2020-11-21, 15:52
  #5161
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Problemet är att den okände GM också är 1 av 6 i så fall. Så det säger liksom ingenting.

Det kan vara SE, men det finns enorma luckor. Men jag är övertygad det finns intelligenta människor som sitter och kartlägger SE och materialet. Det kommer komma någon slags privat rapport under nästa år, gissar jag.
Jag är övertygad om att ytterligare pusselbitar kommer att läggas till SE-pusslet. Den viktigaste biten som "hör till pusslet" (bevingade SE-ord) är på plats, men några till behövs för att det ska vara komplett. Så "komplett" det nu kan bli så här långt efteråt.
Citera
2020-11-21, 15:54
  #5162
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja, så blir det också enklare när man struntar i "jobbiga uppgifter"...
Märker hur du fortsatt undviker frågan om Aftenposten... du "tar heller inte i" frågorna kring Lisbeths uppgift(till både SE och Rimborn), Lisbeths beteende... Uppgifterna till väktarna från SE. (Tidigare inlägg visar hur du försöker styra in diskussionen på annat..)

Flera uppgifter som alltså endast ett vittne kan känna till..

Jag vill leka djävulens advokat. Problemet med väktarnas uppgifter om vad SE sagt på mordnatten är att väktarna förhörs i maj. När väktarna sett SE på tv, hört snacket på Skandia (vilket måste ha varit ganska rejält, med tanke på SE och närheten till Skandia) samt att de rentav kan ha pratat med SE själva igen.

Man kan ju tänka sig hur en ponerad SE-GM under natten inser att utstämplingstiden är ett hot. Så det finns bara en sak att göra, fortsätta med storyn han drog för väktarna. Ringa upp SvD och köra storyn, svd läcker sen SE:s namn till norsk tidning.

Men hotet finns ju även från Skandias säkerhetsavdelning. De måste också matas med storyn, då använder han norska tidningen som ett svepskäl för att behöva sin stämplingstid. Men egentligen är orsaken att mata storyn till Skandia.

SE är inte min GM.
__________________
Senast redigerad av enough-is-enough 2020-11-21 kl. 16:03.
Citera
2020-11-21, 15:58
  #5163
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Jag tror att dom fann kanske vapen eller något annat som tyvärr sen inte gick att använda pga tiden gjort vapnet t.ex omöjligt att använda som bevis..

Jag tror att KP är mer säker på sin sak än vad vi tror...

Många som jobbat nära menar att KP är mkt kompetent...

Kan det vara en balansgång för att inte bli åtalad för förtal av exhustrun? Att de kan ha säkerställt lögner från henne? Som de inte vågar gå ut med.

De vågade peka mot SE men de vågade inte utpeka henne för skyddande av brottsling?
Citera
2020-11-21, 16:22
  #5164
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Jag vill leka djävulens advokat. Problemet med väktarnas uppgifter om vad SE sagt på mordnatten är att väktarna förhörs i maj. När väktarna sett SE på tv, hört snacket på Skandia (vilket måste ha varit ganska rejält, med tanke på SE och närheten till Skandia) samt att de rentav kan ha pratat med SE själva igen.

Att väktarna förhörs så sent som i juni är en brist och gör att man bör vara försiktig med uppgifterna.
Men det gäller dock inte bara en uppgift utan flera.
Skulle ex. uppgiften om "konstgjord andning" vara korrekt så har SE varit på mordplatsen eller dess närhet efter skotten.
(Då kan man ju börja leka med tanken att han precis innan entrén till Skandia möter någon som berättar om allt detta, men några sådana uppgifter har vi ju inte)

Är det sannolikt att väktarna minns fel om allt?

Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Man kan ju tänka sig hur en ponerad SE-GM under natten inser att utstämplingstiden är ett hot. Så det finns bara en sak att göra, fortsätta med storyn han drog för väktarna. Ringa upp SvD och köra storyn, svd läcker sen SE:s namn till norsk tidning.
I teorin låter det så enkelt, men det du skulle behöva titta närmare på kring "storyn" är vilka uppgifter det faktiskt handlar om.
Utstämplingstiden nämner du. Ja, den placerar honom nära mordet i både tid och rum.
Storyn han drog för väktarna? Var inte allt detta lögn? Se ovan?
Det är inte samma uppgifter som SE berättar i de olika tidningarna..
Det är, precis om jag nämnt tidigare, också SE som är den som i media berättar om Lisbeths beteende på mordplatsen.
En uppgift som endast ett vittne bör kunna känna till?
Källor: https://imgur.com/gallery/xqUEEkY

Angående tidningarna så tror som du skriver. SE kontaktar SvD. Aftenposten och GT får hans namn från reportrarna på SvD.
(Och detta oavsett om SE är GM eller ej. Min poäng med denna uppgift är att visa på de slentrianmässiga beskyllningarna av lögner..)


Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Men hotet finns ju även från Skandias säkerhetsavdelning. De måste också matas med storyn, då använder han norska tidningen som ett svepskäl för att behöva sin stämplingstid. Men egentligen är orsaken att mata storyn till Skandia.

SE är inte min GM.
Ja, varför behövde han sin utstämplingstid egentligen? Vad skulle han som GM göra med uppgiften?
Att han nämner polis och Oslo/Aftenposten ser jag också som ett sätt att göra det riktigt angeläget för Bergström att bemöda sig och in och kontrollera detta.
Din slutsats om orsak: "mata storyn till Skandia" förstår jag inte riktigt.
Jag ser hela agerandet som fullt möjligt även för ett vittne och kanske mer troligt just "ett vittne"..
Citera
2020-11-21, 16:24
  #5165
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Problemet är att den okände GM också är 1 av 6 i så fall. Så det säger liksom ingenting.

