2020-11-22, 23:44
Medlem
Kontemplikts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting

Fast nu handlar detta ju om att folk påstår att bibeln är guds ord och därmed sanning. Bibeln själv bevisar att det inte är sant, till exempel genom historien om Judas död, båda dom två historierna som jag citerar här ovanför kan omöjligt vara sanna. Inte bara hur Judas dog utan även vad som hände med pengarna och varför fältet har det namn den har är helt annorlunda.
Så argumentet "Det är sant för att det står i bibeln." är ett helt meningslöst argument, det är ett ungefär lika bra argument som "Det är sant för att det står så på internet."

Sen kan man ju hitta på nått annat sätt som den skulle vara inspirerad av gud förstås, det finns ju alla möjliga varianter som olika kristna kör på, men säger man att något är sant för att det står i bibeln så bryter man mot "Du skall icke bära falsk vittnesbörd."
De två olika kommentarerna som behandlar Judas död är INTE bevis för att Bibeln inte kan vara sann.
Jag ser denna sorts resonemang hos flera här som verkar vilja tolka Bibeln så att det blir fel. Jag förstår inte poängen med det.

Om det finns troliga logiska förklaringskedjor till vissa märkligheter, varför då vilja bortse från dem och gå på en version som får det till att bli fel? Uppskattar om någon tar sig tid att förklara det.

En möjlig förklaring skulle kunna vara att Judas gick och hängde sig, vilket står i Matteus. Exakt när i övrigt händelseförlopp är inte angivet, men man kan anta någon av dagarna innan Jesu uppståndelse från det döda. Det står också i Matteus att prästerna gick samman och försökte finna en lösning på det hela, som troligtvis inte skulle svärta ner dem. Så om de nu köpte en åker för pengarna och skrev in Judas som köpare är det den uppgiften som efterforskande skulle finna.
Lukas skrev inledningsvis i Lukasevangeliet att han gjort efterforskningar och kollat upp så att det han skrev var korrekt. Den kommentar vi finner i apg som vi nu diskuterar var troligtvis inflikad av Lukas och inget Petrus sa i sitt tal, även om det för en modern läsare kan förefalla så.
Detta skulle kunna förklara att uppgifterna förefaller att inte gå ihop.
Om Lukas såg i ägaruppgifter att Judas köpt den bit mark han återfanns död på efter att ha hängt sig och fallit så att magen spruckit upp, och om han lagt till delar av den ryktesspridning det hela gav upphov till, skulle de två återgivningarna av Judas död få en möjlig förklaring.

Det är så jag ser det och jag kan tycka att det kan finnas andra sätt att förklara det som förefaller vara inkonsekvens.
Men visst är det så att det vid ett första ögonkast förefaller att vara just inkonsekvens.
Men att se det som bevis åt ett eller annat håll... nä!

För övrigt skulle jag nog vända på ditt påstående och hävda att det står i Bibeln därför att det är sant.
Citera
2020-11-23, 04:03
Medlem
returxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kontemplikt
De två olika kommentarerna som behandlar Judas död är INTE bevis för att Bibeln inte kan vara sann.
Jag ser denna sorts resonemang hos flera här som verkar vilja tolka Bibeln så att det blir fel. Jag förstår inte poängen med det.

Om det finns troliga logiska förklaringskedjor till vissa märkligheter, varför då vilja bortse från dem och gå på en version som får det till att bli fel? Uppskattar om någon tar sig tid att förklara det.

En möjlig förklaring skulle kunna vara att Judas gick och hängde sig, vilket står i Matteus. Exakt när i övrigt händelseförlopp är inte angivet, men man kan anta någon av dagarna innan Jesu uppståndelse från det döda. Det står också i Matteus att prästerna gick samman och försökte finna en lösning på det hela, som troligtvis inte skulle svärta ner dem. Så om de nu köpte en åker för pengarna och skrev in Judas som köpare är det den uppgiften som efterforskande skulle finna.
Lukas skrev inledningsvis i Lukasevangeliet att han gjort efterforskningar och kollat upp så att det han skrev var korrekt. Den kommentar vi finner i apg som vi nu diskuterar var troligtvis inflikad av Lukas och inget Petrus sa i sitt tal, även om det för en modern läsare kan förefalla så.
Om Lukas såg i ägaruppgifter att Judas köpt den bit mark han återfanns död på efter att ha hängt sig och fallit så att magen spruckit upp, och om han lagt till delar av den ryktesspridning det hela gav upphov till, skulle de två återgivningarna av Judas död få en möjlig förklaring.

