2020-11-22, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marlowe
Va? Det är ju inte alls nödvändigt att fantisera så här. Om man vill tro på SE finns det långt enklare förklaringar, man kan exempelvis utgå från att det var en impulshandling. Varför krångla till det med rena fantasier?

Det är kanske sant...Jag menar att lite kul är det att spåra lite ut också

Det får tråden att leva lite ..

Såklart många spekulationer är ju rena gissningar..

Har en fråga till dig...

Om det skulle komma fram 100% bevis på att SE är GM genom typ DNA hur skulle du själv förklara allt ?
Citera
2020-11-22, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Det är kanske sant...Jag menar att lite kul är det att spåra lite ut också

Det får tråden att leva lite ..

Såklart många spekulationer är ju rena gissningar..

Har en fråga till dig...

Om det skulle komma fram 100% bevis på att SE är GM genom typ DNA hur skulle du själv förklara allt ?

Impulshandling låter klart rimligast i så fall. Lite som han själv beskrev det i en tidningsintervju.
Citera
2020-11-22, 00:35
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ja, impulshandling har definitivt sina problem. Men man behöver i alla fall inte hitta på saker som saknar stöd i vittnesuppgifter.

Man kan väl sammanfatta det med att man måste fixa och trixa en hel del för att få ihop ett scenario med SE som GM.

Angående det fetade i citatet.

Att argumentera för att SE var ett vittne på mordplatsen som talade med LP och polis är med ditt sätt att se på saken att hitta på utan att ha stöd för det i vittnesuppgifter , för inget vittne säger att de har sett SE på mordplatsen direkt efter mordet.

Chevamannen påstår att SE kom senare, och ingen vittnar om att SE kom insnubblandes på mordplatsen först av alla eller senast direkt efter det att AH och den där killen påbörjade livräddning.

Bra att du tog upp det här.
Citera
2020-11-22, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Angående det fetade i citatet.

Att argumentera för att SE var ett vittne på mordplatsen som talade med LP och polis är med ditt sätt att se på saken att hitta på utan att ha stöd för det i vittnesuppgifter , för inget vittne säger att de har sett SE på mordplatsen direkt efter mordet.

Chevamannen påstår att SE kom senare, och ingen vittnar om att SE kom insnubblandes på mordplatsen först av alla eller senast direkt efter det att AH och den där killen påbörjade livräddning.

Bra att du tog upp det här.

Jag är inte säker på vad du är ute efter. Ingen vittnar om att SE är först av alla på mordplatsen, nej. Det var han troligen inte. Att han pratade med LP och/eller polis är också osäkra uppgifter, men det skulle å andra sidan inte kräva att SE var tidig på mordplatsen.

Sen hoppas jag att du förstår skillnaden på vittnesmål om GM och hans handlande och det som sen hände på mordplatsen när folk strömmade till.
Citera
2020-11-22, 01:00
Moderator
OYs avatar
Citat:
Jag är inte säker på vad du är ute efter. Ingen vittnar om att SE är först av alla på mordplatsen, nej. Det var han troligen inte. Att han pratade med LP och/eller polis är också osäkra uppgifter, men det skulle å andra sidan inte kräva att SE var tidig på mordplatsen.

Sen hoppas jag att du förstår skillnaden på vittnesmål om GM och hans handlande och det som sen hände på mordplatsen när folk strömmade till.

Nja, jag är mest ute efter att visa på det orimliga i att argumentera för att SE endast var en oskyldig mytoman som råkade snubbla in på en mordplats och som ville ha sina fem minuter i rampljuset, det finns nämligen inga vittnesmål som stödjer den hypotesen, nöjer du dig med det svaret?

Jag förstår skillnaden, vittnen har sett GM som sammantaget stämmer hyfsat bra på SE, och att vittnen inte har sett SE på mordplatsen som varandes ett oskyldigt vittne som råkade snubbla över OP.
Citera
2020-11-22, 07:34
Medlem
Jag tänker på att SE sett Lars Jeppsson. Varifrån är den möjlig? Någon som kan spekulera/analysera?
Citera
2020-11-22, 10:15
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det jag menar är alltså att man måste börja med att beskriva de grundläggande hypoteserna, och att man först därefter kan spekulera kring omständigheter som inte alls är utredda. Det finns alltså fyra olika hypoteser här:
1. SE är gärningsman (den uppfattning som alltså delas av LL, TP och KP).
2. SE är det vittne han utger sig för att vara (den uppfattning som Stig Engström själv, Gunnar Wall, Leif GW Persson och journalisten Kristina Hultman argumenterar för).
3. SE är både gärningsman och det vittne han utger sig för att vara (förespråkas av en ensam och tydligen helt förbisedd användare här på Flashback).
4. SE är varken gärningsman eller det vittne han utger sig för att vara (en teori som den nu avlidne palmespanaren Sven Anér lade fram och argumenterade för redan 1989).
Det skulle vara intressant att höra vad du har för syn på de här frågorna MOPspanaren. Ansluter du dig åsiktsmässigt till någon av de här fyra hittills mer kända och identifierade hypoteserna, eller har du kanske en egen och helt unik uppfattning som skulle kunna kategoriseras som ett nytt och femte alternativ?

Instämmer i de alternativ du ställer upp(bortsett från nummer 3 då kanske), men anser självfallet att dessa är sekundära.
Att bedöma uppgifter, fakta (bevis) är primärt och sen så hamnar man i något av dessa alternativ.
Och utifrån den information jag tittat på och analyserat så hamnar jag just nu i alternativ 2.

Men visst är det också så att man vrider och vänder på det. Testar hypoteserna om SE vore vittne eller GM. Vad är mest sannolikt att han skulle gjort och/eller vad var syftet med att han gjorde just så o.s.v.
Detta är ju heller inte alltid lätt om man redan är övertygad. Alternativen blir (kanske) "färgade" och osannolika... som ditt svar tidigare om att "väktarna skulle ha kontaktat SvD"..
Välja alternativ som inte "hotar" den egna teorin..

Det är ju bl.a. därför jag är här och lyfter dessa uppgifter då jag själv riskerar gå i denna fälla.
Citera
2020-11-22, 10:17
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Jag tänker på att SE sett Lars Jeppsson. Varifrån är den möjlig? Någon som kan spekulera/analysera?

Lisbeth ser LJ i gränden. Se sista stycket i hennes förhör 7 maj.

Det bör sannolikt vara när GM lämnat trappkrönet och LJ vågat sig fram och "blickar ned mot Sveavägen och tänker att han kanske ska gå dit och hjälpa till".
Citera
2020-11-22, 10:21
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
GM vände sig om uppe på trappkrönet.
Senast redigerad av MrBarnaby 2020-11-22 kl. 10:24.
Citera
2020-11-22, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren

Det bör sannolikt vara när GM lämnat trappkrönet och LJ vågat sig fram och "blickar ned mot Sveavägen och tänker att han kanske ska gå dit och hjälpa till".

Och var står SE?
Citera
2020-11-22, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren

SE borde väl stå nära LP och därmed vara "mitt i smeten"?
Citera
2020-11-22, 10:46
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
SE borde väl stå nära LP och därmed vara "mitt i smeten"?
Här finns djupa och uttömmande analyser angående möjligheterna att se eller inte se LJ

https://tunnelgatan.se/analyser.htm#LJ
Senast redigerad av MrBarnaby 2020-11-22 kl. 10:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in