Det kan vara SE, men det finns enorma luckor. Men jag är övertygad det finns intelligenta människor som sitter och kartlägger SE och materialet. Det kommer komma någon slags privat rapport under nästa år, gissar jag.

Jag vet att GM också är 1 av 6..

Men jag svarade bara på att även SE är det o det binder honom lite till brottsplatsen o tiden...
Citera
2020-11-21, 16:58
  #5166
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Jag tror att dom fann kanske vapen eller något annat som tyvärr sen inte gick att använda pga tiden gjort vapnet t.ex omöjligt att använda som bevis..

Jag tror att KP är mer säker på sin sak än vad vi tror...

Många som jobbat nära menar att KP är mkt kompetent...

Jag tror absolut att KP är kompetent. Men med det vi vet tycker jag det var fel att lägga ner utredningen. Då är det lätt att tänka som du gör, att det finns mer som inte kommit fram. Jag förstår den tanken. Men det är lika lätt att tänka att KP ville, eller var pressad till, att lägga ner utredningen och här såg en möjlighet som kunde accepteras.
Citera
2020-11-21, 17:07
  #5167
Medlem
Måste tillägga att jag upplevde presskonferensen i juni som ett stort antiklimax. Vi fick ju absolut ingenting nytt. Den amatörmässiga presentationen var kronan på verket. Kastade ett löjets skimmer över alltihopa. Det var lätt att tänka att den var representativ för hela utredningen...
Citera
2020-11-21, 18:10
  #5168
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Här finns en hel del intressanta frågeställningar:

https://tunnelgatan.se/FAQ.htm
Precis .Jag brukar hänvisa till denna länk/sida ibland,
Jag tycker att den ger fullt rimliga och naturliga förklaringar på hur saker kan ha gått till,

Ibland behöver man inte göra saker svårare än de är.
Citera
2020-11-21, 18:29
  #5169
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sankmark
Konkreta bevis vore förstås bra när man pekar ut någon som mördare. Men PU/KP och SE anhängare har ju inte ens hyfsade indicier utan hela SE utredningen vilar på ytterst svaga indicier som gränser till ren hittepå och fantasi.

Menar du verkligen att man måste ha en alternativ gärningsman för att kunna diskutera SE som oskyldig? Tänk om rättsväsendet skulle fungera efter den principen.
ÅTER IGEN Flashback är INTE en del av något rättsväsende det är en diskussionstråd.

OM du är läskunnig och kan tänka någorlunda logiskt och rationellt så märker du att ingen annan tänkbar GM) av de som är allmänt kända iaf) är ens i närheten av att ha samma helhet mot sig som SE har.
Du har länge försökt att bevisa hans oskuld helt utan framgång,

Givetvis för att den inte kan bevisas då hade ju inte KP sagt att SE är den mest troliga GM.
Ett annat skäl till varför du inte lyckats är såklart att SE med rätt stor sannolikhet är GM.

Åter du bilr mer trovärdig om du istället skriver att du inte tror på SE som GM av det och det skälet MEN att inget finns i materialet som utesluter honom som GM(eftersom det inte gör det),
Känslomässiga skäl är inga skäl inte heller kan motiveringen "det var inte han " sägas vara ett skäl till hans oskuld.Häromdan skrev du väl nåt i stil med att SE är ett av de bättre vittnena synd att han kom aningen för sent för att se skottet.

Jag blev då uppriktigt bekymrad över ditt välbefinnande,
Att du inte tror på honom som GM må vara men att kalla honom ett av de bästa vittnena eller hur di formulerade dig gör mig orolig. Jag hoppas du mår bra iaf.
Förmodligen var det bara ett utslag av din desperation över att inte kunna bevisa SEs oskuld som lyste igenom.
Citera
2020-11-21, 18:40
  #5170
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
OM du är läskunnig och kan tänka någorlunda logiskt och rationellt så märker du att ingen annan tänkbar GM) av de som är allmänt kända iaf) är ens i närheten av att ha samma helhet mot sig som SE har.

Som jag ser det finns det minst lika mycket som pekar på t.ex. Viktor Gunnarsson.
Citera
2020-11-21, 19:52
  #5171
Medlem
Funderar på detta med SE och hans "lögner" eller "skarvande". Vissa av hans uppgifter verkar stämma
relativt bra med vad som skedde på mordplatsen medan andra avviker ganska mycket mot den gängse bilden. Om han var där kanske han höll sig i bakgrunden och snappade upp några saker men missade andra? Det är märkligt....
Citera
2020-11-21, 20:02
  #5172
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Funderar på detta med SE och hans "lögner" eller "skarvande". Vissa av hans uppgifter verkar stämma
relativt bra med vad som skedde på mordplatsen medan andra avviker ganska mycket mot den gängse bilden. Om han var där kanske han höll sig i bakgrunden och snappade upp några saker men missade andra? Det är märkligt....

Instämmer, men ditt inlägg säger ingenting om vi inte preciserar uppgifterna..
Jag har försökt att lyfta ett gäng uppgifter, men det blir uppenbart att det inte uppskattas då "man" inte vill tillstå att dessa uppgifter ger osäkerhet för SE som GM.

...skulle du vilja specificera vilka uppgifter du tänker på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in