2020-11-22, 10:55
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
SE borde väl stå nära LP och därmed vara "mitt i smeten"?

Ja, det är rimligt att tro att vittnet SE befann sig i Tunnelgatans längdriktning just då.

Att gärningsmannen SE skulle ha sett en hel figur av LJ från krönet är inte alls rimligt.
Dels är uppgiften att han snabbt "kastar en blick bakåt" och samtidigt lär ju LJ vara mån om att dölja sig så mycket som möjligt. (Denna snabba blick bakåt av en flyende GM bör väl handla om att få koll på ev. efterföljare?)
Citera
2020-11-22, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja, det är rimligt att tro att vittnet SE befann sig i Tunnelgatans längdriktning just då.

Att gärningsmannen SE skulle ha sett en hel figur av LJ från krönet är inte alls rimligt.
Dels är uppgiften att han snabbt "kastar en blick bakåt" och samtidigt lär ju LJ vara mån om att dölja sig så mycket som möjligt. (Denna snabba blick bakåt av en flyende GM bör väl handla om att få koll på ev. efterföljare?)

Några frågor som dyker upp i mitt huvud.

1. Varför ser inget annat vittne LJ?
2. Hur kommer det sig att SE inte påpekar detta för någon? Han trodde ju att det var mördaren?
3. Borde inte AB eller något annat vittne sett SE med tanke på att han har en ganska central position?
Citera
2020-11-22, 11:27
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Några frågor som dyker upp i mitt huvud.

1. Varför ser inget annat vittne LJ?
2. Hur kommer det sig att SE inte påpekar detta för någon? Han trodde ju att det var mördaren?
3. Borde inte AB eller något annat vittne sett SE med tanke på att han har en ganska central position?

1. Ja, det är detta som är den stora frågan som också gör att vissa drar slutsatsen att han måste vara GM. Varför ser inget vittne Bengt Palm, Fauzzi etc.?
Klart medveten om att den jämförelsen inte är rättvis då SE påstår sig ha företagit en massa med saker, men dit jag vill komma är ändå att alla inte minns alla på mordplatsen och att det därför är fullt möjligt att SE kunnat vara "osynlig" utan att för den sakens skull bli utpekad som GM.

2. Påpekar detta för någon på mordplatsen eller? I övrigt tycker jag att han "påpekar" detta i förhören. Sannolikt också utifrån det signalement som Lisbeth gav honom.

3. Ja, instämmer. Visst borde man lagt märke till honom. Och det kanske "man" också gjort... men vi har inga uppgifter alls om detta. Se 1.
Citera
2020-11-22, 11:28
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
...
OM du är läskunnig och kan tänka någorlunda logiskt och rationellt så märker du att ingen annan tänkbar GM) av de som är allmänt kända iaf) är ens i närheten av att ha samma helhet mot sig som SE har.
Du har länge försökt att bevisa hans oskuld helt utan framgång,

Givetvis för att den inte kan bevisas då hade ju inte KP sagt att SE är den mest troliga GM.
Ett annat skäl till varför du inte lyckats är såklart att SE med rätt stor sannolikhet är GM.

Åter du bilr mer trovärdig om du istället skriver att du inte tror på SE som GM av det och det skälet MEN att inget finns i materialet som utesluter honom som GM(eftersom det inte gör det),
Känslomässiga skäl är inga skäl inte heller kan motiveringen "det var inte han " sägas vara ett skäl till hans oskuld.Häromdan skrev du väl nåt i stil med att SE är ett av de bättre vittnena synd att han kom aningen för sent för att se skottet.

Jag blev då uppriktigt bekymrad över ditt välbefinnande,
Att du inte tror på honom som GM må vara men att kalla honom ett av de bästa vittnena eller hur di formulerade dig gör mig orolig. Jag hoppas du mår bra iaf.
Förmodligen var det bara ett utslag av din desperation över att inte kunna bevisa SEs oskuld som lyste igenom.

"Jag är inte så dum så jag tror det här räcker", sa KP om sina egna uppgifter om SE. Men Du tycks tycka att det räcker. Så var befinner Du dig på skalan?

Finns egentligen ingenting som talar för att SE skulle vara gm. Visst, man kan hitta på krystade förklaringar för att snärja honom. Jag tycker inte det är rätt väg att gå. Bättre då att läsa förhör och försöka förstå händelseförloppet. Och visst är SE ett mycket bra vittne, hans uppgifter stämmer bra med vad som tycks ske på mordplatsen efter mordet, så verkligen synd att han kom lite sent för att se gm.
Senast redigerad av sankmark 2020-11-22 kl. 11:33.
Citera
2020-11-22, 12:21
Medlem
Citat:
1. Ja, det är detta som är den stora frågan som också gör att vissa drar slutsatsen att han måste vara GM. Varför ser inget vittne Bengt Palm, Fauzzi etc.?
Klart medveten om att den jämförelsen inte är rättvis då SE påstår sig ha företagit en massa med saker, men dit jag vill komma är ändå att alla inte minns alla på mordplatsen och att det därför är fullt möjligt att SE kunnat vara "osynlig" utan att för den sakens skull bli utpekad som GM.

2. Påpekar detta för någon på mordplatsen eller? I övrigt tycker jag att han "påpekar" detta i förhören. Sannolikt också utifrån det signalement som Lisbeth gav honom.

3. Ja, instämmer. Visst borde man lagt märke till honom. Och det kanske "man" också gjort... men vi har inga uppgifter alls om detta. Se 1.