Det är så jag ser det och jag kan tycka att det kan finnas andra sätt att förklara det som förefaller vara inkonsekvens.
Men visst är det så att det vid ett första ögonkast förefaller att vara just inkonsekvens.

För övrigt skulle jag nog vända på ditt påstående och hävda att det står i Bibeln därför att det är sant.
Å är det fel på ett ställe kan det vara så på andra....eller hur? Det är rena dumheterna det där med att man ska böna å be och kalla någon sin herre och säga sig vara en oförbätterlig syndare osv och man möjligtvis kan få vara med om man trippar fram på tå och tillbeder under högsta vördnad. Blir det bättre sen då.....fan trot...vilken jävla bullshit. Ni är ju uppskojade trillrunt som de säger i Norge. Brrrr skak skak brrrr ännu mera skak....tänk om jag missar ALLT oh herre nåd nååååd oh herre...blääää lägg ner å fjöl av!
Citera
2020-11-23, 06:42
Medlem
Kontemplikts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av returx
Å är det fel på ett ställe kan det vara så på andra....eller hur? Det är rena dumheterna det där med att man ska böna å be och kalla någon sin herre och säga sig vara en oförbätterlig syndare osv och man möjligtvis kan få vara med om man trippar fram på tå och tillbeder under högsta vördnad. Blir det bättre sen då.....fan trot...vilken jävla bullshit. Ni är ju uppskojade trillrunt som de säger i Norge. Brrrr skak skak brrrr ännu mera skak....tänk om jag missar ALLT oh herre nåd nååååd oh herre...blääää lägg ner å fjöl av!
Om det nu var på det viset jag skrev så står det ju inte fel. Varför vilja få det att bli fel?

Det florerar många falska evangelier i dessa dagar av avfall från tron på det äkta evangeliet. Det läggs till och tas bort från och sätts villkor på det Jesus utförde på korset där Han dog för våra synder enligt skrifterna, och sedan uppstod från det döda enligt skrifterna.

Gud HAR visat nåd, och det gjorde Han innan vi hade något att säga till om, och nåden är i Jesus och det är i Jesu verk människor får nåd, inte genom det egna verket.

Som det står i uppenbarelseboken 5:9 "Och de sjöng en ny sång och sa: Du är värdig att ta bokrullen och öppna dess sigill, för du blev slaktad och har friköpt oss åt Gud med ditt blod från alla stammar och språk och folk och folkslag,"

Så frälsningen beror inte på människans göranden och låtanden utan på Guds nåd genom tron på evangeliet.
Citera
2020-11-23, 09:49
Medlem
Ja,ENDAST foer den som faatt mottaga Guds GAAVA =Guds NAAD = TRO = Bibeln,Guds Ord,SANN.
Han blir en Ny Skapelse i Kristus, foedd denna gaang inte av maensklig,koettslig vilja, utan av Guds vilja, av Guds Ande. -- TRO kommer av predikan = Bibelstudier.
Citera
2020-11-23, 10:19
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:

Ja, det är mycket möjligt att det kan vara som du säger, det skulle kunna vara en förklaring till varför Bibeln inte är sann.
För det är ju just det du säger här. Det är nödvändigtvis inte en medveten lögn, men att Lukas gjort efterforskningar som förefaller korrekta, men ändå inte är det, är ju ett bevis på att Bibeln inte är sann.
Citera
2020-11-23, 10:20
Medlem
Endast ETT aer NOEDVAENDIGT. Att som Maria sitta vid Jesu foetter och lyssna till hans ORD.
-- Jesus sade till sina laerjungar : Ni aer nu Rena, renade av mina ORD.
Citera
2020-11-23, 13:09
Medlem
returxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stiftsadjunkten
Endast ETT aer NOEDVAENDIGT. Att som Maria sitta vid Jesu foetter och lyssna till hans ORD.
-- Jesus sade till sina laerjungar : Ni aer nu Rena, renade av mina ORD.
Jaha, kommer inte ihåg om det var hon eller någon annan tillbedjerska som slösade dyr olja på Jesus som de kunde ha sålt för en smärre förmögenhet och då lärjungarna påpekade detta så fick de en utskällning av Jesus. Så förbannat själviskt så man baxnar. Detta då han sen sänder ut sina disciplar på hotfulla tiggarstråt och till och med låter de begå rånmord för snöd penningvinnings skull.

Jesus er sk frälsare var ju ofta arg som ett bi och bar sig åt därefter, helt sanslöst. Tänk om jag skulle rusa in i en kyrka idag och riva ner vad pensionärdamerna virkat till församlingens julförsäljning och ljusstakar ungdomarna slöjdat m.m. Det hade omedelbart blivit handklovar på det. Jesus han skall dock prisas för dylikt....

