar är jätteenkelt att lösa ut. Men det är väldigt få.

1600-talet som någon angav... Njä... Det är för långt bort om det inte är en rak mans-linje eller något annat överraskande.

Lite fakta och lite killgissning. Men Från 1800-talets början inklusive slutet av 1700-talet och framåt borde gå att lösa hyfsat om du har en bra databas med referenspersoner.

Det du gör är att du har några personer som är släkt med varandra och gärningsmannen via dna. Beroende på hur stor likheten är kan du avgöra ungefär hur nära eller långt bort den gemensamma anfadern de är. Sen backar du de kända personerna tills du når en gemensam anfader. Sen kör du den gemensamma anfadern framåt i tiden för att titta vilka idag levande släktingar den har som skulle kunna matcha gärningsmannen.

Det som stökar till det är att du ska ha en bra databas med dna. Ju längre tillbaka desto större blir osäkerheten både i skriftliga källor men sedan även att slumpen i dna:t gör att du får falska träffar på släktskap.

Det som vore intressant att lösa via dna är Zodiac? Det var en seriemördare som faktiskt hade något bakom pannbenet. Tror att man har något taskigt dna på honom via något frimärke man tror att han slickat på?
Citera
2023-06-26, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fido1986
Finns en del som påstår att de är släkt med den ena eller andre historiska personen. De bedriver en rätt kreativt forskning då. Översatt, de snackar skit.

Norsk kung på 1000 -talet? Visst... Jag är släkt med Jesus i rakt nedstigande led. Regentlängderna på den tiden är en blandning av sagor, fakta och sägner. Vikingarna efterlämnade väldigt lite i skrift.

Man vet ju inte ens om ynglingaätten med hela regentlängden ens har funnits, eller om den är uppdiktad. Det är ju inte heller så att kungamakten gick i en rak blodslinje på den tiden. En kung tappade huvudet, en annan tog över. Allt dokumenterat via muntlig tradition under ett par hundra år innan någon skriver en sång om skiten och kryddar med den egna fantasin. Vid släktforskning är det inte vilka krig någon deltagit i utan vilka barnen var, och vilka deras barn i sin tur var osv.

Bästa dokumentationen tror jag du får från munkar i omgivande länder från den tiden. Men de hade inte jättebra koll på läget heller.

Nära släktingar är jätteenkelt att lösa ut. Men det är väldigt få.

1600-talet som någon angav... Njä... Det är för långt bort om det inte är en rak mans-linje eller något annat överraskande.

Lite fakta och lite killgissning. Men Från 1800-talets början inklusive slutet av 1700-talet och framåt borde gå att lösa hyfsat om du har en bra databas med referenspersoner.

Det du gör är att du har några personer som är släkt med varandra och gärningsmannen via dna. Beroende på hur stor likheten är kan du avgöra ungefär hur nära eller långt bort den gemensamma anfadern de är. Sen backar du de kända personerna tills du når en gemensam anfader. Sen kör du den gemensamma anfadern framåt i tiden för att titta vilka idag levande släktingar den har som skulle kunna matcha gärningsmannen.

Det som stökar till det är att du ska ha en bra databas med dna. Ju längre tillbaka desto större blir osäkerheten både i skriftliga källor men sedan även att slumpen i dna:t gör att du får falska träffar på släktskap.

Det som vore intressant att lösa via dna är Zodiac? Det var en seriemördare som faktiskt hade något bakom pannbenet. Tror att man har något taskigt dna på honom via något frimärke man tror att han slickat på?
Autosomalt DNA-test kan plocka fem generationer. Med triangulering av andra släktingar väldigt pricksäkert. Med Y-dna kan man spåra raka fäderslinjen ganska precist långt tillbaka, den muterar relativt ofta och med autosomalt DNA och Y kan du säkerställa mycket. Om du som jag är av en gammal, välkänd och väl dokumenterad släkt, kan du ganska lätt konstatera om släktträdet stämmer eller inte när ett flertal testat sig. Rekommenderar Genealogiska föreningen.

Ynglingaätten är väl på gränsen till sagokungar så nej, det är väl kreativt skulle jag säga, däremot så kan man relativt lätt kopplas till arkeologisk dna, se hur grupper vandrat osv. Att Rurik från Roslagen grundade Rosland och bosatte sig i Kiev anses sen några år bekräftat med dna-prover.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in