Citat:
Ursprungligen postat av
enough-is-enough
Jag vill leka djävulens advokat. Problemet med väktarnas uppgifter om vad SE sagt på mordnatten är att väktarna förhörs i maj. När väktarna sett SE på tv, hört snacket på Skandia (vilket måste ha varit ganska rejält, med tanke på SE och närheten till Skandia) samt att de rentav kan ha pratat med SE själva igen.
Att väktarna förhörs så sent som i juni är en brist och gör att man bör vara försiktig med uppgifterna.
Men det gäller dock inte bara en uppgift utan flera.
Skulle ex. uppgiften om "konstgjord andning" vara korrekt så har SE varit på mordplatsen eller dess närhet efter skotten.
(Då kan man ju börja leka med tanken att han precis innan entrén till Skandia möter någon som berättar om allt detta, men några sådana uppgifter har vi ju inte)
Är det sannolikt att väktarna minns fel om allt?
Citat:
Ursprungligen postat av
enough-is-enough
Man kan ju tänka sig hur en ponerad SE-GM under natten inser att utstämplingstiden är ett hot. Så det finns bara en sak att göra, fortsätta med storyn han drog för väktarna. Ringa upp SvD och köra storyn, svd läcker sen SE:s namn till norsk tidning.
I teorin låter det så enkelt, men det du skulle behöva titta närmare på kring "storyn" är vilka uppgifter det faktiskt handlar om.
Utstämplingstiden nämner du. Ja, den placerar honom nära mordet i både tid och rum.
Storyn han drog för väktarna? Var inte allt detta lögn? Se ovan?
Det är inte samma uppgifter som SE berättar i de olika tidningarna..
Det är, precis om jag nämnt tidigare, också SE som är den som i media berättar om Lisbeths beteende på mordplatsen.
En uppgift som endast ett vittne bör kunna känna till?
Källor:
https://imgur.com/gallery/xqUEEkY
Angående tidningarna så tror som du skriver. SE kontaktar SvD. Aftenposten och GT får hans namn från reportrarna på SvD.
(Och detta oavsett om SE är GM eller ej. Min poäng med denna uppgift är att visa på de slentrianmässiga beskyllningarna av lögner..)
Citat:
Ursprungligen postat av
enough-is-enough
Men hotet finns ju även från Skandias säkerhetsavdelning. De måste också matas med storyn, då använder han norska tidningen som ett svepskäl för att behöva sin stämplingstid. Men egentligen är orsaken att mata storyn till Skandia.
SE är inte min GM.
Ja, varför behövde han sin utstämplingstid egentligen? Vad skulle han som GM göra med uppgiften?
Att han nämner polis och Oslo/Aftenposten ser jag också som ett sätt att göra det riktigt angeläget för Bergström att bemöda sig och in och kontrollera detta.
Din slutsats om orsak: "mata storyn till Skandia" förstår jag inte riktigt.
Jag ser hela agerandet som fullt möjligt även för ett vittne och kanske mer troligt just "ett vittne"..