Han hade ett enda rätt den bedragaren och det var när han sa att vem som än kommer och påstår att det är jag så ska ni veta att det är en bedragare. Ja där var han 100%-ig för även han själv var ju inget annat än historiens största bedragare. Ja och det är ju också något bibeln "En Levande Bok" tar upp i sitt förord - att så har kunnat fara fallet med Jesus. Jag själv har inte det minsta tvivel på den punkten, att så är fallet. AMEN!!!
Citera
2020-11-23, 13:17
Medlem
Olagligt-Fuls avatar
Bibeln är inte sann. Det finns delar av den som funkar om man ser det som metaforer, men tyvärr är det mesta obrukligt även av det eftersom översättningarna är dåliga.

Ärligt talat, man kan väl dra lärdomar av vadfan som helst om man letar men bibeln är fan den slitnaste smörja som någonsin skrivits. Jag suger hellre av en koranpredikande kamelmånglare än läser ur den blaskan.
Torkar mig i röven med fanskapet.

Religion och bokstavstroende har ställt till med mycket fanstyg. En del bra saker också; tidig folkbildning, snygga hus och lite sånt. Men mest skit! Bränn den jävla äckelboken på bål tillsammans med resten av barnknullarna!
Senast redigerad av Olagligt-Ful 2020-11-23 kl. 13:19. Anledning: Stavfel
Citera
2020-11-23, 14:20
Medlem
Kontemplikts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Ja, det är mycket möjligt att det kan vara som du säger, det skulle kunna vara en förklaring till varför Bibeln inte är sann.
För det är ju just det du säger här. Det är nödvändigtvis inte en medveten lögn, men att Lukas gjort efterforskningar som förefaller korrekta, men ändå inte är det, är ju ett bevis på att Bibeln inte är sann.
Så du menar att det är själva ordalydelsen att "Judas köpte" du hänger upp dig på?

Det står på annat håll att Jesus döpte trots att det var lärjungarna som döpte, att Josef från arimatea huggit ut graven trots att det antagligen inte varit han personligen som stod med hammare och huggmejsel i hand. Kan man säga att detta är medvetna lögner? Knappast.

För Lukas kan det ha varit samma sak om någon köpte ett fält i Judas namn. Om det köptes ett fält i Judas namn så att Judas blev ägare till fältet på pappret för de blodspengar han fått, kan man självklart utrycka sig som så att Judas köpte ett fält utan att det bevisar att Bibeln inte är sann.
Citera
2020-11-23, 15:00
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Så du menar att det är själva ordalydelsen att "Judas köpte" du hänger upp dig på?

Det står på annat håll att Jesus döpte trots att det var lärjungarna som döpte, att Josef från arimatea huggit ut graven trots att det antagligen inte varit han personligen som stod med hammare och huggmejsel i hand. Kan man säga att detta är medvetna lögner? Knappast.

För Lukas kan det ha varit samma sak om någon köpte ett fält i Judas namn. Om det köptes ett fält i Judas namn så att Judas blev ägare till fältet på pappret för de blodspengar han fått, kan man självklart utrycka sig som så att Judas köpte ett fält utan att det bevisar att Bibeln inte är sann.
Som sagt, även om det inte är en medveten lögn så innebär ju såna saker att Bibeln inte är åtminstone helt sann. Folk kan ju ha hur goda intentioner som helst och dom kan tro att det dom säger/skriver är sant, men är det inte sant så är det inte sant.
Hur mycket det spelar roll sen är ju upp till var och en. Om man anser att Bibeln är skriven av en bunt människor med mer eller mindre god uppfattning av verkligheten så är det kanske inte några problem om saker blir fel lite här och var. Om man däremot anser att Bibeln är inspirerad av gud och ofelbar, då blir det problem, eftersom den uppenbarligen inte är ofelbar.
Citera
2020-11-23, 16:45
Medlem
' En oandlig maenniska tar inte emot det som kommer fraan Guds Ande.
Det aer DAARSKAP foer henne, och hon kan inte foerstaa det eftersom
det maaste bedoemas paa ett andligt saett' . - 1 Kor ; 2 - 14
----- En troende maenniska har 3 oegon. Det foersta fysiskt, gemensamt med djuren.
Det andra foernuftets, gemensamt med alla maenniskor.
Det tredje, TRONS, i enlighet med sin bekaennelse. - fralsningsarmen.se : tre ogon
Citera
2020-11-23, 17:57
Medlem
GT är en viktig del av kristendomen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här