Citat:
Ursprungligen postat av
stiftsadjunkten
' En oandlig maenniska tar inte emot det som kommer fraan Guds Ande.
Det aer DAARSKAP foer henne, och hon kan inte foerstaa det eftersom
det maaste bedoemas paa ett andligt saett' . - 1 Kor ; 2 - 14
----- En troende maenniska har 3 oegon. Det foersta fysiskt, gemensamt med djuren.
Det andra foernuftets, gemensamt med alla maenniskor.
Det tredje, TRONS, i enlighet med sin bekaennelse. - fralsningsarmen.se : tre ogon
DEt handlar snarare om att kunna läsa innantill i bibeln. Det brukar t o m bokstavstroende fixa.
Vi går till 1 Korintierbrevets sjunde kapitel....ett livsfientligt bottennapp av Paulus; ni vet hur det börjar: "Det är bäst för en man att inte alls röra någon kvinna."
Undrar hur många av herrarna som håller med om detta. Men.......vi ska titta på ett specialfall, nämligen änkorna: 1 Kor 7:8 Till de ogifta och till änkorna säger jag att det är bäst för dem om de förblir vad de är, liksom jag.
Här säger alltså Paulus, inte mister Nobody att ogifta och änkor inte ska gifta sig. Glasklart, eller hur? Vi förutsätter nu att ingen kristen vill ha en partner eller gifta sig; detta är mot Paulus råd.
Men, efter några år ändrade sig Paulus om änkorna; detta var när han skrev till Timoteus:
1 Tim 5:11Yngre änkor skall du däremot vägra att godta. Ty när åtrån vaknar glömmer de Kristus och vill gifta sig 12och faller under domen att ha brutit sitt första trohetslöfte. 13Dessutom lär de sig att lata sig och springa omkring i husen. Och inte bara att lata sig utan också att sladdra, vara nyfikna och tala om otillåtna ting. 14Jag vill därför att yngre änkor skall gifta om sig, föda barn och sköta sina hus, så att man inte talar illa om dem och fienden får sitt tillfälle.
Så hur är det nu med änkorna? Ska de förbli ensamma och ogifta, som Paulus skrev i Första Korintierbrevet.........eller blir de då för lata, för kåta och för sladdriga, som han skrev till Timoteus?