1. Jag håller med. Fast ändå lite märkligt..
2. Det är mordplatsen jag menar. Om man ser den man tror är gärningsman borde man kanske påpeka detta för de andra?
3.Och frånvaron av uppgifter gör hans närvaro konstig. Dock ingenting som binder honom till mordet.
Citera
2020-11-22, 12:46
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:

LJ döljer sig när han ser GM vrider huvudet. Fysikens lagar säger att det bör ta minst 2-3 sekunder gömma sig. Så det argumentet att man inte kan se honom gör han gömmer sig tycker jag faller.

Kan man se LJ från mordplatsen så bör man kunna se honom från trappkrönet, samma avstånd mer eller mindre.

Man ser lite om man gör en snabb titt. Hur mycket säger SE han såg av mannen? Jo lite.

Sen återstår ju möjligheten att se LJ innan mordet. Och att se LJ på mordplatsen nån gång efter 23:30.
Senast redigerad av enough-is-enough 2020-11-22 kl. 13:03.
Citera
2020-11-22, 13:08
Medlem
Citat:
Instämmer i de alternativ du ställer upp(bortsett från nummer 3 då kanske), men anser självfallet att dessa är sekundära.
Att bedöma uppgifter, fakta (bevis) är primärt och sen så hamnar man i något av dessa alternativ.
Och utifrån den information jag tittat på och analyserat så hamnar jag just nu i alternativ 2.

Men visst är det också så att man vrider och vänder på det. Testar hypoteserna om SE vore vittne eller GM. Vad är mest sannolikt att han skulle gjort och/eller vad var syftet med att han gjorde just så o.s.v.
Detta är ju heller inte alltid lätt om man redan är övertygad. Alternativen blir (kanske) "färgade" och osannolika... som ditt svar tidigare om att "väktarna skulle ha kontaktat SvD"..
Välja alternativ som inte "hotar" den egna teorin..

Det är ju bl.a. därför jag är här och lyfter dessa uppgifter då jag själv riskerar gå i denna fälla.

Om du placerar dig i att SE är det vittne han utger sig för att vara så måste du förklara många konstigheter som SE säger o gör....

Lite som du ber oss att göra som har SE som GM...
Citera
2020-11-22, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sankmark
"Jag är inte så dum så jag tror det här räcker", sa KP om sina egna uppgifter om SE. Men Du tycks tycka att det räcker. Så var befinner Du dig på skalan?

Finns egentligen ingenting som talar för att SE skulle vara gm. Visst, man kan hitta på krystade förklaringar för att snärja honom. Jag tycker inte det är rätt väg att gå. Bättre då att läsa förhör och försöka förstå händelseförloppet. Och visst är SE ett mycket bra vittne, hans uppgifter stämmer bra med vad som tycks ske på mordplatsen efter mordet, så verkligen synd att han kom lite sent för att se gm.

Var tror du att SE stod när han såg LJ? Nära Lisbeth och de andra?
Citera
2020-11-22, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sankmark

Nu blir jag fan arg...

Tycker du verkligen att SE är ett bra o trovärdigt vittne men tycker att det är synd att han kom försent för att se GM ?

Menar du verkligen att han kom försent för att se GM om du går efter vad han själv säger i förhör o rättegång. .!?
Citera
2020-11-22, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
LJ döljer sig när han ser GM vrider huvudet. Fysikens lagar säger att det bör ta minst 2-3 sekunder gömma sig. Så det argumentet att man inte kan se honom gör han gömmer sig tycker jag faller.

Kan man se LJ från mordplatsen så bör man kunna se honom från trappkrönet, samma avstånd mer eller mindre.

Man ser lite om man gör en snabb titt. Hur mycket säger SE han såg av mannen? Jo lite.

Sen återstår ju möjligheten att se LJ innan mordet. Och att se LJ på mordplatsen nån gång efter 23:30.

Fanns även en möjlighet att mördaren kunnat sett LJ redan inne i gränden- med en liten huvudvridning till höger, detsamma gäller vid första trappavsatsen. Med en liten huvudvridning till höger och så högst uppe. Kanske även från mordplatsen, beror på hur långt fram mördaren kom för att ha kunnat sett LJ därifrån.
Citera
2020-11-22, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklasgl87
Fanns även en möjlighet att mördaren kunnat sett LJ redan inne i gränden- med en liten huvudvridning till höger, detsamma gäller vid första trappavsatsen. Med en liten huvudvridning till höger och så högst uppe. Kanske även från mordplatsen, beror på hur långt fram mördaren kom för att ha kunnat sett LJ därifrån.

En sak som jag minns som var en liten grej...

Vad gjorde eg Lars Jeppsson där uppe i kylan
Citera
2020-11-22, 13:57
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough

Fysikens lagar? 2-3 sekunder... Vilket struntprat!

Nej, men självfallet skulle GM kunnat se LJ men jag ser det inte som sannolikt att LJ visar hela sin kropp för en flyende GM med revolver, utan han bör rimligtvis endast ha tittat fram bakom byggnadsställningen där nere vid trappfoten.
Men vi vet ju inte och kan endast spekulera. Jag tillstår att det inte är omöjligt, men vill peka på vad som känns sannolikt resp. inte.

Hur mycket SE säger att han sett av "mannen" blir en rätt knepig fråga när man ser SE ur ett GM perspektiv... går det att lita på honom då?
Vidare så slarvar du med uppgifterna och att SE endast skulle sett "lite"..
SE nämner de smala benen och som jag var inne på känns det inte rimligt att LJ skulle ha blottat sig så mycket från trappfoten.

Att SE skulle ha sett LJ innan mordet känns ännu mer osannolikt, men däremot det sistnämnda då vi vet att LJ först tillbaka till mordplatsen för att lämna vittnesuppgifter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in