Citat:
Ursprungligen postat av
Disciplina
Enskilda ledamöter motionerar om lite allt möjligt trams, oftast med tveksam förankring i partiets övergripande ideologiska riktning eller väljarkårens preferenser. Jag ser som mest en handfull människor intressera sig för detta. Den breda massan tilltalas av det högerpopulistiska gnällandet.
Ja, verkligen. En hoper vänstertomtar har genom åren motionerat om avskaffandet av monarkin, så många gånger att Riksdagen har röstat om kungen och monarkin betydligt fler gånger än om statministern, så att monarkin har högre demokratisk legitimitet än regeringen.
Men, de som motionerat hängivet om ordensväsendet har lyckats få till en parlamentarisk utredning och kanske leder det till en restauration. Det vore i så fall väl värt en förtjänstorden.
Citat:
Nej, eftersom det inte heller inom de olika inriktningarna finns någon tydlig bild av vad som egentligen ska göra. Den politiska högern tycks istället mest hitta på ett nytt namn åt sig själva vartannat år när man inser att man förverkat den lilla välvilja man hade för det gamla namnet.
Om det är ett problem eller inte att man inte kan enas om vad man egentligen vill göra politiskt? Ja jag hade knappast sympatiserat med några som bara klagar men inte ens kan förklara vad de vill.
Du hade inte sympatiserat med någon sorts höger i vilket fall. Det är inte för Dig som det finns konservatism.
Citat:
Verkligen inte min poäng.
Nej, jag tror att det var jag om tog den poängen.
Citat:
Jo, kanske det. Långt ifrån alla socialdemokrater befinner sig i den progressiva framkanten, det finns reaktionära (eller konservativa) tendenser även inom andra partier än SD.
Javisst! SD är inte särskilt värdekonservativt, mer av gammaldags folkhemssossar i de flesta frågor.
Citat:
Du fortsätter upprepa att det skulle vara "kostnadseffektivt", men jag ser inga jävla kalkyler. Jag ser dig överhuvudtaget inte ens förklara vilken effekt det är som ska uppnås. Det handlar om att "belöna", men när jag frågar om du tror att dessa "belöningar" faktiskt har någon meningsfull effekt på människors beteende kan du inte visa något.
Vi får väl avvakta till utredningen är klar, så det går att beräkna utifrån hur många utmärkelser det rör sig om och hur många som skall förlänas årligen. Redan idag förlänar Kronan utmärkelsen
För Nit och Redlighet i Rikets Tjänst (NOR) till ett stort antal statsanställda årligen, så man får nog räkna av den kostnaden för de som förlänas en orden istället. Men, vi får se vad som kommer ur utredningen.
Citat:
Jo tack, det är väl inte precis svårt att komma på, "jag gillar den här personen så vi kan ju kalla dem någonting som låter fint och så kan de få någon fin liten grej". Att en företeelse är vida spridd betyder inte att det är en bra idé.
Men, heller inte motsatsen.
Citat:
Jo just det, typ som gymnasielagen, det var ju en jävla tur att vi kunde få den på plats snabbt när de där ungdomarna riskerade att utvisas till Afghanistan. Det var ju lite som en pulsåderblödning.
Ja, tänk så mycket pengar vi sparat och kriminalitet vi sluppit annars. Hur skulle det ha gått?
Citat:
Alltså, det här gnällandet om samhällskollaps och dina kassa liknselser kan precis lika gärna användas av andra för att driva politiska linjer som du inte alls håller med om. Att säga att principen om bevarande får stå tillbaka för att man har någon vagt motiverad uppfattning om "systemkollaps" eller för att man kan formulera en kass liknelse är i praktiken att säga att man kan skita i bevarandet efter eget tycke.
"Efter eget tycke" kan likväl utbytas mot "efter en omfattande och klok analys".