Flashback bygger pepparkakshus!
  • 2
  • 3
2023-06-26, 14:27
Medlem
fido1986s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hahahohoyrsovane
Autosomalt DNA-test kan plocka fem generationer. Med triangulering av andra släktingar väldigt pricksäkert. Med Y-dna kan man spåra raka fäderslinjen ganska precist långt tillbaka, den muterar relativt ofta och med autosomalt DNA och Y kan du säkerställa mycket. Om du som jag är av en gammal, välkänd och väl dokumenterad släkt, kan du ganska lätt konstatera om släktträdet stämmer eller inte när ett flertal testat sig. Rekommenderar Genealogiska föreningen.

Ynglingaätten är väl på gränsen till sagokungar så nej, det är väl kreativt skulle jag säga, däremot så kan man relativt lätt kopplas till arkeologisk dna, se hur grupper vandrat osv. Att Rurik från Roslagen grundade Rosland och bosatte sig i Kiev anses sen några år bekräftat med dna-prover.

Har mest nuddat ämnet DNA av nyfikenhet. Intresset uppstod när Golden State Killer åkte dit via släktforsknings-dna.

Kände inte till det med Rurik. Får läsa på, intressant.

Kollade upp Zodiac, han ska eventuellt vara inofficiellt identifierad via DNA. Får undersöka det sen också. Han var en intressant seriemördare.
Citera
2023-06-26, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Masaq
Vilka är de grövsta brotten med dna på brottsplatsen som vi nu kan lösa med släktforskning, har vi nå gamla olösta ärenden?

Saken är väl den att brottsutredningar genom DNA-släktforskning har underkänts av Integritetsskyddsmyndigheten då man anser att detta är olagligt. Så just nu utreds inga brott genom denna metoden..
Citera
2023-06-26, 21:05
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Saken är väl den att brottsutredningar genom DNA-släktforskning har underkänts av Integritetsskyddsmyndigheten då man anser att detta är olagligt. Så just nu utreds inga brott genom denna metoden..

Tråkigt att höra! Hoppas att det kan ändras i framtiden.
Citera
2023-06-28, 08:23
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag

Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Tråkigt att höra! Hoppas att det kan ändras i framtiden.

Jodå, nu är utredningen klar och 1 januari 2025 kan de sätta igång.
https://www.rotter.se/senaste-nytt/3981-biometri-3

Får bara användas vid "allvarliga" brott som mord och grov våldtäkt.
DNAt jag sparat från inbrottet i min bil är bara att kasta om jag inte själv skickar in det och forskar själv och tar hand om domen själv. Polisen får inte men ingen kan hindra mig.

Citat:
Vad händer nu?
För dig som undrar när släktforskning kan komma att användas av polisen för att utreda grova brott är svaret att det hur som helst kommer att dröja.

Nu ska nämligen betänkandet på remiss, därefter ska remissvaren beredas och efter det ska ett lagförslag skrivas och antas i riksdagen. Lagändringarna kan träda i kraft tidigast 1 januari 2025.

Utredningen. Släktforskningsdelen i kapitel 19:
https://www.regeringen.se/contentassets/08af26f9ffca495b8bd9c2f0c77e169d/biometri--for-en-effektivare-brottsbekampning-sou-2023-32.pdf

Edit
Det hade jag ju redan berättat 2023-06-26 men det tål att påminnas om.
Senast redigerad av PeterNoster 2023-06-28 kl. 08:43.
Citera
2023-06-28, 09:25
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fido1986
Har mest nuddat ämnet DNA av nyfikenhet. Intresset uppstod när Golden State Killer åkte dit via släktforsknings-dna.

Kände inte till det med Rurik. Får läsa på, intressant.

Kollade upp Zodiac, han ska eventuellt vara inofficiellt identifierad via DNA. Får undersöka det sen också. Han var en intressant seriemördare.

Ni som känner att det är dags att ta över Ukraina kan testa sitt DNA och gå med i detta släktforskningsprojekt på FamilyTreeDNA om ni uppfyller kraven:

https://www.familytreedna.com/groups/rurikid/about/background

962 medlemmar hittills. Det verkar som om Rurik hade haplogrupp N1C1 och då är han ju finne.
Citera
2023-06-28, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Utredningen om biometriutredning i släktforskningsdatabaser är klar.
https://www.rotter.se/senaste-nytt/3981-biometri-3

Kan dock tidigast träda i kraft 1 januari 2025.

Får dock bara användas vid grova brott som mord och grov våldtäkt.
Visste inte att grov våldtäkt kunde ge livstids fängelse.

Peter Sjölund får arbetsförbud till dess.

Nej, maxstraffet för Grov våldtäkt är 10 år. Däremot har det funnits förslag på att höja till livstid...
Citera
2024-12-14, 23:00
Medlem
Ett fall som jag hoppas får en lösning med hjälp av detta när lagen träder i kraft är Kevinfallet. Det skulle innebära stor upprättelse för både hans familj och dom oskyldiga killarna som misstänktes i så många år
Citera
2025-01-11, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erikpwb
Ett fall som jag hoppas får en lösning med hjälp av detta när lagen träder i kraft är Kevinfallet. Det skulle innebära stor upprättelse för både hans familj och dom oskyldiga killarna som misstänktes i så många år

Det ser jag som tämligen omöjligt att polisen skulle göra satsningar på detta fallet, eftersom de få DNA-spåren man lyckats hitta på Kevin inte bedömdes ha någon betydelse för utredningen. Man får heller inte glömma att nedläggningsgrunden för förundersökningen var att brott inte kunde styrkas.

Gällande bröderna så finns det inget mer reellt behov av upprättelse eftersom dom avfärdades från misstankar/utredningen 2017, fått skadestånd enligt ex-gratia av staten samt fått en officiell ursäkt av Arvika Kommun.
Citera
2025-01-11, 17:20
Medlem
trickydicks avatar
Dubbelmordet i Härnösand vill jag se en lösning på.

(FB) Dubbelmordet i Brattås, Härnösand 2005
Citera
2025-01-11, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Dubbelmordet i Härnösand vill jag se en lösning på.

(FB) Dubbelmordet i Brattås, Härnösand 2005

Peter Sjölund, som löste dubbelmordet i Linköping 2004, har sagt i media nyligen att han är intresserad av att studera just det fallet.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in